voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:28

Welk hoofdstel heb je daar Lara? Mooi!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:30

De Sevilla van Barefoot :)

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:24

Staat echt heel erg mooi

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:26

Ziet er mooi uit!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:24

Wat ik me trouwens afvroeg.

Ik vind een normaal dekje mooier dan de beperkte keus die barefoot zelf heeft. Is er de mogelijkheid zelf een dekje te maken waar ruimte in zit voor in inleggers?

Ben behoorlijk handig met de naaimachine namelijk. Of is het zo dat deze dekjes speciaal gemaakt zijn? waardoor dat onmogelijk is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:27

Dekjes zijn natuurlijk speciaal gemaakt, maar als je een goed voorgevormd dekje hebt en de inlages er op dezelfde manier onder "naait" dan kan dat wel hoor. Als je maar goed controleert of de ruggengraat wel echt vrij van druk ligt :j

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:28

Jippy :-) Want een sier dekje en een barefoot dekje vind ik weer te veel van t goeien :-) Dan ga ik me daar eens in verdiepen tzt. Pony moet nog 3 worden. Heb dus nog even

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:41

Kitty_ schreef:
Ollytje schreef:
iemand mss een tip? ik heb een hele tijd boomloos gereden en t klinkt mss een beetje vreemd maar ik vond het brede zitten juist zo ontzettend fijn. Nu ben ik toch weer voor 1 van onze fjordjes op zoek naar een ander zadel, van alles al geprobeerd inmiddels in 1 jaar tijd 3 zadels gekocht: 1 barefoot lexington, 2 barefoot cheyenne en nu 3 thorowgood high wither. Maar deze fjord is zo gigantisch veranderlijk dat het boomzadel nu al niet meer past.... De barefoots lexington paste echt niet op dit paardje en ook niet op mijn andere fjordje. Nu zijn wij eigenlijk helemaal verknocht aan het startrekk dressuur zadel maar ik kan er echt niet op zitten van de pijn, het zadel zit zo gigantisch smal dat het echt te veel pijn in mijn benen en liezen doet.

Nu hadden ze van startrekk ook een ijslandzadel wat ik wel weer lekkerder/breder vond zitten maar dat paste weer niet op mn paardje. Inmiddels 7 zadelpassers gezien in 1,5 jaar tijd en onnoembaar veel zadels gezien, getest en geprobeerd maar enkel de startrekk leek echt goed te passen. en daar komt bij dat ik op deze fjord liever een meegevend zadel zie als een boomzadel.

om even een idee te geven welke boomloze zadels we geprobeerd hebben:
bf lexington (niet geschikt), bf cheyenne (te lang) trekker en dus de startrekk om over boomzadels maar te zwijgen. Nu is mijn vraag na dit lange verhaal of hier iemand is die mss een startrekk zadel weet die niet zo smal zit. Is een startrekk veelzijdig mss breder als de dressuur of is er van een ander merk een soortgelijk zadel met lederboom wat breder zit? De Hidalgo zadels en alle zadels met de plattere klittenbandkussens vallen voor ons trouwens ook af. Juist de kussens en boom van de startrekk dressuur maakte het zadel zo mooi passend.....

Als iemand iets weet horen we heel graag, mooiste zou zijn een zadel ook eerst even te mogen proberen.

Is dit misschien iets voor je? http://www.bokt.nl/markt/ad/141220/bare ... ssuurzadel

dat lijkt me nou zo geweldig een BF in die stijl!!! heb al een reactie verstuurd, even afwachten dus.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:25

ik vond het eigenlijk helemaal niets...
ik krijg niet het ''barefoot'' iedee bij dit zadel ,
meer het mooi-uitziende-goed-afgewerkte-Wintec iedee :=

ik hoop dat het springmodel het echte ''barefoot-gevoel'' gaat krijgen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:34

Het is ook geen "echte Barefoot", dat zal het springzadel ook niet worden :(:)

Meer vergelijkbaar met een Startrekk enzo: de boom-looks hebben prioriteit boven de boomloos-voordelen.

Vandaar ook dat deze zadels net als de Sevilla niet zozeer onder de naam Barefoot verkocht zullen worden maar onder het RWC-Look Like label, als echt een andere lijn zadels.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:01

jammer !
ik had bij het dressuurmodel ook gedacht dat het meer naar barefoot dan naar een
normaal zadel zou nijgen.
en bij het spingzadel zelfs nog meer :=
omdat er nog geen barefoot springzadel is had ik verwacht
dat er eerst een ''echte barefoot'' zou komen , en daarna
evt. nog een look-a-like model....

is het eigenlijk niet mogelijk om een '' echt barefoot '' springmodel te maken ?
of is er te weinig vraag naar ?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:51

Vind het zadel er wel heel erg mooi uitzien alleen idd je krijgt er geen barefoot idee bij...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:11

Daarom ben ik ook blij dat ze het onder de RWC tak plaatsen, dan krijg je tenminste weer minder snel ge-emmer van mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, een keer zo'n zadel proberen en dan meteen tegen iedereen gaan verkondigen dat "die Barefoots" helemaal niet zo soepel zijn :P

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:22

Hoi bokkers, ik kom even binnenvallen met een vraagje :D
Is het zo dat je alleen een dressuursingel kan gebruiken bij een Barefoot Cheyenne? En welke maat moet ik dan nemen voor een pony?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:27

Ik hoop niet dat dat zo is, anders mag ik straks ook nog een singel kopen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:34

Waar je vooral op moet letten is dat er een leren 'flapje' onder de gespen van de singel zit die je gebruikt, anders zitten de gespen recht op de huid. Dit omdat het zadel maar een enkel zweetblad heeft, je kan dus niet het einde van de singel op het onderste zweetblad laten uitkomen zoals bij een VZH of springzadel.

Ik heb dat beschermflapje tot nu toe eigenlijk alleen bij dressuursingels gezien, maar misschien dat er ook wel veelzijdigheidsmodellen zijn die dat hebben.
Qua maat, echt even meten van te voren :) Mijn E-pony, qua bouw redelijk stevig en 155 hoog, heeft aan de Cheyenne een singel van 70 cm, 80 cm had ook nog gekund.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 16:00

Blijheid schreef:
Waar je vooral op moet letten is dat er een leren 'flapje' onder de gespen van de singel zit die je gebruikt, anders zitten de gespen recht op de huid. Dit omdat het zadel maar een enkel zweetblad heeft, je kan dus niet het einde van de singel op het onderste zweetblad laten uitkomen zoals bij een VZH of springzadel.

Ik heb dat beschermflapje tot nu toe eigenlijk alleen bij dressuursingels gezien, maar misschien dat er ook wel veelzijdigheidsmodellen zijn die dat hebben.
Qua maat, echt even meten van te voren :) Mijn E-pony, qua bouw redelijk stevig en 155 hoog, heeft aan de Cheyenne een singel van 70 cm, 80 cm had ook nog gekund.

Oke bedankt. Heb deze besteld: http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 5505b.aspx :D Hoop dat hij past :) 't is voor mijn verzorgpony, als verrassing omdat ik altijd mag komen, zo een lieve mevrouw :D Ach heb me even laten gaan, zadel met alles erop en eraan :o Hopen dat het past :)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:33

Vandaag heb ik dan eindelijk een barefoot gehaald. Morgen ga ik voor het eerst boomloos rijden met mijn 7 jarige monster. Ik ben zo benieuwd hoe hij erop reageert. En wat ik ervan vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:33

Ik heb een grandeur physiopad onder mijn cheyenne maar die ligt niet fijn op mijn pony dus wil een gewone.

Zijn deze dekjes eigenlijk nog wel in trek?

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 03:12

pmarena schreef:
Daarom ben ik ook blij dat ze het onder de RWC tak plaatsen, dan krijg je tenminste weer minder snel ge-emmer van mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, een keer zo'n zadel proberen en dan meteen tegen iedereen gaan verkondigen dat "die Barefoots" helemaal niet zo soepel zijn :P

Zou je denken? Daar heeft het merk Startrekk ook releatief weinig last van en Trekker en Hidalgo zijn toch ook een hoop mensen en paarden erg blij mee, een soepel zadel is ook niet in alle gevallen een voordeel.

Denk zowieso bij mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is het moeilijk word om van hun ideeen en overtuigingen af te stappen, zowel boom als boomloos hebben beide hun voordelen, semi boomloos kan daar net ff een verschil in maken.

Petje af voor BF dat ze voor meerdere types kiezen, kan misschien juist net ff dat verschil maken voor velen. Misschien werkt dit zadel wel als een trein, misschien ook niet maar vind het zeker de moeite waard om te proberen. Bovendien vind ik het juist erg dapper en heel slim om out off the box te blijven denken en je proberen door te ontwikkelen in meerdere keuzes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:39

Ja, dat weet ik heel zeker :j

Dat heb je nu al, dat mensen een keer een ritje maken op een Cheyenne van een stalgenoot, dat om 1 of andere (vaak prima te verhelpen) reden niet bevalt, en vervolgens zeggen ze tegen iedereen die het maar horen wil, dat "Barefoot" niks is.

Kun je nagaan als ze zo'n stug zadel te pakken hebben, dan gaan ze weer helemaal teleurgesteld zeggen dat het heel erg tegenviel en "zo'n Barefoot" echt niet is zoals hij omschreven wordt, qua soepelheid en makkelijke pasvorm enzo.

Heel eerlijk gezegd hoeft het van mij niet, die Startrekk-achtige zadels erbij.

Voorheen wilde ik het wel HEEL graag dat ze dit er ook bij gingen doen :j

Maar inmiddels weet ik maar al te goed hoe lastig de pasvorm is, hoeveel nadelen zo'n stijf zadel heeft t.o.v. een normale Barefoot :o

Hopelijk weten ze nieuwere versie wat soepeler te maken, dàn hebben ze echt een mooie aanvulling te pakken :j Maar van die stijve zadels waar men toch nog met hangen en wurgen volhoudt dat het "boomloos" zou zijn...die zijn er al zat vind ik :o

De enige van die stugge merken die nog wel een beetje verkoopt dat is de Trekker, die hebben er dan ook een leuke eigen draai aan gegeven :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:50

Toch denk ik dat er best een markt voor is hoor, stugge 'look-a-like' zadels. En zeker voor paarden met een makkelijke rug kan dat best een uitkomst zijn.

Nu klinkt het wel heel negatief, maar er zijn zat mensen die heel blij zijn met hun startrekk of trekker. En er zijn natuurlijk heel wat mensen die graag boomloos willen maar wel erg gehecht zijn aan de traditionele look.

Bovendien vind ik de 'stugheid' bij een springzadel bijvoorbeeld wel een voordeel. Ik zie mezelf nog geen meterparcour springen met een fellsattel of een cheyenne.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:01

'Tuurlijk zijn er mensen heel blij mee :j

Maar ik schat zo dat als je lukraak 100 paarden neemt, een Barefoot op 90 van die paarden past en zo'n stijver zadel op slechts 10 :=

Dus ik vind het wel heel verstandig als je zo'n totaal ander zadel via de naam RWC zo duidelijk mogelijk apart houdt van Barefoot, zodat mensen de 2 soorten hopelijk wat minder snel gaan verwarren...want dat is mijns inziens dus echt wel een groot risico -O-

In de trant van "heb je die nieuwe Barefoot al gezien" Oei..... :=

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:08

Denk je echt? Want dan is er meer aan de hand met de pasvorm dan alleen de stugheid.

Bijv, de thorowgood/kent&masters zadels zijn gewoon boomzadels en vrij stug, maar met een grote aanpasbaarheid (verwisselbaar kopijzer, singelstoten op meerdere manieren te bevestigen, wolvulling aan te passen) en uit ervaring weet ik dat deze zadels echt op 75% van de paarden passen.

Je zou toch zeggen dat een flexibeler zadel met een verwisselbaar kopijzer ook die kant op zou moeten gaan?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:34

lijkt mij wel wat zo`n look a like
ik heb de bf lexington en de london geprobeerd, en uiteindelijk de londen gekocht, helaas kon ik na weken rijden mijn evenwicht niet vinden ivm ziezo zijn hoog opgooiende en ruime gangen , met als resultaat een wiebelende ik ,en een onzeker paard ;-) nu rijd ik met een IW ligt ook goed , maar ik neig toch nog steeds naar boomloos ivm dat ziez er wel lekker onder liep (ook wel onder mijn huidige zadel maar...)
wie weet ooit eens was mooi om zo`n zadel eens te kunnen testen