[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Syberdepiep

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:14

Thanx voor alle reacties. Maar er zit ook een vacht onderzijde aan de barefoot pad dus denk dat een zadeldekje met alleen inlages weer net te dun is. Denk dat ik maar eens een dun dekje tussen het zadel en pad probeer te pieleken, eens kijken hoe dat gaat met de diverse lengtes. Is echt alleen maar voor op wedstrijd. Maar had gehoopt op een adres of zo waar ze wel in het wit verkrijgbaar zijn.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:00

Er was pas toch iemand die dekje op maat maakt? Mariska's zadelpads ofzo dacht ik. Misschien kan zij iets voor je betekenen. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:02

Is de half-pad van Barefoot niks voor je dan? Daar zitten ook klittenbandstroken bij geleverd die je onder je favoriete "normale" dekje kan stikken, zodat je daar inlages onder in kunt doen :)

De korf-beugels komen met gedeukte "korven" (soort flexibele strips) binnen van de fabrikant, staat ook in de omschrijving dat je die zelf even goed uit moet deuken. Is denk ik het makkelijkst door de korven even met iets vol te stoppen, een oud laken er in frommelen ofzo zodat die korven open gehouden worden als ze niet gebruikt worden? Dan "leren" ze om open te blijven staan :)

Ik heb er eigenlijk nog niemand over gehoord dat het als vervelend ervaren wordt, maar misschien dat je bij het kleine maatje sneller last er van hebt, daarvan zijn er nog maar weinig verkocht :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:24

pmarena schreef:
Is de half-pad van Barefoot niks voor je dan? Daar zitten ook klittenbandstroken bij geleverd die je onder je favoriete "normale" dekje kan stikken, zodat je daar inlages onder in kunt doen :)

Dit kan inderdaad ook, zie http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... egger.html

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:38

En die korven even in heet water leggen en dan uitdeuken? Ik kan me voorstellen dat dat misschien sneller gaat en beter blijft zitten, maar ik weet niet of de korf daar ook tegen kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:16

Als het om die Barefoot korfbeugels gaat dan kreeg ik de mijne inderdaad ook een beetje ingedeukt. Maar daarbij was het gewoon een kwestie van ze weer omhoog trekken, iets heen en weer bewegen bij de bevestigingsschroeven en ze zaten weer goed. Ik kan me wel voorstellen dat hoe kleiner de beugels zijn, hoe moeilijker dat gaat omdat het materiaal behoorlijk dik en stroef is.

Wel balen voor je! Het lastige lijkt mij dat als je er teveel aan moet doen om ze goed te krijgen, je ze ook niet meer kunt ruilen als het niet werkt omdat je ze dan al teveel gebruikt hebt. Duimen dus dat het goed komt...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:50

Vanmiddag mijn boomloosje zonder VPS op onze oude dame gegooid.
Het valt me elke keer op hoe makkelijk dit zadel zich aanpast en hoe comfortabel ik mee kan liften op een paardenrug :D
Eronder zit een hafpad met heavy duty inlages en de normale.
Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:07

Ik heb net een arizona nut opgehaald. Ik ben heel benieuwd of dit me beter bevalt dan de gewone arizona. Die gewone was zonder vps en deze met. Ik verwacht alleen niet dat de M fork gaat passen op mijn hafjes. Haha

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:42

In de westernmodellen zit altijd standaard een l fork toch!?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:20

Hij is niet nieuw. Zij hadden er een M in zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:40

Sow dat is wel een verschil hoor, een Arizona zonder VPS die hoogstwaarschijnlijk al flink bereden is, versus een Arizona Nut.... is die nog (zowat) in nieuwstaat ook? Dan weet je helemaal niet wat je overkomt :P

Lekker minikatje +:)+

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:12

Oh dat van die half-pad is een goed idee! Inderdaad handig icm een wit dekje. Maar mis dan nog wel volledig vacht onderzijde (is maar stukje) omdat dat van dat antislip spul is, welke inlage moet ik daar dan indoen? In m'n huidige pad zit zo'n standaard inlage, moet voor de half-pad dan ook een standaard inlage of iets dikkere versie?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:36

BopjeBo schreef:
Sinds vorige week heb ik een Barefoot Barrydale mt 2. Helemaal happy, na jaren ellende met boomzadels een enorm verschil. Kan er alles mee als met een dressuurzadel en m'n paard kan er fijn onder lopen zonder bemerkingen van een zadel wat niet genoeg past. Maar nu een probleem, ik zou er toch graag iets van een wit dekje onder willen leggen op wedstrijd omdat ik het anders zo vind afwijken van het protecol. Volgens mij zijn er geen pads in het geheel wit verkrijgbaar. Heb al naar Kifra pads gekeken maar die zien er niet echt passend uit onder een barrydale, en zou ook liever een soort vierkant dekje willen. Dan maar een dun wit dekje tussen het zadel en pad doen of heeft iemand nog een andere suggestie? M'n huidige pad heeft standaard inlages.

In dit topic is eens deze link voorbij gekomen:
https://www.grandeur.de/konfigurator.ht ... +erstellen

Edit: deze link is beter:
https://www.grandeur.de/konfigurator.ht ... w=&presel=

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:11

de flexee met de wijdste wintec wide boom erin, verschil is vrij duidelijk kwa zitten!
(ook maar dat gedaan, effe in de stal erop gezeten, rotweer ... )
met de wijdste boom vd flexee:
Afbeelding

met de wintecboom:

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:41

Duidelijk verschil inderdaad duhelo! Lijkt nu ook beter op de juiste plek te liggen. Ben benieuwd of t ook fijner wordt met rijden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:46

Verschil valt wel op hé :D
Kwa zitten was het veeel beter, mijn knie lag netjes tegen de wrong nu.
Ben benieuwd hoe het rijdt. En dan de keuze tussen deze en de barefoot. Of ik hou ze lekker beide :D

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:18

@dorientjuh: Thanx, dat zocht ik!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:50

pmarena schreef:
Sow dat is wel een verschil hoor, een Arizona zonder VPS die hoogstwaarschijnlijk al flink bereden is, versus een Arizona Nut.... is die nog (zowat) in nieuwstaat ook? Dan weet je helemaal niet wat je overkomt :P

Lekker minikatje +:)+

Ik hoop het! Van het weekend, als het eens stopt met regenen en waaien, maar eens passen en ervaren! Hij is wel gebruikt maar zag er echt nog goed uit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:43

Je ziet ook gewoon het zweetblad veel rechter naar beneden lopen ook. :j

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:48

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:51

Bij Shetan Fashion in Duitsland een heeeeel stuk goedkoper zie ik nu!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:57

Erg duidelijk verschil Duhelo!

Mooie dekjes lotje5lotje :j

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:44

Ik heb vandaag gereden met vps en HD inlages het zadel lag een stuk beter en ik zat een stuk smaller. Kan het kwaad om hiermee te rijden?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:28

Heb je het al geprobeerd met normale inlages. Het lijkt me geen kwaad kunnen. Ik was het ook van plan.
Maar mijn dubbele inlages lijken te werken!

Vandaag in de regen naar de manege gereden. Regen en schaap is toch niet een hele goede combi. Droogt wel snel. Merk er zelf niks van, heb een waterdichte rijbroek.

En heb met mijn lazy mountain gesprongen! Ging prima!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:36

iris1993 schreef:
Ik heb vandaag gereden met vps en HD inlages het zadel lag een stuk beter en ik zat een stuk smaller. Kan het kwaad om hiermee te rijden?

Nee joh. :) In sommige gevallen is het alleen maar beter. Het is alleen 'zonde' van het close contact gevoel.