[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roosyes

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:34

Heeft er iemand de christ pad ? En waar kan ik die bekijken/bestellen? Ik wil eens kijken voor een extra pad voor onder mijn VPS Cherokee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:46

minikatje schreef:
Onder een cheyenne maat 1, maar zonder antislip-onderkant :)

Pmarena, misschien hele vreemde vraag. De inlages uit een lily-pad, zou je die ook onder een maat 1 kunnen gebruiken? ze hebben wel de smalheid die ik zoek, maar niet de lengte. Misschien kan ik zoiets dan op maat laten snijden.

De Lily (roze) en Bellis (blauwe) pad hebben helemaal geen uitneembare inlages...?

En alle losse inlages zijn gewoon van schuim dat je prima kleiner kunt snijden / knippen dus ik snap niet zo goed wat je bedoelt :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:50

Ja ik ook niet meer nu ik het nalees :+
Geloof iets met smallere inlages onder een barefoot.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:59

Vandaag weer gereden met de Ghost, helaas hij wordt het niet voor ons. Ik kan maar niet overweg met de wrongetjes. Beugels langer-korter etc, ze blijven als ik ga licht rijden prikken in mijn bovenbenen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:07

dat is jammer, Kitty ! Niet meer lichtrijden ? :D

Ik hoop juist dat die wrongetjes wel gaan bevallen, want kniewrongen hebben sinds deze week absoluut afgedaan voor mij, helaas. Zeer uitzonderlijk al 2 weken geen last van mijn heupen dus dressuurzadel nog eens gebruikt, ja halleluja, dat heb ik geweten zeg. :roll: Ik zal er mij moeten bij neer leggen dat ik mijn geliefde wintecje niet meer ga kunnen gebruiken.

ik heb alleen een christ barebackpad, geen ervaring met een 'gewone' christ pad.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:09

De Ghost is er ook zonder wrongen. Waarom probeer je die niet?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:03

ik wil even jullie mening vragen over mijn nieuwe (2dehands :P) barefoot cheyenne. Het is nog een van de eerste en dus vps loos, ik ga wel zowiezo nog heavy duty inlages bestellen want ik ben nog niet echt tevreden met de ruggengraadvrijheid met de huidige inlages.
Hoe vinden jullie het liggen op men paardje?

Afbeelding
Afbeelding

ik denk dat het wat meer naar achteren moet omdat het precies een beetje drukt op de schouders

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:20

Kitty_ schreef:
Vandaag weer gereden met de Ghost, helaas hij wordt het niet voor ons. Ik kan maar niet overweg met de wrongetjes. Beugels langer-korter etc, ze blijven als ik ga licht rijden prikken in mijn bovenbenen.

De Ghost Florac heeft helemaal geen wrongen en de Ghost Lipiza heeft anders gevormde knie wrongen, wellicht is één va die twee nog een optie?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:43

Swift schreef:
Kitty_ schreef:

De Ghost Florac heeft helemaal geen wrongen en de Ghost Lipiza heeft anders gevormde knie wrongen, wellicht is één va die twee nog een optie?

Mwah, ik hou het in dat geval liever bij mijn oude vertrouwde Barefoot. Ik hoef geen ander zadel maar als het zadel mij goed was bevallen dan had ik het wel in overweging willen nemen :D Ik mis alleen wat meer wrong bij mijn huidige Barefoot. Ik heb een tijd geleden op een London gereden maar die zat zo breed. Ik vind de Notting Hill erg mooi en misschien is 3 laags VPS ook wel fijn voor mijn oudje maar ik kan het zadel nergens testen.

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:24

Heeft er iemand ervaring met een shockpad onder een arizona met vps. Deze http://www.wildwestern.nl/index.php?opt ... &Itemid=24
Ik heb hem 2de hands gekocht maar vind de inlages erg dun en slap (weet niet of dat zo is)
Er is geen mogelijkheid om andere inlages in te doen. Nu heb ik nog wel ergens een physiopad voor een arizona en had bedacht dat ik dat gevalletje met de inlages er wel onder kon doen, maar dan word het weer zo'n dik pakket.

Edit
Het schijnt dat ik super bond ben en er gewoon klittenband aan de achterkant zit en ik de inlages dus kan vervangen. Probleem opgelost -O-

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:04

Ziet er goed uit emilyke! :)
Inderdaad moet het zadel wel nog een stuk naar achteren. Een langere singel kan ook geen kwaad.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:46

Als ik hetmeer naar achter leg, zou een c-singel dan niet beter zijn?

Niina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:00

Hoii, ik heb een vraag want veel mensen zeggen dat een boomloos zadel de druk slecht verdeeld en dat de paarden drukplekken krijgen, is dat echt zo?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:19

Over welk boomloos zadel heb je het specifiek?
Er zijn veel soorten boomloze zadels, om je vraag goed te kunnen beantwoorden zal een merk heel handig zijn :)

En anders is het misschien fijn om de openingspost van dit topic even te lezen, daar staat al veel algemene informatie in. :)

Niina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:08

Ik had het niet specefiek over 1 zadel, maar boomloze zadels in het algemeen. Ik heb de websites die in de OP stonden bekeken, en heb het antwoord ongeveer wel gevonden :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:18

Een c-singel is niet per se beter dan een rechte singel, alleen kan een c-singel er wel voor zorgen dat het zadel minder schuift, (als het zadel al schoof).

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:37

Mag ik hier wat vraagjes over mijn boomloze zadels stellen?

Ik heb op mijn shet het kinderzadel van barefoot liggen.
De bruin met roze, lily genaamd.
Super fijn zadel en ook erg blij mee.
hij past zelfs op mijn eigen paard.

Onlangs heeft mijn dochtertje een grotere pony gekregen. Waarvoor wij dus ook op zoek gingen naar een zadel.

Nu lag de lily erg goed op hem en heb ik dan ook hetzelfde zadeltje in het zwart/blauw gekocht.

Tweedehands weliswaar.

Nu vind ik dit zadeltje eigenlijk niet zo mooi op hem liggen als de lily. Terwijl het precies dezelfde zadeltjes zijn.
Ik heb het vermoeden dat het zadeltje scheef is, is dit mogelijk bij boomloze zadels?

En er zit een softpommel in ipv een hare zoals in de lily versie.
Wat is het verschil daartussen?

Ik ben echt een complete leek op het gebied van boomloze zadels vandaar deze vragen.

Weet er iemand anders een goede zadelpasser in de achterhoek met verstand van boomloze zadels?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:54

De soft pommel is heel erg anders als een harde, mijn advies is om eerst een harde pommel in het zadeltje te proberen. Grote kans dat het dan veel mooier en beter ligt.
Die zachte pommel is eigenlijk alleen voor super-brede paarden die te breed zijn voor een harde pommel. Harde pommels heb je ook in verschillende maten en meestal is daar wel een passende van te vinden. Er staan maatsjablonen op de barefoot-site.

Ik heb ook eens een zadel gekocht met zachte pommel. Zadel drukte op de schoft en schoof; allebei opgelost met de juiste harde pommel.

Verder zouden de blauwe en roze zadeltjes idd gelijk moeten zijn. Wat denk je dat er scheef is? Misschien kunnen wij helpen beoordelen als je er een foto van maakt. Sowieso kunnen wij pas iets zinnigs zeggen over de ligging met foto er bij :)

Verder kan het ook nog zo zijn dat je gekochte zadeltje nog vrij nieuw is, dat het zich dus nog een beetje moet gaan vormen. Het kán ook dat het zadel scheef gemaakt is -alle zadels kunnen in theorie scheef zijn- maar dat komt naar mijn weten bij barefoot niet echt vaak voor.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:47

minikatje schreef:
Nope, dit is een andere.
Van een hele lieve bokker overgenomen :)

Welke? Misschien is dat dan mijn oude barefoot.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:13

Kitty_ en ik hebben deze week de Ghost om te testen zoals jullie al gelezen hadden, hierbij ook een verslagje van mijn eerste testrides :)

Test 1: De Ghost op Bailey.
Normaal rijd ik met een Barefoot Cheyenne.

Op Bailey ligt hij eigenlijk uitzonderlijk netjes, schuift meteen op de goede plaats en ligt daar ook als een huis. Uitzonderlijk, dikke plus!
Opstappen was ook geen punt, het is écht enorm stabiel allemaal.
En hoera voor mij, de wrongen zijn (ook) voor mensen met korte benen! Ik heb vrij korte benen en wrongen zijn vaak sierobjecten bij mij, ik kom er meestal niet aan, dus voor de verandering is dit ook wel eens heel leuk!
Het ontbreken van zweetbladen, andere wrongen en dingen mis ik totaal niet, ik vind dat close-contact juist bijzonder fijn. We zijn er eigenlijk gewoon zo op weggereden en hebben een heel fijn bosritje gemaakt :)
Bailey liep er fijn mee, zadel gaf ook genoeg vrijheid voor zijn schouder wat vaak een moeilijk punt is, ook fijn dus!

Afbeelding

Nadeel vond ik de zitting, die is voor mij toch echt wel erg groot.
Ik kan haast twee handbreedtes kwijt achter mijn billen als ik in het zadel zit, en ik zit zeker 5 á 10 centimeter voor de aanzet van de cantle (heb een poging gedaan het op de foto te zetten).
Dat is jammer, want daardoor is de zitting zo ruim dat ik echt helemaal nergens meer steun aan heb of 'in' zit.
En in ons geval maakt het het zadel onnodig lang, wat voor kortere pony's wel uit kan maken.

Ander punt voor ons is het materiaal. Bailey reageert op langere termijn (langere ritten) slecht op synthetisch materiaal. Ik heb daarom altijd dekjes van natuurproduct (katoen/vilt/puur wol) en niets anders.
Zou zoiets ook mogelijk zijn bij de Ghost? Dat

Overigens was de testrit met Bailey een dubbel testrondje; ik had mijn Marylot Bloem hoofdstel even verbouwd tot kaakgekruist om te kijken hoe hij daarmee liep, vandaar de malle touwtjes overal op de foto ;)

Test 2: De ghost op vierjarige Wente
Normaal rijd ik met een Barefoot Arizona met gewone beugelriemen in plaats van fenders, zo dus:

Afbeelding

Beetje een dummytest hoor, met Wente ben ik pas sinds kort ietsje meer aan't doen onder het zadel, maar het is allemaal nog heel pril, maar ik was toch benieuwd.
Wente is echt super, superbreed en plat als een pannenkoek van boven, en een schoft heeft ze niet.
Ik vond het eigenlijk verbazingwekkend hoe netjes het zadel zich aanpaste! Wonderlijk, het lag als een huis en knelt toch nergens.
Bonuspunten voor het zadel, echt, ik vind het superknap!
Het zit goed, het zit leuk, Wente moet wel wennen aan een ander zadel, maar doet goed haar best.
Maar qua comfort komt het echt niet eens in de buurt van de Arizona waar we normaal mee rijden, grappig hoe groot dat verschil is.
Ik denk wel dat het lekkerder zal zitten naarmate Wente meer zou wennen aan het zadel, want ze was wel echt zoekende met de ghost, terwijl de Arizona voor haar veel meer vertrouwd is.

Afbeelding

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:28

Leuk verslagje! Wat een interessant zadel. Schuren je benen niet tegen de singelstoten?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:58

Het is ook echt een leuk zadel MissCharlie! Ik ga het deze week nog een paar keer proberen :)
Mijn benen schuren totaal niet over de singelstoten. Ik heb gewoon jodhpurs met minichaps en dat gaat prima.
Als je niet gewend bent met een 'kort' zadel te rijden is het denk ik wel vreemd om ineens je hele onderbeen tegen je paard te voelen in plaats van tegen zweetbladen, maar zelf vind ik dat juist erg prettig.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:10

Dat kan ik me goed voorstellen. Ik heb de barefoot barrydale en die heeft lange zweetbladen. Dan kom je echt alleen met je voet tegen je paard, valt een beetje tegen.
Maar dit is dan weer het andere uiteinde denk ik!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:21

Oh, maar kijk, dan heb je ook een prachtig zadel! Ik vind de Barrydale supermooi!
Heb 'm geprobeerd als testzadel, maar de wrongen hingen nogal in het luchtledige voor mijn korte(re) benen, het zat daardoor voor geen meter en door de superlange zweetbladen was ik heel mijn pony kwijt, ik kon totaal geen been meer aanleggen.
Ging nergens over, en is inderdaad compleet het andere uiterste als een zadel als een ghost, of een arizona met gewone beugelriemen denk ik :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:27

@ geryon, geen idee, je naam stond er niet op. :)