voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:05

Jep ook de banaan singel geprobeerd maar het blijft naar voren schuiven.en naar rechts. Nog geen idee,naar wat we nu opzoek gaan, eerst deze verkopen

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:02

Aahh horsii je bent net te vroeg. Heb geen geldboom anders had ik hem graag over genomen

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:32

Wie,weet staat die nog f te koop!baal er ontzettend van

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:15

Ja dat kan ik me heel goed voorstellen. Zeker als je gewoon geen goed passend zadel kan vinden. Echt vervelend!
Heb je al andere modellen geprobeerd

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:06

@ Horsii: Als je echt dressuurwedstrijden wilt rijden ben je er misschien niet mee geholpen, maar de Barefoot Nevada ligt stabieler door het grote oppervlak. Ik heb hem eerst voor Warenko gebruikt, weet je nog? Nu met bredere pommel op mijn ronde knolletje, blijft goed liggen!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:33

Welk zadel zouden jullie aanraden als je best nog eens serieus dressuur wilt rijden maar ook veel buitenrijdt.. Ik twijfel op het moment of ik van Barefoot eerst een Cheyenne of een cheroke zal proberen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:41

Ik zou zeggen cheyenne, maar ben klein waardoor de cherokee teveel zadel is voor mij. Beter gezegd test en dan weet je het, want smaak is bij iedereen persoonlijk.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:52

Die Cheyenne lijkt me weer zo weinig zadel vergeleken met wat ik gewend ben (boomdressuurzadel)
:P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:54

Meeste dressuurzadel hebben voor mij ook te lange zweetbladen.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:06

miepmier26 schreef:
Heeft er al iemand ervaring met het boomloze zadel van FRA, en zo ja wat zijn dan de voor- of nadelen ten opzichte van een Barefoot? We zijn nl. van plan om een boomlooszadel voor onze B-pony aan te schaffen.
Kun je een boomlooszadel te zijner tijd ook meenemen naar een grotere pony of zouden we dan ook weer een nieuwe moeten aanschaffen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Niemand?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:16

Voor mensen die toch best wel dressuurgericht zijn maar ook graag lekkere buitenritten maken, is een Barrydale vaak wel heel fijn.
Vanwege de dikke wrongen en het wat speelse dressuur-meets-endurance-uiterlijk :)

Het FRA zadeltje....tja. Is best een fatsoenlijk zadeltje hoor, ze zijn al jaren verkrijgbaar.

Maar ik zie er geen 1 reden voor om per-sé voor een FRA te kiezen... :)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:39

Hoi! Ik heb een tweedehands Barefoot op de kop kunnen tikken... *\o/*

Nu vroeg ik me af, deze heeft zich vast aangepast aan het paard waarop hij lag, door het eerdere gebruik.
Bind ik 'm eerst een maand vast op een ronde zadelsteun om hem dan pas te gebruiken, of zal hij meteen goed liggen? :+

Mijn paardje is gelukkig in alles 'gemiddeld', geen hoge schoft, niet extreem rond, breed of lang :)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:51

miepmier26 schreef:
Kun je een boomlooszadel te zijner tijd ook meenemen naar een grotere pony of zouden we dan ook weer een nieuwe moeten aanschaffen?

Je kan het zadel idd wel naar een andere pony meenemen.
Kijk dan wel goed of de pommel/kopijzer wel op de andere pony past,anders deze verwisselen.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:01

@ Pmarena: en waarom dan per se wel een Barefoot, kun je dat misschien uitleggen :+

@ nientje78: fijn dat ik een boomlooszadel mee kan nemen naar een andere pony, bedankt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:20

Barefoot heeft een makkelijkere pasvorm, verder doorontwikkeld en bekender, en daarom ook beter weer te verkopen als je hem nog eens weg wilt doen :)

Een Barefoot kun je gewoon prima op verschillende paarden gebruiken, de 1 na de ander of om en om: het ding is gemaakt van soepele materialen dus past zich gewoon elke keer opnieuw aan :P

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:21

Superrrrrrrrrr :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:11

gekke vraag van mij tussendoor....
Hebben/hadden jullie bij het begin van boomloos rijden erg last van je liezen ? en ging dit snel over ?
Ik heb nu een zadel met boom te leen, maar ik had tijdens de eerste keer rijden ermee super last van mijn liezen. Door een bredere zit dan ik gewend ben waarschijnlijk.
nu heb ik ook op een boomloos zadel gereden een paar jaar, maar ik herinner me niet meer dat ik daar nou zo'n last van had met mijn liezen. Dus daarom de vraag aan jullie.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:21

Toen ik voor de eerste keer op de Barefoot Cherokee stapte had ik het gevoel dat ik doormidden werd gescheurd. De keer daarna had ik daar totaal geen last meer van. ;)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:22

Ik heb nooit echt last gehad van mijn heupen of liezen tijdens het rijden. Ik rij met een Barefoot Cheyenne en mijn pony is best breed. Toen ik echter een poos geleden met de Barefoot London van een stalgenoot op mijn pony een ritje maakte kreeg ik hier wel wat last van. Ik vond de zit veel breder dan bij de Cheyenne.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:23

Zadels met kniewrongen vind ik vooral erg breed aanvoelen :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:39

Maris schreef:
gekke vraag van mij tussendoor....
Hebben/hadden jullie bij het begin van boomloos rijden erg last van je liezen ? en ging dit snel over ?
Ik heb nu een zadel met boom te leen, maar ik had tijdens de eerste keer rijden ermee super last van mijn liezen. Door een bredere zit dan ik gewend ben waarschijnlijk.
nu heb ik ook op een boomloos zadel gereden een paar jaar, maar ik herinner me niet meer dat ik daar nou zo'n last van had met mijn liezen. Dus daarom de vraag aan jullie.

Ik had dit heel erg, ook als ik de wrongen van mijn cherokee afhaalde. Nu heb ik het nog als ik een tijdje niet gereden heb. Kwestie van doorzetten, en oefeningen doen wil ook nog wel eens helpen.

Voorbeeld:
Op je rug liggen, knieën optrekken, voeten plat op de grond/het bed. Dan je knieën opzij laten zakken. De eerste keren je hakken niet te dicht op je billen zetten, dat doet pijn. Maar zo kun je je liezen wel voorzichtig een beetje oprekken :)

Ik heb trouwens sinds kort een staartriem aan mijn cherokee. Nu het zadel ietsje naar achteren blijft liggen schuift het minder opzij, én de 'moeilijke' galop van mijn pony ging een stuk beter! :D
Pony vond het minder, er zat iets ONDER ZIJN STAART. Ik heb hem nog nooit zo hoog zien bokken :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:12

pmarena schreef:
Zadels met kniewrongen vind ik vooral erg breed aanvoelen :)

Hmmmm daar zeg je wat ...... Maar ik snap toch niet helemaal hoe dat dan kan ? Misschien omdat je gedwongen wordt langer te zitten met je benen ofzo ?

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:33

pmarena: bedankt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:36

Met kniewrongen worden je knieën verder uit elkaar geduwd waardoor er meer spanning op je bekken / heupen komt, je gaat er veel breder door zitten.

Er zit gewoonweg een extra wig tussen je knie en het paard. Daardoor zit je breder en heb je minder contact met het paard.

Doe mij maar dijwrongen: VEEL fijner, praktischer, efficiënter, comfortabeler.... +:)+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:55

pmarena schreef:
Met kniewrongen worden je knieën verder uit elkaar geduwd waardoor er meer spanning op je bekken / heupen komt, je gaat er veel breder door zitten.

Er zit gewoonweg een extra wig tussen je knie en het paard. Daardoor zit je breder en heb je minder contact met het paard.

Doe mij maar dijwrongen: VEEL fijner, praktischer, efficiënter, comfortabeler.... +:)+

maar mijn knieen liggen niet op de wrongen , maar er netjes tegenaan. Dus mijn knieen worden echt niet verder uit elkaar geduwd door de wrongen. Wel wat meer naar achteren misschien en dan komt er waarschijnlijk ook druk op je liezen te staan.