Buitenzinnig schreef:Ik vind niet dat je hem met een Grandeur kunt vergelijken. Het is wel een mooi ding, met veel mogelijkheden om inlagen (voor, achter, midden) te plaatsen, waar je maar wilt.
Maar dat is nog geen verstevigde basis, zoals de Ghost, en er zitten ook geen kussens onder.
De basis van de Grandeur Tomentum is met een laag kunststof in lagen kunstvilt versterkt en is als ik ze naast elkaar leg nog minder buigzaam dan de Ghost. De allernieuwste modellen hebben zelfs twee lagen kunststof verwerkt in het vilt (wat mij dan ook een overkill lijkt, maar ze zijn dus wel verstevigd, het is meer dan alleen vilt).
Ook hebben ze gewoon kussens aan de onderzijde die met klittenband aan de basis bevestigd zijn zodat ze verschuifbaar/met inlages/shims opvulbaar zijn zoals bij de Ghost, alleen hebben ze er bij Grandeur voor gekozen om aan de kussens ook meteen het onderste zweetblad vast te maken, maar dat maakt voor het systeem van schuiven/opvullen van de kussens verder niet uit.
Voor mij persoonlijk is het nadeel van de Grandeur ten opzichte van de Ghost is dat de kussens niet onbeperkt hoog opgevuld kunnen worden. Dus waar de Ghost meer en hogere ruggengraatvrijheid biedt ook aan smalle ruggetjes en hoge schoften, is de Grandeur meer geschikt is voor de normale tot ronde ruggen met een normale tot lage schoft. Hoewel het allernieuwste model extra hoge schoftvrijheid zou hebben , maar dat heb ik niet in praktijk gezien en ik weet niet of die aan de achterzijde ook een hogere ruggengraatvrijheid hebben, wat je bij echt smalle paardjes wel nodig hebt.
Eén ding maakt de Grandeur sowieso goedkoper qua productie en dat is dat de basis uit kunstvilt bestaat in plaats van dat deze overtrokken is met leer en dat drukt de productiekosten natuurlijk flink. En als je vanuit de andere kant rekent, dan is een Maremma losse zitting slechts iets meer dan 2x zo duur dan een losse Quilty zitting, dus valt in verhouding op zich ook mee.
Ik blijf voor onze eigen paardenrug/inrijsituatie sowieso pro-Ghost, maar aangezien de Grandeur hier naast me als zadel op de bank ligt kan ik het niet helpen dat ik ze vergelijk.