[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:07

xyzutu2 schreef:
Ik vind het Ghost schaap geweldig leuk en snap dat zo'n vacht plus de bewerking ervan extra tijd kost, maar tegelijkertijd vind ik € 800+ wel prijzig als je vergelijkt dat je bij Grandeur ook een volwaardig boomloos zadel krijgt met schapenzitting voor € 540 (de vegan voor 399). Dat zou ik als merk met alle uitbreidingen wel in de gaten houden.
Wat niet wegneemt dat hier misschien toch ook wel een Maremma moet komen, maar als ik bij het uitkiezen van de normale leerkleuren al keuzestress had dan zal dat met individuele vachten wel helemaal een ramp worden. _O-

iedere zitting moet met de hand worden gesneden, het hele zadel is tegengevoerd met leer.
Verder is het gewoon een Ghost basis. De schaapjes zijn ook niet goedkoop, ook inkoop niet..

Ik vind niet dat je hem met een Grandeur kunt vergelijken. Het is wel een mooi ding, met veel mogelijkheden om inlagen (voor, achter, midden) te plaatsen, waar je maar wilt.
Maar dat is nog geen verstevigde basis, zoals de Ghost, en er zitten ook geen kussens onder.

tennan

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:12

Buitenzinnig (en/of Kwetal) wat kost een losse schaapzitting?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:15

Ja, ja, rustig, ik was druk bezig alles beantwoorden, kwam nog wat tussendoor :)

Een losse zitting kost €521

Er is ook de mogelijkheid een seat saver (voor alleen de zitting) te bestellen. Deze kost €132.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:17

bumper schreef:
Ik stel voor..... naaste piccolo en de standaard ook een grande. Hoeft niet enorm....Maar net fijn voor maatje 44 :o

Heb je een Ghost getest? In de Firenze/quevis zit net wat meer ruimte. Uiteraard weet ik jou bouw niet..

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:17

Oh, had ik dat al gevraagd? Sowwie :+

Dank je in ieder geval! Ik vind ze wel heul tof.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:19

Leuke fotos Elegance en Roelke! Mogen we die gebruiken voor op de site/facebook?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:20

tennan schreef:
Oh, had ik dat al gevraagd? Sowwie :+

Dank je in ieder geval! Ik vind ze wel heul tof.

Haha, ja, al een aantal mensen, maar dat geeft niets. Moest de prijslijst ook even zoeken :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:30

Buitenzinnig schreef:
Ja, ja, rustig, ik was druk bezig alles beantwoorden, kwam nog wat tussendoor :)

Een losse zitting kost €521

Er is ook de mogelijkheid een seat saver (voor alleen de zitting) te bestellen. Deze kost €132.

En de seatsaver past zeker niet op een Bf?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:40

voorbeeld van de seatsaver?
scheerwol ghostje op de vorige pagina, is dat die die bij BZ in promo stond?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:47

Ik heb geen idee of hij op een bf past, dat denk ik niet..

In promo, hoe bedoel je Duhelo?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:49

Buitenzinnig schreef:
Leuke fotos Elegance en Roelke! Mogen we die gebruiken voor op de site/facebook?

Ja ze mogen gebruikt worden hoor :)

Het zadel lijkt idd een beetje naar voren te vallen maar zodra je erop zit sluit alles netjes aan. Dit moet geen probleem zijn toch?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:53

Seat saver
Afbeelding

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:00

nou vraag ik me wel af ... is het schaap ook in de barokko te krijgen, en past deze dan ook op de basis van de roma of is die basis anders ?

in dat geval ... de belasting moet nog uit betalen O:) :P iets voor de verlanglijst

*ik leer ooit alle ins en outs hoor :D *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:10

Buitenzinnig schreef:
Ik vind niet dat je hem met een Grandeur kunt vergelijken. Het is wel een mooi ding, met veel mogelijkheden om inlagen (voor, achter, midden) te plaatsen, waar je maar wilt.
Maar dat is nog geen verstevigde basis, zoals de Ghost, en er zitten ook geen kussens onder.

De basis van de Grandeur Tomentum is met een laag kunststof in lagen kunstvilt versterkt en is als ik ze naast elkaar leg nog minder buigzaam dan de Ghost. De allernieuwste modellen hebben zelfs twee lagen kunststof verwerkt in het vilt (wat mij dan ook een overkill lijkt, maar ze zijn dus wel verstevigd, het is meer dan alleen vilt).
Ook hebben ze gewoon kussens aan de onderzijde die met klittenband aan de basis bevestigd zijn zodat ze verschuifbaar/met inlages/shims opvulbaar zijn zoals bij de Ghost, alleen hebben ze er bij Grandeur voor gekozen om aan de kussens ook meteen het onderste zweetblad vast te maken, maar dat maakt voor het systeem van schuiven/opvullen van de kussens verder niet uit.

Voor mij persoonlijk is het nadeel van de Grandeur ten opzichte van de Ghost is dat de kussens niet onbeperkt hoog opgevuld kunnen worden. Dus waar de Ghost meer en hogere ruggengraatvrijheid biedt ook aan smalle ruggetjes en hoge schoften, is de Grandeur meer geschikt is voor de normale tot ronde ruggen met een normale tot lage schoft. Hoewel het allernieuwste model extra hoge schoftvrijheid zou hebben , maar dat heb ik niet in praktijk gezien en ik weet niet of die aan de achterzijde ook een hogere ruggengraatvrijheid hebben, wat je bij echt smalle paardjes wel nodig hebt.

Eén ding maakt de Grandeur sowieso goedkoper qua productie en dat is dat de basis uit kunstvilt bestaat in plaats van dat deze overtrokken is met leer en dat drukt de productiekosten natuurlijk flink. En als je vanuit de andere kant rekent, dan is een Maremma losse zitting slechts iets meer dan 2x zo duur dan een losse Quilty zitting, dus valt in verhouding op zich ook mee.
Ik blijf voor onze eigen paardenrug/inrijsituatie sowieso pro-Ghost, maar aangezien de Grandeur hier naast me als zadel op de bank ligt kan ik het niet helpen dat ik ze vergelijk. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:13

seatsaver is ook erg leuk. die gaat gewoon over de zitting van bv de roma?

BZ: je had een tweedehands ghostje te koop staan met wollen kussens en zitting, die deze weekwat verlaagd was in prijs.is dat deze van de pagina hiervoor?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:13

Ik denk dat het schaap iets te klein is voor de Barokko, maar dat zal ik na moeten vragen. Er zijn wel iets grotere schapen dacht ik. Pin mij er niet op vast!

Ja hoor, hij kan op iedere basis, de basissen zijn eender (let wel even op piccolo en normale maat, een piccolo past niet op een normale maat en andersom)

Elegance, in principe niet. heb je fotos met jou er op?

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:17

Buitenzinnig schreef:
bumper schreef:
Ik stel voor..... naaste piccolo en de standaard ook een grande. Hoeft niet enorm....Maar net fijn voor maatje 44 :o

Heb je een Ghost getest? In de Firenze/quevis zit net wat meer ruimte. Uiteraard weet ik jou bouw niet..

Ja, ik paste net in de Firenze die ik even mocht lenen. Zou dus net gaan. Maar ben zo weg van het schaap. Denk dat ie dan net te krap wordt.... Maar ben inmiddels 7 kilo lichter en nog 5 te gaan. Wie weet. Komt de zitting evt op den duur ook als testzadel?

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:18

Ik had een vraag een soort hersenspinsel en wie weet is hier iemand die 'm kan beantwoorden.
Bij Ghost kan je extra inlages in de kussens stoppen. Als je nu bijvoorbeeld een heel gemiddelde combinatie bent die perfect rond komt met de normale kussens en inlages in je pad, zou het dan niet mogelijk zijn om die inlage van je pad in je kussens te stoppen en met een normale pad te rijden? Misschien met lamswollen onderkant voor demping maar zijn pads met inlagevlakken dan echt noodzakelijk?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:19

Duhelo schreef:
seatsaver is ook erg leuk. die gaat gewoon over de zitting van bv de roma?

BZ: je had een tweedehands ghostje te koop staan met wollen kussens en zitting, die deze weekwat verlaagd was in prijs.is dat deze van de pagina hiervoor?

Ja hoor, die kan er gewoon overheen. Zit met klittenband vast aan de zitting/basis.

Ik had er één te koop, van geheel wol, de Quilty Agnello. Heb hem inderdaad laatst iets in prijs verlaagd geloof ik.
Elegance heeft inderdaad de Quilty agnello.

Hoezo?

xyzutu2, Vergelijken is nooit erg natuurlijk! Alleen vind ik persoonlijk dat je ze minder kan vergelijken qua prijs omdat de opbouw verschillend is en er verschillende grondstoffen gebruikt worden.

De barefoot zadels, in zowel leer als wol (lazy mountain/happy valley) zijn ook duurder dan de Ghost zadels, heeft uiteraard allemaal met de gebruikte grondstoffen te maken. En ook weer een andere opbouw, etc.

Ach, blijft een leuke discussie natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:25

@ Caaattje: Het lijkt mij dat dat niet past? Zowel de padinlages als kusseninlages in de kussens? Of je zou ruimere kussens moeten bestellen. Het nadeel van zo'n torentje in 1 kussen is echter dat de inlages dan kunnen gaan schuiven/zwalken waardoor je niet meer zeker weet of ze wel op de juiste plek langs de ruggenwervels liggen.
Het voordeel van kussens en inlages in de pad is bovendien dat het geheel soepeler is omdat de twee inlages ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Daardoor zullen ze beter het lichaam volgen dan wanneer je alles in 1 strakke kussenhoes propt, dan worden het toch meer plankjes terwijl de inlages an sich hetzelfde blijven.
Optie B is om de twee opelkaargestapelde Ghost inlages te vervangen door Heavy Duty inlages (eventueel met nog een zachter laagje foam voor het comfort eronder), maar ik merkte hier ook dat de heavy duty inlages steviger zijn en de vorm van de paardenrug (hoge schoft, smalle schouders, hoge ruggengraat) hier minder goed volgden waardoor het zadel meer naar achteren schoof.

@ Buitenzinnig: discussies zijn altijd leuk als ze om leuke zadels gaan. :D
Mijn plan de campagne is nog steeds om in te rijden met de Ghost en dan eens een Bua te proberen, maar als ik de Ghost Maremma zie dan weet ik niet of ik nog wel van de Ghost af kom, letterlijk en figuurlijk. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-16 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:26

Buitenzinnig, foto's mogen gebruikt worden hoor. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:26

Bz: oh nee gewoon. vriendin van me twijfelde behoorlijk, zeker omdat de prijs wel erg interessant werd zo. maar alsndie al verkocht is is er niks aan te doen :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:40

Duhelo schreef:
Bz: oh nee gewoon. vriendin van me twijfelde behoorlijk, zeker omdat de prijs wel erg interessant werd zo. maar alsndie al verkocht is is er niks aan te doen :D

Helaas!
Toch wel grappig,heb hem bijna een jaar te koop nu geloof ik ;)

Roelke,dank!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:40

Wat een heerlijk zachte schaapjes komen er voorbij hihi. Ik ben vrijwilliger geweest bij een stichting waar mensen met een beperking leren paardrijden. Daar hadden ze ook van die dikke zachte schapen. Zat heerlijk!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:58

Roelke_ schreef:
Mijn ghost heeft ook een (scheerwollen) schaapje <3 maar valt bij de nieuwe modellen wel een beetje in het niet.. :+ :')

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

:oo naar zoiets was ik op zoek :)) Ik mis de kniewrongen een beetje bij de Ghost. Daarom dacht ik het zweetblad wat minder glad te maken door iets stroefs er overheen. Jouw schaapje lijk mij dé oplossing! Kan je die gewoon kopen?