[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:21

Kwetal schreef:
Andere vertegenwoordigers komen ook in dit topic (of kunnen dat doen) dus waarom dat niet gebeurt???

jomaro schreef:
Misschien wel omdat Bokt je kan maken maar ook kan breken!
Of gewoon omdat extra reclame of aandacht voor hun zadels niet nodig is.
Ze hun tijd misschien goed kunnen gebruiken om hun klanten persoonlijk te kunnen helpen
Ze geen bokt verslaving hebben.
En zo zullen er nog vast veel meer reden zijn waarom andere vertegenwoordigers hier niet zijn.

Ik heb alles behalve een Bokt verslaving :o ik volg alleen dit topic en niet fanatiek. Meestal omdat iemand anders me er op wijst dat ik "nu toch echt even moet gaan kijken" :D
Extra reclame is nooit weg, maar inderdaad, wanneer je "personality" niet in de smaak valt, of wanneer je geen "catchy" tekst kunt schrijven kan die extra reclame ook tegen je gebruikt worden. Dan is het beter je klanten te laten spreken. :j Overigens vind ik Barefoot oververtegenwoordigd in alle posts over boomloze zadels. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het waanzinnig knap dat Barefoot het zover gebracht heeft dat "Barefoot" synoniem is voor "boomloos" Een beetje het Aspirine effect (Aspirine is een merknaam voor een pijnstiller, wanneer men een zegt een "aspirientje te nemen" kan dat om het even welke pijnstiller zijn) De discussies hier gaan vaak over welke Barefoot en niet welk merk boomloos. En ook via Bokt kan je je klanten persoonlijk helpen.

Citaat:
Maar waarom zou iemand voor de een of de ander gaan? Is de één dus niet persé beter dan de ander? Ik vind, no offect naar de ghost dealers/eigenaars, de ghost echt spuuglelijk. Maar waarschijnlijk omdat ik zo gewent ben aan het zien van de ''engelse'' zadels. Ik zou, qua looks dan in ieder geval, eerder interesse hebben in (bepaalde) barefoot zadels (zoals de London).

Ieder merk heeft bepaalde kwaliteiten en daardoor kan het ene merk beter zijn voor jouw situatie/paard/ruiter dan het andere. Uiteraard zijn er ook verschillen in de echte kwaliteit. Beter/slechter leer en andere materialen. (ik heb het niet over Ghost vs Barefoot) En uiteraard speelt iemand's smaak ook een grote rol. Maar vroeger waren Torsion en Barefoot raar, nu vindt iedereen het een geaccepteerd model. Veel mensen keken met argusogen naar Startrekk, maar nu is het normaal, evenals Trekker niet meer lelijk gevonden wordt. Hidalgo is weer heel knap gemaakt om op een boom zadel te lijken (maar dat harde stukje := ) en zo zijn er nog veel meer boomloze zadels die qua uiterlijk heel aantrekkelijk traditioneel zijn. Ghost is anders...ook qua constructie en juist dat kan een voordeel zijn voor veel combinaties. Dus mijn advies is dan ook om ook andere merken te proberen, zelfs de vreemde vogel (Ghost) zodat je een gefundeerde keuze kunt maken.

PS - ik krijg net een berichtje dat het schaapje van Ghost ook in andere kleuren geleverd kan worden 8-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:23

Citaat:
Schaap Ghost is leuk +:)+ Het is dat ik echt dikkere wrongen wil nu ik die eenmaal toevallig een keer gevoeld heb, anders zou ik hem zo hebben gekocht hoor :j

Hoe dik wil je die wrongen hebben dan??? :) Dit is eender aan de Quilty en de andere modellen kunnen ook in hetzelfde vormpje schaap gemaakt worden (ook zwart, bruin, of 2-tone)

pmarena

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:31

Ik ben echt helemaal smoorverliefd op de wrongen van de Christ Butterfly sinds ik daar voor het eerst in heb gezeten, dat is gewoon dè oplossing...zacht dus zit niet dwingend in de weg, maar geeft wel enorm veel steun tijdens een noodstop of idiote actie waarbij ik bij een Ghost dus wel eens enorm er af getorpedeerd ben omdat niks me tegenhield aan de voorkant :P

Was voor mij steeds stuivertje wisselen tussen Ghost vanwege de dijwrongetjes en Barefoot vanwege de fijne diepere zit met pommel en cantle, maar beiden was het niet echt.... Ghost te losjes en toch wat last van brede zit door de wiggetjes van de wrongetjes die bovenbenen toch iets naar buiten draaiden blijkbaar ook al voelde ik dat niet echt, en bij Barefoot miste ik dan weer de steun van de dijwrongetjes bij rare bewegingen.

Dat Butterfly Fellsattel voelde echt als thuiskomen: heerlijk omsloten en ook nog door zacht materiaal waardoor het toch heel vrij aanvoelde want een erg gedwongen zit vind ik ook niet echt wat.

Alleen ja dat had ook weer zijn tekortkomingen dus uitgekomen op Barefoot Arizona basis met Butterfly zitting en dat is dan eindelijk hèt zadel voor ons....je moet even zoeken sinds 2001 maar dan heb je ook wat :P

Zou willen dat Barefoot een beetje opschoot met die schaap-Arizona, wil hem echt graag aan klanten aan kunnen bieden want hier gaan mensen echt heel veel plezier aan kunnen beleven :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:34

Het is heel persoonlijk. Ik ben denk ik één van de weinige die op een boomzadel rond rijdt ;) Ik heb destijds een Strada aan laten meten voor mijn paard. Een strada heeft ook een enigszins flexibele boom en de kussens vormen zich naar de rug van je paard.
Maar dat even terzijde ;)
Ik ben door de vlakke zit van de Strada heel eigenzinnig geworden in wanneer ik een zadel lekker vind zitten. Hij moet vooral niet teveel dwingen, teveel wrong hebben etc.

Ik heb nooit op een Barefoot gereden, dus daar kan ik niets mee vergelijken. De Ghost daarentegen geeft mij een ongedwongen gevoel en lekker flexibel.

Ik doe buiten de Ghost zadels om meer dingen (inmiddels ook zadels vullen, en het aanmeten van boomzadels), maar dat is voor dit topic niet relevant :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:44

pmarena, de huidige wrongen van de Ghost zijn anders, alleen niet heel zacht. :o Ik denk dat een Ghost Agnello in Quevis vorm (met de wrongen wat meer naar voren) voor jou heel prettig zal zijn

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:45

Dat ziet er wel leuk uit inderdaad, maar nog steeds torpedeer-effect :)

Ik wil echt niet anders meer dan die Butterfly wrongen, zitten voor mij geen nadelen maar alleen voordelen aan :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:46

thanks voor jullie antwoorden!

Als ik nog verder mag vragen en dan vooral aan de dealers. Vinden jullie dan de andere zadels (die je zelf niet verkoopt) Dan slechter? En daarmee bedoel ik dus ghost vs barefoot (even andere merken daar buiten laten).

Ikzelf heb dus het probleem dat ik dadelijk voor een onbeleerd paard een zadel moet gaan zoeken en ik kan dus niet het zadel gaan testen of uitproberen voor mijn paard. Dus moet een keus maken tussen een merk en dan een versie. En dan daarmee mijn paard beleren. Maar denk dat iedereen met een onbeleerd paard dat issue heeft (al ben ik ook bang dat sommige er maar zonder nadenken tijdelijk een zadel opgooien alleen voor het beleren).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:53

Nee hoor, ik niet.

Ieder merk / type / model heeft zijn voor- en nadelen en het is maar heel persoonlijk wat het beste bij een paard / ruiter past.

De 1 wil zus, de ander zo :)

Zo'n stijver zadel heeft mijn persoonlijke voorkeur niet vanwege de beperkingen qua pasvorm, maar voor een ander is het juist weer fijn :j

Inderdaad heb je dat altijd als je een zadel voor je paard zoekt, je zal toch ergens mee moeten beginnen en dan zou ik zelf kiezen voor een zadel dat me aanspreekt, een makkelijke pasvorm heeft, en waar je zelf lekker in zit en dat netjes op je paard ligt.

Dat kan je natuurlijk allemaal prima uitzoeken zonder meteen echt te rijden op je paard :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:57

Ikzelf zou (iig qua looks en toekomstplannen) graag de barefoot London willen. Maar zit ook te denken dat stel dat dit die voor mijn paard niet goed past. Is het dan wellicht slimmer eerst met een (tweedehands) cheyenne te beginnen, die goedkoper is qua prijs en een leuk zadel is om mee te beginnen en je ook veel mee kan. De london vind ik toch wat chiquer qua uitstraling en dat vind ik als ik wedstrijden wil gaan starten toch mooier dan een cheyenne.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:59

pmarena schreef:
Dat ziet er wel leuk uit inderdaad, maar nog steeds torpedeer-effect :)

Ik wil echt niet anders meer dan die Butterfly wrongen, zitten voor mij geen nadelen maar alleen voordelen aan :)

Torpedeer-effect? Waar gooi jij een bom op? :P Eerst proberen, dan oordelen :D ;)

@Maartje - je kunt misschien even een paard lenen om te rijden? Of iemand die een bepaald zadel heeft? Er komt een pas-service voor alle merken, dus daar kan je ook gebruik van maken.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:59

Ik zal nooit zeggen dat een ander merk die ik niet verkoop per definitie slechter is. Ik weet wel van bepaalde (boomzadel) merken dat die wel eens een scheve boom hebben of dat de kwaliteit slecht is. Maar hoeft niet per definitie een slecht zadel te zijn, als paard en ruiter er blij mee zijn, is het goed toch? Het gaat mij erop dat het paard blij is met het zadel en dat het op het paard goed ligt.

Ik begrijp je probleem! Wij zijn ook bezig met een PRE te beleren, maar wij hebben gewoon gepakt wat ik had liggen aan Ghost zadels. Zo lag er eerst een Florac op. Deze zou ik niet doen omdat deze helemaal geen wrongen heeft. Je blijft stevig zitten, maar het idee van geen wrongen kan wel eens bij sommige mensen een onzeker gevoel geven.

Tsja, de keuze is aan jou. De Ghost is natuurlijk geheel flexibel en heeft geen pommel, de Barefoot wel.

Teteltee heeft Barefoot zadels en heeft straks ook Ghost modellen, weet niet of je in de gelegenheid bent een ander paard te gebruiken of het te proberen op een bokje? Weet je ook gelijk wat meer! Oke, per paard is een zadel wel verschillend, maar heb je in elk geval even een idee hoe en wat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:05

@buitenzinnig: maar dat zou alleen voor mijzelf iets zeggen? Welk zadel ik prettiger vind zitten? En dus niet of betreffende zadel wel goed op mijn paard ligt. En opzich kan er best een zadel op m'n paard gelegd worden (ik gebruik haar wel eens als zadelsteun en vindt ze totáál geen probleem) Maar er zomaar even opzitten lijkt me dan weer geen strak plan :+ En dat is denk ik ook wel belangrijk om te zien of een zadel goed past óók als er een ruiter op zit?

Verder, is een pommel dan minder goed om dat in een zadel te hebben? En is een barefoot dan niet geheel flexibel?

Wat zijn eigenlijk de verschillenen tussen de ghost en barefoot? Behalve dan dat ze er iets anders uit zien?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:14

Maartje, dat klopt. Je kunt inderdaad dan even kijken hoe het op je paard ligt, maar je weet uiteindelijk bij het inrijden nooit of het zadel goed ligt ;)
Het is zeker belangrijk om te kijken of een zadel goed past als er een ruiter op zit, juist dan! Statisch beoordelen geeft nooit een duidelijk beeld. Ook als je je paard met een zadel gaat longeren, waar een zadel uiteraard niet voor gemaakt is, zal je zien dat het niet goed aansluit. Hij zal altijd loskomen van achter omdat er geen ruitergewicht op zit.

Nee, een pommel is ook prima om in een zadel te hebben, hij moet uiteraard wel goed passen! Het enige "nadeel" is dat je regelmatig moet kijken of de pommel nog goed past. Als je paard meer spieren krijgt en de pommel te krap wordt zorgt dat weer voor atrofie/drukplekken etc.
Verder is de Barefoot bij mijn weten geheel flexibel.

Een Ghost zadel bestaat uit laagjes. Een laag van kussens, dan de basis waar de beugelriem-ophanging en de singelstoten aan vast zitten. Daar bovenop komt dan de cantle met daar overheen de seat saver waaraan gelijk het zweetblad zit. De pommel van de Ghost zit vast aan de basis en deze pommel is flexibel maar stevig!

Ik denk dat pmarena verder over de Barefoot beter uitleg kan geven, voor ik verkeerde info geef ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:18

Een zadel zal toch zowel voor jezelf als je paard goed moeten zitten, en voor jezelf kun je ook aardig wat wijzer worden door op een ander paard met verschillende zadels te rijden die je serieus aanspreken :)

Dan kan je in ieder geval alvast een beetje een beeld krijgen van welke dingen je wel of juist niet fijn vindt en kun je steeds gerichter zoeken, en uiteindelijk wellicht 2 zadels over houden die je zelf echt fijn vindt, en die vervolgens passen op je eigen paard.

Nu is het natuurlijk wel zo dat het ene zadel heerlijk aanvoelt op het ene paard....en op een ander paard ineens niet meer := Die kans bestaat.

Maarja je moet toch ergens beginnen :)

Een pommel in een zadel is ook iets persoonlijks of je dat graag wilt of niet.
In principe zit er in veel zadels vooraan een verstevigend boogje dat de voorkant van het zadel in een punt omhoog houdt zodat het zadel daar niet bovenop de schoft gaat drukken. Maar als een zadel van zichzelf al goed omhoog gebouwd is aan de voorkant en als je werkt met kussens / inlages onder een zadel en je paard niet al te veel schoft / diepe rug / weinig bespiering heeft dan kan je het vaak makkelijk af zonder al teveel schoftruimte.

Bij de Barefoots komt het ook regelmatig voor dat mensen liever de scjoft vrij houden gewoon d.m.v. het zadel zelf dat de voorkant al in een punt omhoog gebouwd heeft, en dan met een zachte pommelvulling er in.

Zelf merk ik bij andere zadels dus echt dat ik de pommel wel mis als die er niet op zit, het geeft toch een soort gevoel van een veilig omsloten "zitje" als je nog zo'n boogje voor je hebt.
Bij de Ghosts miste ik dat toch wel, het gevoel dat er geen voorkant aan zat zeg maar :P

Maar dat is iets heel persoonlijks, een stukje gewenning en maar net wat je zelf fijn vindt.

Dat paardje van mij heb ik gekocht met een steekje los dus die kon zo idioot doen dat je wel op gaat letten dat je bij bizarre zwabbers een beetje door je zadel geholpen wordt :P

Niet dat dat nou dagelijkse koek was ofzo, maar zo eens per jaar ofzo kon ze ineens enorm schrikken ergens van en dan heel idioot reageren :(:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:25

Je miste dat bij de oude Ghost - deze heeft ook een boogje ;) Zo, nu ga ik buiten spelen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:27

buitenzinnig: Maar de ghost pommels hoeven (en kunnen) dus niet verwisseld worden? Want ik zou dan zeggen, fijn de pommel van barefoot kun je verwisselen. Maar als die van de ghost niet meer past dan heb je pech? Of heb je daar dat probleem niet omdat die wel flexibel is (wat de standaard pommel van barefoot niet is?)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:30

Uiteraard moet het zadel ook voor de ruiter goed zijn!

pmarena schreef:
Zelf merk ik bij andere zadels dus echt dat ik de pommel wel mis als die er niet op zit, het geeft toch een soort gevoel van een veilig omsloten "zitje" als je nog zo'n boogje voor je hebt.
Bij de Ghosts miste ik dat toch wel, het gevoel dat er geen voorkant aan zat zeg maar :P
Maar dat is iets heel persoonlijks, een stukje gewenning en maar net wat je zelf fijn vindt.

De oude Ghost zadels hadden inderdaad optioneel een pommel. De meeste hadden die niet. Er zit een verschil in, met de oude Ghost zonder pommel en de nieuwe met pommel en stevigere en evt. meer wrong.
De oude (dressage):
Afbeelding

Nieuwe Florac
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:31

Maartje1990 schreef:
buitenzinnig: Maar de ghost pommels hoeven (en kunnen) dus niet verwisseld worden? Want ik zou dan zeggen, fijn de pommel van barefoot kun je verwisselen. Maar als die van de ghost niet meer past dan heb je pech? Of heb je daar dat probleem niet omdat die wel flexibel is (wat de standaard pommel van barefoot niet is?)

Deze hoeven en kunnen niet verwisseld te worden, maar dat hoeft ook niet, omdat hij zo flexibel is dat hij op een onwijs brede Haflinger past (waar de Trekker op zijn breedst niet op paste) maar ook op smalle arabiertjes. Je heb inderdaad dat probleem niet vanwege de flexibiliteit!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:33

ah oke, dankjewel. Allemaal maar lastig hoor :+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:35

Graag gedaan! Het is zeker lastig!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:40

Ik heb ook een Ghost met pommeltje gehad destijds, die lijkt me behoorlijk vergelijkbaar qua formaat / positie met het huidige boogje :)

Nogmaals, ik vind de Ghost echt heel erg leuk hoor!

Alleen voor mij persoonlijk heeft het natuurlijk een reden dat ik voor wat anders gekozen heb, net zoals ik zelf tussen de Barefoots niet hèt perfecte zadel heb zitten voor mij en Rena, zie ik die er bij de Ghosts ook niet tussen zitten.

Dat kan gewoon hè, is niet rot bedoeld Y;(

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:42

We vatten het niet rot op hoor! Absoluut niet!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:24

Ik wil van de zomer die Florac echt een keer proberen. (pas van de zomer omdat ik op het moment alleen in het weekend bij mijn paard ben, en doordat de longeercirkel ook nog ondergelopen is, ik er tijdelijk zo min mogelijk op kruip).

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:46

Even snel want mega druk, maar Maartje, ik 'heb' inderdaad een passervice voor boomloze/flexibele zadels met nu Barefoot, Ghost en Trekker. Ik kan je dus goed de verschillen laten zien, voelen en ervaren. Want die zijn er zeker, en het ene merk is niet beter dan het ander maar de zadels zitten gewoon anders in elkaar, 'werken' anders, zitten anders.. Dat is echt aan jezelf en aan je paard om te beoordelen welk merk en model voor jullie het prettigst is. We zouden de modellen kunnen passen op je paard zonder dat jij er op gaat zitten, en misschien kun je inderdaad even een paard lenen voor wat testrondjes. Als het zadel zonder ruiter goed op je paard past, dan zie ik niet in waardoor dat met ruiter opeens niet meer zo zou zijn. Vaak ligt een zadel juist nog wat beter met ruitergewicht er op, sluit mooier aan. Als je paard nog gaat veranderen in bespiering is een boomloos/flexibel zadel juist ideaal, want het verandert mee of je kan de pommel vervangen door een andere maat. Past het, om wat voor reden dan ook, toch niet meer, dan is er gelukkig een levendige handel in tweedehands zadels en ben je een net zadel zo weer kwijt :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:58

Buitenzinnig schreef:
Het is heel persoonlijk. Ik ben denk ik één van de weinige die op een boomzadel rond rijdt ;)

Ik rij ook nog steeds tot grote tevredenheid met mijn Specialized Euro Light Saddle rond. Met aanpasbare kussens. :)

Maartje1990 schreef:
Als ik nog verder mag vragen en dan vooral aan de dealers. Vinden jullie dan de andere zadels (die je zelf niet verkoopt) Dan slechter? En daarmee bedoel ik dus ghost vs barefoot (even andere merken daar buiten laten).

Nee hoor. Het is niet omdat ik grote fan ben van Ghost, dat ik Barefoot ga afbreken. Ik vind die zadels eigenlijk zelfs niet eens te vergelijken. Om pijnvrij te kunnen rijden, heb ik een zadel met een A-zit nodig. Ghost geeft mij dat, Barefoot niet. Maar er zijn mensen zat die jùist met een Barefoot pijnvrij kunnen rijden.

Ik heb mijn jonge paardje opgeleerd met een Christ Fellsattel zonder stijgbeugels eraan. :D Zadel is er pas gekomen een jaar later, toen madame teveel kuren kreeg.

Maartje1990 schreef:
v
Maar waarom zou iemand voor de een of de ander gaan? Is de één dus niet persé beter dan de ander? Ik vind, no offect naar de ghost dealers/eigenaars, de ghost echt spuuglelijk.

Nee, de één is niet per sé beter dan de ander. En no offence, maar ik vind de meeste barefoots spuuglelijk. :D :D

Maar gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak, of we reden allemaal met een knalrode Ghost Quilty rond. _O-