Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:53

Buitenzinnig schreef:
Zitting er af ritsen en wassen. Maar dat laatste liefst zo min mogelijk - laat hem drogen en dan de stofzuiger er op en eventueel nawollen met een katten of kleine hondenborsteltje (je weet wel, zo'n borsteltje met haakjes) Niet tot op de bodem uitkrabben, maar voorzichtig de bovenkant ontdoen van harde korstjes.

dat schaap wordt bij mij niet gauw vies, omdat ik er dat anti-schuif-neopreen-ding onder heb, maar dat bruine sjabrak wordt wel erg vies, vooral als het straks warm wordt en Morrie echt gaat zweten

kim1207

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:56

Iemand in de buurt van roosendaal nb die zon christ heeft!? Zou m graag in t echt eens zien en er n keer oo rijden!!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:59

Cambiar schreef:
Buitenzinnig schreef:
Cambiar

Drukverdeling van de Trekker is zonder meer beter, dat zadel is veel stugger, heeft kussens en lijkt meer op een boomzadel dan op een boomloos zadel. De fabrikant prefereert dan ook de naam "flexibel zadel"

Maar als je het aan het paard vraagt, loopt die veel makkelijker met de Iberica. Het vereist even een omschakeling tussen de oren van de ruiter, maar wanneer je met de (kleine) beperkingen van de Iberica (of een van de andere Velzadels van Christ) kunt leven, dan is het een droom om te rijden, voor beide partijen.

Ik zou er geen endurance wedstrijd mee rijden, maar een heerlijke (en lange) bosrit is heel goed te doen. Verder is het goed voor je balans en het directe contact met het paard is ook heel fijn. Ik ben er nu al een aantal keren minimaal 2 uur mee weg geweest en na afloop zit er geen haar verkeerd op de rug van onze Fjord, die inmiddels niet meer door vele lagen spek beschermd wordt. :o

Als je even het topic door spit kom je vanzelf foto's en filmpjes tegen van blije gebruikers.

Oei, ik zag je post niet...dat is eigenlijk wat ik zoek zoals je het beschrijft, voor slechts een kwartiertje maximum, om al spelenderwijs wat zadelmak te maken tijdens onze wandeltochtjes. Zo iets wat niet veel weegt, dicht bij je paard zit...alleen wil ik de (nog ongetrainde en jonge) ruggen van mijn meiden geen schade berokkenen en wil ik dit zij het ook heel aangenaam vinden. een paard kan zo iets zacht wel comfi vinden in het begin, maar de vraag is wat het met de wervels doet als je er blijft mee rijden. Al eens gezien wat de paarde-rug doet als je er gaat opzitten met of zonder zadel (en ik weeg dan nog niet eens zo super veel....hooguit 62 kg)? Moet je eens goed bekijken en dan eens kijken hoe een ruggegraat in elkaar zit (de doornuitsteeksels eens goed bekijken, dan snap je het wel...) en wat de gevolgen kunnen zijn als je met zo'n pad effectief gaat rijden. Ik schrok er eerlijk gezegd van... Dat is m'n bekommernis....

Ik zat al te denken om zelf een lederen zadelboom op maat te maken voor al m'n paarden. Lap leder bevochtigen en op de rug leggen zodat die de vorm aanneemt van de rug eventueel latjes systeem zoals in een vaquera zadel, dan daaronder harde vilt en schaapvel voor de panelen en de bovenkant zoals het iberica pad voor de steun als er iets zou gebeuren, maar dan met iets in de zitting, zodat er wat twist in zit en zéker geen stijgbeugels gebruiken.
Dat zou voor mij het ideale zadel zijn om mee te beginnen...

Toch lopen de paarden met een zadel zoals de Iberica erg fijn..Een van mijn merries had na het rijden met mijn vorige zadels altijd een wat gespannen gevoelige rug,met het schapenvacht zadel een heerlijk ontspannen rug na het rijden en ze loopt er erg soepel mee wat eerst ook niet het geval was..Je kan er nog extra inlages indoen evt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:02

Morrie schreef:
dit is zo ingesteld omdat de boswachter het nummer op 200 meter afstand moet kunnen lezen zonder te moeten zoeken waar het ergens aan het paard hangt.

Wat een flauwekul! Een boswachter die op 200 meter afstand zo'n label kan lezen die aan een hoofdstel hangt kan ook in 1 oogopslag zo'n label zien hangen aan een zadel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:07

Kim, Jasia en Mistralleke hebben hem.

Morrie, dan zou je een dunne dressuur sjabrak er onder kunnen overwegen, alleen mis je dan dat anti slip matje weer en wordt het een torentje als je die er bij doet.

Cambiar, als je wil dat de rug van je paard geheel ongeschonden blijft, moet je er niet op gaan zitten, paardenruggen zijn daar niet voor gemaakt. :o
De reden dat ook wij gewacht hebben tot het paard 4 was, met er op te gaan zitten en pas af en toe iets langere tochten zijn gaan maken na zijn 5e, heeft te maken met het feit dat het skelet van een paard pas met 6 is uitgegroeid. Ik weet hoe een rug er uit ziet. En ik weet wat het ruitergewicht doet, daarom zijn lange rugspieren onontbeerlijk. Op de plek waar we zitten (zonder zadel) kan het paard het beste gewicht dragen. Een lang en drukverdelend zadel zal weliswaar het gewicht spreiden, maar dan loop je ook de kans dat de meer beweeglijke delen gehinderd worden door de druk van dat langere zadel.
Je kunt het inlage vak van de Iberica ook vullen met iets anders/extra's. En de ervaring leert dat de paarden blijer zijn met een Iberica dan met een zadel. Ze lopen er allemaal vrijer mee, wat de aanmaak van spieren (die zo het skelet kunnen ondersteunen) ten goede komt.
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 06-05-12 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:08

ik verzin de regels niet, dat doet het Goois Natuur Reservaat. Ze durven sowieso niet in de buurt te komen, want ze zijn bang dat ze met zwepen geslagen worden en aangezien ik een hele lange gevaarlijke oranje "zweep"bij me heb, zijn ze erg bang om me te benaderen, ze blijven braaf in hun jeep zitten }> 8-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:02

Ik zeg ook niet dat jij ze verzint, ik zeg dat het een flauwekul regel is :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:39

Buitenzinnig schreef:

Morrie, dan zou je een dunne dressuur sjabrak er onder kunnen overwegen, alleen mis je dan dat anti slip matje weer en wordt het een torentje als je die er bij doet.

Cambiar, als je wil dat de rug van je paard geheel ongeschonden blijft, moet je er niet op gaan zitten, paardenruggen zijn daar niet voor gemaakt. :o
De reden dat ook wij gewacht hebben tot het paard 4 was, met er op te gaan zitten en pas af en toe iets langere tochten zijn gaan maken na zijn 5e, heeft te maken met het feit dat het skelet van een paard pas met 6 is uitgegroeid. Ik weet hoe een rug er uit ziet. En ik weet wat het ruitergewicht doet, daarom zijn lange rugspieren onontbeerlijk. Op de plek waar we zitten (zonder zadel) kan het paard het beste gewicht dragen. Een lang en drukverdelend zadel zal weliswaar het gewicht spreiden, maar dan loop je ook de kans dat de meer beweeglijke delen gehinderd worden door de druk van dat langere zadel.
Je kunt het inlage vak van de Iberica ook vullen met iets anders/extra's. En de ervaring leert dat de paarden blijer zijn met een Iberica dan met een zadel. Ze lopen er allemaal vrijer mee, wat de aanmaak van spieren (die zo het skelet kunnen ondersteunen) ten goede komt.

Ik weet het, probeer zo weinig mogelijk te rijden, maar eens een kwartiertje tijdens de terugtocht naar huis (ik ga steeds wandelen te voet ernaast) kan zooo heerlijk zijn :o . Ene paardje is nu 7 (pas zadelmak van vorig jaar) en andere is 4 jaar van in april en deze week heb ik voor het eerst op haar gereden (was echt sensatie, ze was super braaf zo langs de straat het andere paard volgend!).
Ik was er ook al achter gekomen dat ik er nu geen vaste boom moet opleggen, want de schoudertjes zijn nog niet gelijk. Dus, toch maar boomloos tegen alle advies in die ik hier krijg, lijkt me nu het beste.
Ik kan wél geloven dat ze blijer zijn met het pad, want mijn merrie is veel happier zonder zadel, maar de vraag was gewoon of het op langere termijn geen kwaad kan.
Nu, de Iberica + iets harder in het pad zoals je zegt (misschien mijn corrector?) lijkt me goeie oplossing (als je even googelt dan zie je dat de gaucho's ook een lederen pad onder hun zadel leggen, dat zou ik ook doen...)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:50

Cambiar schreef:
Buitenzinnig schreef:

Ik weet het, probeer zo weinig mogelijk te rijden, maar eens een kwartiertje tijdens de terugtocht naar huis (ik ga steeds wandelen te voet ernaast) kan zooo heerlijk zijn :o . Ene paardje is nu 7 (pas zadelmak van vorig jaar) en andere is 4 jaar van in april en deze week heb ik voor het eerst op haar gereden (was echt sensatie, ze was super braaf zo langs de straat het andere paard volgend!).
Ik was er ook al achter gekomen dat ik er nu geen vaste boom moet opleggen, want de schoudertjes zijn nog niet gelijk. Dus, toch maar boomloos tegen alle advies in die ik hier krijg, lijkt me nu het beste.
Ik kan wél geloven dat ze blijer zijn met het pad, want mijn merrie is veel happier zonder zadel, maar de vraag was gewoon of het op langere termijn geen kwaad kan.
Nu, de Iberica + iets harder in het pad zoals je zegt (misschien mijn corrector?) lijkt me goeie oplossing (als je even googelt dan zie je dat de gaucho's ook een lederen pad onder hun zadel leggen, dat zou ik ook doen...)

Skito maakt onder andere gebruik van een dikke lap zadelleer in/bij hun zachte inlagen. Dus leer/vilt etc. kan een prima oplossing zijn.
Nogmaals - of iets kwaad kan hangt van heel veel factoren af. Gewicht ruiter, bouw/leeftijd/gezondheid paard. Hoe er gereden wordt, etc. Er zijn uiteraard altijd paarden die een probleem hebben met boomloos (of een Christ Velzadel) maar - als ik even heel kort door de bocht mag - dat is altijd de schuld van de ruiter. Van ongeacht welk zadel op de rug, wordt een paard niet slechter, het gaat pas fout zodra er iemand op gaat zitten. :o Of mensen die op een paard gaan zitten dat er (nog) niet geschikt voor is. Te jong, te beschadigd, ruiter te zwaar, paard te klein t.o.v. de ruiter. En ik denk dat er meer paarden zijn met schade ten gevolge van hun (niet passende) boomzadel dan met een boomloos zadel en in alle gevallen komt dat door de ruiter, niet door het gebruikte zadel. We hebben niet het RECHT op een paard te gaan zitten, we hebben wel de PLICHT dit zo verantwoord mogelijk te doen. -:)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:01

Buitenzinnig schreef:
Skito maakt onder andere gebruik van een dikke lap zadelleer in/bij hun zachte inlagen. Dus leer/vilt etc. kan een prima oplossing zijn.

Thx voor de info ;) , dat skito pad interesseert me wel, hoe ze dat maken... heb je daar soms een foto van met dat leder erin als ik vragen mag?
Kijk, als je nu in het Iberica pad op de twee plaatsen naast de ruggegraat iets harder stopt om de druk te verdelen, zoals bij de recado zadels, met daaronder nog eens een lederen pad en een wollen pad. Alleen lijken die rollen aan de zijkant van de ruggegraat me wel super dik:http://www.pasofinoforum.com/uploads/TheProfessional/2005-12-23_124432_partesrecado.jpg

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:07

Cambiar schreef:
Buitenzinnig schreef:

Thx voor de info ;) , dat skito pad interesseert me wel, hoe ze dat maken... heb je daar soms een foto van met dat leder erin als ik vragen mag?
Kijk, als je nu in het Iberica pad op de twee plaatsen naast de ruggegraat iets harder stopt om de druk te verdelen, zoals bij de recado zadels, met daaronder nog eens een lederen pad en een wollen pad. Alleen lijken die rollen aan de zijkant van de ruggegraat me wel super dik:http://www.pasofinoforum.com/uploads/TheProfessional/2005-12-23_124432_partesrecado.jpg

Ik zie niets meer over leer - hier is hun site - misschien kijk ik er overheen
http://skito.net/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:25

Poeh, al die "harde" laagjes lijken me voor Rena en mij niet comfortabel zeg...juist verend en schokdempend is voor ons fijn, stevig werkt echt voor geen meter voor ons :n

Ik hou het wel bij inlages met een drukverdelend en flexibel kunststof plaatje in het midden, en dan nog schokdempend en verend materiaal daar omheen. Laagjes leer / vilt / wol is allemaal zo compact en stevig...daar zit weinig vering in. Wel weer beter ademend dan een verende kunststof, dat wel :j
Maar ik vind het toch belangrijker dat de ergste schokken van zowel ruiter als paard wat uitgevlakt worden.

Ik heb nog nooit gehoord van die leren laagjes bij Skito ? Kan het niet een ander merk zijn geweest ? :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:23

Tja, ieder z'n smaak zou ik zeggen ;) (maar verend, waarom moet jij veren op je paard :D ?) . Ik neem vooral voorbeeld aan mensen die echt werken met hun paarden, die afhangen van hun paard en ze daarom goed moesten verzorgen of er geen brood op tafel kwam. Neem nu de Gaucho's, die reden ook op een soort boomloos zadel. Ik kijk dan hoe zij dat aanpakten...
De laagjes komen zo wie zo terug (zoals op de foto eerder geplaatsthttp://www.pasofinoforum.com/uploads/TheProfessional/2005-12-23_124432_partesrecado.jpg), met een versteviging aan de beide zijkanten van de ruggegraat om de druk te verdelen.
Iets wat zacht is, verdeelt geen druk. Lees maar even na op deze site: http://www.homocaballus.eu/NL/zadel.php
Ik ben wel akkoord dat bij het ene paard de rug robuuster is dan bij de andere. Robuuste paarden zou ik eerder boomloos rijden dan fijnere paarden (zoals Don hier eerder schreef, het is echt moeilijk om voor zo'n paarden een deftig boomzadel te vinden).
Dus daarom, ik wil graag zo'n Iberica pad, maar ga nog even nadenken hoe ik het systeem wat kan aanpassen...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 06-05-12 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:43

Iets wat hard is, verdeelt de druk vaak niet goed :P

Wat dat betreft is het maar net wat je zoekt eigenlijk :)

Ik vergelijk het wel graag met een zware tas. Stel je gaat naar de markt en koopt 5 kilo aardappelen.
Krijg je die mee in zo'n dun plastic markt-tasje dan gaan die handvaatjes daarvan al snel in je hand snijden door het gewicht dat er aan dat smalle stukje plastic hangt.

Wanneer je daar een stuk neopreen omheen draait en dat vastpakt, voelt het echter prima aan +:)+

Het neopreen is soepel maar geeft toch veel comfort en laat het scherpe tasje wat veren in het neopreen zelf waardoor het niet direct in het vel en de spieren van je hangt. Het rolletje neopreen plooit zich ook naar de ronding van je hand waardoor het gewicht van de aardappels prettig in de hand ligt, pas jij de vorm van je hand / vingers aan dan beweegt het rolletje neopreen mee en past zich weer aan waardoor het prettig om je hand heen blijft vallen.

Een tas met stevige bvb. stevige houten handvaten ligt door zijn vormvastheid veel minder lekker in de hand en kun je ook niet eens fijn overpakken, je moet je hand aanpassen aan de handvaten i.p.v. dat de handvaten zich aanpassen aan de handhouding die voor jou prettig is....en dat is niet fijn :)

Zo werkt het voor mij ook met inlages / pads / zadels, de stoten van de ruiter worden geabsorbeerd door de soepele en veerkrachtige inlages waardoor ze heel afgezwakt aankomen op het paard, en de schokken van het paard komen heel afgezwakt aan bij de ruiter. Je voelt ze nog wel maar het is een verend gevoel i.p.v. een donk-donk-donk zeg maar.

Of je nu een tennisbal laat vallen op een stoeptegel of op een kussen, dat verschil :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:50

Hm...je vergeet 1 ding, je vergelijk met tas heeft niets te maken met het rijden...Of hang jij onderaan je paard misschien :D (grapje, niet kwalijk bedoeld hoor ;) )
Bij de tas gaat het over wat hangt aan de onderkant (en kan snijden) en bij het rijden gaat het over iets dat drukt doordat je erop zit (dus iets wat een kracht uitoefent op iets anders en het daardoor vervormt, bvb je zit op een hangende brug die daar niet voor gemaakt is met als gevolg dat langzaam aan de daarrond gelegen weke weefsels kunnen beschadigd worden)...
Hoe minder vering je hebt, hoe beter voor die brug, want dat is net wat je niet wil.
Ik vraag me sterk af als je een dempend plooibaar pad op een hangende brug legt en je geeft er duwtje op, of die schokken daardoor geabsorbeerd worden. Die schokken zijn er nog steeds, test maar eens. Als je die brug verstevigt, met iets wat niet doorbuigt (maar wel de vorm van die brug aanneemt en daar wringt het schoentje in het merendeel van de gevallen), kunnen de schokken veel minder impakt uitoefenen omdat de schokken verdeeld worden over die versteviging.
(een tenger volbloedje zal er dan wellicht gevoeliger voor zijn dan een robuuste Haflinger).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:18

Het handvat van de tas drukt ook van boven af op je hand ;)
Net zoals een paard eigenlijk geen kar trekt maar een kar duwt :P

En het is natuurlijk maar een voorbeeld om aan te geven dat zacht dus wel degelijk een soortemet van drukverdeling te bieden heeft :)

Schokken zijn er nog steeds, maar het is aanzienlijk comfortabeler met een schokdempend materiaal er tussen. Denk aan sportschoenen die beschermen door de impact van schokken af te vlakken. Daarom loopt het ook lekkerder hard op sportschoenen dan op klompen (donk-donk-donk).

Een harde versteviging is in theorie heel leuk maar in de praktijk past het dus vaak niet optimaal (zie jouw wringende schoentje :P ) en je hebt het effect van een pingballetje op een pingpongbatje, veel stuiters.

Om theorie en praktijk weer van elkaar te scheiden: zowel Rena als ik vinden het niet fijn als we een zadeltje of inlages of iets hebben dat te stug is / te weinig vering heeft, Rena is al nukkig bij het opstappen en ik heb het gevoel dat ik op een plank zit...door dat ding waar ik op zit en natuurlijk door de pony er onder die haar ruggetje niet goed ontspant omdat het niet fijn aanvoelt :)

Dan kun je van mijn part een hele universiteit er bij halen die elke theorie uit de kast haalt om het tegendeel te bewijzen....maar in de praktijk blijkt er gewoon iets anders :)

Het uiteindelijke resultaat qua comfort is niet alleen afhankelijk van een theoretische drukverdeling :)

En dat is ook wel het interessante in dit soort dingen. Zoals het bvb. heel geinig is dat bij Liljebo het lamsvelletje niet schuift blijkbaar, terwijl je dat in theorie juist wel zou verwachten gezien de bouw van haar paard :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:36

Volgens mij is er nog een heel makkelijk voorbeeld.
Neem een matras, kei hard, die vormt totaal niet naar je lichaam en dus ook je rug, wat dus rugklachten en nog meer klachten geeft, neem je een matras van traag schuim, dat helemaal naar je lichaam vormt en je klachten zullen ook minder worden, juist omdat je in je eigen houding kunt liggen en niet in een gedwongen plank houding.
Dit kun je volgens mij ook wel met harde of geen harde inlagen in je zadel vergelijken. Ik ben het dus met Pmarena eens.Nee geef mij maar een lekker comfortabel zadel zoals de iberica[ om weer even ontopic te blijven : :P ] en er zitten inlages in en een lekker schapen vachtje er onder dus het drukt ook niet op de ruggengraat.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:04

Ik ben zooo slecht in fysica, maar vind het heel interessant dames ;) . Zelf kan ik helaas niet zo goed uitleggen wat ik bedoel door mijn beperkte kennis :o? . I'll try :D .
Ik denk dat jullie ervan uitgaan van zo wie zo niet passende boom...
Vergeet dit even.
Stel, de boom past perfect, volledig op maat gemaakt van het paard (boom past perfect, kussens of pad dempen goed en de singelplek zit op de juiste plaats zodat het zadel niet verschuift), want: zo moet het als je er een zadel op legt, dat ben jij verplicht aan je paard, (dat ben ik ook van plan, vandaar even een tussenoplossing zoeken voor het prille begin want een boomzadel leg je beter niet op een rug die nog niet rechtgericht is ivm de nog ongelijke schouders van het paard door de natuurlijke holle en bolle kant, is mijn mening)!

Ivm vergelijk met matras nu: je wil dat je rug je eigen anatomische vorm blijft behouden (want anders krijg je inderdaad problemen), daarom neem je beter lattenbodem (die is stijf want is gemaakt uit hout of kunststof, kan je niet zomaar doorduwen) met een zeer goede matras die de vorm aanneemt van je rug, maar je niet laat doorzakken in plaats van een zeer soepele geen weerstand gevende spiraalbodem met een super zachte matras die heerlijk doorzakt als je erop gaat liggen (zoals een pad ook heerlijk helemaal zacht en plooibaar is.)
Is dat leuk voor je rug? Ik dacht het niet. In begin misschien wel eventjes omdat je misschien daarvoor op een mega harde bodem moest slapen zoals in het voorbeeld van Uutje, maar als dit langer duurt dan een kwartier denk ik dat je de volgende morgen (na een hele nacht dus, maar zolang rijden we normaal gezien niet met ons paard, dus een paard zal dat ook minder snel aangeven) als een oud vrouwtje uit je bed moet stappen :D van de pijn in je rug.
De vergelijk met klompen snap ik ook niet....je legt toch ook geen kale houten boom zonder kussens of goed pad op de rug van je paard? De schokdemping zit wel degelijk verwerkt in je zadel. Cfr: met wol gevulde boomzadels: de demping moet altijd onder een boomzadel!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 06-05-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:22

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:26

Yip ;) , inderdaad je hebt helemaal gelijk, dat is nu net mijn reden om een Iberica pad te overwegen of iets van boomloos (bvb startrekk), om die periode op te vangen (later zou ik graag voor een 100% passend endurance-achtig licht westernzadel gaan). Ik ben ervan geschrokken hoe mijn paarden veranderd zijn, zonder dat ik er zelfs mee gereden heb (ik meet regelmatig uit interesse mijn paarden op, met zo'n vervormbaar regeltje met lood in en teken die af op papier, zo kan ik de evolutie volgen). Ik stond versteld hoezeer ze veranderd zijn in zo'n korte periode.
Toch zou ik er graag iets in stoppen zoals in het vergelijk met de lattenbodem. Iets dat toch niet het hele zooitje laat doorzakken onder je gewicht, zo iets als in mijn vaquera zadel of iets dergelijks, zijn ook allemaal latjes die een flexibel, maar toch weerstand gevend geheel vormen, zonder dat er een stijve boom in zit:
http://www.mijnalbum.nl/Album=XTQE8FNY

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:14

pmarena schreef:
En wat moet Els vervolgens met die Shetten doen dan als ze ze gevangen zou hebben :P

Wakkere paardjes allemaal zeg !

Succes Jasia, je hebt er toch ook wel een beetje zin in neem ik aan ? :)

Ik had er gigantisch veel zin in :))

Cambiar: Ik denk dat een boom die in stilstand past, niet bij elke beweging zo 'passend' blijft..
Het voordeel van de het 'velzadel' vind ik dat ie dus tijdens alle bewegingen volledig met het paard mee gaat, zo kan ie in geen een beweging knellen, of haar in de weg zitten.. Mijn paard doet het er gewéldig mee!

Het weekend weg was super, ze was onwijs braaf! Iedereen was dól op mijn paard en op mijn zadel :)) De instructrice (Lotta Manson, uit Zweden) was erg te spreken over Anneloes, ze vond ons een hele mooie combi, die goed op elkaar ingesteld was, met veel vertrouwen in elkaar, dát was nog eens een mooi compliment :+: :)

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:27

Wil trouwens wel even melden dat het zadel wel vrij breed zit, mensen met bekkenklachten kunnen hier last van krijgen.
Ik heb zelf ook slechte bekken en ik overweeg eenextra pad in de iberica te doen zodat ik toch iets smaller zit (Ála is nogal breed).
Ik lijk namelijk zelf iets meer last te hebben met rijden dan op een boomzadel omdat dit wat smaller is door de boom.
Neemt niet weg dat het een fantastische ding is hoor maar meld het wel even ter volledigheid.

Buitenzinig, hoe ver zijn jullie met de opstaphulp? Heb wel interesse want met die stramme heupjes valt het niet altijd mee goed op te stijgen (en ze is maar zo klein :P )

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:39

Heb je bij de Iberica ook last van wiebelbenen? Daar had ik met Barefoot ook erg veel last van nl.
Met Barefoot had ik ook snel last van mijn onderrug, hoe ervaren jullie dit met dit zadel?

Natasja, ik heb geregeld last van mij heupen (instabiel). Goed om te weten dat je wat breder zit, ik ben echter wel nieuwsgierig geworden naar dit zadel ivm mijn jonge paard die zo aan het veranderen is qua breedte en een wat gevoelige rug lijkt te hebben.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:50

Kinke schreef:
Morrie schreef:
dit is zo ingesteld omdat de boswachter het nummer op 200 meter afstand moet kunnen lezen zonder te moeten zoeken waar het ergens aan het paard hangt.

Wat een flauwekul! Een boswachter die op 200 meter afstand zo'n label kan lezen die aan een hoofdstel hangt kan ook in 1 oogopslag zo'n label zien hangen aan een zadel.

Wij hebben die ondingen ook. Ze moeten oficieel aan de bakstukken van je hoofdstel (elke kant een).

Afbeelding

Ik heb er altijd maar 1 bij me en die hangt nu aan mijn zadel (de ander is reserve). Elk jaar koop je nieuwe stickers en dan mag je weer een jaar in het natuurpark rijden.
Afbeelding
Hier boven aan mijn zadel.

De iberica staat ook nog op mijn verlang lijstje (moet eerst even sparen)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:51

Jasia schreef:
Cambiar: Ik denk dat een boom die in stilstand past, niet bij elke beweging zo 'passend' blijft..
Het voordeel van de het 'velzadel' vind ik dat ie dus tijdens alle bewegingen volledig met het paard mee gaat, zo kan ie in geen een beweging knellen, of haar in de weg zitten.. Mijn paard doet het er gewéldig mee!

Op 0:26 zie je waar de rug wél beweegt, maar daar mag geen zadel meer komen!
http://www.youtube.com/watch?v=wtWliY1yQXY&feature=related
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=277013659&key=SW6MAPM8
Boomzadel moet perfect passen met de singelpositie op de juiste plaats zodat zadel niet op de schouders getrokken worden bij beweging.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=277085958&key=NB4JSTEK
Het deel van de ruggegraat van het paard onder het zadel beweegt practisch NIET. Logisch, er zitten ribben aan. Het zadel moet achter het schouderblad liggen en het schouderblad moet de kans hebben om in alle gangen vrij te roteren en de ruggegraat mag tijdens galop of springen niet tegen de boom komen (daarom is een boom die open is in het midden beter dan een volledig gesloten boom). Meer is dat niet.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=277085960&key=XQDEKGNV