voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ivonne85

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:40

Shiana welk zadel heb je zelf??
En een hafje zo te zien op de foto ??
Ik heb ook een haf, maar wel 1 die snel rugklachten heeft , vanwege dat hij erg moeilijk naar beneden te rijden is ....
dus vandaar.
:D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:52

maar dat moeilijk naar beneden rijden komt ook weer door rugklachen, beetje een cirkeltje dus,

Wat heb je met apinc gehad dan dat ie rugproblemen had/heeft.

Ik heb het hier ook gehad door een 2 boommaten te klein boomzadel.
Met longeren, balkjes lopen en masseren is het toch wel weer over gegaan

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:04

Apinc had zijn bekken / si gewricht heel erg vast zitten doordat hij bij zijn vorige eigenaar weinig tot niets hoefde te doen en bij mij ( ineens ) wel.
En hij is achterover gevallen in de wei van de winter op zijn rug en kont en hoofd.
De osteopaat zei ook dat hij liever lekker zelf wil lopen op de manier zoals ie in de wei ook loopt zeg maar.
Zijn bekken wil hij slecht kantelen, zijn atlas is een gevoelig punt en daardoor dus via de rug lijn alles bij elkaar.

( bij zijn vorige eigenaar is hij 3 jaar gereden met wintec 18 inch ( veel te lang zadel )
en ja hij zou het toch zelf moeten oplossen om dus niet zo irritant te lopen :$ maar gewoon normaal te luisteren.. en ja dan is hij echt een haflinger en loopt zoals hij dat wil.
Buiten is natuurlijk ook veel te zien , maar het gaat echt al een stuk beter.
En inderdaad doordat hij zo was gegroeid in zijn spieren en lijfje .. paste het boomzadel dus niet meer en daardoor is hij ook beroerder gaan lopen.
De sport masseur is 3 x geweest ( masseren volgens de Jack meagher methode )
En dat heeft heel veel geholpen,... ook had hij van de winter een magnesium tekort, omdat hij binnen 4 weken zijn zoutblok op had 3 x achter elkaar... ik wist ook niet of het kwaad kon of niet.. hij had altijd gewoon voldoende schoon drinkwater tot beschikking...
Maar hij zocht dus magnesium.. dus dat een aantal weken gevoerd en weer mee gestopt toen het weer veel beter ging.
Ik voer nu ook 1 pavo koek per dag en 3 x handje nature's best muesli van Pavo... om dat magnesium gehalte op pijl te houden.

De osteopaat en masseur zeiden overigens wel dat ik een heel apart paardje heb, hij heeft 3 verschillende karakter eigenschappen in zich.. dat is erg moeilijk om mee om te gaan... maar ook voor hemzelf.
Hij is dominant , flegmatiek , eigenwijs , niet werkwillig als het niet gaat zoals hij wil , gevoelig , snel afgeleid , enz. enz. weet niet alles meer wat ze toen vertelde.
Het gaat er in ieder geval om dat hij zijn bekken niet actief heeft en daardoor dus niet met zijn achterhand ondertreed en dus op de voorhand loopt met zn koppie omhoog en rugje naar beneden.. hij kan het wel.. want niks zit hem als het goed is meer in de weg.. en het gaat ook al steeds beter, maar het heeft tijd nodig dat hij het snapt en ook prettig vindt lopen.
:D
maar bedankt voor je interesse Karev.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:26

jeetje wat een verhaal zeg, daar is ons verhaal niets bij,hihi
Karev krijgt trouwens ook magnesium bij. Meer voor de jeuk trouwens. Heb je er wel eens aan gedacht om hem een supplement te voeren, of juist een vitaminekorrel, zodat ie voldoende vitaminen en mineralen krijgt? Ik ben ook af gestapt van pavo, mede door de zeer hoge suiker gehaltes,(ze kreeg natures best en basis brok, en heb ook de koek gehad,door de grote hoeveelheid suiker kreeg ze jeuk) en omdat als je je paard voldoende vit.mineralen in een brokvorm wilt voeren, of muesli om mijn part, je een kilo per 100 gram moet voeren. Zou betekenen dat ik daags 4,5 kg brok zou moeten geven om in de mineralen en vitaminen te voldoen. Niet te doen dus,haha.

ben nu overgestapt op marstall. Krijgt ze 300 gram daags van, en een schepje magnesium, en 50 gram marstall force, dat is de vitamine korrel. ze glimt er over.

En dat ze dat moeten snappen dat het niet meer pijn doet, dat herken ik, dat was hier ook zo. Karev wilde/kon ook niet nageven, omdat dat pijn betekende. Maar nu, gaat het echt goed, ook op buitenritten. sinds de cherokee eigenlijk!

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:40

zo dat is inderdaad een heel verhaal..
hopen dat het snel wat beter met hem gaat , en in gaat zien dat die best lekker kan lopen zonder dat het hem zeer doet..

Ik heb inderdaad een hafje, en ik rijd sinds dit jaar met een barefoot cheyenne zadel ouder model zonder vps. Ben er heel erg blij mee , zit er zelf super in en hij ligt lekker op mijn pony.
Ben sinds kort westernlessen gaan volgen, en zit nu al beetje te struinen voor een boomloos westernzadel.
Maar daar moeten we nog even voor sparen:)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:42

Hey Karev
Nou inderdaad sinds de Cherokee gaat het ook super met apinc.. over die suikers in de koek van pavo ben ik het niet helemaal eens.. Apinc wordt er overigens niet dik van en heeft geen jeuk.
Maar ik hoorde ook dat Havens een soort van vitamine korrel heeft. ( pavo overigens ook )
En je moet goed in de gaten houden de calsium / magnesium waarde en de fosfor waarde.
Dat moet goed zijn.. staat overigens op http://www.voervergelijk.nl heel veel info over.

Sinds ik dus inderdaad boomloos rij gaat het stukken beter. :D
Wil je me trouwens dat ff mailen van Marstall welke soort ze krijgt

@ shiana: het gaat goed met hem :D ... hij had dit alles in zeer erge vorm afgelopen winter.
En sinds een maand gaat het heel goed met hem ... sinds we de cherokee hebben :D
Welke inlages heb jij in je pad dan zonder vps??
Gaaf een westernzadel

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:02

Ik heb zelf een Cheyenne testzadel aangevraagd, maar ik zou graag willen weten waarom jullie voor het zadel hebben gekozen, die jullie hebben gekozen (lekker omslachtig).

Ik wil zelf geen dressuur zadel, en heb de Cheyenne eigenlijk gekozen voor de 'vrije' zit die hij denk ik heeft (geen wrongen), net als de Arizona en de Atlanta.

Paardlief kan nog geen zadel op de rug verdragen, zo ver zijn we nog niet, maar ik ben me wel vast aan het oriënteren. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:21

Maar op welk paard ga je het testzadel uitproberen als je paard nog geen zadel kan verdragen?

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:27

@ivonne..
dat had ik niet begrepen , maar fijn dat het in elk geval beter gaat dan het ging..:)

Ik heb het zadel dat ik heb overgekocht met pad en daar zaten stevige inlages in , heb op stal van iemand zachtere inlages gekregen om te proberen.. Deze zijn ook voor een zadel zonder vps. Zij dacht dat het misschien wat vriendelijker was voor de rug van mijn poon dan die harde stevige.
Maar voor mijn gevoel zijn die steviger beter , heb die zachter ook nog niet geprobeerd hoor .. dat zal ik binnenkort eens gaan doen.
Maar als ik nu het zadel eraf haal heeft die mooie zweetplekken zeg maar.
Dit beaamt mijn instructrice ook steeds..

@woartel

Ik heb voor de cheyenne gekozen omdat ik die het lekkerst vindt zitten :) en ik er alles mee kan doen ook springen vindt ik goed kunnen met dit zadel..

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:36

Millanka, mag het zadel op een paard van een vriendin van me testen, heeft een soortgelijke bouw. En hopelijk (de cheyenne heeft een lange wachttijd) kan ik het zadel als het er is ook op mijn eigen paard testen. Maar geen haast, als ze er dan nog niet klaar voor is, heb ik in ieder geval het zadel vast gevoeld.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:58

ging iets mis :D

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:01

@ shiana

Voor een zadel zonder VPS moet je wel de stevige inlages gebruiken ... die zijn voor die zadels.
En ik gebruik ze zelfs voor onder mijn vps zadel + zachte inlages die er normaal alleen maar onder hoeven.. dus als ik jou was zou ik niet de stevige eruit halen.. je kan wel de zachte er bij in doen... scheelt ietsje meer in hoogte ( vind het zelf wel lekker zitten ) en dan doe je die zachte inlages aan de kant van je paard dus op de rug.. dan is het lekker zacht )
Laatst bijgewerkt door ivonne85 op 19-06-11 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:02

Woartel schreef:
Millanka, mag het zadel op een paard van een vriendin van me testen, heeft een soortgelijke bouw. En hopelijk (de cheyenne heeft een lange wachttijd) kan ik het zadel als het er is ook op mijn eigen paard testen. Maar geen haast, als ze er dan nog niet klaar voor is, heb ik in ieder geval het zadel vast gevoeld.

waar ga je hem bestellen dan ?? dat er een lange wachttijd op is??
bij www.equixantosbarefoot.nl van marcel is nooit lange wachttijd.
En hij bestel bij pmarena hier op bokt ( bianca van www.boomloosrijden.nl )

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:09

ivonne85 schreef:
@ shiana

Voor een zadel zonder VPS moet je wel de stevige inlages gebruiken ... die zijn voor die zadels.
En ik gebruik ze zelfs voor onder mijn vps zadel + zachte inlages die er normaal alleen maar onder hoeven.. dus als ik jou was zou ik niet de stevige eruit halen.. je kan wel de zachte er bij in doen... scheelt ietsje meer in hoogte ( vind het zelf wel lekker zitten ) en dan doe je die zachte inlages aan de kant van je paard dus op de rug.. dan is het lekker zacht )

Ik begreep dat deze zachtere wel voor zadels zonder vps zijn , ze hebben ze opgehaald bij equixantos..
Mag toch hopen dat dat wel goed is ..

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:13

misschien zeg ik het niet goed , die die ik heb .. zijn hard en niet buigzaam zeg maar ..
En die andere zijn ook hard maar wel buigzaam..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 22:18

Stevige zijn voor zadels zonder VPS, zachte voor zadels met ;)

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:24

Ivonne, ik bedoel de wachttijd van het testzadel, dat duurt ongeveer 4 weken. ;)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:20

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:30

Misschien heeft Shiana nu dubbeldikke inlages , die bestaan uit 2 lagen ?

Ene kan is recht aan de onderste zijde , de andere kant daar is er een golfje uitgesneden ? :)

Die zijn harder dan de "stevige" Barefoot inlages :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:39

die heb ik ook in mijn vps zadel

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:53

@ karev: de dubbele stevige inlages bedoel je die pmarena had geschreven?
Oke hoe zien die eruit dan?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:00

gewoon net als de enkele stevige, alleen dan zijn er 2 op elkaar geplakt, zo lijkt het

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:05

Nah ze zijn wel wat stugger / stijver hoor , de dubbeldikke inlages blijven gewoon recht zeg maar , als je ze aan het korte uiteinde met 1 hand vastpakt en omhoog steekt. Je kunt ze wel gewoon buigen en ze kunne de rug prima volgen , maar dat doen ze niet uit zichzelf en pas onder belasting.

De stevige Barefoot-inlages vallen wel om als je ze in de lucht wilt steken. En die zijn ook wat "verender" waardoor ze schokdempender zijn.
De dubbeldikke inlages zijn dus nog wat steviger voor nog meer zekerheid van het vrijhouden van de ruggengraat omdat ze nauwelijks indrukken :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:53

oke duidelijke uitleg weer :D
ik rij met de enkele stevige ( soepele stevige ) inlages en vps zachte soepele inlages
dat gaat nu goed. :D
en heb iets meer ruggengraat vrijeheid .. vind ik wel fijn en lekker zacht voor apinc zn ruggetje

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:54

ps milanka super gave profielfoto van je haf