wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:07

Een zadel kan nooit alleen in stand worden beoordeeld (paard moet altijd met passen en rug onderzoek vierkant staan). Tijdens het rijden moet je kijken wat het zadel doet. Bij mij werd er pas lucht voor het afstellen toegevoegd nadat ik had rondgereden. Zadels met flair zijn de enige zadel waar het mogelijk het zadel af te stellen terwijl de ruiter erop zit. Dit is een groot voordeel.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:37

@Schangah, hoe zit het dan als een ander (met een ander gewicht) met je zadel rijdt? Wordt de lucht alleen op jouw gewicht afgesteld of is het zadel dan voor iedere ruiter goed? Eerlijk gezegd vind ik er ook wel een nadeel aan zitten aan al die opties die mogelijk zijn met het zadel. Een leek ziet door de bomen het bos niet meer en je bent helemaal afhankelijk van een goede fitter. Als er later toch nog onderdelen veranderd moeten worden, dan wordt het toch wel een heel dure grap.

Needje

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:40

Een compleet nieuw zadel is vaak een nog duurdere grap.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:43

1 onderdeel vervangen is nog altijd goedkoper dan een geheel nieuw zadel :D

Als er meerdere mee rijden lijkt het me dat de lucht op de zwaarste word afgesteld.

Een leek zal bij elk zadel het niet begrijpen als je 10 min de tijd neemt om alles even door te lezen of een fitter uitleg te vragen snap je het al snel het zijn veel moeilijke woorden maar ze zijn allemaal eigenlijk heel duidelijk.

Ver der ben je toch met elk zadel afhankelijk van een goede fitter/zadelmaker?

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:51

Schangah schreef:
Een zadel kan nooit alleen in stand worden beoordeeld (paard moet altijd met passen en rug onderzoek vierkant staan). Tijdens het rijden moet je kijken wat het zadel doet. Bij mij werd er pas lucht voor het afstellen toegevoegd nadat ik had rondgereden. Zadels met flair zijn de enige zadel waar het mogelijk het zadel af te stellen terwijl de ruiter erop zit. Dit is een groot voordeel.

Dat heeft die fitter die ik liet komen echt niet gedaan.
Die pompte het zadel op en legde het toen op het paard en toen kon ik erop. Ik gaf toen aan dat het achterover lag en toen pompte ze er nog wat bij. Zadel bleef achterover liggen, maar dat was geen probleem, paard kon ik er niet mee kapot rijden (mijn kruis wel)
Mijn zadel kon alleen goed passend gemaakt worden als ik er nieuwe kussens onder zou doen.

Marjolein is zo ver niet eens gegaan. Die heeft eerst het zadel uit elkaar gehaald en de zitting op de rug van paard gelegd en toen wist zij al genoeg. Dit gaat niet passen ook niet met andere kussens.

Per wow fitter een andere aanpak.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:36

hier worden de zadels ook onder de ruiter afgepompt\gesteld. en alle gangen laten zien stap draf en galop. en idd zadel wordt onder de zwaarste ruiter afgepast. bij ons komt de laatste tijd jaqueline koster en haar perfectionisme\idealisme waardeer ik zeer. ze verkoopt liever geen zadel als ze er niet 100% achter staat ik zie veel verschillende zadelmakers aan het werk en de verscheidenheid aan hoe ze werken verbaasd mij nog steeds!

Leanevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:13

Ik heb bericht gekregen van Arie dat er iets mis was gegaan met de productie van mijn wow zadel:( Ik zou hem eigenlijk deze week al gekregen hebben, maar het wordt nu pas met een beetje geluk week 2:(... Mijn zadel is nog niet gemaakt, omdat het verkeerd was gegaan doordat ik een bruin randje om mijn zadel heen wil...Zijn er meerdere die een probleem hiermee hebben gehad?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:14

dat is jammer leane
heb wel eens eerder wat gelezen door kleur foutjes of vergeten onderdelen als het maar wordt opgelost toch :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:15

Jol1 schreef:
@Schangah, hoe zit het dan als een ander (met een ander gewicht) met je zadel rijdt? Wordt de lucht alleen op jouw gewicht afgesteld of is het zadel dan voor iedere ruiter goed? Eerlijk gezegd vind ik er ook wel een nadeel aan zitten aan al die opties die mogelijk zijn met het zadel. Een leek ziet door de bomen het bos niet meer en je bent helemaal afhankelijk van een goede fitter. Als er later toch nog onderdelen veranderd moeten worden, dan wordt het toch wel een heel dure grap.

Twee zo verschillende ruiters is eigenlijk niet aan te raden. Dit probleem zul je dus met een normaal zadel ook niet kunnen oplossen. Voorbeeld: Twee rijders waarvan de ene maat 36 heeft en de ander maat 44. Je moet dan het zadel op de zwaarste persoon kopen dus 18 " of zelfs meer. Een maatje 36 zal in dit zadel altijd veel te ruim blijven zitten.
Dit zal dus ook met lucht zo zijn afstellen op de zwaarste persoon, de lichter persoon zal dan last hebben van een te grote zitting en te veel lucht.
Maar ook het paard zal een 18" zadel moet kunnen hebben. Is zijn rug te kort dan kan je met de wow nog wel wat. 1" maat kleiner kussen is mogelijk. Sommige wol zadel is er een mogelijkheid de kussen een halve inch maat kleiner te bestellen.
Dus bij een wow 18"zitting met 17" kussens
Wolzadel 18" zitting met 17,5" kussens.

Een heel nieuw zadel kopen is duurder hoor. Ik had een op maat gemaakt zadel dat na 1 jaar niet meer paste (door met name de kussens). Kreeg er 1250 minder voor terug. Bij de wow kosten de kussen ongeveer rond de 500 euro. Had mij ik dus 750 euro bespaart als ik een wow had gehad

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:17

steinstein schreef:
Schangah schreef:

Dat heeft die fitter die ik liet komen echt niet gedaan.
Die pompte het zadel op en legde het toen op het paard en toen kon ik erop. Ik gaf toen aan dat het achterover lag en toen pompte ze er nog wat bij. Zadel bleef achterover liggen, maar dat was geen probleem, paard kon ik er niet mee kapot rijden (mijn kruis wel)
Mijn zadel kon alleen goed passend gemaakt worden als ik er nieuwe kussens onder zou doen.

Marjolein is zo ver niet eens gegaan. Die heeft eerst het zadel uit elkaar gehaald en de zitting op de rug van paard gelegd en toen wist zij al genoeg. Dit gaat niet passen ook niet met andere kussens.

Per wow fitter een andere aanpak.

Zou niet zo moeten zijn. vreemd is dat degene toch de opleiding voor msfc heeft gedaan en dit duidelijk in de opleiding wordt geleerd.

Leanevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:38

Dat is ook absoluut zo!:) Heb liever dat die goed wordt afgeleverd en dan maar wat langer wachten, dan dat die straks verkeerd wordt afgeleverd.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:40

ja liever een week extra en dan precies zoals je besteld hebt, ik moet nog 3 dagen en dan gaan we aanmeten

Leanevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:43

Oh echt! Spannend! Weet je misschien al welke kleurtjes je wilt?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:04

ik zit in dubio, ik denk aan nutmeg als ik die zo van de staaltjes zie mooie lichtere roodbruin maar zo op n zadel lijkt hij heel erg donker.

moeilijk dus ik vind de passier juno bijv een erg mooie kleur

Leanevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:09

Het is ook moelijk. Ik heb even gekeken naar de kleur van passier juno, dat is inderdaad een erg mooie kleur. Als het goed is, in ieder geval dat heeft Arie wel bij mij gedaan, zegt je wow fitter ook wat mooi bij je paard staat aan kleuren.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:13

tja maar daar ben ik erg kieskeurig in :=

het zadel is in de eerste plaats voor dit paard
Afbeelding
en ben bang dat de nutmeg daar te rood bij wordt

Leanevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:16

Wat een mooi paard! Ja ik durf het niet te zeggen, maar je hebt inderdaad wel een grote kans dat het te rood wordt...want wil je niet een zwarte wow met bijvoorbeeld nutmeg kniewrongen ofzo? Of bijvoorbeeld met een andere kleur rand?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:46

ik denk toch dat ik voor nutmeg (met een zwart randje) ga de havana hoofdstellen passen daar mooi bij en die staat mn paard ook wel denk ik :=

Afbeelding
Afbeelding

hoofdstel even voor de kleur past toch best

leuk is hij he hij is 4 jaar en draakje maar wel erg fijn.

Leanevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:28

Ja hoor:) past best mooi:) haha ja als ze zo jong zijn, zijn het allemaal draakjes dat duurt ook nog wel ff;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:29

mooi paard hierboven zeg. ik heb een grijze fjord,en marjolein kwam met het idee om een grijs randje om het zwarte zadel te doen. dat gaat nu ook waarschijnlijk gebeuren

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:40

thanx :o ben dr erg blij mee :))

grijs wordt erg snel zwart of viezig dus dat vind ik zonde wel mooi anders,

pff ik zoek al meer dan een week naar een hoofdstel voor bij mn zadel straks lastig

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:43

Je moet het wel goed verzorgen natuurlijk,maar ach ik zie t wel

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:50

ja dat is met elke kleur natuurlijk ik vin dt bruin echt lastig, op de staaltjes lijkt het zo anders dan op t zadel :=

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 07:54

Seven schreef:
ik denk toch dat ik voor nutmeg (met een zwart randje) ga de havana hoofdstellen passen daar mooi bij en die staat mn paard ook wel denk ik :=

Afbeelding
Afbeelding

hoofdstel even voor de kleur past toch best

leuk is hij he hij is 4 jaar en draakje maar wel erg fijn.

Ik heb precies het zelfde kleur paard en ik heb Nutmeg met Havanna staat hem erg mooi..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:03

dat vraag nu natuurlijk wel om een foto :D

weet iemand of de passier juno na invetten en gebruik ook bij de nutmeg past?