Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:25

Yole: leuk he, was echt een gelukje! Die man vertelde nog heel trots dat hij ook wel aan echte engelse zadels kan komen.. Tsja dat hoefde nu net niet :P

Bandida: bedankt, haha ik was net toevallig naar zo'n dingetje op zoek! Die leren riem naar de singel toe die jij gebruikt is dat een stijgbeugelriem?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:27

Moragh schreef:
Ik krijg er soms een punthoofd van ;)

(en om dan nog even over vrouwen te hebben: de grootste ramp voor mij als zadelpasser is een stevige vrouw met flinke voorgevel, die naar beneden kijkt en op haar voorkant zit... (en als het effe kan de armen recht naar beneden en handen rond de buik)
Liefst dan nog iemand met een kort paard, zodat de batterij van maatje 44+ wel in een 17"zadel qua lengte moet passen....
:D :Y)

Bovendien moeten dan de dijen óm het uiteraard ronde paard met hoge aaibaarheidsfactor heen..... NOT dus.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:32

Wat je noemt, een uitdagende baan ;)
En maak dat dan maar eens op een manier duidelijk waarop ze het aan willen nemen :+

Maar serieus, dat klinkt alsof het nog wel lastiger kan dan bij [***] en mij :(:)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:36

Moragh schreef:

(en om dan nog even over vrouwen te hebben: de grootste ramp voor mij als zadelpasser is een stevige vrouw met flinke voorgevel, die naar beneden kijkt en op haar voorkant zit... (en als het effe kan de armen recht naar beneden en handen rond de buik)
Liefst dan nog iemand met een kort paard, zodat de batterij van maatje 44+ wel in een 17"zadel qua lengte moet passen....

:D :D Ja je komt vast wat tegen als je zadels gaat passen. Niet makkelijk om zacht aan te brengen ook, dat soort 'probleempjes' :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:38

lakshmi schreef:
Bandida: bedankt, haha ik was net toevallig naar zo'n dingetje op zoek! Die leren riem naar de singel toe die jij gebruikt is dat een stijgbeugelriem?

Ja, 't is een beetje een zelfbouwpakket dat zadel ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:40

laura1986 schreef:
Wat je noemt, een uitdagende baan ;)
En maak dat dan maar eens op een manier duidelijk waarop ze het aan willen nemen :+

Maar serieus, dat klinkt alsof het nog wel lastiger kan dan bij Frodo en mij :(:)

Ach... als het nodig is kan ik redelijk duidelijk zijn. Maar makkelijkste is gewoon dit: "sorry, ik denk niet dat ik een geschikt zadel voor je heb..." Ik weet dat er zat mensen toch gewoon een te krap of wat dan ook zadel zullen leveren... Ik probeer hier en daar wel wat advies te geven hoor, maar veel mensen weten het zelf toch beter ;)

Jullie vielen wel mee, je was tenminste kritisch! Qua zadel is Frodo gewoon kort en rond, maar jij bent qua model niet zo moeilijk (al is het voor tengere vrouwen anatomisch gezien ook heel moeilijk om op zo'n breed paard te rijden, Kleiner mens is ook kleiner bekken... en dat geeft dus nog minder ruimte om je benen mooi kwijt te kunnen)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:42

Bandida schreef:
lakshmi schreef:

Is leuk!

Ik hoop ooit met alle kennis die ik zolangzamerhand aan het verzamelen ben ook zelf iets te gaan ontwerpen... De verschillende ideeën beginnen langzaam te vormen, maar ik moet me nog eens diep in de verschillende bomen gaan verdiepen (dus echt geraamte technisch....)
En iemand vinden die ook echt kan maken wat ik in mijn kop heb....

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:50

Bandida schreef:
lakshmi schreef:

Ziet er goed uit hoor :D vroeg het vooral omdat ik zelf ook aan het knutselen ben, hoe de singel nu vastzit vind ik niks, ook nog zo'n draadjessingel en meneer heeft best een gevoelig huidje. Zat al te kijken hoe ik er een dressuursingel aan vast kon maken, dit is een perfect dingetje. Lijkt me trouwens ook leuk om die zadels die ik van de week op de kop getikt heb op te knappen, mmm komt ooit nog wel, voorlopig dienen ze maar als deco ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:52

Huertecilla schreef:
Moragh schreef:

Bovendien moeten dan de dijen óm het uiteraard ronde paard met hoge aaibaarheidsfactor heen..... NOT dus.

Ach ja, als deels ervarings deskundige (stevige vrouw met voorgevel en flinke dijen) heb ik gelukkig geen brede aaibare paarden...
Ben wel al 10 kg afgevallen, deels voor mijn lijf (al raken die dijen het gewicht slecht kwijt ;) ) maar vooral ook om toch binnen mijn ambities fair te blijven voor mijn paard door het minder mee te laten zeulen (leuk hoor: lichte zadels zoeken, terwijl je zelf gewoon ook wat kwijt kan raken!!!)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:52

lakshmi schreef:
Zat al te kijken hoe ik er een dressuursingel aan vast kon maken, dit is een perfect dingetje.

Ja werkt prima. Ik veronderstel dat je zo'n ringen met riemtongen er aan, en twee onderleggertjes daar wel ergens kan laten maken, complex is dat niet.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:14

Moragh schreef:
Denk alleen al wat het hoofd dat bij de meesten naar voren hangt om naar beneden te kijken aan gewicht op de voorkant mee brengt...

Beneden is toch niks te zien? ( :x ) Ik bedoel.. het is zoals met motorijden, de richting waarin je kijkt, daar ga je naartoe. Ik heb tijdens het motorijden 1 keer naar de grond gekeken... en daar lag ik dan ook.. #) (weliswaar omdat ik op dat moment vooraan ergens tegen botste, maar allee...)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:18

yole schreef:
Moragh schreef:
Denk alleen al wat het hoofd dat bij de meesten naar voren hangt om naar beneden te kijken aan gewicht op de voorkant mee brengt...

Beneden is toch niks te zien? ( :x ) Ik bedoel.. het is zoals met motorijden, de richting waarin je kijkt, daar ga je naartoe. Ik heb tijdens het motorijden 1 keer naar de grond gekeken... en daar lag ik dan ook.. #) (weliswaar omdat ik op dat moment vooraan ergens tegen botste, maar allee...)

Krek!!! Maar toch kijken ze allemaal naar beneden... Vergeet niet dat de meesten alleen maar in de bak rijden!
Buiten is eng!!!! }> (en gevaarlijk, daarom moet je een slofteugel om je warmbloed doen!)

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:19

@Yole, die Anglo merrie van jou is wel gaaf zeg! Hoe is haar afstamming en wat doe je met haar?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:46

De anglo zou volgens de verkoper Saygon als vader hebben en een Shagya arabier als moeder. Ik zeg 'zou' want aangezien ik daar geen bewijzen van heb kon hij me eender wat vertellen. Wie Saygon is weet ik verder ook niet. Nu was afstamming geen criterium voor aankoop, ik zag haar toevallig ergens in een weide staan en mij sprak in eerste instantie haar bouw aan (eerder korte rug, niet te groot, 1m60). Toen ik er op gegeven moment nog eens passeerde en de eigenaar aanwezig was, kwam ik te weten dat ze 6 was, onbeleerd, opgegroeid in kudde en nog nooit een hoefijzer gezien had... en bovendien 'wel weg mocht'.

Het is een pracht van een paard: fijn karakter, open boek, leergierig, respectvol, heel alert, zet geen stap verkeerd... :+: Op zich heb ik er buiten met regelmaat tochtjes van een uurtje/2 uurtjes nog niet veel mee gedaan, bang dat ik ze zou verprutsen... Mocht HC in de buurt wonen, hij zou ze wel mogen hebben voor een maandje... Bandida ook trouwens... :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 00:01

yole schreef:
Mocht HC in de buurt wonen, hij zou ze wel mogen hebben voor een maandje... Bandida ook trouwens... :D

Nou dat zouden de mannen hier vast een héél leuk plan vinden :P
Misschien moeten we eens met haar en de tank uit wandelen gaan?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:26

Bandida schreef:

Héla! Om te scholen hé... :D

Citaat:

Jaa, lijkt me wel leuk... Hebben zij wel steun aan elkaar, maar wij een zadelprobleem... :+ Ik denk dat de anglo momenteel tussen de oude en nieuwe maat malibaud hangt...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 00:49

yole schreef:
Jaa, lijkt me wel leuk... Hebben zij wel steun aan elkaar, maar wij een zadelprobleem... :+ Ik denk dat de anglo momenteel tussen de oude en nieuwe maat malibaud hangt...

Om eens iets a-typisch voor dit topic te zeggen, ik heb nog een goeie dressuurzadel liggen voor een paard van haar formaat :P
Oh en een springzadel! Recht in de beugels en eens kijken hoe snel ze is?? (grapje)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 01:15

Bandida schreef:
Om eens iets a-typisch voor dit topic te zeggen, ik heb nog een goeie dressuurzadel liggen voor een paard van haar formaat :P
Oh en een springzadel! Recht in de beugels en eens kijken hoe snel ze is?? (grapje)

Een springzadel om te kijken hoe snel ze is? Je hebt wel lef moet ik zeggen.. Dat is zelfs a-typisch voor heel bokt.nl :P De ecuyer daarentegen mag je altijd meebrengen... :+

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 01:57

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 02:12

Leuke site!!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:33

yole schreef:
Bandida schreef:

Héla! Om te scholen hé... :D

Citaat:

Krappe malibaud met corrector voor Anglo?
Moet voor kort stukje wel kunnen.

En leuke site met die oude zadels!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:58

ja ik zag toevallig een docu over tibet en was tegelijk op zoek gegaan naar de paardjes (relatief kleine gangenpaardjes) en het bijhorende tuig waar die mensen mee reden. zo kwam ik bij de zadels uit...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:00

yole schreef:
Een springzadel om te kijken hoe snel ze is? Je hebt wel lef moet ik zeggen.. Dat is zelfs a-typisch voor heel bokt.nl :P

Maar wel helemaal correct. Buiten in de werkelijke wereld rij je niet in een aangeharkte zandbak maar is de werkelijkheid opgebouwd uit verwachte en onverwachte wendingen en hindernissen.
Een springzadel heeft een voorwaardse geometrie welke ideaal is voor een snelle test buiten.

Kijk ik rij met de ecuyer ruig terrein in galop incl. sprongen over natuurlijke hindernissen maar juist dát is nu a-typpisch oprekken van de zadelfunctionaliteit.
Ik zal een foto zoeken waarop je goed kan zien hoe mijn beuegels onder mijn zolen zitten. Bedenk daarbij hoe ik met gekanteld bekken zit. Dán de stap naar zo op die ruige dekhengst in galop door het terrein over wat we tegenkomen.

p.s. zit op de andere pc, duurt even; eerst even een paar onderdelen van het nu lekker koude iberico karkas....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:05

kynshiri schreef:
(in z'n blog)

Háár ; is een dame en ja ik heb uitgebreide mailwisseling gehad ooit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 11:03

Huertecilla schreef:
Ik zal een foto zoeken waarop je goed kan zien hoe mijn beuegels onder mijn zolen zitten.

Ik heb hier wel een actiefoto waarbij Capricho de berm op en zo ongeveer boven op de camera sprong.. of ja, zo leek het door de lens kijkend, ik lag bijna van de motor van het schrikken :P Maar daar is ook op te zien dat dat soort acties niet evident is met zo'n zadel.