[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:26

Sowieso horen de beugelriemen eigenlijk met de gesp tegen de stijgbeugel aan, heb je er geen beugelriemhoesjes bij...? Dan heb je niet zo'n bobbel van de gesp onder je been en op je paard z'n rug :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-11-17 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:34

Maartje1990 schreef:
darkadia schreef:
Hier is mijn testzadel binnen gekomen, Barefoot barrydale maat 1.
Dus die moest vandaag met het mooie weer meteen even getest en gepast natuurlijk.

Pommel maat L was te groot, M was goed. Rondje stap-draf buiten gedaan. Paard liep er fijn onder en ik had voldoende steun aan de wrongen. Lijkt dus voor mij in combi met dit paard een hele goede optie te zijn :)

Eerder op andere paard gereden met Barefoot Lexington (lag niet goed helaas), Barefoot Arizona (te weinig steun) en Barefoot Notting Hill (en nog boomzadels).
Ander paardje ingereden met Ghost Firenze, ook best fijn, maar toch lichte voorkeur voor Barefoot. [ [url=m/IWR2IV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/anAlo0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/evlYMf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paardlief viel half in slaap met t zadelen.

Ook mooi meteen de FRA supersingel kunnen testen, ook erg fijn ding! :) Miste alleen lusjes om de singelstoten in weg te kunnen steken.

Normaal gesproken heeft de Fra supersingel zo'n losse elastieke "hoesjes" om je singekstotem in tr doen. Dus als je m nieuw koopt heb je die wel ;)

Dat had ik inderdaad inmiddels gezien.

@engel en roelke dank, dat vond ik inderdaad ook.

Betreft die flap achter de benen, totaal geen last van gehad. Moest wel even iets verzinnen om de uiteinden van de beugelriem weg te werken, omdat ik idd de gespen onder wilde. Tieripje bleek prima oplossing voor nu.

Van de week nog even verder testen, maar denk wel dat het een zwarte barrydale gaat worden. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:11

pmarena schreef:
Sowieso horen de beugelriemen eigenlijk met de gesp tegen de stijgbeugel aan, heb je er geen beugelriemhoesjes bij...? Dan heb je niet zo'n bobbel van de gesp onder je been en op je paard z'n rug :)

Nee zitten geen hoesjes bij helaas. Misschien pak ik er ook wel andere beugelriemen bij als ik wat kan vinden in een kleur die er een beetje bij past, de orginele vind ik erg stug.
Zal eens kijken bij Harry's horse

Zit ook nog te twijfelen of we deze pommel erin houden of de flexibele erbij nemen. Ze is drachtig dus zal nog wel een beetje groeien :+

JoycexEnya

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:24

Zag dat het ovet springe ging hier spring ik met een cherokee.
Volgende maand laat ik de boomloospasservice komen, gewoon voor een check. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:28

Poeh die eerste hindernis is wel heel erg lastig voor de gemiddelde Fjord _O-

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:31

ja dat wilde ik net zeggen, mijn haflinger ging daar echt wel in de stop om te eten!!!!
Y)(^)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:35

Hihi dat bedoel ik, dat slag paarden weet wel wat lekker is zeg maar :D

Een hittepit schrikt ervan omdat het er raar uitziet, maar zo'n koudbloedje weet er wel raad mee :9

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:40

Ik ken er genoeg die op zo'n hindernis vol in de remmen zouden gaan :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:48

Ben ik ook steeds bang voor haha. Maar ze vind crossen denk leuker haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:53

Die van mij zou denk ik met 1 noodsprong omdraaien en met een paar flinke scheten een andere kant op rennen :')

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:17

pmarena schreef:
Die van mij zou denk ik met 1 noodsprong omdraaien en met een paar flinke scheten een andere kant op rennen :')

De mijne ook en dat is toch echt een koudbloed....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:30

palousa_boy schreef:
Hier ook eindelijk eens het zadel met pad erop gelegd vorige week.

[ [url=m/bxEUd7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt aardig te liggen ondanks d'r dikke pens, waar ik dan ook meteen even een vraagje over heb. Ik denk dat het een stuk fijner op z'n plek blijft als ik er een anatomische singel aan zet maar maatje trekpaard ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen hier, heeft iemand hier een idee waar ik die zou kunnen vinden?

Heb voor Beau ook ooit een anatomische singel gekocht. Heb de grootste van Rossner. 85 cm dacht ik. Past precies.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 15:18

Even een vraagje aan jullie. Een vriendin van mij heeft net een barefoot cheynne besteld in nederland. Super zadel en super goede service. Nu heeft ze het idee dat het zadel wat naar voor kantelt. Ze heeft nu de large boom erin zitten. Paardje is 23 jaar oud en heeft spieratrofie aan de schoft. Ze heeft het zadel even gepast in stapwerk en even een drafje. Nu welke boom is goed en ligt het zadel goed zo? Ze heeft het idee dat ze wat naar voren valt in draf. Ze had voor te proberen mijn cheyenne maat nul erop gelegd met medium boom en daar had ze het niet mee. Enkel was het zadel maat nul iets te nipt voor haar. Nu hopen we wel dat de spieren aan haar schof terug komen met voeding en juiste training. Volgens de da kwam de spieratrofie door het zadeltje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 16:35

Zadel op de foto is geen Cheyenne, maar Cherokee.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 16:44

Ja dat weet ik. Maar ze had mijn cheyenne geprobeerd maar haar voorkeur ging naar de cherokee.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:34

Ik heb gisteren is met de cherokee gereden. de eerste keer dat ik met boomloos rijd. Hiervoor reed ik een.keer per week met een paardje met een bates zadel. Mijn kids rijden nu met de cheyenne nul. Maar daar past mijn kont niet echt in. Ik heb maat 36. Nu kon ik op die nieuwe cherokee echt niet mijn balans vinden en mijn benen gingen echt alle kanten op. Ik viel regelmatig naar voren en heb nu twee blauwe plekken op mijn boven binnen benen van met lichtrijden. Ik heb dit zadel geprobeerd omdat we een groter e pony gaan bijkopen waar ik ook op kan rijden. De kids kunnen dat op hun cheyenne. Maar ik zou graag een dressuurzadel willen waar ik net zo goed stabiel in zit als de bates. Is de london een goed dressuur zadel of eerder de lexington. Ik miste bij de cherokee echt de kniewrongen. En mijn benen gingen echt alle kanten op.

En helpt een schaap over je zadel tegen blauwe plekken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:37

Ik zou eerst een andere pony kopen en dan pas naar zadels gaan kijken ;)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:49

Dat was ik van plan en we hebben een pony op proef voor een maandje van vrienden die we kunnen overkopen. Maar de wintec die daar opligt schuift enorm en de cheyenne ligt daar goed op. ik wilde zelf al eens testen welk zadel ik zelf goed vond. Wilde eigenlijk gewoon weten welk zadel iets meer steun geeft dan de cherokee. Ik koop pas een zadel van zodra we de pony hebben gekocht. We kunnen er nu een maandje mee rijden en dan laten keuren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:53

Dat is sowieso persoonlijk ene wil graag knie wrongen en de andere een dijbeenwrong

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:44

Geeft dijbeenwrongen meer stabielere benen. Of zou het gewoon kwestie van gewoonte zijn een barefoot.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:41

Ik denk dat het ook echt wel een stukje wennen is op een barefoot als je van een bates af komt. Wellicht wel een stuk beter voor je eigen houding :)
Zelf ben ik helemaal weg van mijn barefoot lazy mountain, heerlijk die dijbeenwrongen maar verder een hele ongedwongen zit, en zo lekker zacht :)

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:11

Hoihoi iedereen!
ik ben mij aan het oriënteren op een boomloos zadel en mijn oog is gevallen op de Barefoot Barrydale.

https://www.equixantosbarefoot.nl/a-205 ... krijgbaar/

Ik kan het zadel een week uittesten om te kijken of het op mijn paard lekker ligt en of ik er goed op zit.
Mijn doel voor dit zadel is om Working Equitation ermee te gaan rijden. maar ik weet dat hier wel een goede pad bij past.

Nou loop ik daar even tegenaan, want voor mijn 'wedstrijdoutfit' wil ik heel graag ook mijn mooie dekje eronder.. maar kan dit dan? of is dit zeker niet aan te raden? kan deze eventueel nog onder de pad?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:00

kionasuppie schreef:
Hoihoi iedereen!
ik ben mij aan het oriënteren op een boomloos zadel en mijn oog is gevallen op de Barefoot Barrydale.

https://www.equixantosbarefoot.nl/a-205 ... krijgbaar/

Ik kan het zadel een week uittesten om te kijken of het op mijn paard lekker ligt en of ik er goed op zit.
Mijn doel voor dit zadel is om Working Equitation ermee te gaan rijden. maar ik weet dat hier wel een goede pad bij past.

Nou loop ik daar even tegenaan, want voor mijn 'wedstrijdoutfit' wil ik heel graag ook mijn mooie dekje eronder.. maar kan dit dan? of is dit zeker niet aan te raden? kan deze eventueel nog onder de pad?

Ella van boomlooszadelpasservice.nl zit nog net niet bij je om de hoek ;) Zij heeft een bus vol (Barefoot) zadels en kan je helpen bij de juiste keuze. En onder de Barrydale passen ook leuke pads :D (de nieuwe pads zijn ietsjes groter dus ook mooi onder de maat 2 London/Barrydale) :o

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:31

Dat past inderdaad een stuk mooier, knappe combinatie zo!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:32

llora schreef:
Dat was ik van plan en we hebben een pony op proef voor een maandje van vrienden die we kunnen overkopen. Maar de wintec die daar opligt schuift enorm en de cheyenne ligt daar goed op. ik wilde zelf al eens testen welk zadel ik zelf goed vond. Wilde eigenlijk gewoon weten welk zadel iets meer steun geeft dan de cherokee. Ik koop pas een zadel van zodra we de pony hebben gekocht. We kunnen er nu een maandje mee rijden en dan laten keuren.

Je kunt ook wat spelen met de plek van de beugelophanging en de beugellengte. Ik had zowel op mijn notting Hill als nu met de barrydale dat als mijn knie mooi tegen kniewrong aan ligt genoeg steun en geen wiebelbenen. Beugel was op de barrydale met testrondje links een gaatje langer dan rechts (maar gezien nieuw paard en langs de weg even zo gelaten).
Rechts niks geen wiebel, links wel.
Dus daar zou je ook even naar kunnen kijken. En Cherokee heeft ook verstelbare wrongen toch?