voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:13

pmarena schreef:
Ik zou zelf juist eerder met een slapper dan met een steviger zadel gaan horseballen.

Een goed gevormde Barefoot heeft vaak meer grip op het paard dan een boomzadel.

Sportschoenen zitten ook steviger om je voeten dan klompen :P

Hihi, goed voorbeeld. :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:20

uudje schreef:
Ik heb een jaar geleden een meisje gezien tijdens horseball en zij reed met een barefoot cheyenne, dus waarom zou het dan met de cherokee niet lukken?

Omdat het zadel bij het opstappen al schuift. Als je dan met een snelle beweging je laat vallen om de bal op te rapen lijkt het me dat je met zadel en al onder bent :')

Maar we moeten het proberen, ik heb geen zin om een nieuw zadel te kopen als dat niet hoeft. En eigenlijk ben ik al zo into boomloos dat ik geen boomzadels meer op mijn pony wil hebben := Die moeten regelmatig opgevuld en gecontroleerd worden, de beugelriemophanging, puntdruk bij niet perfect passen... stijfheid op de rug... Nee.

edit: quote ging fout

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:16

Na jaren lang te hebben rondgezworven in de wereld van zadels.
Ben ik (weer) belandt bij een Barefoot (Cheyenne)
En man,....wat zit dat lekker, gewoon zitten en rijden, icm met de BF juniper + bijpassende teugel is het heerlijk relaxed rijden.
Het zadel is van 2007 en heeft geen VPS maar dat drukt mijn pret niet (ook niet van mijn merrie)
Ik ben helemaal 100% verk(n)ocht aan Barefoot.

Luna77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:32

Hier nog even een foto van mijn paardje met haar boomloze zadel. Ze heeft dus een wat korte ingezakte rug en wat hoge schoft.

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een foto zonder zadel, ze staat er alleen niet zo charmant erop :-)

Afbeelding

En dit was mijn vraag :-)

Ik heb een wat oudere pony die als fokmerrie is gebruikt, Ze heeft dus een wat holle korte rug en opzich iets hoge schoft. Nu heb ik een Barefoot london voor haar met Medium pommel maar met rijden zit ik achterin het zadel, waarschijnlijk door haar holle rug. Een gewoon zadel past ze zeker niet.
Verder zit het zeer breed en ze heeft nog wat schouder vrijheid over dus zit te denken om een iets smalllere pommel te nemen, weet niet of dat wat uitmaakt?
Maar nu zit ik met haar holle rug, heeft iemand een idee hoe ik dat het beste op kan lossen of is er een andere boomloos zadel dat geschikt is voor paarden met een wat korte holle rug ?

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:46

Ik vind het zadel zo op de foto's best okee liggen eigenlijk, zie hieraan geen reden om de pommel te gaan veranderen, maar weet natuurlijk niet hoe die los op de rug aansluit.

Het meest storende op deze foto's vind ik de wel heel erg korte singel, de beugelriemen die met de gesp naar boven aan het zadel bevestigd zitten en het dekje dat nog onder zadel + pad ligt, dat is allemaal niet bevorderlijk voor het comfort van het paard :)

Ik zie eigenlijk geen goede reden waarom je voelt dat je ver achterin het zadel zit, doe je dat niet gewoon zelf? Dat je met wat te korte beugelriemen rijdt of dat de zitting wat aan de korte kant voor je billen / bovenbenen is bijvoorbeeld? Je hebt niet toevallig een rij-foto waarop het probleem van tever naar achteren zitten te zien is? :)

Wil je de rug meer uitvullen dan kun je dat gewoon met inlages doen, zie bijvoorbeeld het middelste tekeningetje van het opvullen van het diepste punt van de rug, op deze link:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Inlages-in-de-pads/

Voor een lastige rug zoals deze is Barefoot naar mijn mening eigenlijk zo'n beetje hèt boomloze zadel, andere merken zijn al snel te stijf. Maar als je de rug uitvult met een goede pad met inlages waardoor het zadel op een vlakker geheel komt te liggen, dan kunnen andere types zadels ook prima werken :)

Luna77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:57

Bedankt voor je duidelijke uitleg :-) De singel lijkt inderdaad heel erg kort maar had hem even snel opgedaan om een foto te maken. Aan de andere kant zat hij tot helemaal boven. Mijn buurmeisje leent op dit moment mijn zadel om te kijken of ze ook een boomloos wil kopen.
Dat extra dekje ( de paarse) die ik eronder heb zit een wolle verdikking onder. Dit heb ik tijdelijk onder gedaan voor extra opvulling.
De zitting is denk ik niet aan de korte kant. Het zadel is maat 2 en ik heb zelf maat 36. Ik ben wel vrij lang dus het kan inderdaad zijn dat ik misschien mijn beugels te kort heb. Ik zal eens kijken of het vandaag lukt dat iemand even een foto maakt als ik haar aan het rijden ben:-)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:08

Luna77 is dat niet een barefoot lexington die je hebt?Het kan zijn die jij nu hebt van mij is geweest,ik herken het paarse dekje met wollen onderkant?Of is het dekje niet paars?Als het inderdaad een lexington is ligt hij volgens mij toch wat meer naar achteren..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:11

Ja, is dat serieus een maat 2? Weet je dat zeker? (serienummer?)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:12

Als dat mijn oude zadel is het een een lexington in maat 1..

Luna77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:30

Ik heb inderdaad vorig jaar een lexington gekocht dus het kan zijn dat ik die bij jou had gekocht :-)

De lexington ging helaas niet bij mijn paardje, ze kneep steeds haar staart tussen haar billen met aangaloperen en regelmatig haar oren in de nek :-( Ik heb hem helaas moeten verkopen en heb toen dit dekje gehouden voor mijn andere Barefoot die ze nu op heeft.

Luna77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:31

Ik heb het zitvlak opgemeten en als ik dan in de maattabel kijk kom ik uit op maat 2, misschien heb ik hem verkeerd opgemeten :-) Zal nog eens nameten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:33

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:35

Ah oke :j haha!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:15

Na veel geprobeerd te hebben heb ik toch mn barefoot te koop gezet.
Kunnen er zelf niet goed mee rijden qua dressuur, buitenritten zijn heerlijk maar gezien wij ook serieus trainen toch gekozen om het zadel te koop te zetten.
barefoot london maat 1 bruin
http://www.bokt.nl/markt/ad/143805/brui ... don-maat-1

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:23

Waarom lukt het serieuze trainen niet?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:24

Hij blijft schuiven bij oefeningen, buitenrit rechtuit blijft die goed liggen. Van alles geprobeerd, met pads , inlages en singels maar helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:52

Wat jammer!

Had je de banaansingel nog geprobeerd? Ik vind hem op de foto's die ik gezien heb namelijk steeds te ver naar voren liggen en dan gaat het bij de meeste paarden schuiven :)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:59

Hoi iedereen, ik heb enkele vraagjes, maar ik zal niet het hele topic doorlezen en de zoektermen zijn wat te algemeen :)

- Bestaan er westernfenders die niet van leer zijn en te gebruiken op het drytexmodel van Barefoot? Ik las namelijk dat er geen fenders mogen gebruikt worden op drytex, ik begrijp alleen niet goed waarom?

- Mag je een gewone anatomisch gevormde springsingel (gevoelig buikje <3) gebruiken bij een Barefootzadel of is het beter om er eentje van het merk Barefoot te gebruiken?

- Is de drytex-versie stevig genoeg om te gebruiken voor buitenritten van een half uur tot 2 uur, zo'n 2 à 3 keer per week? :)

Bedankt voor jullie antwoorden :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:23

- je hoeft niet perse kunststof fenders te gebruiken op een drytex. Sommige mensen hebben last van piepen met leer, maar wij hadden ook altijd leren riemen op het drytex zadel. Geen probleem.

- Je mag alle singels gebruiken op een Barefoot, dat maakt niet uit. Veel mensen hebben anatomische, u-vormige of banaansingels bij hun BF.

- Drytex doet niet onder voor leer. Het zal wat gaan slijten na een tijd, maar dat doet leer ook. Persoonlijk ben ik erg fan van het materiaal. Ook ideaal in de regen :D

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:10

Heeft er al iemand ervaring met het boomloze zadel van FRA, en zo ja wat zijn dan de voor- of nadelen ten opzichte van een Barefoot? We zijn nl. van plan om een boomlooszadel voor onze B-pony aan te schaffen.
Kun je een boomlooszadel te zijner tijd ook meenemen naar een grotere pony of zouden we dan ook weer een nieuwe moeten aanschaffen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:13

Safiera schreef:
- je hoeft niet perse kunststof fenders te gebruiken op een drytex. Sommige mensen hebben last van piepen met leer, maar wij hadden ook altijd leren riemen op het drytex zadel. Geen probleem.

- Je mag alle singels gebruiken op een Barefoot, dat maakt niet uit. Veel mensen hebben anatomische, u-vormige of banaansingels bij hun BF.

- Drytex doet niet onder voor leer. Het zal wat gaan slijten na een tijd, maar dat doet leer ook. Persoonlijk ben ik erg fan van het materiaal. Ook ideaal in de regen :D

Bedankt! Daar heb ik wat aan! *\o/*
Maar ik wil een veganistisch zadel... Dus... Bestaan er eigenlijk kunststof fenders? Daar ben ik wel benieuwd naar! :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:17

jahoor, je hebt zelfs nylon fenders :)
gewoon even googlen

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:22

Volgens mij kan ik niet googlen... Ik vind eigenlijk niets :o?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:34

horsii schreef:
Hij blijft schuiven bij oefeningen, buitenrit rechtuit blijft die goed liggen. Van alles geprobeerd, met pads , inlages en singels maar helaas.

Wat jammer! Jullie hebben al zoveel zadels geprobeerd. Heb je al een idee wat wel een fijn zadel voor je knappe merrie zal zijn?