Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jodym schreef:Ik zoek voor mijn zoontje van 5 een boomloos zadeltje zodat hij af en toe op mn tinkertje kan rijden.
Mocht iemand iets betaalbaars hebben dan hoor ik het graag.
pmarena schreef:Gaaf zadel inderdaad
Wellicht hebben Mattes, Christ, Grandeur ook nog pads in de juiste vorm.
pmarena schreef:Desnoods een drupje lijm om ze op de juiste plek vast te plakken, op de onderste laag / volledige lengte inlages?
Mijn ervaring is dat ze over het algemeen sowieso wel prima blijven liggen omdat het geheel toch behoorlijk vastgeklemd ligt in de inlagevakken. Bij Barefoot pads is het niet de leukste klus om shims in de pad erbij te stoppen, maar het ligt dan wel als een huis![]()
Maar dat zal waarschijnlijk anders kunnen zijn bij pads waar de inlagevakken wat ruimer zijn.

siskeh schreef:Ik heb nog een startrekk dressuur liggen voor de verkoop (maat 1)
Als je boomzadel overweegt zou je ook kent en masters cob kunnen proberen (heb ik maar niet te koop, passen kan wel)
Woon in Smilde.
Maar heeft becidor ook niet de paddle als testzadel? Ik verwacht dat dat zweetblad ook langer is. Herken het probleem trouwens wel qua zweetblad/schoeisel. Super irritant
Chantalla schreef:Na wat avonden googlen, stel ik toch hier ook eens de vraag gezien alle kennis en ervaring.
Sinds halverwege 2022 rijd ik mijn tinkermerrie met een Prydi Switch. Dit zadel wordt/werd regelmatig nagekeken, maar toch blijft mijn merrie witte plekken houden (die telkens nog veranderen). Ook het verwisselbare kopijzer levert geen verbetering. Door al het haar verandert ze zomers en 's winters best veel, maar dus niet genoeg voor een verschil van wide / wide plus.
Sinds een paar weken heb ik een paddle. Het zit heel fijn en ook het flexibele vind ik een fijn idee. Helaas is het zweetblad net zolang als mijn winterlaarzen dus ik haak mezelf telkens vast onder het zweetblad. Of ik moet met te korte beugels rijden. Niet helemaal ideaal dus.
[ Afbeelding ]
Kussens zijn na deze foto nog iets breder gezet om de ruggengraat meer vrij te houden.
Ik zit graag vrij, heb broeken/leggings zonder siliconen of kunstleer en heb bewust zadels met lage lepels en relatief weinig wrong. Zoiets zoek ik dus weer in een zadel. Geen westernmodel en geen pommel. Ik rijd voornamelijk buiten en maak ook regelmatig langere ritten.
Voor de Switch heb ik een Ghost Flamenco gehad. Die schoof destijds wat naar achter. Maar intussentijd is ze wel fraai uitgegroeid, van 4 jarige toen tot 10 jarige nu. Dus wie weet past Ghost nu wel goed? Maar dan twijfel ik weer over de hoogte van het zadel in vergelijking met de paddle, en het feit dat ik met de barebackpad ook prettig vind rijden.
[ Afbeelding ]
Links 2021, rechts zomer 2025
Iemand die tips heeft en mij op weg kan helpen? Mijn merrie staat aan het Drents-Friese Wold dus helaas is een passessie met Paula geen optie.
Jodym schreef:Inmiddels een tweedehands cheyenne aangeschaft. Ik kom met lichtrijden echter tegen de pommel aan. En dat is niet fijn.
Is dit een kwestie van wennen? Meer mensen ervaring mee?
Ik zag op een foto dat ik wel m’n rug naar achteren houd ipv rechtop en weet dat ik best ‘groot’ lichtrijd.