[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:30

Ik zoek voor mijn zoontje van 5 een boomloos zadeltje zodat hij af en toe op mn tinkertje kan rijden.
Mocht iemand iets betaalbaars hebben dan hoor ik het graag.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:57

Jodym schreef:
Ik zoek voor mijn zoontje van 5 een boomloos zadeltje zodat hij af en toe op mn tinkertje kan rijden.

Je zou Paula van Free horse even kunnen contacteren?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:37

Jodym schreef:

Ik heb alleen een 16 inch Torsion in vrolijke kleuren die voor een kleine prijs weg mag (vergelijkbaar met 17,5/18 inch 'gewoon' zadel)

goediet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:18

Ik ben op zoek naar een passende pad voor onder mijn Startrekk Espaniola SKL maat S2. Ik heb zowel de lange inlages nodig als een pad waar shims in kunnen aan de voorkant. De Edix cotton maat M is denk ik geschikt, maar wat zouden de andere opties kunnen zijn?[img]
Afbeelding
[/img]

DubbelFun

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:13

@goediet: Ik kan je niet helpen aan een pad, maar wat een mooi zadel heb je daar <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:31

Gaaf zadel inderdaad :j

Wellicht hebben Mattes, Christ, Grandeur ook nog pads in de juiste vorm.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:03

Het heeft iets langer geduurd dan gehoopt, maar ik heb een paar weken geleden mijn Freemax binnengekregen :D Helemaal blij!
Let niet op de loshangende tie strap, ik moest nog aansingelen :+

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:49

Fijn man *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:50

Veel rijplezier in je nieuwe zadel :)

goediet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:21

DubbelFun schreef:
@goediet: Ik kan je niet helpen aan een pad, maar wat een mooi zadel heb je daar <3

Dankjewel!!

goediet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:22

pmarena schreef:
Gaaf zadel inderdaad :j

Wellicht hebben Mattes, Christ, Grandeur ook nog pads in de juiste vorm.

Mattes en Christ hebben helaas niet de mogelijkheid om extra shims aan de voorkant te gebruiken. Grandeur is zeker een optie (alleen mega duur als ik hem helemaal naar mijn zin wil hebben :-().
Dankjewel voor het meedenken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:06

Die shims leg je er gewoon bovenop waar je ze wilt toch. Doen we bij Barefoot al ruim 20 jaar.
Losse vakken zijn daarvoor meestal helemaal niet nodig :)

goediet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:07

pmarena schreef:
Die shims leg je er gewoon bovenop waar je ze wilt toch. Doen we bij Barefoot al ruim 20 jaar.
Losse vakken zijn daarvoor meestal helemaal niet nodig :)

Ik heb er 3 nodig aan de voorkant, dus dat wordt wel een niet schuiven uitdaging vrees ik

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:24

Desnoods een drupje lijm om ze op de juiste plek vast te plakken, op de onderste laag / volledige lengte inlages?

Mijn ervaring is dat ze over het algemeen sowieso wel prima blijven liggen omdat het geheel toch behoorlijk vastgeklemd ligt in de inlagevakken. Bij Barefoot pads is het niet de leukste klus om shims in de pad erbij te stoppen, maar het ligt dan wel als een huis :j

Maar dat zal waarschijnlijk anders kunnen zijn bij pads waar de inlagevakken wat ruimer zijn.

goediet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:18

pmarena schreef:
Desnoods een drupje lijm om ze op de juiste plek vast te plakken, op de onderste laag / volledige lengte inlages?

Mijn ervaring is dat ze over het algemeen sowieso wel prima blijven liggen omdat het geheel toch behoorlijk vastgeklemd ligt in de inlagevakken. Bij Barefoot pads is het niet de leukste klus om shims in de pad erbij te stoppen, maar het ligt dan wel als een huis :j

Maar dat zal waarschijnlijk anders kunnen zijn bij pads waar de inlagevakken wat ruimer zijn.

Oh ja verlijmen kan ik nog proberen ja :-)

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:49

Na wat avonden googlen, stel ik toch hier ook eens de vraag gezien alle kennis en ervaring.

Sinds halverwege 2022 rijd ik mijn tinkermerrie met een Prydi Switch. Dit zadel wordt/werd regelmatig nagekeken, maar toch blijft mijn merrie witte plekken houden (die telkens nog veranderen). Ook het verwisselbare kopijzer levert geen verbetering. Door al het haar verandert ze zomers en 's winters best veel, maar dus niet genoeg voor een verschil van wide / wide plus.

Sinds een paar weken heb ik een paddle. Het zit heel fijn en ook het flexibele vind ik een fijn idee. Helaas is het zweetblad net zolang als mijn winterlaarzen dus ik haak mezelf telkens vast onder het zweetblad. Of ik moet met te korte beugels rijden. Niet helemaal ideaal dus.
Afbeelding
Kussens zijn na deze foto nog iets breder gezet om de ruggengraat meer vrij te houden.

Ik zit graag vrij, heb broeken/leggings zonder siliconen of kunstleer en heb bewust zadels met lage lepels en relatief weinig wrong. Zoiets zoek ik dus weer in een zadel. Geen westernmodel en geen pommel. Ik rijd voornamelijk buiten en maak ook regelmatig langere ritten.

Voor de Switch heb ik een Ghost Flamenco gehad. Die schoof destijds wat naar achter. Maar intussentijd is ze wel fraai uitgegroeid, van 4 jarige toen tot 10 jarige nu. Dus wie weet past Ghost nu wel goed? Maar dan twijfel ik weer over de hoogte van het zadel in vergelijking met de paddle, en het feit dat ik met de barebackpad ook prettig vind rijden.
Afbeelding
Links 2021, rechts zomer 2025

Iemand die tips heeft en mij op weg kan helpen? Mijn merrie staat aan het Drents-Friese Wold dus helaas is een passessie met Paula geen optie.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:54

Ik heb nog een startrekk dressuur liggen voor de verkoop (maat 1)
Als je boomzadel overweegt zou je ook kent en masters cob kunnen proberen (heb ik maar niet te koop, passen kan wel)
Woon in Smilde.
Maar heeft becidor ook niet de paddle als testzadel? Ik verwacht dat dat zweetblad ook langer is. Herken het probleem trouwens wel qua zweetblad/schoeisel. Super irritant

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 21:06

siskeh schreef:
Ik heb nog een startrekk dressuur liggen voor de verkoop (maat 1)
Als je boomzadel overweegt zou je ook kent en masters cob kunnen proberen (heb ik maar niet te koop, passen kan wel)
Woon in Smilde.
Maar heeft becidor ook niet de paddle als testzadel? Ik verwacht dat dat zweetblad ook langer is. Herken het probleem trouwens wel qua zweetblad/schoeisel. Super irritant

Startrekk heb ik eerder geprobeerd, daar wilde ze niet onder lopen. Tekna hetzelfde, Wintec redelijk. Al is dat al weer wat jaren terug dus wie weet is het nu anders.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 21:59

Chantalla schreef:
Na wat avonden googlen, stel ik toch hier ook eens de vraag gezien alle kennis en ervaring.

Sinds halverwege 2022 rijd ik mijn tinkermerrie met een Prydi Switch. Dit zadel wordt/werd regelmatig nagekeken, maar toch blijft mijn merrie witte plekken houden (die telkens nog veranderen). Ook het verwisselbare kopijzer levert geen verbetering. Door al het haar verandert ze zomers en 's winters best veel, maar dus niet genoeg voor een verschil van wide / wide plus.

Sinds een paar weken heb ik een paddle. Het zit heel fijn en ook het flexibele vind ik een fijn idee. Helaas is het zweetblad net zolang als mijn winterlaarzen dus ik haak mezelf telkens vast onder het zweetblad. Of ik moet met te korte beugels rijden. Niet helemaal ideaal dus.
[ Afbeelding ]
Kussens zijn na deze foto nog iets breder gezet om de ruggengraat meer vrij te houden.

Ik zit graag vrij, heb broeken/leggings zonder siliconen of kunstleer en heb bewust zadels met lage lepels en relatief weinig wrong. Zoiets zoek ik dus weer in een zadel. Geen westernmodel en geen pommel. Ik rijd voornamelijk buiten en maak ook regelmatig langere ritten.

Voor de Switch heb ik een Ghost Flamenco gehad. Die schoof destijds wat naar achter. Maar intussentijd is ze wel fraai uitgegroeid, van 4 jarige toen tot 10 jarige nu. Dus wie weet past Ghost nu wel goed? Maar dan twijfel ik weer over de hoogte van het zadel in vergelijking met de paddle, en het feit dat ik met de barebackpad ook prettig vind rijden.
[ Afbeelding ]
Links 2021, rechts zomer 2025

Iemand die tips heeft en mij op weg kan helpen? Mijn merrie staat aan het Drents-Friese Wold dus helaas is een passessie met Paula geen optie.

Andere laarzen of jodphurs? Als dit zadel verder wel heel fijn zit en stabiel ligt, zou ik daar naar kijken.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 06:52

In de zomer rijd ik inderdaad met jodphurs. In de winter ben ik wel gehecht aan de Ariat outdoorlaarzen waar ik warme voeten in houd, ook een belangrijk stukje comfort.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 06:52

Inderdaad als je deze fijn vindt zou ik toch kijken of je daar de oplossing in kan vinden.
Zou het gebruik van fenders nog een optie kunnen zijn...? Ik weet niet of je die toevallig ergens hebt liggen of even zou kunnen lenen...?

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:36

Inmiddels een tweedehands cheyenne aangeschaft. Ik kom met lichtrijden echter tegen de pommel aan. En dat is niet fijn.

Is dit een kwestie van wennen? Meer mensen ervaring mee?
Ik zag op een foto dat ik wel m’n rug naar achteren houd ipv rechtop en weet dat ik best ‘groot’ lichtrijd.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 07:27

Jodym schreef:
Inmiddels een tweedehands cheyenne aangeschaft. Ik kom met lichtrijden echter tegen de pommel aan. En dat is niet fijn.

Is dit een kwestie van wennen? Meer mensen ervaring mee?
Ik zag op een foto dat ik wel m’n rug naar achteren houd ipv rechtop en weet dat ik best ‘groot’ lichtrijd.

Nee dat is geen kwestie van wennen, het zadel kan te klein zijn voor je. Of je moet je lichtrijden even goed onder de loep nemen. Het kan zijn dat je te ver uit het zadel komt of tijdens het sta moment naar voor kukelt. Het hoort in elk geval niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:08

Kan je de beugel ophanging verplaatsen? Ook dat wil nog wel eens helpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:49

Zonder foto is het lastig meedenken. Misschien ligt het zadel scheef gekiept waardoor je raar gaat zitten. Is de zitting te klein. Zit de beugelophanging niet op een optimale plek.

Of je rijdt inderdaad te groot licht.
Als het alleen dat laatste is dan is het wel een mooie afstraffing om je lichtrijden te verbeteren :P