[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:51

Kan je misschien klitteband maken aan een barefoot pommel? Je hebt van die zelfklevende maar wellicht met extra sterke lijm dat het goed blijft zitten?

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:42

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:59

Maar als die pommel van de libra flexibel is zoals Kwetal aangeeft past hij zich toch aan aan elk paard en hoeft hij niet te passen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:15

wat gebeurd er dan als je de pommel er los op past en er van bovenaf druk op geeft?

Of gewoon al zo op een tafel ofzo, zie je dan echt dat hij flexibel is?

Barefoot heeft wel testen gedaan met wat meer flexibele pommels maar dat wilden ze toch niet standaard maken omdat het risico van (na enige tijd) strak trekken op de schoft wat te groot was.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:25

-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:33

Ik heb het libra zadel ook gehad. Fijn mooi zadel! Pommel is niet bepaald flexibel. Kan je niet proberen eens zonder pommel te rijden?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:44

Mogelijk hebben jullie ideeën, mijn schapenvacht is helemaal vies door de muizen.
Hebben jullie bepaalde reinigingsproducten voor de schapenvacht onderdelen op de zadels?

[HAR] Schaap ontmuizen

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:35

speciaal wasmiddel voor lamsvel/leer gebruiken!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:48

galaxyfizzy schreef:
Nee helaas, het zadel heeft geen "vak" waar de pommel in gaat anders was dat inderdaad de oplossing geweest. Deze pommel "plak" je op het zadel, er zit van dat hele stevige klittenband over de hele onderkant.

@kwetal: Mijn paard is niet heel breed, L pommel maat van Barefoot, dus valt alleszins mee. Zoals op de foto's te zien is is de pommel voor hem wel echt aan de smalle kant, met die niet zo fraaie drukpunten als de pommel zo los op hem ligt. Is jouw ervaring met dit zadel dat de pommel zich echt genoeg kan aanpassen, met deze foto's in je achterhoofd? Het zou natuurlijk heel mooi zijn als dat zo is, dan kan ik het zadel eventueel gewoon voor hem kunnen gaan gebruiken als ik het aandurf. Ik wil echter geen spijt krijgen, dat hij klachten gaat krijgen omdat de pommel toch teveel drukte/te smal was, en daar ben ik wel heel bang voor. Vandaar bovenstaande vraag.

Iedereen trouwens bedankt voor de feedback!

Het klinkt misschien gek, maar je gebruikt de pommel toch niet zonder zadel? Mogelijk heb je zelfs een boomloze pad er bij gekregen. Leg nou gewoon het geheel eens op je paard en ga er zelf gezellig bij zitten :D ;) voel dan nog eens een keertje of er werkelijk druk ontstaat onder de pommel - ik denk dat dat reuze meevalt - je zit immers niet bovenop die pommel en je leunt er ook niet op (neem ik aan) De basis is flexibel genoeg om mee te buigen met de contouren van je paard.

Ik heb niet heel erg veel ervaring met de Libra, maar wat ik er van gezien heb, zou het geen probleem moeten zijn. Degene die het ontworpen heeft rijdt op een paar picknicktafel Tinkers en weegt geen 25 kilo :+ - en daarvan heb ik zweetafdrukken gezien - geen druk onder de pommel - echt niet!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:57

Heeft iemand hier ervaring met Equixantos? Reageren zij gewoonlijk vrij vlot? Ben ongeduldig want wil testen. :D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:06

Onze freemax zadels zijn er met Max 2 weken. Ben zo benieuwd. Zaterdag paarden verhuizen en dan weer eindelijk opbouwen als de zadels er zijn.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:30

Jildau schreef:
Heeft iemand hier ervaring met Equixantos? Reageren zij gewoonlijk vrij vlot? Ben ongeduldig want wil testen. :D

Ik heb er wel positieve ervaring mee! Maar ik weet niet meer zo goed hoe snel er gereageerd werd, wel prima volgens mij :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:56

Sarah_Elise schreef:
Jildau schreef:

Ik heb er wel positieve ervaring mee! Maar ik weet niet meer zo goed hoe snel er gereageerd werd, wel prima volgens mij :)

Mijn order was niet goed doorgekomen dus dat was het probleem. Nu snelle reactie!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:13

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:57

Ik heb sinds vorige week een flexible inspiration dressuur zadel liggen. Wegens het weer slechts een klein beetje kunnen testen, en wegens griep tot op heden nog niet op gereden. Op de dag van aankoop had ik echter ook al koorts, dus ik kan me nu vrij weinig van dit zadel herinneren, behalve dat het het enige zadel was dat goed lag op mijn paard haar rug, en dat ik er ook goed in zat.

Echter zou ik graag willen weten of er ook mensen springen met dit zadel? Wat zijn daar de ervaringen mee?

Zijn er ook dikkere wrongen te koop voor dit zadel? Ik vond het bij het passen wat plat allemaal namelijk (moet er dus nog een keer echt goed mee rijden maar ik ben dikke wrongen gewend), en twijfelde tussen een dressuur of VSD zadel. Echter heb ik een echte dressuurhouding met lange benen en vertelde de verkoopster mij dat ik spijt zou krijgen van een VSD zadel omdat dit niet bij mijn houding zou aansluiten. Springen zou ook goed kunnen met het dressuurzadel door de wrongen anders te plaatsen of weg te laten..

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:03

Ik heb de flexible inspiration en sprong voorheen 1 keer in de 2 weken een intensieve springles. Ging top, wrongen helemaal naar voren en boven plaatsen dan zat het heerlijk met kortere beugels.
Alle velcro wrongen met de correcte kant van het klittenband past er op dus dan zou je moeten zoeken naar andere wrongen.

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:16

Ik ben op zoek naar boomloos dekjes waar tassen aanzitten, zoiets hier:http://www.divoza.com/nl/qhp-puffpad-tasje-zadeldek. Losse zadeltassen geven alleen maar druk aan het zadel. Zadeltassen op zijn rug waren niets, zadeltassen vóór aan het zadel gingen op zich goed. Deze zijn nu versleten maar ik ben op zoek naar dekjes met tassen aan. Weet iemand of deze bestaan voor boomloos zadels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:43

Hai,

Ik kom even binnenvallen. :o
Vanmiddag hebben wij na een lange zoektocht (teveel keus) deze barebackpad besteld.
Er zitten dus al inlages in.
Ik vroeg mij af of hier een gewoon dekje onder kan (zodat het minder snel vies/nat wordt) of dat er nog een pad met inlages onder moet.

Hoop dat iemand hier het antwoord op weet. :j

Alvast bedankt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:58

O ik stuur je net een PB maar je hebt hem zelf al gevonden :D +:)+

Zo te zien de versie met inlage-vakken, dus als die inlages dik genoeg zijn om de ruggengraat van jullie kokosmatje :P vrij te houden dan is het prima!

Ik heb zelf de Butterfly gehad en op Rena haar wat spitsere oudere ruggetje vond ik een Christ pad met Heavy Duty inlages daar erg fijn onder, ik vond de originele inlages van Christ vrij plankerig aanvoelen maar dat zal persoonlijk geweest zijn want er rijden zat mensen dol tevreden op rond :)

Een dekje er nog onder om het schaap schoon te houden dat kan, maar zou ik zelf nooit doen omdat je daarmee meteen het profijt van dat lekkere zachte schaap en de ruggengraatvrijheid de nek omdraait... en je hebt ook meer kans op laagjes die ten opzichte van elkaar gaan glijden....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-02-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:01

Zinook schreef:
Ik ben op zoek naar boomloos dekjes waar tassen aanzitten, zoiets hier:http://www.divoza.com/nl/qhp-puffpad-tasje-zadeldek. Losse zadeltassen geven alleen maar druk aan het zadel. Zadeltassen op zijn rug waren niets, zadeltassen vóór aan het zadel gingen op zich goed. Deze zijn nu versleten maar ik ben op zoek naar dekjes met tassen aan. Weet iemand of deze bestaan voor boomloos zadels?

Ghost heeft dat - maar dat past mogelijk nergens anders onder

koudbloedig schreef:
Hai,

Ik kom even binnenvallen. :o
Vanmiddag hebben wij na een lange zoektocht (teveel keus) deze barebackpad besteld.
Er zitten dus al inlages in.
Ik vroeg mij af of hier een gewoon dekje onder kan (zodat het minder snel vies/nat wordt) of dat er nog een pad met inlages onder moet.

Hoop dat iemand hier het antwoord op weet. :j

Alvast bedankt!

Ja, daar kan een gewoon dekje onder. Maar Christ verkoopt ook speciale dekjes, met inlagen - die er onder kunnen, dan kan je het wat zwaarder belasten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:05

Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik eerst even kijk hoe het past en er desnoods een heel dun dekje onder doe, omdat er inderdaad al inlages in zitten. :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:36

@zinook de FRA unica heeft zakjes op dekje, maar kan enkel onder de vzh modellen. Heb nog niet getest hoe t zit als ik daar iets in stop gezien we momenteel rustig aan moeten doen.

@koudbloedkim ik heb ook een Christ bbp met inlages, gebruikte er of mijn 'gewone' sjabrak onder van Decathlon, met antislip op dekje zelf of mijn barefoot pad.
Schuift hier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:51

Bedankt voor de tip!

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:14

Ben al vast aan het oriënteren. Dochter is 9 maar groot. Past niet in kinderzadel xo van barefoot. Maat 1 is te groot.
Ze wil heel graag een westernzadel. Zag dat er wel een arizona maat o bestaat.
Nu zag ik zoiets op internet.
Kan niet zien of het boomloos is, staat alleen synthetisch.
Is zoiets nog een beetje goed te krijgen met een goede pad eronder? Voor een paar jaar, zodat ze daarna een fatsoenlijke maat 1 kan bestellen van barefoot.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:52

Gezien de bouw (slankheid) van de cantle zou ik zeggen dat dit een boomzadeltje is. Boomloze zadels hebben namelijk cantles die naar beneden toe breder worden omdat ze met een breed vlak op de paardenrug moeten rusten. Cantles van boomzadels kunnen naar onderen toe smal blijven omdat ze niet op de rug rusten maar op de boom.
Wel een gaaf zadeltje trouwens! Nu nog een matching zebra vinden. :D