[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:26

Haha dromedaris-gevoel :=

Ik zit juist veel beter in mijn dromedaris-hidalgo dan op de barefoot-london :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:40

Ziet er goed uit Denise +:)+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:42

Ik wil wel een dromedaris-zadel, dan steek ik niet meer met m'n benen zo ver onder z'n buik uit. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:59

Vind dat allebei voordelen hebben (hoger/smaller zitten, en dicht bij je paard zitten). Ik heb een aardig mooie middenweg denk ik, wel de wat stevigere vorm van de Hidalgo, maar dan wel zonder kussens en met pad zodat je wat dichter bij je paard zit :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:29

Heb gisteren met een Freeform endurance gereden op een Fries maar het zadel zakte scheef naar 1 kant terwijl ik reed (wandeling in stap). De eigenaar zei dat ik harder moest aansingelen om dit te voorkomen maar ik kreeg geen gaatje extra aangesingeld. Dan zou het door mijn zit zijn omdat ik niet stil genoeg zat (moest continu benen geven). En nu zou het aan de pad liggen die we gebruikten (grandeurpad), wat mij sterk zou zijn aangezien de 'normale' pad ook grandeur is.

Is dit normaal voor dit/een boom(loos)zadel dat hij scheef zakt bij het minste?
Of is het zadel gewoon te breed?

Ik heb zelf 2 boomloze zadels: Barefoot Missoula nut (staat te koop trouwens) en een Bob Marshall.
En heb nog nooit een probleem gehad met scheefzakken als je correct aangesingeld hebt.

Bedankt voor de tips!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:33

2a54z6e45r6r schreef:
Heb gisteren met een Freeform endurance gereden op een Fries maar het zadel zakte scheef naar 1 kant terwijl ik reed (wandeling in stap). De eigenaar zei dat ik harder moest aansingelen om dit te voorkomen maar ik kreeg geen gaatje extra aangesingeld. Dan zou het door mijn zit zijn omdat ik niet stil genoeg zat (moest continu benen geven). En nu zou het aan de pad liggen die we gebruikten (grandeurpad), wat mij sterk zou zijn aangezien de 'normale' pad ook grandeur is.

Is dit normaal voor dit/een boom(loos)zadel dat hij scheef zakt bij het minste?
Of is het zadel gewoon te breed?

Ik heb zelf 2 boomloze zadels: Barefoot Missoula nut (staat te koop trouwens) en een Bob Marshall.
En heb nog nooit een probleem gehad met scheefzakken als je correct aangesingeld hebt.

Bedankt voor de tips!

Hoe stuurt het paard?
Hoe loopt het paarden een volte? Steunt het paard ook op 1 van jou benen.

Mijn fries kan ook dr pokkel flink uitzetten. Als ik dr singel zit het op 4 - 4. Eenmaal bij de bak op 4 -5 en na het longeren kan ik naar 6 -6.
Dat is per singelkant 2 gaatjes.

Als het paard inderdaad steun zoekt.
Niet op gelijke druk van de teugel rijd.
En jij eigenlijk een kant op wordt gedrukt, is het logisch dat je zadel schuift.
Dan is je paard scheef....

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:06

Heb 1 gat meer aangesingeld onderweg, en bij het afstijgen nog 1 gat maar die staan erg dicht opeen bij freeform.
Paard heeft het wel moeilijk met rechtlopen met een ruiter onder. Ze wil altijd naar 1 kant plooien. Ik ben zeker dat ze scheef is.

En als het zadel maximaal is aangesingeld kan je het nog verschuiven. De boog onder het zadel thv de achterkant is minder gebogen dan de rug zeg maar.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:45

Hidalgo-zadel.Nl is vandaag langsgeweest maar de milwaukee is het helaas niet geworden, die heeft blijkbaar een vaste fork en die was echt niet breed genoeg voor mijn paard en knelde dus.

Heb wel de Valencia 2 in zwart besteld :D heerlijk zadel.

Edit: ik ben nu op zoek naar een boomloos western zadel, liefst volledig flexibel of verwisselbare fork/pommel. Zo kort mogelijk. Iemand suggesties?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:55

Echt vaste vork val ook wel mee hoor anders zou het zadel niet op mijn fjord passen heeft alleen een aardige tijd nodig om te zetten.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:58

Durfde het echt niet aan. Zadelpasser raadde het ook niet aan. Het knelde echt erg. :(

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:03

Is er in Nederland, buiten per mi cavallo om, nog een freeform dealer in Nederland? Weet iemand dat toevallig?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:04

Volgens mij niet.. bert van skyriding verkoopt ze wel volgens mij maar die is van België

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:28

de voorste singelstoot vind ik maar gek zitten. Wordt scheef getrokken, hoe los ik dit op?
Afbeelding
deze kant ook:
Afbeelding
zadel in z'n geheel:
Afbeelding
andere kant:
Afbeelding
Ik heb geen gaatjes meer over in singelstoten, wat zal ik doen: gaatjes bij prikken of kortere singel kopen?
Verder zit het lekker, maar vergeleken met mijn freeform moet ik er wel heel erg aan wennen.
dit is veel meer zadel tussen mij en Atent.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:50

Dat heb ik dus precies zo! Daarom heb ik op aanraden uit dit topic een kieffer comfort (C singel) geprobeerd. Maar mijn fjord loopt zich daar helemaal stuk op omdat de singelstoot toch de singel tegen de elleboog aan blijft drukken. Ik rijd nu gewoon weer met mijn thorowgood singel, zadel ligt perfect, alleen de singel blijft een beetje apart zitten. Maar dat zie ik bij alle Cherokee's op fjorden of haflingers (bij vriendinnen).

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:54

ik zat voor mijn vorige zadel naar de rossner comfort te kijken. Kan het geen kwaad dan als de stoot zo zit?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:54

Toen ik met de barefoot london reed was idd een C-singel de oplossing daarvoor (ik had die van rossner, vond ik zachter van leer). Heeft bij mij wel echt duidelijk geholpen. Mijn merrie heeft ook duidelijk een smalle singelgroeve echt na het voorbeen, waar dit wel een uitkomst voor was. Maar het heeft ook wel met de ruimte te maken die ze tussen hun voorbenen hebben, anders kan de C alsnog ergens schuren soms. Misschien iemand op stal waar je een keer de singel van kan proberen?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:56

helaas sta alleen op mijn weitje, ken verder niemand met zo'n singel, weet dat pippaa hem heeft maar die is veel te lang voor Atent.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:58

maar wat vinden jullie, gaatjes erbij of kortere singel?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:00

Atent welke maat singel heb je?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:01

ik heb nu een barefoot singel maat 55.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:04

(over de rossner comfort, paard van stalgenootje heeft daar lelijke snijwonden van gekregen. Ook mijn pony leek 'm niet fijn te vinden. Met de kieffer-versie niets aan de hand)

Voor je zadel, is het een optie om de singelstoten gekruist vast te maken ? Dus de achterste naar voor en de voorste naar achter ? Ik kreeg die tip onlangs van de zadelmaker voor een zadel waarbij de achterkant een beetje wipte. Misschien dat de singelstoten daarmee mooier liggen ?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:09

Aaargh, ik zit met smart te wachten op een Ghost testzadel *\o/* De postbode kan hier ieder moment zijn :):)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:12

Spannend!!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:14

Atent mocht ik binnenkort een keer in de buurt zijn mag je mijn rossner comfort 45 cm wel een keer proberen? Durf alleen niet te zeggen of dat binnen nu en een paar weken al is..

Kitty lastig he dat wachten! Spannend hoor!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:28

dat is lief van je muppetmayo! het is wel het type en maat wat ik graag zou proberen. Kom je hier weleens in de buurt dan? Zie dat je niet uit de buurt komt.