voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:34

Atent schreef:
IK zit goed en Atent (nu sinds 11 maanden weer onder het zadel) loopt er super onder.
Hij is nu totaal max 5 maanden onder het zadel is net 5 geworden.
Hij is zoveel anders kwa bouw als vorig jaar daar had geen boomzadel nu nog op gepast.
Dan had ik zeker weten nu weer een nieuw zadel kunnen kopen.
Wat kan je er aan doen dat het niet meer naar voren schuift?

Zit er een kopijzer/voorboogje in je zadel? Zoja mag daar misschien wel een bredere in. Dan kan het zadel ook wat meer achter de schouders liggen ipv er op. Maar wat ik vooral zie van je foto's is dat de singelplaats ver naar voren zit (buikje van paard) en het zadel mooi recht boven de singelplaats ligt.

Mijn pony (halve haf) heeft hetzelfde probleem. Zijn BF Cherokee gaat ook op de schouder liggen ipv er achter. Ik heb een andere pad geprobeerd en dat maakte geen verschil. Een C-vormige singel doet wel iets, niet helemaal genoeg...

Zo lang je pony fijn loopt zou ik me niet te veel zorgen maken :)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:42

Sonja89 schreef:
Heb je ook nog tips qua merk die de singels in het bruin maken? Dan ga ik er even voor kijken namelijk.

Ik heb er een in het bruin liggen (is te koop ook). Die is van het merk rossner.
Naast die van mij stonden er eerst nog wel meer op boktmarkt in andere maten, misschien zit je maat er net tussen.

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:21

Is hier toevallig iemand die een pommel maat l heeft voor de barefoot cheyenne?
Ik heb een m maar heb een l nodig

cvdlans85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:26

Nadelen: de druk word niet goed verdeeld waardoor het slecht is voor een paards rug met langere ritten.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:39

:(:) :=

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:48

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:53

Ik denk dat ik mijn Barefoot toch weer ga verkopen.
Heb nu 3 weken geprobeerd maar het zit mij niet lekker.

Ik pas er gewoon niet goed in. Ik blijf blauwe plekken houden
en heb verder alles al geprobeerd. Zitles, lange beugels, korte beugels,
alleen maar doorzitten enz. Ik vind het super super jammer
aangezien mijn paard er zo lekker onder loopt en hij perfect past.
Maar ik heb zelf elke dag pijn als ik rij. Stalgenootje met maat 38 past
er prima in en heeft er geen last van.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:05

@xApple: Ik heb daar toch nog eens over na zitten denken, maar zou het niet kunnen komen doordat de London een dikkere seatsaver/randje van de seatsaver heeft dan andere modellen? Hierdoor wordt het uiteindelijke zitvlak natuurlijk kleiner, waardoor je makkelijker tegen de pommel aan komt te zitten.. Ik heb de test-London teruggestuurd, maar dat wordt hem voor mij ook niet inderdaad.

Heb overigens nu een Arizona gekocht (tweedehands), maar twijfel erg over de maat van de singel. Heb helemaal geen ervaring met westernzadels, dus weet niet zo goed welke maat ik moet nemen. Heb voor paardlief een dressuursingel van 55 cm., maar denk dat de westernsingel wel iets langer mag. Ga morgen maar eens meten, maar heb alleen een kaal zadel, dus zal met een pad eronder nog wel wat meer ruimte nodig hebben denk ik..

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:12

rij nu 7 jaar denk ik boomloos, past super op mijn paarden (tinkers fries). Is goed voor lange afstand, je leert je evenwicht houden, je voelt je paard aan. Nadeel vind ik wel dat je echt even moet wennen je evenwicht zoeken.

ik heb mijn tinker opgeleerd met dat boomloos zadel is heel goed gegaan voelde aan als ze wat vanplan was (ze deed achrer wel niet veel)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:18

Simone0308 schreef:
@xApple: Ik heb daar toch nog eens over na zitten denken, maar zou het niet kunnen komen doordat de London een dikkere seatsaver/randje van de seatsaver heeft dan andere modellen? Hierdoor wordt het uiteindelijke zitvlak natuurlijk kleiner, waardoor je makkelijker tegen de pommel aan komt te zitten.. Ik heb de test-London teruggestuurd, maar dat wordt hem voor mij ook niet inderdaad.

Heb overigens nu een Arizona gekocht (tweedehands), maar twijfel erg over de maat van de singel. Heb helemaal geen ervaring met westernzadels, dus weet niet zo goed welke maat ik moet nemen. Heb voor paardlief een dressuursingel van 55 cm., maar denk dat de westernsingel wel iets langer mag. Ga morgen maar eens meten, maar heb alleen een kaal zadel, dus zal met een pad eronder nog wel wat meer ruimte nodig hebben denk ik..

Zoiets denk ik inderdaad ook.. Dat de zitting toch iets kleiner is dan bij andere modellen.
Ik heb eens gereden op een Cheyenne en daarbij zat ik lang niet tegen de pommel aan :n

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:30

xApple schreef:
Simone0308 schreef:

Zoiets denk ik inderdaad ook.. Dat de zitting toch iets kleiner is dan bij andere modellen.
Ik heb eens gereden op een Cheyenne en daarbij zat ik lang niet tegen de pommel aan :n

Wel echt super balen dat je er nu toch over denkt om je zadel te verkopen! Kan me de frustratie voorstellen.. Is het niet nog een optie om een andere seatsaver te kopen (voor een ander model)? Op de website van pmarena staat een schaap-seatsaver die zowel op de London als op de Cheyenne past, wie weet zou je dat nog kunnen proberen (mits je daarin wil investeren natuurlijk).

lonnynjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 00:33

Hallo allemaal,

Een vraag, heeft misschien iemand een christ butterfly te koop staan? Ben namelijk op zoek hierna, en bij christ zelf zit er maanden levertijd op!

Ik wil ook nog even mijn ervaring met Barefoot boomloos geven. Ik vond het zadel zeer lekker zitten, maar ik vond wel dat het erg snel scheef ging zitten op mijn haflinger zonder schoft. Dus misschien als het paard meer schoft heeft dat dat niet zo snel zal gebeuren, maar dat weet ik niet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:44

Als je zadel scheef zakt, kan dat verschillende oorzaken hebben: niet goed aangesingeld; verkeerd soort singel ; verkeerde pad; vuile pad ; slecht evenwicht van de berijder. . Ook een te kleine of juist te grote pommel kan de zadelbalns verstoren.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:57

xApple schreef:
Simone0308 schreef:

Wel echt super balen dat je er nu toch over denkt om je zadel te verkopen! Kan me de frustratie voorstellen.. Is het niet nog een optie om een andere seatsaver te kopen (voor een ander model)? Op de website van pmarena staat een schaap-seatsaver die zowel op de London als op de Cheyenne past, wie weet zou je dat nog kunnen proberen (mits je daarin wil investeren natuurlijk).

Bedankt voor het meedenken :) Maar ik denk niet dat het zal helpen.. Daarbij vind ik het risico te groot
dat het dan toch niet past en ik weer heel wat euro's lichter ben -O-

Hij staat bij deze te koop, dus als iemand interesse heeft..

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:10

Welke barefoot heb je nu?

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:18

Mijn bf staat ook te koop voor geinteresseerde. Ik was van de week zo blij dat ik met een boomzadel aan het rijden was, anders had ik echt een vliegles gehad :') . Zou nog wel een keer voor erbij een christ barebackpad willen. Maar nu eerst maar proberen mijn zadel te verkopen.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:31

Wat voor mening hadden de gene die nu weer hun zadel verkopen na de testweek?
Was die week niet voldoende?

Eerder op de pagina werd gezegd dat boomloos een slechte drukverdeling heeft. Is dit ooit aangetoond met een drukmeting?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:36

_Jen schreef:
Wat voor mening hadden de gene die nu weer hun zadel verkopen na de testweek?
Was die week niet voldoende?

Eerder op de pagina werd gezegd dat boomloos een slechte drukverdeling heeft. Is dit ooit aangetoond met een drukmeting?

Er zijn diverse drukmetingen gedaan - ook gepubliceerd. Sommige zadels kwamen daar beter uit dan andere - vaak ook (maar dat is mijn mening) omdat de ruiter scheef zat of de correcte accessoires niet geleverd waren voor de testrit. En soms moet een ruiter ook wennen aan een bepaald zadel, dan kan de uitslag ook wat anders uitvallen dan wanneer die iemand er aan gewend is.

Bovendien word ik persoonlijk niet goed van dat gedoe over "de drukverdeling bij boomloos" terwijl iedereen er maar van uit gaat dat het bij een boomzadel in orde is??? Als het daar een heel klein beetje niet past heb je pas kanjers van drukplekken op de kleine punten waar het zadel wèl op de rug ligt, bovendien zijn ze soms zo geconstrueerd, dat de beweging ernstig gehinderd wordt.

Ook op een boomzadel is het niet oké om al je gewicht in de beugels te gooien, zeker niet wanneer die op de verkeerde plek zitten. Wanneer we heel lief willen zijn voor ons paard, moeten we er niet op gaan zitten - als we dat wel doen, moeten we proberen dat zo prettig mogelijk te maken voor het paard. Een niet passend zadel en/of een rommelig rijdende ruiter maakt het onaangenaam voor je paard.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:04

@_Jen: Als je op mij doelt: ik had de London niet gekocht, maar gewoon op proef. Ik heb het zadel 2 weken gehuurd om te kijken of het beviel voor mij en mijn paard, maar dat was helaas niet het geval. De zitting is voor mij te krap, dus dat gaat hem dan niet worden.

Inmiddels heb ik wel een barefoot Arizona gekocht (voor mijn andere paard). Nu ben ik alleen nog op zoek naar een fijne pad voor eronder. De standaard barefoot-pad vind ik lelijk en wat te prijzig, dus heb even rond zitten kijken naar andere mogelijkheden. Zijn er hier mensen die onder hun boomloze zadel rijden met de HKM Westernpad Protection (http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-27 ... rotection/) of de HKM Westernpad met inlages (http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-27 ... t-inlages/)? Of eventueel met een ander soort westernpad? Vond deze ook wel interessant: http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 355BR.aspx

Voor mijn draver moet ik helaas toch op zoek naar iets anders, de barefoots liggen gewoon niet lekker op haar en eigenlijk heeft zij iets stevigers nodig. Ze heeft ook een hoge schoft en nog weinig bespiering. Toevallig van de week even met een Trekker van een stalgenoot gereden en dat lag op zich wel aardig. Wie weet ga ik daar eens voor kijken.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:21

@Simone0308: Ik heb ook een Arizona en liep tegen hetzelfde 'padprobleem' aan..... Er rijden wel mensen met de door jou genoemde pads, maar hou er wel rekening mee dat deze redelijk lang zijn!

Ik kan de lengte van de westernpads absoluut niet kwijt op mijn quarter (als ik daar meer dan 80 cm op leg is meteen zijn kont ingepakt), dus heb nu toch gekozen voor de standaard Barefoot pad. Juist in een kleinere maat, zodat je hem niet echt ziet. Daar kun je dan voor 'de mooi' eventueel nog een dunne showblanket onder leggen. (Snap dat dit kostentechnisch niet de aantrekkelijkste optie is :) )

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:35

turtlelito schreef:
@Simone0308: Ik heb ook een Arizona en liep tegen hetzelfde 'padprobleem' aan..... Er rijden wel mensen met de door jou genoemde pads, maar hou er wel rekening mee dat deze redelijk lang zijn!

Ik kan de lengte van de westernpads absoluut niet kwijt op mijn quarter (als ik daar meer dan 80 cm op leg is meteen zijn kont ingepakt), dus heb nu toch gekozen voor de standaard Barefoot pad. Juist in een kleinere maat, zodat je hem niet echt ziet. Daar kun je dan voor 'de mooi' eventueel nog een dunne showblanket onder leggen. (Snap dat dit kostentechnisch niet de aantrekkelijkste optie is :) )

Voor mij geeft die lengte op zich niet, ik heb een KWPN'er met een stokmaat van 1.71 m., dus die lengte kan ik wel kwijt. Had er toevallig vandaag even het zadel opgelegd en het leek echt een mini-zadeltje, terwijl het toch een maat 2 is := Op de draver daarentegen lijkt hij echt gigantisch, dus wel grappig om te zien wat een verschil dat kan maken.
Kan me voorstellen dat een lange pad op een kleiner paard (zoals bij jou) niet handig is.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:14

Die Cuttershockpad is fijn hoor. Bij mijn vorige paard veel gebruikt. Idd wat lang, maar daar had ie niet echt last van.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:29

Hoe zit z'n boomloos zadel eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:51

@essteeg: Wat voor boomloos zadel bedoel je?
Want een zadel zoals bijvoorbeeld deze
Afbeelding

zit uiteraard heel anders dan bijvoorbeeld deze
Afbeelding

of deze
Afbeelding

of deze
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:00

Eens met Blijheid :j

Het is eigenlijk alsof iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten, vraagt: "hoe zit dat eigenlijk, zo'n zadel?"

Daar is geen beginnen aan om daar een antwoord op te geven...want er zijn zoveel verschillende soorten en maten zadels die allemaal anders aanvoelen, op verschillende paarden voelt 1 zadel bovendien anders aan door het paard dat er onder zit, en dan is het van persoon tot persoon nog verschillend hoe je de zit ervaart omdat niet iedereen hetzelfde gebouwd is en dezelfde voorkeuren heeft :)