[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Artimes

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:32

Maat full van kifra past er wel goed onder, valt niet groot of lomp, hebben wij ook op onze pony en die is kleiner

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 21:28

Heb jij misschien een foto van de combinatie pony dekje en zadel?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:17

Ik heb even een dressuur dekje maat full van mijn paard gepakt(die gebruik ik nog onder mijn zoutewelle bbp). Qua lengte op de rug kan het wel, maar qua lengte naar beneden(richting singel) heb ik mijn twijfels, aan beide kanten zit de singel nu op gaatje 8, misschien kan die nog 1 gaatje aangesingeld worden na een stukje lopen. Maar dan komt de singel dus over het dekje heen, en dat mag/hoort toch niet? De singel komt nu al aan beide kanten iets minder dan 1 cm over het dekje heen. En een kortere singel wordt te kort, hij heeft nu een anatomische singel van 50 cm.

Afbeelding
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:22

De singel op zich zelf alleen al is echt heel kort. Die gespen horen op de plek waar het dekje al zit. Dus dat is sowieso wel een lastige.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:33

De singel mag inderdaad langer en onder een barefoot zou ik wel een pad met inlages gebruiken.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:43

Dat ik een pad met inlagen moet gebruiken dat weet ik allemaal, dit was alleen als voorbeeld zodat ik kan zien of dat een Kifra dekje in de maat full zou passen. Waar ik dus mijn twijfels over heb. Een 55 cm singel is dus echt veel te lang, ik had een 55 en die had ik omgewisseld voor een 50 cm.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:53

Afbeelding

Dit is de lengte die er ongeveer nog bij kan aan beide kanten. De lengte van de singel wordt niet bepaald door het dekje of het zadel maar anatomisch gezien bij het paard. Het moet ongeveer halverwege die schouder liggen voor optimaal comfort. Zeker als je een anatomische singel gebruikt met uitsparingen, anders zitten de uitsparingen veel te laag om nut te hebben in beweging.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:57

Misschien dan kijken naar een veelzijdigheid dekje variant? Die zijn langs de zijkant vaak korter. Of toch het zadelvormige model?
Vind desingelstoten van deze zadels toch ook echt wel laag uitkomen. Zit dan nu met de singel echt wel gepropt achter de elleboog. Voor het mooie zou de singel langer moeten maar snap dat dat met deze singelstoten niet gaat.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:29

Met de singelstoten van het dressuur zadel redde ik het ook niet met 55 cm. Vandaar de 50 cm. De Kifra cob dekjes schelen 4 cm in lengte richting singel. En volgens de maat tabellen zou een cob dekje moeten passen onder een just ad just 0-1-2. Maar als ik zo kijk met het normale full dekje is een cob dus echt te klein qua ruglengte.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:35

Ik zit nog even bij Kifra te kijken en wat ik misschien nog zou kunnen doen is een round boomloos pad. M heeft een ruglengte van 60 cm en naar de singel toe 36 cm, dan zou ik ook een 55 cm singel kunnen gebruiken.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:58

Ik weet niet of het je helpt, maar Kifra heeft op de website ook een aantal foto's van hun dekjes onder verschillende zadels, daar zit ook de JustAdjust tussen.
Verder vond ik deze nog op Facebook, dit is een Ghost Piccolo (53 cm) op een Kifra in maat cob. Deze combi heb ik ook (nouja, iets ander zadel) en ligt inderdaad zo. De JustAdjust moet in maat 0-1-2 ongeveer 52 cm zijn dus dat komt qua lengte aardig overeen.

Afbeelding

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:23

Ja die foto’s had ik inderdaad al gezien en ook de foto die jij nu laat zien. Ik zat ook te kijken naar de maten van Ghost zadels aan de hand van “jou” foto die ik al was tegengekomen, en toen dacht ik nou dan moet de cob onder een just ad just passen. Maar het lastige vind ik bij deze pony dat hij niet heel breed is, en ook niet heel lang van schoft richting benen. Waardoor alles al vrij snel groot/lang wordt. Qua ruglengte valt het gelukkig nog wel redelijk mee met hem.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:06

Zou een Edix gp pad niet passen? Misschien net te kort op de breedte. Maar dat zou je misschien nog kunnen bekijken? Maten staan vast wel ergens.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:32

Ik heb gelijk gezocht en dit staat op de site van becidor - M, back length 65cm, side length 55cm. Dus dat is dan om het even met een Kifra zadelvormige pad.