[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 09:08

Sodeletuut schreef:
Mocht hier nog iemand een laag geprijsde Barefoot te koop hebben of weten, houd ik me graag aanbevolen! Mag ook zonder VPS. Maat 1 of 2 maakt niet uit, model maakt ook niet uit.

Ja, heb ik. Zelfs 2.
1. Cherokee, leer. Maat 2. Heeft gebruikerssporen, maar is ook weinig gebruikt.
2. Cherokee, drytex. Maat 1.

Ik krijg even geen link gekopieerd, fotos staan op de BuitenZinnig facebook pagina. Of stuur gerust even een berichtje

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 09:09

Samantha89 schreef:
Ja ik denk dat ik dat ook wel ga doen hoor. Alleen ik wacht heel even de zadelpasser af met het boomzadel. Zij komt as maandag gelukkig, en ik wil dit eerst even goed opgelost hebben. En ook hoop ik dat ik niet gelijk een klap geld kwijt ben mocht er geen passende oplossing zijn en dit zadel terug genomen moet worden.

Snap ik, succes! Hopelijk kan alles goed opgelost worden

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:07

Sodeletuut schreef:
Mocht hier nog iemand een laag geprijsde Barefoot te koop hebben of weten, houd ik me graag aanbevolen! Mag ook zonder VPS. Maat 1 of 2 maakt niet uit, model maakt ook niet uit.

geen Barefoot, maar Torsion... vergelijkbaar model :) Mag voor een klein prijsje weg... :D

Samantha89

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:10

Boomzadel van mijn dochter is gelukkig netjes terug genomen! *\o/*
We hebben vanmiddag “proef” gezeten op de Barefoot wellington, Merlyn en cheyenne(leer) allen maat 1. De cheyenne vond mijn dochter toch net wat te breed, ook met hipsaver ertussen. De Merlyn vond ze ook niet lekker zitten en en voelde voor haar te ruim(ik denk door de iets lagere cantle) de wellington vond ze heerlijk zitten, ook na een aantal keer opnieuw de zadels te “testen”. Ik weet dat dat niet helemaal hetzelfde aanvoelt dan als op een pony maar dan heeft ze wel in ieder geval gevoeld hoe zo’n zadel nou zit.
Nu heb ik nog een vraag wat betreft de pads, ik zelf ben weg van de kifra pads en zit te kijken naar de cotton square pads. Wel in maat cob want full is de lengte van de rug te lang voor de pony. Maar de zijlengte van de pad is 53 cm, de zijlengte van de wellington is 55 cm. Past dit wel? Of is de pad te kort?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 10:53

Samantha89 schreef:
Boomzadel van mijn dochter is gelukkig netjes terug genomen! *\o/*
We hebben vanmiddag “proef” gezeten op de Barefoot wellington, Merlyn en cheyenne(leer) allen maat 1. De cheyenne vond mijn dochter toch net wat te breed, ook met hipsaver ertussen. De Merlyn vond ze ook niet lekker zitten en en voelde voor haar te ruim(ik denk door de iets lagere cantle) de wellington vond ze heerlijk zitten, ook na een aantal keer opnieuw de zadels te “testen”. Ik weet dat dat niet helemaal hetzelfde aanvoelt dan als op een pony maar dan heeft ze wel in ieder geval gevoeld hoe zo’n zadel nou zit.
Nu heb ik nog een vraag wat betreft de pads, ik zelf ben weg van de kifra pads en zit te kijken naar de cotton square pads. Wel in maat cob want full is de lengte van de rug te lang voor de pony. Maar de zijlengte van de pad is 53 cm, de zijlengte van de wellington is 55 cm. Past dit wel? Of is de pad te kort?

Ik zou eerst de wellington laten passen door een zadelpasser op de pony en hoe het zadel dan bevalt, want ook dat is een verschil. En pas als dat allemaal oke is, naar een pad gaan kijken. Vaak kan je die dan ook bij een passer aanschaffen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:24

Is er hier misschien al iemand die de JC Cloud heeft geprobeerd? Ik vind die er interessant uitzien, maar ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:39

Kirsha schreef:
Is er hier misschien al iemand die de JC Cloud heeft geprobeerd? Ik vind die er interessant uitzien, maar ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

Ja, ik! Hij zit fantastisch. Zowel de dressuur als de vzh. Leer is soepel en van goede kwaliteit, voorkant is aanpasbaar dmv een stel sleutel. De kussens zijn ook verplaatsbaar.

Via Freehorsepasservice en kifra horse te passen, en vanaf het voorjaar ook bij mij

Dressuur:
Afbeelding

Vzh
Afbeelding

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:35

Goed om te horen! Hoeveel steun geeft deze voor de ruiter? En is hij ook geschikt voor erg brede paarden (lees: kopijzer 4XW van Wintec)?
Ik heb nu een Wintec, die leek goed te passen maar mijn paard geeft toch duidelijk aan dat er iets niet pluis is. Ik laat het nog nakijken door de zadelmaker maar mag dus waarschijnlijk weer op zoek naar wat anders. Ik vind het zelf wel prettig om enigszins steun te hebben van een zadel. Nu is mijn oog gevallen op de JC en de Startrekk dressuur maar die zijn voor zover ik weet niet bij 1 verdeler te testen en om nou meerdere passessies te doen is ook weer zoiets. Becidor heeft wel een Startrekk maar die komt niet in deze regio volgens mij... weet iemand of deze nog ergens anders te testen is?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:25

De dressuur geeft meer steun voor de ruiter dan de vzh, de vzh geeft je een wat vrijer gevoel. Sjakie van de foto of breed, en heb hem ook op mijn brede pre gehad. Ik heb geen bomen van de wintec om te vergelijken. Een stubben xw past op Sjakie, en voor mijn andere paard is die wat te smal.
In welke regio zoek je, als ik vragen mag?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:15

Dank je wel.
Ik zit in Noordoost-Friesland, dus relatief bij jou in de buurt.
't Is nog best lastig. Ghost en Barefoot vallen af vanwege te weinig steun. Toen de zadelpasser hier in de zomer was waren er eigenlijk maar 2 opties: Wintec (die heb ik nu) en Edix, maar die vond ik persoonlijk wat tegenvallen.
Paard is nog jong en is behoorlijk uitgezwaard in de tijd dat ze hier nu is dus we beginnen bij de meeste zadels nu ook in de grootste breedtematen te komen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:26

Helaas heb ik geen startrekk, maar Paula van Freehorsepasservice wel. Zij heeft ook jc. Maar ik vrees dat ze niet zo ver komt, je kunt haar wel altijd even om advies vragen.

Heb je de barefoot en Ghost ook op je paard gepast? Weet niet welke zadelpasser je hebt gehad?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:36

Barefoot heb ik zelf door de jaren heen gehad (ik geloof wel 5 modellen), laatst nog een testzadel van de London gehad maar beviel mij helaas niet meer. De Ghost heb ik hier nog, gebruik ik voor mijn andere paard en heb ik in het begin wel gebruikt om mijn jonge paard wat door te rijden maar ik zat daar niet stabiel genoeg op en ze heeft nog niet zoveel balans dus dat hielp niet. Daar is dus geen passer bij geweest.
Afgelopen zomer was Desiree van Jade Zadelmakerij hier (want ik wilde een Freemax :D) en daarmee heb ik de Edix en Wintec gepast.

Heeft Paula ook een dressuur? Ik zie op de website alleen wat andere modellen. Ik kan haar weleens vragen, ik zie inderdaad bijna nooit routes hierheen maar wie weet...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:31

Ahh helder! Ja het kan een hele zoektocht zijn hoor!

Ja, Paula heeft de dressuur, een S2. Nav onze berichten op bokt heb ik haar even geappt (we werken altijd heel fijn samen). Hij stond inderdaad niet op haar website tussen de pas zadels, inmiddels wel :)

Ben benieuwd of ze een route heeft!
Weet niet of je veel haast hebt, en of je naar Equiday gaat, maar op Equiday hebben wij ze ook bij ons. Dan zou je eventueel ook even kunnen kijken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:42

Ik vind de Clouds echt aansprekende zadels... zo vanaf de foto's in ieder geval +:)+

Kirsha: welke modellen heb je geprobeerd dan als ik vragen mag...?
Want zowel Barefoot als Ghost hebben toch ook allerlei modellen in het assortiment die net zoveel steun zouden moeten geven als soortgelijke modellen van andere merken zadels...?

Binnen Barefoot zal iets als een London allicht minder steun geven dan andere modellen met een wat hoger / moderner gevormd kniewrong, zoals bvb.

PRO Lexington:
Afbeelding

PRO Barrydale:
Afbeelding

PRO Merlyn:
Afbeelding

PRO Wellington:
Afbeelding

En bij Ghost zijn de mogelijkheden helemaal eindeloos :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:51

O kijk, dat is mooi om te horen. Dat kan dan weleens een optie zijn :D bedankt voor het contact opnemen! Ik zag dat ze de routes ook op haar website heeft staan, daar staat momenteel niets naar het noorden tussen (nouja, in elk geval niet zo ver).
Het heeft geen enorme haast, ik heb ook een Freemax in bestelling waarvan ik hoop dat hij in december komt, dan kan ik daar eerst weer mee aan de slag. Tot die tijd leg ik denk ik eerst de Ghost er weer even op, we zijn nu een paar maanden verder in het beleerproces dus even kijken hoe dat gaat. Ik moet ook eigenlijk eerst wat zadels verkopen voor er weer iets bij past :+

Pmarena: ja, dat heb ik dus ook! Het enige nadeel is dat het natuurlijk nieuwe zadels zijn, dus als zoiets er zou komen zit ik waarschijnlijk aan een nieuwe vast, en 2 nieuwe zadels tegelijk is misschien een beetje too much.
Ik heb momenteel een Ghost Quevis (dus een redelijk minimalistisch type), destijds bij het passen een Firenze (met lange zweetbladen) geprobeerd. Volgens mij is dat tegenwoordig de Veneto? De Roma kon ik niet in zitten. Bij Barefoot ben ik ooit begonnen met de Cheyenne, toen had ik een London, tussendoor nog een Cherokee geprobeerd, daarna kwam er een JustAdjust, en een Arizona voor erbij. Met de London en de Cherokee had ik het probleem dat mijn been over de wrong komt, ook met een maat groter, ik schijn lange bovenbenen te hebben volgens mijn zadelpasser. Ik had de wrongen er dus altijd af maar dan is de steun weer een beetje weg.
De Lexington en Barrydale zijn dan precies weer 2 modellen die ik niet heb geprobeerd :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:09

Graag gedaan! Je kunt altijd even vrijblijvend met haar contact hebben hoor. Ze heeft ook Barefoot en Ghost

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:21

Ja dat zijn qua Barefoots allemaal precies de modellen met geen kniewrong of alleen maar een 'ouderwets' gevulde knieflap zeg maar, zonder een echte gevormde kniewrong.

Duimen dat het nu beter gaat met wat je hebt / de Freemax gewoon goed gaat bevallen, want als je al een partij zadels hebt liggen zou dat wel de beste optie zijn natuurlijk :$

Fenne van Becidor heeft wel veel testzadels die ze ook via de post verstuurt, als je toch eens iets zou willen proberen...gewoon om proef te zitten en vast te stellen of het überhaupt iets zou kunnen zijn, als je toch weer verder op zoek moet.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:09

Kirsha, toevallig dat ik dit lees, mijn stalgenootje wil geloof ik ook graag de JC cloud proberen tzt (of eigenlijk zodra het kan). Ook in Noordoost Friesland. Misschien kunnen jullie een route 'delen'.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 17:35

Via Paula kan het al, zelf heb ik op dit moment alleen de vzh. Er komt wel een dressuur. Ik ga hier volgend voorjaar beperkt routes mee rijden, maar heb geen andere merken meer in mijn assortiment

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:10

En hoe zit de beugel ophang op JC Cloud? Ik heb de Edix Union en de beugel ophang is verder naar achter dan een standaard zadel en helaas valt het tegen voor mij :n

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 13:43

Het is per zadel verschillend waar de beugel ophanging zit. Als ik het vergelijk met mijn andere zadel zit hij niet verder naar achter. Met de Union kan ik het niet vergelijken,die heb ik niet.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 15:57

Ik heb contact gehad met Paula via WhatsApp, en ben heel wat wijzer :) ze komt hier inderdaad niet in de regio maar er is wel de mogelijkheid om via de post te testen en dan wil ze ook meekijken met bv. foto's dus dat is ook een optie. Ze denkt ook dat op de bredere paarden de JC mooier zal liggen dan een Startrekk (omdat die laatste vrij dikke kussens heeft, de JC is vlakker) dus dat is iets wat ik meeneem in de overwegingen. Super fijn dat ze even wilde meedenken :)

Verder heb ik gisteren bericht gekregen dat mijn Freemax er ook eindelijk aankomt, over 1,5 week is het zover dus daar ga ik eerst de eens mee aan de slag en voor het dressuurmatige werk mijmer ik nog even door terwijl ik mijn huidige zadel verkoop :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:38

Fijn dat je een stuk wijzer bent geworden!
Mooi dat je Freemax er ook bijna is!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:43

Weet iemand dat misschien hier uit ervaring? We hebben een barefoot just ad just splinter nieuw via marktplaats gekocht, mijn dochter wilde toch niet de wellington, maar liever de cheyenne, maar ze vond het ook wel een fijn idee om dijbeen wrongen te hebben. Dus vandaar de just ad just. Zadel ligt echt netjes en mn dochter zit er ook heerlijk in(ze heeft erop gezeten terwijl pony even vast stond). Ik heb de barefoot physio bbp ook voor haar, dus ik had even de halfpad daarvan eronder gelegd, maar die is toch net wat te klein.
Omdat gewone dekjes in maat full veel te groot zijn voor haar pony hadden we toen cob dekjes aangeschaft voor haar dressuur boomzadel. Ik wil dus eigenlijk de Kifra cotton dekjes in maat cob bestellen, maar ik ben bang dat dat toch allemaal net te krap wordt voor onder de just ad just. Ik had even een normaal dekje eronder gelegd maar ik vind het eigenlijk te klein voor onder de just ad just, ik kom een stuk dekje van ongeveer 5 cm te kort voor het mooie. Dit dekje heb ik gemeten op 56 cm ruglengte, dus dat is zelfs 1 cm langer dan een cob Kifra cotton dekje. De full dekjes zijn echt veel te lang voor haar pony. Zou ik dan toch moeten kijken naar de zadelvormige dekjes van Kifra?
Heb foto’s bijgevoegd van pony met zadel en dochter.
Afbeelding

Afbeelding
(Haha let niet op haar gezicht, ze houdt niet van foto’s :') )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:23

Wellicht eentje op maat laten maken via JV dekjes?
Kan je ook leuke patroontjes en stofjes kiezen.