[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:14

Duhelo - nogmaals, ik ken het hele zadel niet en weet ook niet in hoeverre dat kopijzertje de zaak beïnvloedt en dan zie ik ook nog eens niet genoeg van je paard om te bepalen wat de juiste plek is. Vuistregels voor zadels zie op een boomzadel lijken: pak een krijtje, probeer het schouderblad van je paard te vinden en laat hem zijn been optillen en naar voor doen. Dan moet het schouderblad nergens "tegenaan" lopen. Op je foto's van paard met zadel vind ik het persoonlijk wat te veel naar voor liggen. Ik weet dat zo ongeveer iedere boomzadelruiter zijn zadel daar neer legt en dat is gewoon fout. Bij boomloos kan het wel, omdat dat wat meer meegeeft. Dus wat je hier moet uitvogelen is in welke mate de ligging van het zadel de bewegingsvrijheid belemmert.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:05

Vraagje. Kun je in alle BF zadels een pommel met knop doen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:10

bumper schreef:

Nee, tenzij je de rits laat aanpassen. Bij de Pommel zit deze rits namelijk over de hele lengte, en bij de zadels met knop zijn het 2 ritsen naar het midden toe.
Een pommel in Zadel waar officieel een forl in hoort kan dus ws wel, maar is niet mooi.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:14

darkadia schreef:
bumper schreef:

Nee, tenzij je de rits laat aanpassen. Bij de Pommel zit deze rits namelijk over de hele lengte, en bij de zadels met knop zijn het 2 ritsen naar het midden toe.
Een pommel in Zadel waar officieel een forl in hoort kan dus ws wel, maar is niet mooi.

Oke Dank je!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:17

Duhelo schreef:
Kwetal schreef:
Waarom zou dat niet mogen Hobbelheks?

Duhelo - kopijzer aanpassen en verder naar achteren. Als het kopijzer op de correcte plek in een dakje staat, klopt de vorm niet. dan heb je geen V-vormig ijzer nodig maar een boogje of een omgekeerde U

Hoe bedoel je aanpassen? Het is de breedste...
Is deze plek voor het kopijzer te passen ok:
[ [url=m/x09rEd.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Dan past het?)

Of is deze de juiste plaats:(hier ligt die 10 cm meer naar achter bij de eerste foto. )

[ [url=m/pWdsvv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dan is het te klein?

Die bovenste plek (1e foto) lijkt mij prima :j

Die 2e foto daar zag ik het eigenlijk niet direct aan af dat het zo'n eind verder naar achteren is, is denk ik omdat die wat meer schuin van voren gemaakt is :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:18

Kwetal schreef:
Duhelo - nogmaals, ik ken het hele zadel niet en weet ook niet in hoeverre dat kopijzertje de zaak beïnvloedt en dan zie ik ook nog eens niet genoeg van je paard om te bepalen wat de juiste plek is. Vuistregels voor zadels zie op een boomzadel lijken: pak een krijtje, probeer het schouderblad van je paard te vinden en laat hem zijn been optillen en naar voor doen. Dan moet het schouderblad nergens "tegenaan" lopen. Op je foto's van paard met zadel vind ik het persoonlijk wat te veel naar voor liggen. Ik weet dat zo ongeveer iedere boomzadelruiter zijn zadel daar neer legt en dat is gewoon fout. Bij boomloos kan het wel, omdat dat wat meer meegeeft. Dus wat je hier moet uitvogelen is in welke mate de ligging van het zadel de bewegingsvrijheid belemmert.

oke, nu ben ik mee. :D
Snapte niet echt je insteek. Ik moet inderdaad nog eens goed kijken of het schouderblad er netjes onder komt (maar dat is niet evident ivm veel huid en vet op die plaats :D, ze is niet bepaald van de magerste :P)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:21

pmarena schreef:
Duhelo schreef:
Kwetal schreef:
Waarom zou dat niet mogen Hobbelheks?

Duhelo - kopijzer aanpassen en verder naar achteren. Als het kopijzer op de correcte plek in een dakje staat, klopt de vorm niet. dan heb je geen V-vormig ijzer nodig maar een boogje of een omgekeerde U

Hoe bedoel je aanpassen? Het is de breedste...
Is deze plek voor het kopijzer te passen ok:
[ [url=m/x09rEd.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Dan past het?)

Of is deze de juiste plaats:(hier ligt die 10 cm meer naar achter bij de eerste foto. )

[ [url=m/pWdsvv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dan is het te klein?

Die bovenste plek (1e foto) lijkt mij prima :j

Die 2e foto daar zag ik het eigenlijk niet direct aan af dat het zo'n eind verder naar achteren is, is denk ik omdat die wat meer schuin van voren gemaakt is :)

ja, mijn fotokwaliteiten zijn niet echt het van het :D
Maar fijn dat het al de juiste plaats lijkt, zo te zien past het breedste kopijzer dan wel netjes.
als ik draaf en ik steek mijn hand tussen de voorboom en de schoft, dan komt het zadel totaal niet naar beneden als ik rechtsta, zonder kopijzer doet die dat wel (net zoals de hidalgo, daarom vond ik de hidalgo niet zo fijn). Dus fijn om te weten dat het kopijzer breed genoeg is en het zadel vrij stabiel ligt.
de inlages zijn ook fijn en dik, dus nu nog wat uitproberen met de juiste positie ...

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:03

Ik heb nu Ghost kussen onder mijn Freeform: nog wat smallere twist en mijn paard loopt super! Blij!!

Ik heb wel nog een extra inlage in het kussen gepropt. Het zadel ligt nu vrijer dan met de originele Freeform kussens. Zo zie je maar, er is er niet een gelijk

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:04

Origineel opgelost!

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:38

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:42

Die 2e heb ik gehad. Kun je net zo goed op rrn kartonnen doos gaan zitten. Die eerste lijkt me van hetzelfde laken en pak.

Met pommel of zonder is niet perse beter of slechter. Barefoot is met, ghost is zonder. Beidde prima zadels.

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:46

Het liefst wil ik een boomloos waar je gewone dekjes(full dressuur) onder kunt doen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:48

Ghost heeft een flexibele Pommel die je Beide hierboven getoonde zadels zijn meer veredelde barebackpads. Zou ik Zeker niet met normaal dekje gebruiken.

Ga beter voor een tweedehands goede kwaliteit bij beperkt budget!
Als je perse gewone Dekjes wil kom je denk ik uit bij semi-boomloos als trekker...

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:51

Wil wel een goed zadel en dan maar wat meer betalen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:08

Je kan ook een halfpad onder je normale dekjes leggen of door een handig iemand inlage vakken onder je normale dekjes laten zetten.

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:22

Dat leek me idd handig maartje1990 ik ga denk ik opzoek naar barefoot of semi-boomloos trekker zadel benbenieuwd

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:15

Afbeelding

Was uiteraard vergeten om een foto te maken en ik had de singel al losgemaakt, maar vandaag lag die zo na het rijden.
Helaas maar een klein rondje kunnen draven want mevrouw is kreupel (2 weken geleden een zweer uitgesneden rechtsvoor, maar die is blijkbaar nog niet helemaal weg / teruggekomen)
Met het meer naar achter te leggen (en iets meer open te trekken voor ik het op de rug legde) en de stijgbeugelophanging meer naar achter zat ik op zich wel fijn ... in stap (wel zat ik niet meer met mijn muts tegen de voorkant, ik had ergens het gevoel dat mijn benen vrij vooruit lagen, maar als ik checkte lagen ze wel heel netjes onder me). een pasje galop ging ook (ondanks mank lopen besloot ze dat een grassprietje eng was), maar draf zit nog bagger...

Geen idee of dat wennen is of zo zal blijven ... ik vrees dat ik in het weekje terugstuur-tijd dat ik nog heb niet deftig genoeg zal kunnen testen of het iets zal zijn door mank paard, dus ik denk er nog even over na wat ik wil...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:59

Ik heb een paar pagina's terug de vraag gesteld. "Waarom zou je de keuze maken voor boomloos."

Nu lees ik steeds wel mee, maar jullie gaan wel heel hard. Haha. Maar als iknzo mee lees krijg ik het idee dat het zadel meer de ruiter moet passen dan het paard. Klopt dat? Mijn Tinker is 9 maanden, dus duurt nog even, maar toch.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:08

kvulden: hoe kom je erop dat het zadel meer de ruiter moet passen dan het paard?

Feit is wel dat boomloos gemakkelijker passend gemaakt kan worden dan een boomzadel, simpelweg omdat het zo flexibel is.
Komt er vooral op neer, als de ruggegraat vrij is van druk, de rest aansluit en de boel stabiel ligt, het eigenlijk prima past op het paard. Meestal gaan ze het ook zelf wel aangeven wat ze fijn vinden en wat niet, en door te proberen met inlages enzo raak je heel ver.
Ik ben er nu bv wel van overtuigd dat die RWC barefoot prima ligt op mijn paard, en de flexee met de juiste boom erin ook prima ligt.
Maar dan heb je wel nog het feit dat je er moet in kunnen zitten. Paard heeft er niks aan als jijzelf overcompenseert of zit te hobbelen omdat je niet fijn je zit kunt vinden in het zadel. éérst kijk je dus of het comfortabel is voor je paard, maar daarna kijk je zeker ook of je er zelf comfortabel kunt in zitten, want het een gaat niet zonder het ander...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:09

kvulden schreef:
Ik heb een paar pagina's terug de vraag gesteld. "Waarom zou je de keuze maken voor boomloos."

Nu lees ik steeds wel mee, maar jullie gaan wel heel hard. Haha. Maar als iknzo mee lees krijg ik het idee dat het zadel meer de ruiter moet passen dan het paard. Klopt dat? Mijn Tinker is 9 maanden, dus duurt nog even, maar toch.

Met een paardje van 9 maanden heb je nog ca. 4 jaar de tijd om te beslissen :)

Zeker met een jong paard is boomloos wel handig - een jong paard (ook al begin je als ze 5-6 jaar zijn) verandert zo veel, dat een boomzadel soms na 3 maanden al moet worden aangepast - het boomloze zadel groeit mee. En verder is het contact met je paard prettig. Voor het paard is het fijn dat het nergens knelt of tegenwerkt.

Elk zadel moet jullie beiden passen - wanneer de ruiter niet prettig zit, kan die zich niet ontspannen en zit het paard in de weg. Wanneer het niet op je paard past, kan die zich evenmin ontspannen en/of bewegen.
Alleen is een boomloos zadel wat meer vergevingsgezind dan een boomzadel, omdat alles flexibel is. Zeker met een jong paard zou ik dus voor een boomloos zadel kiezen. Maar nu nog even niet - laat eerst alle botjes in zijn lijf zich maar sluiten...elk jaar dat je later begint met er op zitten, krijg je aan het eind 3x terug :)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:03

Dames, is het oke als je onder je ghostpad een gewoon dekje doet? Of gaat het geheel dan schuiven?

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:04

En heren natuurlijk O:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:59

Ik ben een dame, vrij letterlijk zelfs: Donna :+
Je hebt kans dat het een torentje wordt en dan minder stabiel is - het hangt een beetje van de combinatie af. Maar waarom een normaal dekje? Als het gaat om leuk kleurtje/vormpje, dan hebben Grandeur en Kifra goede opties...

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 06:20

Duhelo schreef:
[ [url=m/0UqEVf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was uiteraard vergeten om een foto te maken en ik had de singel al losgemaakt, maar vandaag lag die zo na het rijden.
Helaas maar een klein rondje kunnen draven want mevrouw is kreupel (2 weken geleden een zweer uitgesneden rechtsvoor, maar die is blijkbaar nog niet helemaal weg / teruggekomen)
Met het meer naar achter te leggen (en iets meer open te trekken voor ik het op de rug legde) en de stijgbeugelophanging meer naar achter zat ik op zich wel fijn ... in stap (wel zat ik niet meer met mijn muts tegen de voorkant, ik had ergens het gevoel dat mijn benen vrij vooruit lagen, maar als ik checkte lagen ze wel heel netjes onder me). een pasje galop ging ook (ondanks mank lopen besloot ze dat een grassprietje eng was), maar draf zit nog bagger...

Geen idee of dat wennen is of zo zal blijven ... ik vrees dat ik in het weekje terugstuur-tijd dat ik nog heb niet deftig genoeg zal kunnen testen of het iets zal zijn door mank paard, dus ik denk er nog even over na wat ik wil...

Ik vind het zadel netjes liggen zo.. ook echt geweldig dat het zadel op die van jou ook zo klein oogt. :D
Op die van mij lijkt het ook net een kinderzadeltje.. voor het mooie op het paard zou wat groter misschien mooi zijn, maar ik vind het belangrijker dat mijn billen er mooi in passen.. :+

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:51

haha, dat is inderdaad ook een minizadeltje :D

ik had onlangs mijn hidalgo op een hafje gelegd, en ponybeest verdronk er bijna in, schoot geen buik meer over onder de zweetbladen :D en bij de dikke heb ik nog een gigantische buik over. (foto's zijn ook wel confronterend dat ze mss toch nét ietsjes te dik is :D )