[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:07

Wauw superliesje hij staat mooi! Zijn de zweetbladen nou korter dan die van de Mallorca, of lijkt dat maar zo vanaf de foto?

Francis mooi zadel! Zonde van de wijzigingen zonder dat je op de hoogte was. Hoop dat je ondanks de puntjes toch veel plezier van het zadel gaat hebben :)

Hannatjuh zonde dat het zadel zo blijft glijden. Ik heb ook een tankje zonder schoft en platte brede rug. Daarop bleef de Hidalgo heel netjes liggen zonder schuiven (maar sneed hierbij helaas in zijn schouder, hoeft bij jou niet zo te zijn natuurlijk), en de Heather Moffet ligt echt enorm netjes. Ook ik had altijd last van alle schuivende zadels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:45

XLP: Ik gebruikte graag een Christ pad nog onder het Fellsattel. In de Christ pad Heavy Duty inlages, daar bovenop het Fellsattel zonder inlages.
Dat zat echt super lekker zacht, veerkrachtig en beschermd. Maar dat deed ik dan ook wel omdat ik graag met beugels rijd en dan ook wel
stukken lichtrijden, verlichte zit in galop, een sprongetje.... en paardje heeft een wat spitser ruggetje dus wat extra padding nodig om de
ruggengraat en schoft vrij van druk te houden.

Mooie bij elkaar passende set hoor zo Marcella! Zadel is ook mooi de rug gaan volgen. Ga je de verkeerd geleverde singelstoten toch laten zitten?

Staat mooi SuperLiesje +:)+ Ik zou hem zelf wel nèt een tikje verder naar achteren leggen denk ik, misschien maar een cm :P

Francis, dat klinkt wel als jammer inderdaad, die veranderingen... misschiik ben ook een liefhebber van gewoon stevig nylon op punten
waar een knik zit. De kracht van Biothane zit ook in de nylon kern, niet om wat er omheen gegoten zit :)

Ik vind het sowieso wel jammer dat er weinig pads zijn met een echt fijne bevestiging, als ik zelf een zadel zou maken dan zou ik gewoon gaan
voor een klittenband in de “kamer” van het zadel, waar je een tegen-klittenband op de rugbries van de pad op plakt.

Dan zit het geheel muurvast en kaarsrecht bovenop elkaar zonder lusjes en gedoe :)

De Barefoot pads vind ik zelf ook niet zo fijn met die klittenbandlusjes aan de D-ringetjes van het zadel. Ben een grote fan van mijn Christ pad
met lange klittenbandlussen: die haal ik onder de zijkanten van de pommel door, trek ze lekker strak aan en bevestig ze op het klittenband
van het zadel, dat daar zit voor het vastkleven van de zitting. Het achterste klittenbandje zit gewoon in het verlengde van de rugbies,
die trek ik lekker strak midden onder de cantle door en bevestig die ook aan het zitting-klittenband.

Zo zit de pad muurvast, kan niet opzij schuiven en de voorkant zit superhoog in de pommel opgetrokken: i-de-aal +:)+

De Ghost zit op deze foto nu wel als een te klein BH-tje zo met dat knijpende singeltje, hihi. Ben benieuwd hoe het geheel er straks uitziet met passende singel :j Kan best mooi worden als ik zo hoor wat je besteld hebt :)

Hannatjuh: ik denk toch echt dat het probleem in het buikje zit en de singel die daardoor te ver naar voren komt te liggen,
en de singelstoten scheef trekt. Dan ligt het zadel gewoonweg niet goed stevig over de gehele lengte netjes recht naar beneden “aangetrokken” op de rug zoals het bedoeld is, en kan het eerder gaan schuiven. Echt jammer dat die C-vormige singel niet lekker wilde liggen want op zich zou ik het daar wel in zoeken.

Een anti-slip pad verandert natuurlijk niks aan de schuine trekkracht van de singel :(:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:56

@Francis

Ik vind het ook niet mooi en moet eerlijk toegeven dat ik pads nooit heb vastgemaakt.... het bleef meestal vanzelf wel goed liggen :o Pmarena's oplossing, door het klittenband op de basis onder de zit te plakken is mooi - zoiets had hij ook gemaakt, maar dan via de zijkant en dat hielp niet echt om het in de kamer te doen (bovendien was het een heel gepruts gezien de constructie van de Ghost) en in het midden van de basis zit geen klittenband, dus kan het daar ook niet.
Ik heb gevraagd waarom het nylon vervangen is door klittenband - mocht het een probleem opleveren, laten we daar uiteraard iets aan doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:11

Wauw, mooie zadels zijn er weer ontvangen :D

Ik ga zo mijn mooie zadel weer even proberen! VEdje moet even afvallen want de singel schuift naar voren :oo

Heeft iemand eventueel belang een ruil van hidalgo kussens? Ik moet ongeveer 48 a 50 cm hebben. De lengte van die van mij weet ik nog niet, die zal ik opmeten. Zijn in ieder geval een stuk korter.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:21

pmarena schreef:
)

Hannatjuh: ik denk toch echt dat het probleem in het buikje zit en de singel die daardoor te ver naar voren komt te liggen,
en de singelstoten scheef trekt. Dan ligt het zadel gewoonweg niet goed stevig over de gehele lengte netjes recht naar beneden “aangetrokken” op de rug zoals het bedoeld is, en kan het eerder gaan schuiven. Echt jammer dat die C-vormige singel niet lekker wilde liggen want op zich zou ik het daar wel in zoeken.

Een anti-slip pad verandert natuurlijk niks aan de schuine trekkracht van de singel :(:)

ja baal er ook best wel van. heb al verschillende singels getest maar dat paste gewoon niet goed. die elastische is nog t beste. dusja dan ga je natuurlijk kijken wat er nog mogelijk is ;(

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:41

Muppetmayo, Ik heb even een foto opgezocht van de mallorca en de zweetbladen van de London zijn inderdaad iets korter dan die van de mallorca :)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:14

hannatjuh schreef:
pmarena schreef:
)

Hannatjuh: ik denk toch echt dat het probleem in het buikje zit en de singel die daardoor te ver naar voren komt te liggen,en de singelstoten scheef trekt. Dan ligt het zadel gewoonweg niet goed stevig over de gehele lengte netjes recht naar beneden “aangetrokken” op de rug zoals het bedoeld is, en kan het eerder gaan schuiven. Echt jammer dat die C-vormige singel niet lekker wilde liggen want op zich zou ik het daar wel in zoeken.

ja baal er ook best wel van. heb al verschillende singels getest maar dat paste gewoon niet goed. die elastische is nog t beste. dusja dan ga je natuurlijk kijken wat er nog mogelijk is ;(

Het je de ultraflex singel van Startrekk wel is geprobeerd? De singel is voorzien van V-singelstoten voor een betere ligging van het zadel. Hierdoor bleef het zadel bij mij ook veel netter op zijn plek liggen...

Ik heb hem inmiddels niet meer nodig door flink afgevallen paard :) Je mag hem wel uitproberen.. Ik woon vlakbij Groningen..

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:32

hinkewal schreef:
Het je de ultraflex singel van Startrekk wel is geprobeerd? De singel is voorzien van V-singelstoten voor een betere ligging van het zadel. Hierdoor bleef het zadel bij mij ook veel netter op zijn plek liggen...

Ik heb hem inmiddels niet meer nodig door flink afgevallen paard :) Je mag hem wel uitproberen.. Ik woon vlakbij Groningen..

ow dat is niet bij de deur ;) wel lief van je, maar ik heb niet precies die geprobeerd maar wel met v singelstoten. zelf ben ik ondertussen op het punt, dat als het zadel zo erg schuift dat het dan gewoon simpelweg niet geschikt is voor haar.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:47

onderzoek naar boomloos op 12 IJslanders schreef:

Ik heb zowaar antwoord gekregen :j ik moest de details er wel uittrekken. :P
Gebruikt zijn 3 zadels van het merk Topreiter. Het boomloze model was ook van Topreiter (Topreiter Sattelkissen) Ze hebben er GEEN speciale pad bij geadviseerd gekregen, sterker nog, het zadel is zonder zelfs maar een sjabrakje gebruikt... -O- Ik vond ergens een foto van de onderkant van het zadel, want Topreiter zelf geeft totaal geen details prijs en dat stemde me nou niet erg hoopvol dat dit op elk paard zou kunnen passen... maar ja, wie ben ik O:) https://www.topreiter.de/topshop/articl ... kissen.png

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:57

Don, ik heb deze boomloze Topreiter een tijd in mijn bezit gehad. Weliswaar de iets oudere versie, de nieuwe versie (€ 980) is verder teruggesneden aan de schoft, dat was bij de mijne nog niet het geval. Heeft dikke stevige kussens onderaan, dus ik weet niet of een boomloze pad echt nodig is (heb ik wel gedaan). Supergroot nadeel en de reden dat ie na 2 keer testen alweer te koop stond : 2 vingers ruimte tussen de kussens. Aangezien Pluis minstens 4 vingers nodig heeft, en na 2 keer al heel duidelijk aangaf dat ze dit geen fijn zadel vond, was mijn besluit snel genomen.

Dat er geen sjabrakje wordt gebruikt, daar zie ik geen probleem in. Sjabrakjes hebben geen drukverdelende functie en dienen uitsluitend om je zadel proper te houden. In de ijslanderwereld worden die dingen haast niet gebruikt. Dat een boomloze mss wel beter met drukverdelende pad zou worden gebruikt, dat is natuurlijk iets anders.

Topreiter zadelpads worden op internationaal niveau gebruikt, dus je zou mogen verwachten dat ze best wel goed zijn, maar ik stel toch vraagtekens bij het smalle kussenkanaal.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:04

Jokari, kennelijk nog niet genoeg terug gesneden, anders hadden die IJslanders uit de test er geen problemen mee gehad. En inderdaad staan de kussens veel te dicht bij elkaar. Ik kan niet beoordelen hoe hard/zacht de kussens zijn, maar ze zien er naar mijn smaak wat te smal en nogal hard uit - dan wil ik altijd graag een pad die dat wat "nivelleert". Dat mag ook lamsvacht zijn of een HAFpad, Grandeur met minimale inlage.... Ik weet uiteraard dat de fictie van een sjabrak alleen is om je zadel schoon te houden, maar bij langere en intensieve ritten lijkt het mij voor het paard plezierig als er iets tussen kussens en rug zit dat "de scherpe kantjes" er een beetje af haalt. Ook Hidalgo, Trekker etc. kunnen in principe zonder boomloze pad, maar bij sommige ruggen is het gewoon beter om wel iets te gebruiken. Iemand die dat zadel komt aanbevelen moet beoordelen waar het op komt te liggen en dan eventueel een extra dekje adviseren. Maar "het past op elk paard en een dekje is niet nodig" vind ik veel te kort door de bocht.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:12

het past lang niet op elk paard nee. :n

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:30

Pmarena, Raya is momenteel echt behoorlijk te dik dus het ziet er nu idd een beetje knullig uit, dat kleine zadel met die dikke buik er onder, korte singeltje helpt het beeld ook niet. Ze stond al op dieet maar inmiddels nog meer en nu we aan't werk kunnen hoop ik dat 't ook snel beter gaat (Merrie is IR gevoelig).

Wat bevestiging van de pad betreft, 't idee van het in de kamer trekken vind ik echt wel een goede en op zich zou klittenband over de ruggegraat idd een mooie oplossing zijn. Ik ga nu zelf iets dergelijks van de striklinten maken (met klittenband dus) maar dan alleen aan de voor en achterkant. Dat moet volgens mij wel kunnen. Dat de pad aan't zadel vast zit vind ik met zadelen wel handig maar noodzakelijk is't natuurlijk sowieso niet. De striklinten vind ik vooral een erg knullige oplossing en snap gewoon niet goed hoe iemand dat zo verzonnen kan hebben, júist omdat de rest van het zadel zoveel klittenband bevat en een klittenbandje dus een veel logischer keus geweest zou zijn. Ik verbaasde me er dus vooral over, een drama is 't ook weer niet ;)

De singelophanging ga ik sowieso goed in de gaten houden, merk ik dat het gaat scheuren dan trek ik aan de bel. Op zich is dat iets wat heel simpel vervangen kan worden dus lijkt me dat dat geen probleem moet gaan geven. ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:39

Francis - klittenbandje was wat mij betreft ook perfect geweest, maar aangezien we op dit moment met nog 4 andere mensen aan dit zadel "werken" kwam dat er als eerste wens uit.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:51

Sorry dat ik jullie topic binnen val maar we hebben een vraag vanuit het team. De sticky voor boomloos moet aangepast worden en we vroegen ons af of jullie interesse hebben of jullie dit willen doen? Dat mag hier in dit topic maar als jullie het overzichtelijker vinden om dat in het sticky te doen dan kunnen we de sticky tijdelijk open zetten zodat jullie daarin kunnen overleggen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:56

C_arola schreef:
Sorry dat ik jullie topic binnen val maar we hebben een vraag vanuit het team. De sticky voor boomloos moet aangepast worden en we vroegen ons af of jullie interesse hebben of jullie dit willen doen? Dat mag hier in dit topic maar als jullie het overzichtelijker vinden om dat in het sticky te doen dan kunnen we de sticky tijdelijk open zetten zodat jullie daarin kunnen overleggen.

Sticky? :o?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:03

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:22

Ik denk dat we daar met zn allen wel wat moois van kunnen maken toch?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:32

C_arola schreef:
Sorry, het is handig als ik de link erbij had geplaatst, bij deze [HAR] Informatie over boomloze zadels

Er klopt alvast heel wat niet meer op die links naar de diverse zadels......watsdebedoeling? Moeten we in die link knoeien, of aanvullen er onder??? Goldfinch bestaat niet meer in elk geval and Freeform moet je gewoon onder het merk zoeken. Ghost ook (alhoewel BuitenZinnig die wel verkoopt) en zo kan ik nog wel even door gaan...... Open zelf eens alle links......veel doen het niet meer. Gotreeless bestaat niet meer. Dealers van Torsion op www.torsion.it
http://www.leselleitaliane.com/ita/pg_frameset.htm= Freeform
www.ghostsaddle.com
om maar wat voorbeelden te geven...
algemene Startrekk info op www.deuber.de

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:01

Heel veel informatie in de sticky kloppen inderdaad niet, aangezien we hier graag de gebruikers bij willen betrekken hebben we besloten om een oproep in dit topic te doen.

Jullie mogen in de sticky met elkaar bespreken wat voor informatie vernieuwd moet worden en wat voor informatie nog klopt, deze informatie zal verwijderd worden wanneer jullie een nieuwe sticky hebben gemaakt. Dit mogen jullie ook in dit topic doen al kan ik me voorstellen dat het dan minder overzichtelijk is. Wat jullie prettig vinden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:24

C_arola schreef:
Heel veel informatie in de sticky kloppen inderdaad niet, aangezien we hier graag de gebruikers bij willen betrekken hebben we besloten om een oproep in dit topic te doen.

Jullie mogen in de sticky met elkaar bespreken wat voor informatie vernieuwd moet worden en wat voor informatie nog klopt, deze informatie zal verwijderd worden wanneer jullie een nieuwe sticky hebben gemaakt. Dit mogen jullie ook in dit topic doen al kan ik me voorstellen dat het dan minder overzichtelijk is. Wat jullie prettig vinden.

De sticky is gesloten, dus dan liever openen voor commentaar??? (of roep ik weer wat blonds?)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:32

Dat zal inderdaad geopend worden maar pas wanneer jullie allemaal in het sticky willen posten, er kunnen ook gebruikers zijn die liever in dit topic met elkaar de informatie wil schrijven.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:34

Ik ga even nadenken op welke manier ik een bijdrage kan leveren voor het stickie.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:42

Prima!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:06

Ik denk dat in de sticky posten makkelijker is zodat dit topic gewoon kan blijven waarvoor het bedoeld is :)