voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeerAppel

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:53

Daar is van bekend dat die kraakt volgens mij.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:56

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:34

Kraken komt vaak doordat leer over leer schuurt. Een beetje talkpoeder doet wonderen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:41

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:54

@Lara: dat bontje past inderdaad op alle modellen Barefoots (en misschien ook wel op andere boomloos zadels) :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:31

Als je bij maten aanklikt krijg je verschillende optie met verschillende prijzen. Ik heb die van 40 euro op mijn cheyenne maat 1. Die bevalt goed.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:08

Hallo,
hier een stille meelezer die jullie advies nodig heeft
ik heb nu zo'n 2 jaar een Barefoot Cheyenne drytex maat 1 met vps op mijn pony Lalie liggen.
ze wisselt erg qua bespiering in haar rug, daarom leek me dit zadel zo fijn.
we zijn nu sinds begin maart aan het opbouwen na een blessure aan haar been maar ze was veel van haar spieren kwijt. ze is toen ook behandeld door een osteopaat.
het begon heel goed, spieren begonnen langzaam weer te komen, tot vorige week.
opeens zijn alle spieren in haar rug weer weg, nog erger dan voor het opbouwen, en ze laat sindsdien ook merken dat ze last van haar rug heeft( niet meer willen lopen met het zadel op en moeilijk doen met opstappen).
nu weet ik niet of ze nou door het zadel haar spieren weer is verloren( de dag voor ze dit had heb ik nog gereden, maar gewoon zoals normaal), of dat het spierverlies ergens anders door komt en doordat ze geen spieren meer heeft, ze nu ook last krijgt van het zadel..
(ik ben aan het afbouwen met bijvoeren aangezien ze te mager was, misschien daardoor?)
misschien zien jullie iets aan het zadel dat niet goed ligt?
er zit een Large pommel in en ik heb Heavy Duty inlages met daaronder nog zachte inlages in een barefoot pad. verder een banaansingel ivm fokmerriebuik. mijn vuist past tussen pommel en schoft
foto's:
Afbeelding
Afbeelding
helemaal
rechtsvoor je ziet de pad moeilijk maar die ligt achter de schouder
van achter
linksvoor
met mij er op
andere kant maar ze staat hier niet helemaal recht, zo lijkt het zadel wel te ver naar voren te zitten

pommel(op de foto's moeilijk te zien met wintervacht hoe het aansluit maar ik vond hem netjes aansluiten):
van achter
schuin
schuin van voren

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:22

cynthiar schreef:
Als je bij maten aanklikt krijg je verschillende optie met verschillende prijzen. Ik heb die van 40 euro op mijn cheyenne maat 1. Die bevalt goed.

Wat heb jij vooral gemerkt als voornaamste verschillen met en zonder?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:31

Lara schreef:
Ik heb een vraag :)
Ik wil graag een bondje voor mn cheyenne :)
Is dit een universeel bondje : http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... chaap.html ?

Niet rot bedoelt, maar het antwoord op je vraag staat al een klein beetje in de omschrijving hè :P De eerste zin:

Citaat:
Dit Barefoot zittingovertrek kan op alle Barefoot-zadels gebruikt worden.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:34

Jawel jawel :) Maar ik wilde het toch even zeker weten :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:36

Welsie: wat mij direct opvalt aan de foto is dat het zadel toch wel wat te ver op de schoft ligt.
Het ligt ook wat bergopwaarts daardoor.

Zadel zou wat mij betreft dus wat verder naar achteren gelegd moeten worden.
De losse pommel heb je wel aan het begin van de schoft gelegd, volgens mij ligt hij in het zadel verder naar voren op de schoft, dan wanneer je hem los er op legde?

Ik zie wel dat de singelstoten nu al schuin naar voren staan, en vind dit dus een typisch paardje waarbij een goede C-vormige singel een echte aanrader is, maar je hebt al een banaansingel?

Verder zie ik dat je er beugelriemen aan gebruikt met de gespen naar boven, dit is echt een afrader omdat die gespen als bobbels door kunnen drukken in zowel de rug van je paardje als jouw bovenbenen. Nu zal dat met HD-inlages nogal meevallen maar het is zeker iets dat ik zou veranderen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:39

Lara schreef:
Jawel jawel :) Maar ik wilde het toch even zeker weten :=

Gelijk heb je hoor :)

Ik vind het een fijn bontje, lekker subtiel en precies daar waar je het wilt hebben: op de zitting, onder je billen.
En niet aan de zijkanten waar je er alleen maar breder door zou gaan zitten.

Ik zou eigenlijk altijd voor dit bonthoesje kiezen boven de gehele bont-seatsaver, simpelweg omdat het een prijsbewuste keuze is, prima werkt, en je hem gewoon over je originele seatsaver heen trekt, en niet je originele seatsaver er af hoeft te halen om hem te vervangen door het schaap.
Waarna de originele seatsaver maar werkeloos in je kast ligt te verstoffen en in de weg ligt...

De enige reden waarom je hem niet zo nemen (dit overtrek) is als je zitting toch al heel erg aan de krappe kant is.
Want het schaap neemt natuurlijk ook weer wat ruimte in, als is dat bij een goed passende zitting wel te verwaarlozen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:44

Ja dat is eigenlijk ook precies waarom ik 'm eigenlijk wilde, maat 1 was net te klein, en heb nu maat 2 maar die is iets ruim. Ga in de meivakantie weg met paardlief dus wilde ook graag iets lekker zachts voor mijn zitvlees :+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:50

pmarena schreef:
Ik zie wel dat de singelstoten nu al schuin naar voren staan, en vind dit dus een typisch paardje waarbij een goede C-vormige singel een echte aanrader is, maar je hebt al een banaansingel?

Klopt het dat er geen C-singels op de site staan? Ik ben er wel erg benieuwd naar...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:22

Nee, Barefoot maakt geen banaan- of extreem anatomische singels helaas.

Ik zeur er al jaren om maar ondanks dat veel andere zeur-projecten wel in gang gezet zijn, willen die singels nog niet echt vruchtbare bodem vinden zeg maar :P

Maar er zijn er ook genoeg van andere merken natuurlijk. Kieffer heeft een hele mooie bijvoorbeeld :j
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... fort-zwart

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:53

Helaas is de startrekk dresuuur hem toch niet geworden . Paard reageerde extreem .
Waar het in zit zijn we niet achter gekomen .
Zou een flexibler zadel wel geschikt zijn dan ?
Waarschijnlijk is het de beugelriem ophanging . Ze had rechts een oedeem plek daags na het rijden .
Lichtijden doe ik nauwelijks . Alleen op buitenitten doe ik dat meer , omdat ze dan hoog op kan gooien en ik dat niet fraai kan door zitten .
Is een torison een idee , deze lijken nl korter als Barefoot ....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:26

pmarena schreef:
Verder zie ik dat je er beugelriemen aan gebruikt met de gespen naar boven, dit is echt een afrader omdat die gespen als bobbels door kunnen drukken in zowel de rug van je paardje als jouw bovenbenen. Nu zal dat met HD-inlages nogal meevallen maar het is zeker iets dat ik zou veranderen.

Wat voor soort beugelriemen raad je dan aan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:32

Je beugelriemen andersom aan je zadel doen . Met de gesp naar beneden . Dan kun je het stuk riem wat je over houdt terug steken in de gesp . Als je heel veel lengte overhoudt snijd je ze korter . Of je neemt zgn webbers ( wintec of bates ) of mono riemen dan heb je enkele beugelriemen . Die zijn er in diverse merken . Houdt met de mono riemen wel rekening mee dat je ze aan de bovenzijde ook open moet kunnen maken ivm de gesloten beugelriem ophanging van je Barefoot zadel .
Stubben heeft van die open riemen . En Barefoot zelf ook .

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:48

@lara: je zit net wat zachter met een bont seatsaver. Ik rij er altijd mee.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:02

Heb 2 verschillende van ruitershop zelf naast m'n barefoot beugel riem en die kan je ook gewoon terug steken. :j
Een van de 2 zou ik ook wel vertrouwen voor aan m'n zadel met dat het zo een soepel spul is, de andere is wat stroever (maar ook zelden gebruikt).

Ga vandaag eens kijken om m'n boomloos pad te verleggen onder m'n zadel of eens de inlage's bekijken, had de indruk vorige keer dat ik anders zat dan anders. Even bekijken dus :j .

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:00

Ik heb ook nog een vraagje.
Mijn Barefoot Cheyenne schuift enorm opzij met opstijgen, en af en toe ook met rijden zelf. Met het rijden kan het natuurlijk komen door scheefheid.
Ik vind dit erg vervelend, want iedere keer zakt m'n zadel op zijn buik. De singel (gewone Wintec Elastic) wil ik in ieder geval niet strakker doen.
Wat kan ik hieraan doen?

Edit: paard is licht overbouwd, rondgeribd en heeft geen schoft.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 08-04-13 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

plopjevaltom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:04

ik rij zelf boomloos omdat mijn paard een karperrug heef ik rij met de startreck delfin en ik ben er erg tevereden over

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:25

StableDoor schreef:
Mijn Barefoot Cheyenne schuift enorm opzij met opstijgen, en af en toe ook met rijden zelf. Met het rijden kan het natuurlijk komen door scheefheid.
Ik vind dit erg vervelend, want iedere keer zakt m'n zadel op zijn buik. De singel (gewone Wintec Elastic) wil ik in ieder geval niet strakker doen.
Wat kan ik hieraan doen?

Opstappen met een voetje van iemand of een opstapje. Sws is opstijgen niet heel erg geweldig voor de rug van het paard.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:47

pmarena bedankt voor je antwoord!
ik heb de beugelriemen gelijk anders gedaan, had er helemaal niet aan gedacht dat die gesp door kan drukken op de rug :(:)
ik zal het zadel de volgende keer verder naar achteren leggen, heb ik al eens eerder geprobeerd maar ik vind de singelstoten dan zo ver midden op de buik uitkomen, maar dat kan ook aan mij liggen.
ja banaansingel heb ik! 8 weken over gedaan omdat ze nergens direct leverbaar zijn :P
nu kijken of het helpt, bedankt!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:59

PeerAppel schreef:
StableDoor schreef:
Wat kan ik hieraan doen?

Opstappen met een voetje van iemand of een opstapje. Sws is opstijgen niet heel erg geweldig voor de rug van het paard.

Ik gebruik altijd een kruk (een best hoge), maar dan gebeurt het nog.