[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:12

Ja leren boom heeft tijd nodig om te vormen lijk me ook wel logisch aan de ene kant, want anders loop je heel snel het risico dat het een slappe iets gaat worden. Denk dat je zeker wel minimaal een week moet uitproberen en dan ook nog regelmatig rijden.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:11

Mijn zadel gaat morgen op de post *\o/*

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:43

Wat voor zadel krijg je precies?? :D

Ik heb gisteren mijn zadel ontvangen, uiteraard meteen even op paard gegooid :D

Afbeelding

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:59

Leuk Superliesje! :) Is dat ook een 17,5 inch?

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:11

Ik krijg de barefoot notting hill, SuperLiesje :D

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:14

mooi superliesje +:)+

zelf wordt ik een klein beetje gestoord van alle singels, pads en antislip zooi, wil gewoon een goed zadel voor leni :j

we hebben die hafpad uitgeprobeerd maar nu schuift het zadel over het pad, het pad zelf blijft wel goed liggen. we gaan nu nog een antislipmatje proberen tussen de hafpad en het zadel in maar als dat niet werkt wil ik een goede zadelpasser laten komen.

weten jullie er misschien een aantal? het liefst met verstand van brede paarden en/of endurance/boomlooszadels? (iets waar je lange ritten op kan maken :+ )

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:44

laurenn dit is n 18,5 inch :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:35

Ondanks geen beugels en geen goede singel toch even op m'n nieuwe zadel gezeten. En wat zit'ie LEKKER!! Precies de goede verhouding tussen bewegingsvrijheid en stevig zitten door de suede seat en glad leren zijkanten.
Wel jammer dat er een paar kleine dingetjes veranderd zijn, dingen die in mijn ogen goed functioneerde hebben ze nu voor minder fraaie varianten vervangen.
De klittenbandjes waarmee de pad onder het zadel vast zat zijn vervangen voor twee ontzettend lange linten aan de voor en achterkant die je dan aan een ringetje aan het zadel moet knopen/strikken. Echt heel lang dus je hebt voor en achter een flink stuk lint hangen. Erg lelijk vind ik het en hoewel je de pad daardoor wel mooi in de kamer kunt trekken voor ruggegraatvrijheid had dat volgens mij ook anders gekund. Zo'n plastic buckeltje of klittenband (het voorste ringetje zit wel met klittenband aan het zadel vast dus waarom de pad niet rechtstreeks met klittenband in de kamer vast maken?) Die linten ga ik dus ook zéker zelf nog voor iets anders vervangen.
Verder hebben ze de singelbevestiging veranderd, dat was eerst een nylon band die door de ogen van de singelstoten ging, nu is het van dat lak-biothane. Daardoor heb je wat meer bulk onder je been en hoewel je daar niet echt veel van voelt, lag dat band van zichzelf mooi plat maar de biothane, door de 'slag' die er in zit, niet. Ik ben een béétje bang dat die slag een knik wordt en dat het daar uiteindelijk gaat scheuren/breken. Ik ben niet zo'n fan van biothane en had daar liever dat nylon band gehad. Dat voldeed volgens mij heel goed, dus waarom vervangen (dat lak-biothane is wat stroever dus de singel blijft wel goed daar hangen waar je'm naar toe schuift, maar dat deed'ie met 't nylon eigenlijk ook wel).
Wel lijkt het voorste bevestigingspunt iets verder naar voren te zitten, wat voor mij juist weer heel positief is, de singel zit nu vrijwel vertikaal als'ie aangesingeld is.

Maar goed, al met al dus wel héél blij met m'n zadel, nu hopen dat m'n fenders en singel er ook snel zijn en dat ik heel snel een nieuwe plek voor m'n paardjes vindt zodat ik lekker kan gaan rijden... Éindelijk, na bijna 8 jaar nagenoeg niet meer gereden te hebben...

Afbeelding

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:48

Francis ziet er mooi uit. Wel jammer dan van die veranderingen. Wist je dat wel van te voren?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:17

Francis, heb jij er nu een met of zonder leten boom ?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:56

Nee Jomaro, dat wist ik niet. Ik ging er van uit dat ik een zadel kreeg zoals 't testzadel. 't Zijn geen mega-veranderingen maar zoals die biothane singelbevestiging... als ik dat geweten had, had ik waarschijnlijk even specifiek om nylon gevraagd. Dat had best gekund denk ik. Ik weet de rede niet waarom dit veranderd is, soms blijkt in gebruik iets beter te werken maar dat had ik dan wel even willen weten.
Dat de bevestiging van de pad veranderd is vind ik niet erg, op zich is het idee om hem in de kamer te trekken een goede, maar doe dat dan even op een wat professionelere manier dan 'een touwtje'... :roll:

Lintje achter
Afbeelding

En voor
Afbeelding

en dat ringetje aan de voorkant zit dus wel weer met een klittenbandje aan de onderkant van het zadel vast... >;) Waarom dan geen klittenbandje om door dat ringetje te halen? :roll:

Jokari, ik neem aan dat je leren boom bedoelde? Nee, geen leren boom (is dat überhaupt een optie dan bij de Ghost? Dat had ik dan graag geweten!)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:22

Ik bedoelde idd leren boom. :)
Ik geloof dat de EVA-versies met leren boom waren, toch ? Of ben ik nu grandioos mis ? Kan wel zijn dat die nog in ontwikkeling zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:25

Een rubberen boom was dat geloof ik :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:28

De EVA is nog niet leverbaar, dat was een prototype en heeft idd een soort kunststof 'kuip' als boom, geen leer. Ik schrok al, beide personen met wie ik in gesprek ben geweest weten dat ik eigenlijk liever een boomzadel had gehad en overweeg om een corrector-achtige constructie in de pad te maken. Ik ga er van uit dat ik het vast wel gehoord had als een leren boom een optie was geweest.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:29

Ah dan ben ik mis.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:51

mooi zadel francis! idd wel jammer van de aanpassingen.

zelf ga ik mijn barefoot cheyenne verkopen. vandaag hebben we hem getest met een hafpad en en antislipmatje tussen het zadel en de pad in. 1 ding was zeker hij schoof niet meer. alleen wel heel erg jammer dat hij toen ging wippen. |( baal er echt wel van. hij zit zo lekker!
maargoed nu dus opzoek naar een andere zadel en ben bang dat het toch een boomzadel wordt. haar rug zo plat dat ik denk dat dat het enige is dat een beetje stabiel blijft.

dus bij deze: barefoot cheyenne met vps maat 2, met barefootpad, barefoot hoes, eventueel barefoot elastische singel en barefoot fenders met kniewrongen. over de prijs moet ik nog even nadenken.

als iemand nog tips heeft over welk zadel enz. ik hoor het graag :o

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:26

hannatjuh van de boomloze zadels lag op mijn brede haflinger de trekker pro endurance heel stabiel.
Maar ook de hidalgo Venice, oud Ghost model, en met de juiste pommel en elastische singel de barefoot Cherokee en Cheyenne.

Moeilijk dus om een tip of advies te geven,

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:49

Op mijn ronde met platte rug ligt een Barefoot Nevada zonder VPS. Met een anatomisch gevormde singel. Gaat prima.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:08

Op Belg 1 met schoft kan ik absoluut niet zonder opstaphulp opstappen. Zadel blijft tijdens het rijden wel liggen, maar tijdens opstijgen schuift hij opzij. Belg 2 die veel platter is met veel minder schoft kan ik wel zo opstappen. Nog steeds stijg ik ook bij Belg 2 eigenlijk altijd op met opstaphulp, maar even om aan te geven dat rond of plat niet altijd uitmaakt.... Waar het verschil dan wel in zit zou ik niet weten.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:16

tjaakje schreef:
Op Belg 1 met schoft kan ik absoluut niet zonder opstaphulp opstappen. Zadel blijft tijdens het rijden wel liggen, maar tijdens opstijgen schuift hij opzij. Belg 2 die veel platter is met veel minder schoft kan ik wel zo opstappen. Nog steeds stijg ik ook bij Belg 2 eigenlijk altijd op met opstaphulp, maar even om aan te geven dat rond of plat niet altijd uitmaakt.... Waar het verschil dan wel in zit zou ik niet weten.

dat het zadel schuift met opstappen kan ik wel mee leven maar tijdens het rijden of wanneer ik er niet opzit vind ik het gewoon gevaarlijk worden. ik denk niet dat het aan het zadel ligt hoor. deze past gewoon jammer genoeg niet op leni -O-

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:20

@Hannatjuh. Is een podium (komen uit Breda) niet iets? Misschien hebben die iets?

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:35

Lous schreef:
@Hannatjuh. Is een podium (komen uit Breda) niet iets? Misschien hebben die iets?

dankjewel voor de tip! heb je zelf ervaring met podium?
zijn het boomzadels of semiboomloos?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:54

Ze zijn voornamelijk gericht op endurance. Ik rijd western,heb persoonlijk dus geen ervaring met ze,maar hoor wel altijd goede verhalen om mij heen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:46

@Francis: geen idee waarom het nylon is veranderd in Biothane - dat is voor ons allemaal een raadsel, maar feit is wel dat Biothane wat sterker is dan nylon. Het vastmaken van de pad aan het zadel dmv klittenband werd door mijn collega's afgewezen, in de kamer trekken en er zo voor zorgen dat het niet op de schoft kon drukken en evenmin scheef onder het zadel komt te zitten, was van groter belang. Wij vroegen om een veter.

Ghost heeft GEEN leren boom - de innerlijke structuur is in middels wel verstevigd maar dan met high tech materiaal zoals Carbon, om er voor te zorgen dat druk in de beugels in op der wervelkolom terecht komt. Ook de pommel is verstevigd en beter vast gemaakt.

De Ghost met de EVA boom is nog in ontwikkeling - er zijn wat kleinigheidjes waar een oplossing voor moet worden gevonden. (EVA is de naam van het materiaal, zelfde als bijvoorbeeld CROCS) Op dit moment lijkt hij vooral geschikt voor Volbloeds met een hoge schoft.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 01:12

Ok, dank voor je antwoord Kwetal. Ik vind persoonlijk dat strik'lint' (of een veter) een niet echt fraaie oplossing. Zoals ik zei kan ik idd snappen dat je 't op dat punt doet i.v.m. in de kamer trekken, dat voordeel zag ik ook direct wel, maar de uitvoering had echt wel fraaier gekund, ik vind zo'n halve meter lint aan m'n zadel echt niet handig en niet fraai.
Met een stukje klittenband, de lusjes-helft in de 'kamer' van de pad en de 'haakjes'-helft aan een kort stukje van het lint zet je 't op het zelfde punt nog beter en nagenoeg onzichtbaar vast (dat is dus ook hoe ik het ga maken).

Ik hoor vaker dat biothane sterker is maar toch gaat het er bij mij maar moeilijk in dat iets wat van zichzelf soepel is en plat gevouwen kan liggen sneller stuk zou gaan dan iets wat stug is en dus gaat 'knakken'. Die knik is slijtage gevoeliger als je't mij vraagt. Maar de praktijk zal het leren, als het wel gaat knakken en scheuren is het snel genoeg vervangen voor een stuk nyon band. Het is in ieder geval een onderdeel van het zadel wat ik met argusogen in de gaten ga houden ;)