voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:05

Bedankt trouwens nog voor de feedback op mijn foto's, fijn te horen dat het zadel oké ligt zo. Ik ben ook nog steeds supertevreden, helemaal sinds ik de pad van HAF vervangen heb door een pad van BF zelf! :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:24

hetlevenwint schreef:
Moest dat nog bij mijn vorige post zetten, zou graag over een jaar of 2 overstappen naar een western zadel. Ben daar al jaren gek op op western zadels en nu het blijft eigenlijk alleen maar kriebelen daar voor...

Heb hierover dus maar even een topic gemaakt op western om te kijken wat de mogelijkheden zijn betreffende westernzadels. ;)

[WN-TR] Boomloos westernzadel.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 00:59

ik heb een freeform classic. Ik vond het helemaal niet wennen. Ik vind het zelfs fijner rijden dan alle boomzadels die ik ooit gereden heb. Ik ben er echt blij mee. Mijn paardje is in bouw erg veranderd al had ik vorig jaar een boomzadel gekocht weet ik zeker dat hij hem niet meer zou passen nu. Mijn freeform ligt perfect.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 06:34

Simone0308 schreef:
@PeerAppel: Dat breed zitten herken ik wel, afgelopen week even ter vergelijking met een boomzadel gereden en dan zit je toch best een stukje smaller. Ik heb er geen moeite mee, maar degene van wie dat boomzadel was heeft ook even met de London gereden en die kreeg echt last van haar heupen.
Zou je trouwens je beugels niet een gaatje langer doen? Volgens mij heb je best lange benen en je knieën lijken nu zo ver voor op het zadel te liggen, of ligt dat aan mij?

Het probleem is dat ze al op het langste gaatje zitten... Echt heel vaag.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:40

Atent schreef:
ik heb een freeform classic. Ik vond het helemaal niet wennen. Ik vind het zelfs fijner rijden dan alle boomzadels die ik ooit gereden heb. Ik ben er echt blij mee. Mijn paardje is in bouw erg veranderd al had ik vorig jaar een boomzadel gekocht weet ik zeker dat hij hem niet meer zou passen nu. Mijn freeform ligt perfect.

Een freeform is ook een wat ander model dan bijv een barefoot.
De freeform is wat stugger en neigt toch een beetje naar een ''gewoon'' zadel. Vandaar dat je dan aan zo'n zadel ook niet of nauwelijks hoeft te wennen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:42

Kermis schreef:
Ik heb al eerder boomloss gereden op een spaans zadel, kreeg ik nog een rodeo ook :-) Vond het even wennen maar vond het heerlijk rijden! Heb 5 a 6 x daarmee gereden. Bedankt voor jullie reacties, hij word op het moment zadelmak gemaakt met een gewoon boomzadel, ga ik hem daarmee eerst inrijden en dan stap ik over, is een leenzadel maar die mag ik voor onb. tijd gewoon lenen!

Top!! :j

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:39

Ga je topic eens bekijken Marcella

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:03

Hopelijk kunnen jullie me helpen! Ik kocht deze pommel een tijdje geleden van een particulier als een pommel maat S. Hij blijkt echter niet te passen: hij lijkt in ieder geval niet hoger te zijn dan een medium, maar zelfs iets lager? Weet iemand wat dit voor een pommel is?

Ik wilde hem weer doorverkopen, dus als iemand interesse heeft... ik wil er graag E 15,- voor hebben :)
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:14

Het ziet er wel uit al een S.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:41

Ik vraag me af waarom er NR of NA op staat, misschien is deze pommel wel helemaal niet van Barefoot, of een ouder model.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:22

Tsja, ik weet het dus ook niet... ik dacht dat de S wat hoger was dan een medium pommel, maar mijn medium is hoger dan deze... deze drukt dus helemaal op de schoft van mijn paard. Dat moeten we niet hebben :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:51

NA is de afkorting van narrow, wat small betekent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:48

NArrow inderdaad :j

Heb je de pommel al op je paard gepast en vergeleken met de Medium?

Het verschil dat er het meest toe doet zit hem namelijk in de raakvlakken met het paard: dat is een stuk schuiner.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:48

kon het bitloostopic niet vinden, maar bitloos in toch gewoon engels, net als boomloos... mag namelijk niet bitloos ( wel boomloos ) lessen omdat dit niet engels is

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:17

Dit is dus iets wat NIET mag. Hier heb je gewoon Marktplaats voor, als je extra reclame wilt maken moet je dat maar op Facebook zetten of weet ik veel waar, maar niet hier.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-04-13 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:39

Sinds een week of twee heb ik nu de cheyenne 1 met maatje 42 en ik moet zeggen zou geen ander zadel meer willen hebben. :D. Ik loop nu wel tegen een paar dingetjes aan.
Als eerste kraakt het zadel enorm. Niet zo leuk als je in de bak rijdt en iedereen je aan zit te kijken. Is daar wat aan te doen? Het zadel is nog nieuw van aug 2012 maar van een bokker tweede hands gekocht.
Nu ik verschillende keren heb gereden merk ik dat het lijkt of links de beugel langer lijkt dan rechts. Heel raar gevoel. De beugels hangen perfect gelijk maar kan dus nog aan mijn zit liggen. Probeer dus nu wat meer naar rechts te zitten voor mijn gevoel maar lijkt niet te veranderen.
Maar moet zeggen de laatste buitenrit die ik tweede paasdag heb gemaakt. Fantastisch. Echt heerlijk gereden voor het eerst zonder pijn. Maar oh oh de dagen daarna wel heel veel spierpijn.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:53

Deze week voor het eerst met mijn (tweedehands) Arizona Nut gereden. Ik zag echt een verschil bij mijn paard, hij liep meteen erg ontspannen! Helaas zijn de fenders wat te lang (of mijn benen te kort.....), dus hij ligt nu even bij de zadelmaker 'in verbouwing'............ Kan niet wachten tot ie weer terug is. De fenders zijn trouwens nog erg recht, dus ik moet maar even aan de slag met een bezemsteel om dat wat te verbeteren. Hebben er mensen hier ervaring hoe lang dat ongeveer duurt bij een Arizona (Nut)?

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:08

Wisdem schreef:
Sinds een week of twee heb ik nu de cheyenne 1 met maatje 42 en ik moet zeggen zou geen ander zadel meer willen hebben. :D. Ik loop nu wel tegen een paar dingetjes aan.
Als eerste kraakt het zadel enorm. Niet zo leuk als je in de bak rijdt en iedereen je aan zit te kijken. Is daar wat aan te doen? Het zadel is nog nieuw van aug 2012 maar van een bokker tweede hands gekocht.
Nu ik verschillende keren heb gereden merk ik dat het lijkt of links de beugel langer lijkt dan rechts. Heel raar gevoel. De beugels hangen perfect gelijk maar kan dus nog aan mijn zit liggen. Probeer dus nu wat meer naar rechts te zitten voor mijn gevoel maar lijkt niet te veranderen.
Maar moet zeggen de laatste buitenrit die ik tweede paasdag heb gemaakt. Fantastisch. Echt heerlijk gereden voor het eerst zonder pijn. Maar oh oh de dagen daarna wel heel veel spierpijn.

Heb je de Dry Tex of de Nubuck leer versie?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:11

volgens mij duurt het bij de nut langer dan normaal omdat het ander soort leer is (geen nubuck)

Misschien heb je ongelijke benen Wisdem?
Ik heb er iig geen last van. Ook het kraken geen last van, maar ik rijd oudere zadels. (wel nubuck leer)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:15

unihorses schreef:
kon het bitloostopic niet vinden, maar bitloos in toch gewoon engels, net als boomloos... mag namelijk niet bitloos ( wel boomloos ) lessen omdat dit niet engels is

volgens mij is het gewoon engels...
maar sommige zijn gewoon bang dat je geen controle hebt zonder bit -.-

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:21

Ik rijd met een BF Cheyenne op mijn verzorgtinker.
Zit zalig!
Hij schoot er gisteren voor het eerst flink van door en ondanks dat ik het totaal niet aan zag komen, leek het toch alsof ik vastgeplakt zat in het zadel.
En ookal heeft dit waarschijnlijk grootendeels met mijn zit te maken, had ik dit altijd veel minder met boomzadels... Werd toch altijd net ietsje meer gebalanceerd.
Wil nooit meer anders dan een boomloze :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:22

bitloos kun je rijden zoals je zelf wilt...

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:24

PeerAppel schreef:
Ik ga het idee aankaarten bij een modje! Vind het altijd heel erg leuk om foto's te zien van boomloze zadels op het paard en ook om te zien hoe mensen het gebruiken (recreatief, wedstrijd etc).

Helemaal mee eens!
Geeft je meteen een goeie indruk als je opzoek bent naar een boomloze, zeker op verschillende rassen :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:26

Ik heb helaas nog geen PB'tje terug. Maar ik heb al wel gezien dat ze het gelezen hebben.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:37

Heb je de Dry Tex of de Nubuck leer versie?[/quote]
Dry tex