[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:50

Ik rijd al BM sinds sept-2004... dat zegt ook wel wat toch :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:55

joliene schreef:
Staat prachtig op je haflinger.
Heb je ook nog wat close up foto's?

Ik heb een Ghost Firenze tweede hands gekocht. Zal binnenkort wat fotootjes plaatsen.

Ja heb ik! Als je even tussen mijn berichten zoekt dan kunt je ze vinden, heb eerder al een paar foto's in dit topic gedropt! Ben benieuwd naar je firenze!

@duhelo. Bij equixantos hebben ze fra pads met een foutje: de inlagevakken zijn dichtgenaaid (zonder inlages) en mogen daarom voor een koopje weg. Ik heb er 1 besteld maar ik begrijp dat merinowol voor jou geen optie is ivm schuiven. Hopelijk blijft alles bij mij wel liggen, ga het proberen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:58

Duhelo schreef:
Roelke_ schreef:
[ [url=m/7Lp5ei.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn lipica in actie! Nog steeds blij mee :) ik denk alleen wel dat voor mijn paard een pad met inlages toch wat teveel van het goede is in combi met de nieuwe kussens. Ga ook maar eens kijken naar een burioni. Ook lijkt het zadel wat hoog te liggen aan de voorkant, is ook een beetje een ongelukkige fotohoek zo schuin van achter.

Ziet er goed uit!

Ik heb het spaans model met de nieuwe kussens en heb hetzelfde probleem
ik heb de sympanova burioni eronder (want met een gewoon dekje ga ik gaan schuiven), maar met de nieuwe kussens is het allemaal wel wat gepropt en dekje gaat constant scheef onder het zadel. Dus ik zoek een antislipdekje, die iets dikker is dan gewone dekjes, maar zonder ruggengraatvrijheid want dat is teveel dubbelop bij mijn dikkerd.

Ja ik vroeg mij dit ook al af. Ik had de Ghost Roma met de nieuwe kussens. Die lag erg mooi op mijn paardje zonder pad. Met pad werd het een torrentje. Een pad heb je in principe toch vooral voor de ruggengraadvrijheid? Die heb je door de dikke kussens genoeg. Ook zit er een verstevigd plaatje in, heb je dan nog wel echte inlages nodig vroeg ik mij af? :)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:59

DubbelDun schreef:
Ik rijd al BM sinds sept-2004... dat zegt ook wel wat toch :D

Je hebt meer geluk. In 2006 hobbelde ik rond op een Torsion >;) , slappe pannekoek en brede zit...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:16

Ruggegraatvrijheid bij de BM door o.a. de juiste pad.

Ik weet niet in welke regio je woont?

In 2004 heb ik mijn eerste BF gekocht :D Vindt het nog steeds een geweldig concept, alleen past de BM nu beter bij ons. Als over vier-vijf jaar mijn pukkie wordt ingereden kijk ik dan wel weer wat ik doe :))

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 03:24

Kanten van Brussel ;-)
@ DD, neopreen? Lees het nu pas... waar zit dat dan en waar is dat goed voor...vilt lijkt me toch beter ivm schokdemping & ademend vermogen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:44

Nu is een Barrydale sowieso al veel breder in de zit door de lange zijkanten en de kniewrongen dan een Barefoot westernmodel natuurlijk, een BF Arizona oid is beter vergelijkbaar met een BM zadel :)

Ik vind vooral die hoofpickpocket zo leuk altijd :D

Ik kocht eind 2001 Rena met de intentie om daar een westernzadel voor helemaal op maat te laten bouwen.

Na mezelf flink verdiept te hebben in de (on)mogelijkheden begin 2002 toch mijn eerste Torsion in Duitsland gekocht. En begin 2003 mijn eerste Barefoot. In de jaren daarna nog verschillende andere zadels geprobeerd uit nieuwsgierigheid maar Barefoot heeft toch nog altijd gewonnen. Wel steeds met een nieuw model, dat wel :D

Nu zou ik nooit meer anders willen dan de Lazy Mountain :+:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:47

Carl: ik ben een enorme liefhebber van natuurlijke materialen en wol in het bijzonder :j
En geen liefhebber van neopreen door de zweterigheid.

Maar ik vind het voor onder een zadel toch echt onvervangbaar omdat het zo goed vormvast en schokdempend is. Het is niet ademend nee, maar de langdurige schokdemping (en steeds weer terug in model veren!) daar haalt vilt het imo niet bij.

Doe je er een laag wol onder dan heb je toch nog die kwaliteit op de huid / vacht van het paard zodat niet die zweterige rommel er direct de boel afsluit :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:50

Ik ben zelf erg gehecht aan mijn Ghost. Rij er lange afstanden op. Ik rij er mee op mijn fjord, maar soms ook op de pony van mij dochter.

Omdat ik een x met een vriendin wil rijden (de pony is van haar geweest), dacht ik de pony gisteren even te proberen met het zadel van mijn dochter: de Libra Adjustable, gekocht via Buitenzinnig.

Mijn dochter vindt het een heerlijk zadel. Ik vond m echt vréselijk! Heel breed, heel hoog en heel veel zadel tussen mij en pony. Bovendien vond ik de beugelgespen irriteren. Die voelde ik steeds. Maar nogmaals, ik ben erg gehecht aan mijn Ghost.
Maar goed, het leek toch wel of pony beter liep onder de Libra dan onder de Ghost. Heb maar een kort rondje gedaan, alleen om te proberen, dus kan t niet helemaal met zekerheid zeggen. Dus moet t nog een x testen. Ik heb onder de Libra een barefootpad.

Wel grappig, zo n verschil in voorkeur. Had t er met mijn dochter over en die zei al: zal voor mij wel raar zijn als ik dan op de Ghost zit. Lijkt de pony heel dun :D

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:09

pmarena schreef:
Carl: ik ben een enorme liefhebber van natuurlijke materialen en wol in het bijzonder :j
En geen liefhebber van neopreen door de zweterigheid.

Maar ik vind het voor onder een zadel toch echt onvervangbaar omdat het zo goed vormvast en schokdempend is. Het is niet ademend nee, maar de langdurige schokdemping (en steeds weer terug in model veren!) daar haalt vilt het imo niet bij.

Doe je er een laag wol onder dan heb je toch nog die kwaliteit op de huid / vacht van het paard zodat niet die zweterige rommel er direct de boel afsluit :)

Dat wist ik echt niet...thx ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:18

@carl: vilt is idd veel te slap, dat kun je nooit 'alleen maar' gebruiken.
Ik heb geen plaatjes van een dwarsdoorsnede van een BM, ze zijn nogal terughoudend over hoe het zadel precies is opgebouwd :D

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:27

DubbelDun schreef:
@carl: vilt is idd veel te slap, dat kun je nooit 'alleen maar' gebruiken.
Ik heb geen plaatjes van een dwarsdoorsnede van een BM, ze zijn nogal terughoudend over hoe het zadel precies is opgebouwd :D

Begrijp het :D
Heb wat zitten googelen, maar je vindt ze moeilijk tweedehands.
Had ze gewoon dolgraag eens getest voor paar dagen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:53

Zo heel veel zijn er niet in Europa en dus komen ze ook weinig te koop. In Amerika heb je meer kans om iets te vinden.
Nadeel van 'gebruikt' is dat je het moet nemen zoals het is en bij nieuw kun je bestellen wat je hebben wilt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:28

Mijn wens is ook een nieuwe BM. Maar ja :$ :$

Er staat nou net een nieuwe BM in de wei, de komende vier jaar vooral geld te kosten :') Ah well.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:40

Ik heb mijn 'nieuwe' gespaard door de winst van degene die ik verkocht heb bij elkaar te leggen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:44

@roelke: bedankt voor de tip, ik ga eens kijken!

Jennyxx schreef:
Ja ik vroeg mij dit ook al af. Ik had de Ghost Roma met de nieuwe kussens. Die lag erg mooi op mijn paardje zonder pad. Met pad werd het een torrentje. Een pad heb je in principe toch vooral voor de ruggengraadvrijheid? Die heb je door de dikke kussens genoeg. Ook zit er een verstevigd plaatje in, heb je dan nog wel echte inlages nodig vroeg ik mij af? :)

inderdaad, op mijn breed trekpaard zie ik daar idd geen problemen mee, ik weeg dan ook maar 62 kilo en rij niet zo heel intensief (max 2 uur per week, waarvan zelden een uur aan een stuk.), op een smal onbespierd paardje zou ik toch wel minstens wat zachte demping eronder willen. Maar die nieuwe kussens zijn echt héél stevig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:50

Slim DD! Maar ik zie mezelf de komende tijd niet veel zadels kopen en verkopen. Denk dat ik gewoon zo'n roze spaarvarkentje neer moet zetten en streng voor mezelf moet zijn.

Hoe denk jij trouwens over dat 'nieuwe' model, de Wrangler?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:05

Tja eigenlijk een soort verbasterde Trail :) met een Barrel Cantle. Voordeel is dat die 'dished out' is, dus geschikt voor bredere hiney's :D. Nadeel vind ik de sliding bar als beugelophanging. Die dingen bewegen mij aan een gewone D-ring al meer dan genoeg :D

Vreemd genoeg heeft de Trail tegenwoordig die kleine flapjes (seatjockey's), terwijl de Wrangler juist grote flappen heeft.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:13

Heeft de Ghost Veneto eigenlijk ook al de nieuwe kussens? En wat is het verschil?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:29

Alle ghost modellen kunnen gekozen worden met kussen no3 of de italy kussens. Beide zijn de nieuwe kussens.
Wat voor verschil wil je weten?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:34

Hier nieuwe projectpaardje inmiddels aangekomen. Omdat hij nog niet fijn bespierd is en heel vast zit in zn lijf wil ik naast osteo en training vanaf de grond, voorlopig boomloos met hem starten. Er is een testzadel Barrydale onderweg, ben benieuwd! EN ook al een softlederen gevonden in maat 1 die ik kan overnemen...:)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:38

@ buitenzinnig:Wat het verschil is in drukverdeling

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:24

Ik ben ondanks alle tegen adviezen in,
aan het experimenten met de ibero met fenders eraan.
Heb er tot nu toe een paar keer mee gereden op 2 verschillende paarden.

Mijn opbouw bestaat wel uit een goede grandeurpad met heavy duty inlages en de zachte erin.
Daar ligt dan de barebackpad op.

Het word gebruikt op een groot onbespierd paard momenteel en die reageert er fantastisch op.
Komt geweldig over de rug terwijl hij met zadel juist vasthoud .
Na het rijden een perfecte afdruk gwen warmte stuwing of warme plekken.
Ook zitten alle haren keurig recht nog geen gevoelige rug niks.
Ik hou jullie op de hoogte voor de vorderingen .

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:17

Ach, Little Birdy. Wij kunnen wel van alles verzinnen, maar uiteindelijk zegt je paard wat hij prettig vindt. En als t voor jouw paard werkt, is het goed, toch?

Heb ooit een Zaldi Vaquera gehad op mijn oude fjordenruin met enorm holle rug. Kreeg overal commentaar: te laang, gaat bruggen, te veel druk op 1 punt. Maar uiteindelijk was dat het zadel waar hij normaal onder kon lopen. Het gaat niet altijd volgens het boekje...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:33

lotje5lotje schreef:
@ buitenzinnig:Wat het verschil is in drukverdeling

De opbouw is hetzelfde. De Italy kussens hebben een iets ander uiterlijk. De Italy kussens hebben ook geen opening om de inlagen te verwisselen, de NO3 kussens wel. Daar kun je dus iets extra bij doen, of uithalen, wat de drukverdeling kan veranderen.