[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:28

Joh juist in de zomer is dat bont heerlijk isolerend ! :j Nog nooit last gehad van een zwetend achterwerk in mijn Iberica. :)

Daar zou ik de Fur niet voor laten schieten hoor. :D

Regen vind ik een stuk irritanter. :D

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:57

jokari schreef:
Joh juist in de zomer is dat bont heerlijk isolerend ! :j Nog nooit last gehad van een zwetend achterwerk in mijn Iberica. :)

Daar zou ik de Fur niet voor laten schieten hoor. :D

Regen vind ik een stuk irritanter. :D

Ah dat is wel fijn! Maar ik rijd (vooral 's winters) regelmatig in de regen, gaat dat dan wel goed?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:59

Duhelo schreef:
pluche_pluus schreef:
Ik ook Roma met lange benen op mijn kogelronde paard :j

Voor de flexee rijders, de bomen van de wintec passen ook in de flex. Ik heb mijn breedste flex boom (de gele) handmatige verbogen. Maar je kan ook gewoon de paarse kopstukken passen :)

zijn de paarse breder dan de gel originele boom?
Ik zat ook al t denken om handmatig te verbuigen,maar heb schrik dat het niet symmetrisch wordt.
Welk paard heb jij dat de gele te smal is?

De bf ook kunnen passen, als ik straks de pc heb load ik wat fotos op.
Ik dacht dat de breedste boom te smal was, maar kaal ligt die volgens mijn wel goed. Dus denk dat de boel nog soepel moet worden.
Ik zit er redelijk goed in, zeker niet slechter dan op de massimo, wel is de zitting aan de voorkant behoorlijk dik gevuld en land ik daar op met mijn private parts, dus dat is ietsjes minder maar kan verbeteren met het inrijden van het zadel ...
Schoftvrijheid met boom is prima, gaat ook niet naar beneden met lichtrijden (wat die zonder voom wel doet en wat de hidalgo ook deed)
Ruggegraatvrijheid is achteraan het zadel minimaal, moet ik dus nog even de halstertouwtest voor doen.

De paarse bomen/kopijzers van Easy-Change zijn voor de Wide modellen zadels van Wintec en Bates.

Bij Wintec en Bates is het wel zo dat als je in je normale modellen Wide bomen doet je garantie vervalt. Voordat er Wintec/Bates bomen in een zadel gaan welke daar niet voor zijn bedoeld zou ik zelf eerst bij de leverancier navragen hoe het met de garantie is.

Duhelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:05

Hotchocolat: zadel is tweedehands, dus garantie vervalt daar denk ik?
Sarahilse: heb je fotos hoe die op je paard ligt? Wat vind je niet fijn aan de zit?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:08

SarahIlse, regen is nat. :D Dan komt er bij mij geen bont buiten, enkel leer/kunstmateriaal.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:24

Duhelo: Nee, helaas geen foto's gemaakt, niet aan gedacht. Ik ben gewend (door mijn voormalige ghost O:) ) heel dicht op de rug te zitten en die ook te voelen. Bij dit zadel kreeg meer het gevoel heel hoog erboven te zitten. En hij heeft wel een 'lepel' maar die voel ik ook niet, deed me een beetje denken aan de pannenkoekzadeltjes van vroeger. :P

Jokari: Haha, ja, oké, daar heb je een punt. :+ Heb jij dan twee zadels of iets vervangbaars o.i.d. voor de bovenkant of kan dat niet?

Is een FUR (redelijk) waterbestendig, pmarena? En wat is het verschil tussen de Happy en de Valley of is dat alleen de kleur? :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:06

Ik heb een ghost met 2 zittingen, eentje in leer en eentje in scheerwol. En daarnaast de Christ Iberica, lamsvel. <3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:09

haha, het zit inderdaad wel behoorlijk hoog.
Momenteel zit ik er ook nog niet als een huis op hoor, vooral de draf is weer heel wiebelig. MAar in het begin dat ik barefoot reed was dat ook zo, en ik rij nu alweer een aantal jaar met boomzadels, dus ik geef het toch de kans om te wennen. Toch minstens tot ze een uurtje of 10-15 gebruikt zijn en zich wat meer zetten :D

ik heb een beetje geswitcht met het passen van de pommel. Vooraan de schoft ligt de pommel heel aansluitend, meer achteraan zou die te klein durven zijn: zonder pommel drukt het zadel naar beneden tijdens het lichtrijden en dat lijkt mij niet interessant. Dus heb ik hem zo vooraan mogelijk in het zadel geplakt (wat een crime dat plakken :D)

MEer naar achter:

Afbeelding
Afbeelding

Meer naar voor:

Afbeelding
Afbeelding

schoftruimte
Afbeelding

zadel op errug fotogeniek paard :D

Afbeelding
Afbeelding
Meer naar achter heb ik geprobeerd, maar dan begint het (alle) zadels erg raar te schommelen en de singel komt absoluut niet mooi meer uit.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:26

Haha, wat een mini zadeltje lijkt het zo! Hij lijkt mooi in balans te liggen, mooier dan de flexee vind ik, duhelo.

SarahElise, volgens mij is het verschil tussen de fur zadels dat de ene een pommel heeft, en de andere een fork (met knop dus). :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:26

Vind het toch eigenlijk wel een heeeel gaaf zadel die RWC barefoot!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:29

haha, alle zadels lijken klein. De flexee en de hidalgo zijn enorm en lijken ook nog klein :D, ik heb alvast geen problemen met zadelruimte (wel met brede ruggegraat, schoft, ronde buik, singelplek vooruit, ... :D)
Volgens mij ligt die zo inderdaad prima, mijn stijgbeugels heb ik nog wat achteruit geplaatst. eenmaal die wat ingereden is zal het vast goed zijn :)
Toch wel raar, ondanks de andere opbouw dan de gewone barefoots, is het balansgevoel (momenteel geen meer ) toch wel hetzelfde :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:14

Ben ik de enige die vind dat het zadel erg ver naar voor ligt? Voor dat type zadel in elk geval? Werk met een S singel of zoiets.
Ik vind het een heel mooi zadel...heb hem niet in het echt gezien, maar die singelstoten zijn een V, of zit de achterste stoot aan een V en de voorste ergens onder de wrong? Ik snap dat het lastig is dit zadel wat naar achteren te leggen, zonder dat het zichzelf naar voor werkt (op jouw prachtige paard - echt wel fotogeniek *-:) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:40

Hier ondertussen ook de RWC uitgeprobeerd. Hij lag op het oog op m'n pony netjes en vorige keer liep ze er ook niet gek mee. Nu ging ik meer echt dressuren en begon ze te staken, wat ze normaal nooit doet.

Ook zat ik er toch zelf nu met serieuzer rijden niet echt lekker op. Ik heb maar korte pootjes en kwam nauwelijks onder het zadel uit met mijn benen, dus kuithulpen gaf ik op het (dikke, zachte) zweetblad, wat niet lekker doorkwam. Ook zat ik echt bovenop mijn paard voor mijn gevoel en had niet goed contact met haar (ze reageerde ook niet goed op mijn zithulpen terwijl ze dat normaal wel doet).

Helaas dus! Hij is donderdagavond meteen retour gegaan. Verder wel een heel mooi zadel en veel aanpasbaar!

Nu dus maar eens verder komen, zit nu toch na te denken om een keer een startrekk dressuur te proberen (maar zie daar maar eens aan te komen om uit te proberen).
Als Ghost op mijn pony goed had gelegen dan was de keuze niet zo moeilijk O:)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 02:39

SarahIlse: als 500 je max budget is, is de fur sowieso geen optie. Die is het dubbele :+
Met regen durf ik niet te zeggen. Ben een mooi weer ruiter.
Wel met wat spatjes gereden, maar heb zelf een waterdichte broek, dus durf het echt niet te zeggen.

Jammer zeg Olina.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:25

Kwetal schreef:
Ben ik de enige die vind dat het zadel erg ver naar voor ligt? Voor dat type zadel in elk geval? Werk met een S singel of zoiets.
Ik vind het een heel mooi zadel...heb hem niet in het echt gezien, maar die singelstoten zijn een V, of zit de achterste stoot aan een V en de voorste ergens onder de wrong? Ik snap dat het lastig is dit zadel wat naar achteren te leggen, zonder dat het zichzelf naar voor werkt (op jouw prachtige paard - echt wel fotogeniek *-:) )

de voorste stoot komt inderdaad onder de kniewrong uit, de achterste twijfel ik nu of het een V is of niet ...
ik heb ook nog niet serieus gereden, dus geen idee hoe ze echt loopt, zal dat proberen morgen of overmorgen even uit te testen.
Vroeger gebruikte ik inderdaad een (dure!) banaansingel, maar die kon ik maximum in 75 cm vinden en dat is gewoonweg veel te kort. Een S singel wil ik wel overwegen (alhoewel ik erg tevreden ben over mijn fra singel, geen singelnijd meer! wat ik bij lederen singels wel heb) maar dan moet die zeker 90 cm zijn en betaalbaar ...
Moet wel zeggen, als het zadel meer naar achter komt ligt die op een rare manier te rocken, alle zadels trouwens...

Ligt mijn voorboom op de juiste plaats (meer naar achter of is de voorste plaats correct?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:16

SarahIlse schreef:
Nou, vandaag was dé grote dag: mijn RWC Dressage uitproberen. Zadel ligt op mijn paard helaas niet fijn en ik vind hem persoonlijk ook niet fijn zitten. Jammer, maar helaas.
Die op op MP is overigens niet van mij. ;)

Ik ben opzoek naar een zadel waar ik een "opgesloten" gevoel heb en mijn knieën tegengehouden (kunnen) worden, iets van een kniewrong dus. Ik wil me voornamelijk op het buiten rijden gaan richten (echt rondes van 20+ km op tempo), maar een sprongetje ermee kunnen maken en af en toe wat "serieus" dressuurwerk is ook fijn. Ik overweeg nu wel een FUR, maar twijfel door het bont voor vooral ook in de zomer. Iemand suggesties? Maximaal budget is €500.

Jammer hoor!

Maar doordat de RWC zadels zo ontzettend anders zijn dan de normale Barefoots zat het er heel dik in dat er 1 of meerdere terug zouden komen, je moet maar net houden van zo'n type zadel.... er zijn een paar mensen die er helemaal gek mee zijn en dat moet je net treffen :j

De FUR zadels vind ik nog steeds i-de-aal, in de winter lekker warm en knus en in de zomer ook heerlijk comfortabel, er zit overal lucht tussen de wol en voelt (in mijn ervaring) juist helemaal niet zweterig aan...maar ik denk dat ik zweterigheid er ook wel voor over had gehad om zo gigantisch heerlijk zacht en stevig (en toch niet belemmerd) te zitten, je kan er gewoon àlles mee doen, een sprongetje vond ik ook heerlijk ermee door die fijne wrongen en diepe zit, je voelt gewoon dat er weinig kan gebeuren +:)+

Maarja de prijs ligt natuurlijk wel een heel stuk hoger dan je budget dus dan valt die eigenlijk al af.
Hij is nog zo ontzettend nieuw dat het ook wel belachelijke mazzel zou zijn als iemand hem al weg wil doen en dan ook nog voor zo'n lage prijs, die kans lijkt me nihil tenzij het sample model weer te koop aangeboden zou worden :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:21

SarahIlse schreef:
Duhelo: Nee, helaas geen foto's gemaakt, niet aan gedacht. Ik ben gewend (door mijn voormalige ghost O:) ) heel dicht op de rug te zitten en die ook te voelen. Bij dit zadel kreeg meer het gevoel heel hoog erboven te zitten. En hij heeft wel een 'lepel' maar die voel ik ook niet, deed me een beetje denken aan de pannenkoekzadeltjes van vroeger. :P

Jokari: Haha, ja, oké, daar heb je een punt. :+ Heb jij dan twee zadels of iets vervangbaars o.i.d. voor de bovenkant of kan dat niet?

Is een FUR (redelijk) waterbestendig, pmarena? En wat is het verschil tussen de Happy en de Valley of is dat alleen de kleur? :D

Ja dat is ook wel een beetje het doel van het zadel, hoger er boven zitten, meer zoals een "normaal" zadel i.p.v. een gewone Barefoot :P

Mja schaap en regen, daar zijn de meningen over verdeeld, ik denk dat dat iets persoonlijks is hoe je dat ervaart? Ik vind regen sowieso niet zo'n succes tijdens het rijden, nat word je toch dan, en direlijke producten zoals leer zelf ook al is zijn sowieso niet zo gek op regen.

Hè.... je laatste vraag...? :+

Je hebt de Happy Valley en de Lazy Mountain zadels, zijn allebei in maat 1 of 2 en zwart of bruin leverbaar.
Enige verschil is dat de ene met knop (fork) is en de andere met een gewone pommel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:26

Ik vind hem wel netjes liggen eigenlijk?

Het kopijzer lijkt op zich ook op de juiste plaats gepast te zijn :)
Misschien vertekent het ook een beetje doordat er nog zoveel paard achter dat mini-zadeltje overblijft :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:41

Duhelo schreef:
Kwetal schreef:

de voorste stoot komt inderdaad onder de kniewrong uit, de achterste twijfel ik nu of het een V is of niet ...
ik heb ook nog niet serieus gereden, dus geen idee hoe ze echt loopt, zal dat proberen morgen of overmorgen even uit te testen.
Vroeger gebruikte ik inderdaad een (dure!) banaansingel, maar die kon ik maximum in 75 cm vinden en dat is gewoonweg veel te kort. Een S singel wil ik wel overwegen (alhoewel ik erg tevreden ben over mijn fra singel, geen singelnijd meer! wat ik bij lederen singels wel heb) maar dan moet die zeker 90 cm zijn en betaalbaar ...
Moet wel zeggen, als het zadel meer naar achter komt ligt die op een rare manier te rocken, alle zadels trouwens...

Ligt mijn voorboom op de juiste plaats (meer naar achter of is de voorste plaats correct?)

Heb wel een 85 singel anatomisch gevormd in de verkoop .
Mocht je interesse hebben .
Ben zelf naar een FRA gegaan .
Past haar veel fijner

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:47

Kwetal schreef:
Tegenwoordig ook verkrijgbaar in echt schaap (zitting en wrongen)

[ Afbeelding ]

En spannende kleurtjes :#

En met zijtassen.... :j

Strikje erom en hierheen sturen :oo
Wat een gave kleuren <3

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:55

pmarena schreef:
Ja dat is ook wel een beetje het doel van het zadel, hoger er boven zitten, meer zoals een "normaal" zadel i.p.v. een gewone Barefoot :P

Mja schaap en regen, daar zijn de meningen over verdeeld, ik denk dat dat iets persoonlijks is hoe je dat ervaart? Ik vind regen sowieso niet zo'n succes tijdens het rijden, nat word je toch dan, en direlijke producten zoals leer zelf ook al is zijn sowieso niet zo gek op regen.

Hè.... je laatste vraag...? :+

Je hebt de Happy Valley en de Lazy Mountain zadels, zijn allebei in maat 1 of 2 en zwart of bruin leverbaar.
Enige verschil is dat de ene met knop (fork) is en de andere met een gewone pommel :)

Ja, erbovenop is niet echt iets voor mij dus.

De prijs van een FUR is inderdaad te hoog, wordt 'm dan ook niet. Had al zitten zoeken om MP en Boktmarkt, maar die zijn er niet tweedehands, logisch ook.

Haha, blond hè? :') Had de knop/pommel niet eens gezien.. Goed, euheum. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:57

Ik denk dat je werd overmeesterd door de heerlijke aanblik van al dat zachte schaap :P

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:17

Hahaha, denk het ook, ja. :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:32

Citaat:

Nogmaals, ik ken dit zadel niet, heb geen idee van de flexibiliteit of hoe hij in elkaar zit, maar mijn INDRUK is dat hij te ver naar voor ligt. Ik kan niet zien of het hindert... Ik ga er gemakshalve van uit dat hij (bijna) net zo in elkaar zit als een Trekker of Hidalgo en die wil ik evenmin zo dicht achter de schouder hebben.

Je kunt hem ook met je FRA singel op een andere manier aansingelen, net als bij - bijvoorbeeld - een Trekker zadel. Leg hem waar hij hoort - ca. 4-5cm verder naar achteren dan hoe hij nu op het plaatje ligt. Trek de voorste singelstoot helemaal naar voor en laat hem dan naar beneden hangen, tot hij min of meer boven de natuurlijke singelplek ligt, leidt dan de achterste stoot SCHUIN naar de singel toe, je krijgt dan een soort scheve V |/

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:34

minikatje schreef:
Kwetal schreef:
Tegenwoordig ook verkrijgbaar in echt schaap (zitting en wrongen)

[ Afbeelding ]

En spannende kleurtjes :#

En met zijtassen.... :j

Strikje erom en hierheen sturen :oo
Wat een gave kleuren <3

Leuk om te weten, dat we dit soort uitspattingen niet hoeven te mijden ;)