voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:57

Tsja, ik wil echt een pad. Ik heb vrij lange benen (1.75m, lengtemaat broek altijd 34). Ben niet dik verder, mt 36/38. Dus ik denk dat het met die blokken wel goedkomt.

Ik denk, over all, dat ik net zoveel plezier zal hebben met een barefoot ride on pad als met een lamfell sattel, omdat ik het echt als pad wil gebruiken en ik daarnaast nog een gewoon dressuurzadel heb (en het plan heb om een barefoot madrid te kopen... :') )

En ik denk, nee, ik weet zeker, dat een ride-on pad meer gewaardeerd wordt door mijn portemonnee. :')

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:58

Ik kwam een stock zadel tegen op MP, hij heeft een leerboom.
Zo op het oog zien de zadels er mooi uit, en ik heb ook nog foto's toe gezonden gekregen waar ook de fenders en singel bij op staan.
Maar ik vind de prijs erg laag. En dat houd me eigenlijk een beetje tegen.
Is er iemand die bekend is met deze zadels?

http://link.marktplaats.nl/649927104

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:17

Ik zag ze ook staan inderdaad, maar ik heb echt helemaal niets met die op "normale" zadels lijkende "boomloze" zadels :n

Het is elke keer weer een teleurstelling qua soepelheid, die dingen kunnen eigenlijk altijd alleen maar knikken en niet mooi buigen en zijn veels te vast van vorm.

Maarja dat komt van iemand die een Fellsattel dat je op kunt rollen het fijnste "boomloosje" vindt :P

Ik vind de Barefoots met VPS echt de limiet wel zo'n beetje qua starheid om gewicht goed te verdelen, en toch nog soepelheid om zich naar de rug te kunnen vormen. Daarbij duurt het al lang zat voordat het zadel echt lekker gaat "liggen" om het paard :o

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:01

Ik vind die "handgemaakte" boomloze Australian Stockzadels verdacht goedkoop! Merk? Waar vandaan? Ik vind de bouw er ook niet geweldig uitzien, voor zover dat te zien is op een foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:05

@Uudje: Kijk eens naar de stijgbeugelophanging van het zadel, die zit wel érg ver voor het diepste punt van de zit. Denk dat je daardoor met geen mogelijkheid fijn kan zitten in dit zadel, tenzij je zonder beugels rijd...

Qua kwaliteit, voor dat geld een leren zadel, dat kan eigenlijk niet.
If it's too good to be true, it usually is ;)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:11

Twijfelde zelf ook al aan het zadel, maar nu jullie mening gehoord te hebben weet ik het zeker dat dit hem niet gaat worden. Had net de foto's die ik opgestuurd had gekregen wat uitvergroot, en het leer ziet toch ook wel goedkoop uit hoor.
Nee gaat hem niet worden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:38

+:)+ Je paardje verdient beter, Uudje! En jij ook. Er is veel leuks te koop. Ik vind altijd: Beter een goede tweedehands dan een slechte nieuwe!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:49

Ja dat zeker. heb nu een zwarte cheyenne, maar wil volgend jaar een bruin zadel kopen voor mijn witte fjord en ben dus gewoon een beetje aan het rond kijken.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:07

oeh is de witte al "zo oud" ?? Mèn dat gaat snel !
bruin gaat zeker heel mooi zijn. :j

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:14

Hoi allemaal, ik kom me ook melden.
Ik wil volgende maand de barefoot cheyenne gaan aanschaffen voor mijn 3jarige die ik in de nazomer ga inrijden.
Het lijkt mij prettig voor mezelf, en vooral voor mijn paard.
Nu heb ik broekmaat 38 dus ga voor de maat 1. Vanmiddag zette ik enthousiast op FB dat ik hem ga bestellen, reageerd er iemand, ja boomloos is hartstikke slecht voor zijn rug, helemaal omdat je net begint...ik had echt zoiets, waar is *** naam kom je bij die onzin? Het word mijn eerste ervaring met boomloos hoor maar ik snapte er niks van, je doet je paard toch een onwijse gunst door boomloos te gaan?? Maar goed, ik ga even wat paginas doorlezen en zal uiteraard mijn ervaringen delen met jullie als ik hem besteld heb en binnen heb! :-)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:33

Dat zijn mensen die geen verstand hebben van boomlose zadels die dat beweren.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:57

jokari schreef:
oeh is de witte al "zo oud" ?? Mèn dat gaat snel !
bruin gaat zeker heel mooi zijn. :j

Volgend jaar word ze drie, en wil dan eind volgend jaar gaan beginnen met zadel mak maken.
En dacht mocht dit stockzadel toch een goed zadel zijn, dan wil ik dat risico wel lopen om dit zadel vast te kopen, mocht ie niet passen dan, dan verkoop ik hem weer. Maar ja hoeft nu niet meer. Vind het gewoon leuk om al een beetje rond te kijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:59

Dat zijn opmerkingen van mensen waarvan je ook opmerkingen kunt verwachten als: Ooooh, een hackamore is gevaarlijk, daarmee kun je neus van je paard breken :oo

Of die het maar gevaarlijk vinden om hun paard op de wei te zetten, want die ene keer in de 2 weken dat het dier los mag doet hij zo gevaarlijk dat de kans op blessures te groot is :=

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:04

@ kermis, ik kan me de reactie een klein beetje voorstellen.
Mensen horen nog al eens wat en denken dan gauw, zo'n zadel is slecht.

Wat ik wel vind, , is dat als je nog nooit boomloos hebt gereden je er vaak nog aan moet wennen en veel mensen moeten hun even wicht weer even zoeken en komen er dan ook achter dat ze geen onafhankelijke zit hebben. Dat maakt allemaal niet uit, dat leer je vanzelf, net als het niet in de beugels staan met lichtrijden. Maar als deze '' problemen'' dan voorkomen terwijl jij nog moet beginnen met je paard zadelmak maken, dan kun je je paard uit zijn evenwicht brengen,wat dan voor zo'n jong dier niet prettig is.

Misschien kun je eerst met dit zadel een tijdje rijden op een al ingereden paard voor je op jou paard stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:09

Dat ben ik wel eens met Uudje :j
Ook omdat je een nieuw zadel echt nog even moet inrijden als je hem koopt. Ik had zelf eerst een Cherokee en nu een nieuwe Cheyenne, en zelfs dat is behoorlijk wennen, een ingereden zadel zit veel lekkerder :j
Dus als je zelf nog nooit op een soortgelijk zadel gereden hebt zou ik wel proberen even te wennen op een ervarener paard voor je ermee op een wiebelig net ingereden paard stapt :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:16

Ik heb al eerder boomloss gereden op een spaans zadel, kreeg ik nog een rodeo ook :-) Vond het even wennen maar vond het heerlijk rijden! Heb 5 a 6 x daarmee gereden. Bedankt voor jullie reacties, hij word op het moment zadelmak gemaakt met een gewoon boomzadel, ga ik hem daarmee eerst inrijden en dan stap ik over, is een leenzadel maar die mag ik voor onb. tijd gewoon lenen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:17

Deze week heb ik mijn Startrekk dressuur laten nakijken door mijn zadelpasser. Hij doet voor 99% boomzadels, maar is niet anti-boomloos. Hij komt het gewoon niet vaak tegen, waarschijnlijk ook doordat veel boomloze zadels niet door gewone zadelpassers nagekeken worden (maar door de verkopers hiervan)?

In ieder geval hebben we het kopijzer net een maat kleiner erin gezet (die had ik nog liggen), en daarna lag het weer perfect. Hij was echt erg te spreken over de kwaliteit van het zadel, perfect gevuld (nog steeds orginele vulling) en goed leer. Fijn te horen dat de pro er net zo te spreken over was als ikzelf. Heeft ook meteen mijn twijfel weggenomen of ik toch niet naar een boomzadel moest gaan kijken. Wij blijven bij de startrekk!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:29

Gisteren de Cherokee opgehaald en uitgetest. Ik had wel het gevoel dat ik door midden werd gescheurd van breedheid. Jemig zeg. Maar verder vind ik het een prachtig zadel en ik denk dat ik er wel aan kan wennen hoor!

Afbeelding

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:44

Hallo allemaal.
Ik had een vraagje; ik ben al een tijdje op zoek naar een westernzadel, maar kan steeds niks passends vinden voor mijn breedgeschouderde fries met (vrij) hoge schoft.
Nu zat ik te denken aan boomloos, is dit aan te raden bij een paard met die bouw?
En nu zag ik dit op het internet voorbij komen, is dit wel wat kwaliteit? http://www.amreitsport.de/Baumloser-Sat ... ernsattel/

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:00

zie zadels in het linkje raad ik je niet aan , dan kán gewoon écht niet voor die prijs !

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:05

Nee daarom vroeg ik het ook, omdat ik het niet helemaal vertrouw.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:50

Vraag ik zit altijd met een stuk manen die afgescheurd raakt door mijn zadel/pad. Zou dit kunnen verholpen worden door een pad met wol/lam ter hoogte van de schoft of zou het dan nog afgescheurd raken.

Het is zonde van dat stuk manen namelijk.

Owja en wat zijn jullie meningen over deze http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... jzhPYlmHiI

Kom deze de laatste tijd namelijk wel vaker tegen :')

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:58

Ik geloof er geen drol van hetlevenwint. Ik kan echt niet geloven dat ze goede kwaliteit kunnen leveren voor zon lage prijs, en dan alles compleet ook, neh kan nooit!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:44

@PeerAppel: Dat breed zitten herken ik wel, afgelopen week even ter vergelijking met een boomzadel gereden en dan zit je toch best een stukje smaller. Ik heb er geen moeite mee, maar degene van wie dat boomzadel was heeft ook even met de London gereden en die kreeg echt last van haar heupen.
Zou je trouwens je beugels niet een gaatje langer doen? Volgens mij heb je best lange benen en je knieën lijken nu zo ver voor op het zadel te liggen, of ligt dat aan mij?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:57

Moest dat nog bij mijn vorige post zetten, zou graag over een jaar of 2 overstappen naar een western zadel. Ben daar al jaren gek op op western zadels en nu het blijft eigenlijk alleen maar kriebelen daar voor...