voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:18

@rb_1990: Ik dacht dat jou probleem was dat je onderbenen te ver naar achteren lagen?
Op de foto's liggen ze juist te ver naar voren :?

Of heb ik je verkeerd begrepen?

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:22

Blijheid schreef:
@rb_1990: Ik dacht dat jou probleem was dat je onderbenen te ver naar achteren lagen?
Op de foto's liggen ze juist te ver naar voren :?

Of heb ik je verkeerd begrepen?

Op de foto's klopt dat inderdaad. Eerst reed ik met kniewrongen en mijn beugelriemen zaten iets verder naar achter (mijn benen lagen toen naar achteren). Na wat aanpassingen liggen ze weer te ver naar voren :(

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:24

Hmm, maar als dat allebei kan, dan zou je haast zeggen dat een middenweg zoeken ook moet lukken toch?
Bijvoorbeeld de beugels zo houden maar de wrongen terugplaatsen?

Het is soms een beetje prutsen tot je je zit gevonden hebt, gewoon wat blijven proberen :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:27

Het lijkt wel als of het zadel naar voren kiept..Is de pommel niet te breed?Lijkt me zo in elk geval niet fijn rijden voor jou want zo kan je niet de juiste balans vinden..

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:30

Je zou zeggen van wel Blijheid, ik ga ook zeker nog wat prutsen aan het zadel. Maar kan gewoon aan het geheel niet zo goed wennen. Daarom heb ik besloten opzoek te gaan naar een dressuur zadel. (twijfel nog of ik dit zadel aanhoud voor wanneer ik meer gewend ben geraakt aan mijn paard) Mijn paard is 3 maanden onder het zadel en dus nog erg onstabiel, kan moeilijk tempo houden, etc. Voorheen heb ik altijd op mijn haflinger van 1.40 m gereden. Dus moet nu aan zo veel dingen wennen en werken dat het mij verstandiger lijkt om terug naar een dressuur zadel te gaan. Dit geeft mij ook iets meer zekerheid en houvast.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:31

pleiada schreef:
Het lijkt wel als of het zadel naar voren kiept..Is de pommel niet te breed?Lijkt me zo in elk geval niet fijn rijden voor jou want zo kan je niet de juiste balans vinden..

Dat viel mij ook al op. Als ik niet in het zadel zit ligt het zadel netjes recht. Misschien heeft het te maken dat tot nu toe alle zadels die op haar rug hebben gelegen naar achteren glijden, vandoor ook het voortuig. Eerst zat er een M in maar dat was weer te smal voor haar.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:40

Jammer dat de m pommel te smal was..Misschien komt het ook wel omdat je paard achter veel beweging heeft,kan dat kloppen?Als je hierdoor niet fijn kan rijden zou ik toch kijken naar wat anders,maar misschien hebben anderen nog tips voor het evt aanpassen van het zadel..

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:49

pleiada schreef:
Jammer dat de m pommel te smal was..Misschien komt het ook wel omdat je paard achter veel beweging heeft,kan dat kloppen?Als je hierdoor niet fijn kan rijden zou ik toch kijken naar wat anders,maar misschien hebben anderen nog tips voor het evt aanpassen van het zadel..

Mijn paard is springgefokt en heeft inderdaad een krachtige achterhand. Weet niet of dat te maken kan hebben met de ligging van het zadel. Ook trekt het zadel iets naar achteren. Dat deed het ook met de M pommel. De dressuur zadels die er tot nu toe op hebben gelegen deden dit ook. Joy is als fokmerrie gebruikt en nu 8 jaar oud. Ze was nog al rond. Gelukkig is er al veel af.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:18

Rb_1990 ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto op het paard zonder ruiter. En dan vierkant op een egale harde ondergrond.

En als het zadel iets naar voren helt kan je eventueel kijken om iets van een halve inlage aan de voorkant te doen.

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:28

Vraagjeee :
Ik ben van plan om dit zadel te gaan bestellen http://www.equitotaal.nl/synthetisch-boomloos-zadel
Maar nu is de keuze welke maat ; 16'' 17'' of 18'' ?
Zat zelf te denken aan 17'' maaar, nu is er een zadel in de kleur die ik wel wil, in 16'' voor 50,- minder, Wat zouden jullie doen?

En, er staat bij dat je beugels en een singel bijgeleverd krijgt, zijn dit fijne beugels? , en een singel die bij een fjord past? :)

Alvast bedankt :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:14

Rb_1990 dat is balen dat alle zadels tot nu toe naar achteren hebben geschoven,het zal best wel met haar bouw te maken hebben..Misschien kan je toch de barefoot passend krijgen,want een boom zadel wat schuift is denk ik nog veel vervelender voor het paard..Een shim aan de voorkant van je pad erbij in stoppen is misschien een idee?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:53

Madeetje, gaat een 16 niet te klein zijn ? Ik heb zelf een (wintec) 17,5 en zelfs een 17 is eigenlijk al te klein. Mijn boomloosje is een bbp. :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:43

Pmarena, wat is momenteel de levertijd van een ride-on-pad van barefoot? Staat al een hele tijd op je site dat ze niet leverbaar zijn. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:47

Ja, ze zijn ook al een hele tijd niet leverbaar....is echt balen. -O-

Gelukkig had ik er veels te veel op voorraad waardoor ik het nog een poosje uit heb kunnen zingen rond de kerst, maar nu zit ook ik al weken / maanden te wachten.... ze staan vanuit Barefoot op week 14-17 ter nalevering, maar is maar afwachten wanneer :=

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:50

Hmm balen... -O-

Voor jou helemaal natuurlijk... :(:) Is niet leuk om steeds klanten te moeten teleurstellen.

Edit: de christ en de libra barebackpads zijn ook uitverkocht. :') Heb ik eindelijk geld over voor een goede bbp zijn ze nergens te koop. 8)7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:25

Ik heb vorige week de laatste Physio verkocht, die lag er nog wel :P

Heb nu alleen 2 kindermaatjes liggen nog.

Maar het is nu week 14 dus ik heb goede hoop dat ik elk moment bericht kan krijgen van Barefoot dat ze onderweg zijn :=

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:41

Die Physio wil ik niet. Vind ik te 'dik'. Wil liever de gewone met een schapenvachtje erop. :) Ik kan prima op Ro rijden zonder zadel, hij heeft een lekker ruggetje om te zitten, weinig ruggengraat en schoft. Gaat me echt om de stroefheid en tegen de haren die naderhand in m'n bibs prikken. :')

Krijg net een berichtje van Don dat de ze de Iberica nog wel op voorraad heeft. Die valt eigenlijk net weer iets buiten het budget, maar die is wel om te kwijlen. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:56

Al zou je de Physio wel willen, ik kan hem toch ook niet leveren nu :P

Fellesattel is echt heerlijk :j

Ik vond de Iberica alleen lang niet zo fijn als de Butterfly, en stalgenootjes vonden hetzelfde :o

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:00

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:04

Oh die is mooi. Alleen wat mij betreft wel weer teveel 'zadel'. Wil echt een pad. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:14

Gloeiende.... ik heb hem al een paar keer te koop zien staan inderdaad, en vis elke keer achter het net -O-

Zou hem graag eens hier hebben om te bekijken, lijkt me een leuk dingetje :j

Had hem best willen kopen maar nu issie al WEER weg |o

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:02

Ahh...

Bianca, waarom de butterfly fijner dan de iberica?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:10

Wat voor ons alle3 direct opviel was de hardere vulling in het voorboogje bij de Iberica, dat vonden we eigenlijk allemaal direct onprettig.

Bij de Butterfly is het zacht gevuld en zijn het 2 aparte blokken i.p.v. 1 harde boog. Dus boven de schoft ligt er niks. Dat vind ik wel prettig hoewel het eigenlijk weinig uitmaakt :P

Maar vooral dat die 2 losse blokken een stukje lager zitten waardoor je er ook daadwerkelijk steun van hebt tegen je bovenbeen aan, en ook op een prettige manier want doordat de vulling zacht is, vormen ze om je been heen waardoor je een hele comfortabele en toch goede steun hebt.

Ik vind het enorm veilig aanvoelen in de Butterfly, zeker ook door die hoge achterboog erbij (veel hoger dan van de Iberica) en alles is gewoon lekker zacht.

Ik heb heel graag een Barefoot Arizona met dijwrong-seatsaver, maar de Butterfly is echt absoluut mijn favoriet omdat die nog zachter en steviger zit, heerlijk opgesloten tussen alle blokken en toch niet in een houding geduwd ofzo omdat alles toch flexibel is :)

Enige jammere is de singelstoten die zo hoog en ver naar achteren zitten, wat dat betreft is de Iberica weer fijner :j

Maar ik heb nu een Butterfly met de stoten verlengd en naar voren geplaatst en dit is serieus het fijnste zadel dat ik ooit heb gehad, met nog een Christ westernpad met Heavy Duty inlages eronder dan, vanwege Rena haar wat ingevallen ruggetje en hogere schoft. Voor ons is het dus echt een zadel hoe we het gebruiken :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:18

En de ride-on pad van barefoot icm de schapenwollen seatsaver. Daar lijkt het ook wel alsof je goed opgesloten zit. Of is die echt niet vergelijkbaar met de christ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:43

Nou het is toch wel wat anders hoor, het is om te beginnen al schapenwol en geen lamsvel natuurlijk :)

De vullingen zijn wel net zo fijn zacht maar toch stevig genoeg om steun te geven, maar de blokken aan de voorkant staan iets schuiner dan van de Christ die meer recht naar beneden staan.

Ik vind die van Christ dan fijner omdat die echt tegen mijn korte pootjes aan liggen, maar van andere mensen hoor ik juist weer dat ze het fijn vinden dat die blokken "niet zo in de weg" zitten :P

Sowieso wil ik natuurlijk gewoon een zadel en geen BBP :)

Ik zit er wel aan te denken om een Physio RoP om te bouwen naar een zadel, wel leuk dat je er inlages in kunt doen en de singelstoten zitten veel fijner bevestigd dan bij de Christ, is meer zoals bij een normaal zadel wat dat betreft :j