[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 07:40

Ik heb nog een licht gebruikte maat 1 bruine Lazy Mountain te koop. Zou zelf geen ander zadel meer willen na zó veel zadels geprobeerd te hebben in de loop der jaren. Dit is (voor mij) gewoon het ultieme zadel dat super zacht, stevig, comfortabel zit.

Alsof je in een veilig omsluitend wolkje wegzakt en 1 met je paard er niet vanaf gelanceerd kan worden, terwijl het toch geen dwingende zit geeft ofzo. Ik vind wel de stevigere cantle insert fijner als je ook graag regelmatig wat steilere heuveltjes / dijkjes beklimt.

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 09:15

MarjanB schreef:
De grootste :+ anders past m’n kont er net niet in..

En ze zijn inderdaad tweedehands bijna nooit te vinden

Valt ie kleiner uit ik heb broek maat 38 zag tot 40 was maar las ook dat je beter 2 kan nemen dan

Overweeg deze wel x als test zadel te proberen tis natuurlijk wel de duurste van allemaal die ik gezien heb

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 09:17

pmarena schreef:
Ik heb nog een licht gebruikte maat 1 bruine Lazy Mountain te koop. Zou zelf geen ander zadel meer willen na zó veel zadels geprobeerd te hebben in de loop der jaren. Dit is (voor mij) gewoon het ultieme zadel dat super zacht, stevig, comfortabel zit.

Alsof je in een veilig omsluitend wolkje wegzakt en 1 met je paard er niet vanaf gelanceerd kan worden, terwijl het toch geen dwingende zit geeft ofzo. Ik vind wel de stevigere cantle insert fijner als je ook graag regelmatig wat steilere heuveltjes / dijkjes beklimt.

Wel fijn om te horen ik zou liefst wel voor de zwarte gaan omdat me tuig veder ook zwart is
Heb bitloos hoofdstel van Edix ook zwart keuzes haha

Maar zie veel de bruine voorbij komen
Hoe valt de maat vind jij?
Heb je toevallig foto’s en aan welke prijs moet ik denken?

Sarenza

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 19:07

Ik ben aan het kijken voor een lichtgewicht comfortabel boomloos zadel dat ik op mijn beide paarden kan gebruiken. Ik heb mijn oog laten vallen op de Edix Courville. Ik heb een paint van 155cm met gemiddelde schoft en een KWPN van 175cm met hoge schoft. Nu was ik aan het kijken naar de pommels van Edix maar deze lijken mij laag voor een hoge schoft.. De barefoot S pommel zou hem passen. Heeft Edix ook een pommel voor hoge schoft? Of zou de Barefoot S pommel in de Edix Courville kunnen passen? Iemand ervaringen met de Edix Courville bij een paard met hoge schoft?

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:19

EDIX
pad lamsvel roundskirt western met inlages

Iemand ervaring met deze pad ook?

Ze hebben en hele gave roze kleur helemaal verliefd op

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:37

Ik heb de blauwe met bont :D maar wil die roze eigenlijk ook _O-

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:19

MarjanB schreef:
Ik heb de blauwe met bont :D maar wil die roze eigenlijk ook _O-

Ja die wil ik ook graag idd
Jij hebt de m/l denk

Vroeg me af of de S onder de maat 1 zou passen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:42

Oh dat zou ik ff bij Paula vragen, denk het niet namelijk

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:45

MarjanB schreef:
Oh dat zou ik ff bij Paula vragen, denk het niet namelijk

Kwa de lengte maat zou je zeggen van wel namelijk
Als je kijkt hoelang het zadel is
En hoelang de pad is

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:06

Wie weet waar ik de hoesjes voor de FRA singels apart kan bijkopen? 3 van de 4 ben ik inmiddels kwijt en de enige die overblijft zit zo los dat ze eraf vallen :+ . De singels zelf zijn echter nog prima, dus zonde om nieuwe singels te moeten kopen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 04:19

Ik heb een ghost hier, en tweede nu.
Maar ik zag dat ze prachtige seatsavers hebben die je stuitje ook ontlasten online ergens.
Is er iemand die er een heeft?

Ik wil geen wollen seatsaver dat vind ik dus echt niets, maar als dit zadel verder bevalt lijkt het me echt wat.
De Ghost Cocci, kan ingebouwd, is niet gebeurd gezien niet nieuw gekocht.
Maar het ziet er waaaaanzinnig fijn uit!!

Verder zit ik echt in dubio, ik heb dus een quevis pad en ook de voorganger van de quevis.
Oudje, zo goed dat deze nieuwe singelstoten gekregen heeft recent: iemand bood ze aan compleet met ophangriempjes van biothane.
Dus hij heeft een upgrade gehad, en de pad ligt al jaren ook onder een flamenco piccolo.
Ook tweedehands gekocht, voor een pony.

Nu met een rijpaard en ik niet in een piccolo pas en bovendien onnodig, is er een italy op proef.
Nou ok hij is van mij maar nog niet op gezeten maar voldeed aan veel eisen wel.

Elk geval voor nu wat ik zoek is lastiger binnen mijn budget.
Het is medisch een vraagteken nog en ik zal zeer waarschijnlijk nooit intensief rijden.
Als ik straks lekker weer stapwerk kan doen ben ik al dolgelukkig.
Het is ter ontspanning, paard wordt gereden en ik mag erop maar zit beter op een ghost.

Ik hoop misschien een ander model te vinden tzt maar als ik hier echt lekker in zit laat ik dat.
Die seatsaver lijkt me wel ónwijs fijn, en tzt wil ik denk ik een andere pad.
Maar alles bij elkaar tikt lekker aan dus ik zoek nu stiekem ervaringen met de cocci seatsaver.
Nergens iets gevonden en ik ben erg benieuwd.
Ik denk dat het bij dromen blijft maar ik kom geen ervaringen tegen vandaar mijn vraag.

Evt pads die mooi passen onder een vzh model liefst zonder lamsvel is welkom.
Liefst wil ik een halfpad met pockets of dekje compleet met inlages overnemen tzt.
Maar daarvoor wil ik eerst weer even sparen.

En €50 lijkt niets maar er moeten nog beugelriemen komen ook en goede zijn niet bepaald goedkoop.
En nu is er géén schade nog, dus ik ben
Echt bang foute beugelriemen te kopen.
Die T beugelriemen komen er echt nooit meer in hier en monoriemen kunnen er niet aan.

Dus ik zit enorm in twijfel waar ik goed aan doe nu. -O-
Onbetaalbaar die dingen. -O-
Ik had altijd pony beugelriemen met hoesje.
Maar dat was een kunststof zadel van €500 nieuw destijds, thorowgood.
Daar had ik niks bijzonders aan.

Dus ik heb beugelriemen nodig dat staat vast, en een andere pad tzt is wel een wens.
En ja overal staat zacht bij om vervolgens schade te hebben.
Ik wil dat niet weer, maar €75 voor beugelriemen vind ik wel veel geld en ik heb kortere nodig en wil niet een hoop geld neerleggen voor tweedehands riemen.
Je weet nooit wat je krijgt helaas.

Ik zit daar best een beetje mee, waar ik goede beugelriemen vind en neig naar biothane.
Maar dan geen ghost riemen met zoveel metaal bij de gesp.

Heeft iemand dé tip voor fijne liefst synthetische beugelriemen mogen leerdikte zijn, met nylon kern tegen oprekken?
Of lederen voor een beeetje redelijke prijs?

Ik heb ook gezocht naar bredere riemen.
Dus niet western en niet vol endurance maar wel wat breder.
Norton heeft ze maar met gesloten oog.
Freejump riemen heb ik niet gekeken gezien de prijs.
Ik zou nu al blij zijn met riemen kortere maat te koop, die geen schade geven voor een liefst beetje leuke prijs.

Dus wie een gouden tip heeft..?
Beugelriemen prio 1, pad is bij match evt de volgende maar ik ga geen nieuwe aanschaffen.
Dat staat vast, dikke kans dat een singel ook nog nodig is en hij heeft een anatomische.

Dus dat is ook iets: ik wil dat dier dan geen neopreen singel geven.
En het is geen dressuurzadel dus best lang, dus dan wil je toch drukverdeling netjes hebben.
Flink paard ook dus er zal wel een langere nodig zijn.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 11:52

Heeft iemand hier misschien ervaringen met het verschil tussen een kifra boomloos westernpad en de Burioni boomloos westernpad sympanova?
Ik heb gewoon steeds opnieuw motten of wat dan ook in het wol van mijn kifrapad. Dus ik zit te verzinnen om een burioni aan te schaffen. Ooit heb ik een edix westernpad gehad ik denk met een ander soort wol en die schoof. Toen de kifra pad en dat bleef gelijk liggen als een huis. Volgens mij heb ik ook ooit een pad gehad met een sympanova onderkant en dat lag ook goed. Maar ik heb ook ooit gelezen dat een sympanova onderzijde ervoor kan zorgen dat haartjes kunnen afbreken/beschadigen? En hoe houden de inlages zich in die pad, want de inlages in de kifra kan je vernieuwen/wisselen. De burioni niet.
In eerste instantie wilde ik weer gaan voor een kifra, maar als er in de nieuwe pad ook weer beestjes komen en de wol verzieken dan vind ik dat toch echt wel vet zonde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:11

Waar bewaar je de pad... want ik heb al járen een pad met echt wol en nog nooit beestjes gehad ??

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:16

De pad ligt los over mijn zadel heen, in een open zadelkamer. Maar we hebben daar ook de keuken. Ik heb er nog nooit last van gehad, echt pas het laatste half jaar dat ik zie dat mijn pad wol los laat. Nu zag ik gisteren hele kleine witte geel achtig bolletjes en een soort van mini coconnetjes achtig iets. Dus ik denk motten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:18

In iig iets wat er niet in thuishoort :)
Misschien helpt het om er iets van een fleece of katoenen doek over heen te leggen zodat het wol wel kan luchten/drogen en natuurlijk met de wolkant naar boven opbergen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:19

Oh daar had ik nog niet aan gedacht, kan ik ook nog proberen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:10

Ff wat veerust overheen spuiten zo nu en dan

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:35

moonfish13 schreef:
Ik heb…
En €50 lijkt niets maar er moeten nog beugelriemen komen ook en goede zijn niet bepaald goedkoop.
Die T beugelriemen komen er echt nooit meer in hier en monoriemen kunnen er niet aan.
...

Waarom geen T beugelriemen?
Ik rij al een tijd met mij gehost met EDIX mono-stijgbeugelriemen met dubbele t-bar en niet zeggen dat ik er erg tevreden over ben.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:08

Leg om van de motten af te komen de pad minimaal 3 dagen in de diepvries. (Andere optie is minimaal op 60 graden wassen maar dat vind je wol echt niet leuk) Want eenmaal in je pad krijg je ze er niet meer uit…. Dus je zal ze echt moeten uitroeien… heb ze ooit eens keer in een onderlegger gehad, ze gaan echt door je spullen heen alsof het snoep is helaas. Ze gaan het beste op een donkere vieze plek. Dus houd je pad schoon, droog en zo veel mogelijk in het licht juist!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 23:06

cbrmuisje schreef:
moonfish13 schreef:
Ik heb…
...

Waarom geen T beugelriemen?
Ik rij al een tijd met mij gehost met EDIX mono-stijgbeugelriemen met dubbele t-bar en niet zeggen dat ik er erg tevreden over ben.

Ik heb schade gehad door omhoog gaande hoesjes, en rijd meestal met vrij korte beugels dus gelijk de t sluiting op mijn zweetbladen.
Echt no way.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 23:34

Afbeelding

Misschien nog iemand hier iets nodig? Leuke korting 8-)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:14

Mooie korting en wil nog een pad maar de korting werkt niet bij mij…

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:38

Oh, even getest, maar hij doet het ook gewoon op de pads.
De code is zonder uitroepteken, je ziet de korting als je verder naar onderen scrolt :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 10:08

Waar vul jij de code in? Bij waardenbon?

Edit gevonden :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 11:51

Die Edix halfpads komen in veel maten voor zie ik. Weet iemand wat je het beste onder een 17 inch zadel kan leggen? Twijfel een beetje tussen S en XS.