Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Carl123 schreef:Thx DD, interessante input! The Tevis-cup bedoel je? Interessant!
Als je schaapjes en recado's meetelt bestaan ze idd al veel langer dan boomzadels :-D!
We gaan in evolutie terug van boom naar boomloos :-D!
Ik ben benieuwd....
Heb je voor mij soms een bob marshall die ik kan testen aub? Ik wil zelf ook graag boomloos blijven rijden, is vreselijk gemakkelijk, maar ga tochten begeleiden en voel me onzeker. Weet niet of het boomloos kan. Wil nml mijn paard zijn rug niet kapot rijden moest die beter af zijn met maatwerk boomzadel...een goeie zadelmaker wees me op het feit dat er boomloos veel druk komt waar we op de rug zitten met een boomloos zadel. Dat ik beter de tochten maak met een op maat gemaakt goed passend boomzadel.
Ik wil nu gewoon objectief nagaan of hij gelijk heeft. Ik zie ook ergens niet in als een boom perfect past, waarom dat niet beter zou zijn voor je paard. De druk is verdeelt en je paard voelt minder je bewegingen doorkomen.
Carl123 schreef:The Tevis-cup bedoel je?
---------------------.
Heb je voor mij soms een bob marshall die ik kan testen aub?
hoefijzer schreef:Carl123 schreef:Thx DD, interessante input! The Tevis-cup bedoel je? Interessant!
Als je schaapjes en recado's meetelt bestaan ze idd al veel langer dan boomzadels :-D!
We gaan in evolutie terug van boom naar boomloos :-D!
Ik ben benieuwd....
Heb je voor mij soms een bob marshall die ik kan testen aub? Ik wil zelf ook graag boomloos blijven rijden, is vreselijk gemakkelijk, maar ga tochten begeleiden en voel me onzeker. Weet niet of het boomloos kan. Wil nml mijn paard zijn rug niet kapot rijden moest die beter af zijn met maatwerk boomzadel...een goeie zadelmaker wees me op het feit dat er boomloos veel druk komt waar we op de rug zitten met een boomloos zadel. Dat ik beter de tochten maak met een op maat gemaakt goed passend boomzadel.
Ik wil nu gewoon objectief nagaan of hij gelijk heeft. Ik zie ook ergens niet in als een boom perfect past, waarom dat niet beter zou zijn voor je paard. De druk is verdeelt en je paard voelt minder je bewegingen doorkomen.
Ik zou boomloos ook niet iets van de laatste jaren willen noemen. Recado's, maar ook in Hongarije en ander Zuid-Europese landen heb je type boomloze zadels die al net zo lang terug gaan als de boomzadels.
Probleem aan onderzoeken die tot nu toe zijn gedaan is dat het niet zo duidelijk is wat wij met boomzadels en 'boomloze' zadels bedoelen. Er zijn zoveel gradaties aan verharding toe te passen. Anyway, de onderzoeken die ik in het verleden heb gevonden, zeker uit Amerika, zijn vaak gedaan met racezadels die dan de categorie boomloos moeten vertegenwoordigen. En dat is gewoon een lap leer met beugels er aan zonder ruggenraat vrijheid. Natuurlijk komen die slecht uit de bus.
Maar om dan te gaan zeggen dat iemand met een Ghost de Tevis cub heeft uitgereden en dit belangrijker is dan wetenschappelijk onderzoek (koude cijfers?) is natuurlijk een beetje onzinnig. Dat is het zelfde als stellen dat je opa zijn hele leven een pakje per dag heeft gerookt en geen longkanker kreeg en daarmee elk onderzoek over de relatie tussen roken en kanker als onzinnig afschilderen.
Dat er goede verhalen zijn van ruiters die veel kilometer maken, prima. Maar ik lees nu al meerdere jaren in dit topic mee en als ghost gebruiker volg ik die ervaringen op de voet en daarbij komen ook een paar problemen naar voren die meerdere mensen hebben. Het valt me juist op dat de 'meerdere kilometer ruiters' die aanvankelijk heel positief waren over de ghost op ten duur de zadels verkochten. Waarom? Dát zijn interessante vragen.
Barefoot lijkt goed op de hoogte van tekortkomingen bij bepaalde type zadels in hun lijn en is hier ook heel eerlijk in. Mijn complimenten daar over.
Ghost is nog veel jonger en ontwikkeld stevig door, dus ik denk dat op het gebied van zelfkennis nog best veel te halen is voor de toekomst.
Stel je zou alle mensen aan wie ooit een ghost is verkocht zo ver kunnen krijgen een uitgebreide vragenlijst in te vullen over hoe vaak/lang/wat voor pad/wat voor gebruik/wat voor positieve punten/wat voor negatieve punten/etc dan pas zou je een beetje en beeld kunnen krijgen van hoe en wat bij wat voor gebruik. En dat in combinatie met druktesten die de gebruikers ook in moeten kunnen zien.
Maar Carl123, mocht je gaan testen hou me dan op de hoogte. Ik vind het erg interessant.
DubbelDun schreef:Carl123 schreef:The Tevis-cup bedoel je?
---------------------.
Heb je voor mij soms een bob marshall die ik kan testen aub?
Ja, die bedoel ik. Lettertje verkeerd getypt
Je bent welkom om eens op mijn BM te komen rijden liefst met je eigen paard, dat geeft voor jezelf het zuiverste beeld. Velen zijn je al voor gegaan en hebben daarna tot volle tevredenheid er zelf eentje aangeschaft.
De reden waarom ze soms in de verkoop komen zijn stoelzit/niet kunnen lichtrijden; men heeft dan vaak een type met Barrel-beugelplaatsing (= ver naar voren). Dit is prima om iemand tijdens scherpe turns om de tonnen in het zadel te houden, maar lichtrijden kun je er niet mee.
Of men wil dressuurmatiger rijden en krijgt de benen niet genoeg aan het paard. Dit kan ook meyt de plaatsing van de fenders te maken hebben.
Persoonlijk heb ik van beide geen last, maar áls ik een zadel koop let ik altijd heel goed op hoe/waar de beugels hangen.
Hieronder de verschillen die je zo tussen de modellen ziet
[ Afbeelding ]
MiniMaxi schreef:Hallo, sorry dat ik hier kom binnen vallen maar ik hoop dat julie mij kunnen helpen.
voor erbij ben ik aan het kijken naar een boomloos zadel. Maar ik heb hier totaal geen kennis van aangezien ik normaal een boomzadel heb. Op internet zie ik er eentje staan die mijn interesse heeft (een barefoot london) maar ik zou graag willen weten hoe ik kan zien of hij goed ligt? Bij gewone zadels kan ik dit goed zien maar dit is redelijk nieuw voor mij.
Het zou zijn voor een kwpn merrie van 175 met in een boomzadel een smalle boom.
Kan iemand mij vertellen wat maat 1 en maat 2 inhoudt bij een barefood en wat een vps systeem is?
En wat is een redelijke prijs voor een nette tweedehands?
Citaat:I've personally done 50s and 75s on a Ghost and last year we had Tevis, Big Horn, Old Dominion, Vermont 100, and a couple other tough 100s/ 2 day 100s. As with any saddle it's important to test things enough to know you and your horse are comfortable. And do a demo before purchasing a saddle if possible because you never know what little thing might not work or if your horse might disagree.
Citaat:I currently ride gaited, not an Arab, but have had good results in treeless saddles. I grew up riding in Bob Marshalls on Arabs; my mom first tried them in 1992. I've also tried Sensations, Ghosts and Freeforms. There are a lot of well-designed treeless on the market now; those brands are my favorite. As Lisa said, the pad is as important (sometimes more important) than the saddle. Just as with treed saddles, you are going to have to do some trial and error to get the perfect set-up. But the same principles apply: 1. Go with quality brands 2. Make sure there is no pressure on the withers and spine.This needs to be done either with the saddle pad or panels of the saddle. 3. Rider seat, cinch and stirrup pressure all need to be distributed. The brands have different ways of doing this.
My personal set-up is modified. I'm a large rider (180 lbs) on a narrow A-frame horse with prominent withers and spine. Those can be challenges in treeless; specifically finding a system that will keep the saddle off the withers. I velcroed Startrekk panels to the bottom of my Bob Marshall and have a Skito dryback pad with thin inserts. Since switching to that set-up last year, we've done 1000 endurance miles, numerous multi-days and 2 100s including Tevis with good back results.
Citaat:I've personally done 50s and 75s on a Ghost and last year we had Tevis, Big Horn, Old Dominion, Vermont 100, and a couple other tough 100s/ 2 day 100s. As with any saddle it's important to test things enough to know you and your horse are comfortable. And do a demo before purchasing a saddle if possible because you never know what little thing might not work or if your horse might disagree.
Citaat:10 years and 2000 miles all in a treeless including 100 milers.
Citaat:I velcroed Startrekk panels to the bottom of my Bob Marshall ...
Anoniem schreef:Breek even in.
Heb n aanbod op stal om een dier te rijden wegens blessure eigenaar.
Er zijn geen spullen voorhanden, zelf hebbik alles nog van mijn vorige pony waaronder een boomzadel.
Echter wil ik deze niet perse helemaal laten aanpassen voor een tijdelijke pony.
Dus dacht ik aan een Barefoot, tweedehands en zo nodig daarna verkopen.
Omdat het een extreem ronde ( geen schoft) haf is sprak me een nevada ook wel aan.
Die zou heel stabiel liggen?
Met welke kontmaat zit dit nog comfi?
Aangezien het een maat 1,5 is..
Edit: passen hier normale beugelriemen aan?
Anders ga ik toch voor cheyenne.
Carl123 schreef:Bedankt Hoefijzer voor je hele interessante antwoord.
Dit is het enige onderzoek die ik tot nu toe vond, maar niet up to date.
https://www.google.be/amp/s/scientifich ... eback/amp/
Idd Barefoot heeft veel kwaliteitsvollere zadels op de markt gebracht sedert dit artikel, andere merken ook, zodat deze test niet representatief is voor huidige aanbod boomloze zadels/boomzadels.
Dat lijkt me echt een schitterend idee van jou!!! Alleen, hoe organiseer je dit? Ik vermoed dat mensen die serieus bezig zijn met endurance en trailrijden dat die niet op bokt zitten?
Ook lijkt het me beter dat mensen die het zadel slechts gebruiken voor rondje in de piste of rond de blok niet deelnemen gezien de belasting te klein is?
Misschien gewoon bijzetten wat je gewicht is, hoe lang je rijdt aan bvb trektocht/buitenrit van min 2 uur of endurance?
Zal je zeker op de hoogte houden
pmarena schreef:Dat is sowieso niet echt een heel nuttig onderzoek, behoorlijk flut opgezet. En ik snap ook niet waar de daar vertelde onzin vandaan komt dat we bij Barefoot zouden beweren dat onze zadels op elk paard passen want daar zijn we altijd heel duidelijk over geweest dat er geen zadels bestaan die op elk paard, onder elke ruiter en in elke situatie perfect zijn![]()
Er zijn meerdere oudere onderzoeken te vinden maar de ene is nog slechter opgezet dan de andere...
Door rare manieren van vergelijken, en zomaar het eerste de beste zadel er op te kwakken zonder goed te kijken naar of het er wel goed op ligt en de juiste maat is voor ruiter en paard. Vaak ook zonder goede pad er onder. Overduidelijk van die testen gedaan door mensen die de ballen verstand hebben van "boomloos" of andere merken dan hun eigen merk en de test eigenlijk doen met een vooringenomen mening die ze zo even bevestigen door het zo knullig aan te pakken
Of ze vergelijken het net nog perfect op maat gemaakte boomzadel dat ruiter en paard gewend zijn, met een boomloze waar ze een half uurtje geleden voor het eerst kennis mee gemaakt hebben en waarmee de ruiter nog moeite heeft om een beetje normaal te zitten zo zonder het voor hem / haar normale zadel met extreme wrongen....waardoor zowel ruiter als paard alle kanten op zwabberen...dat soort dingen weet je wel