voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeerAppel

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:24

Maar dit stond enkele pagina's terug.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:57

Hoi allemaal!
Ik heb een vraagje, maar ik wilde er niet een heel topic voor openen en dit topic leek mij wel geschikt (??). Ik ben een beetje aan het rondkijken naar boomloze zadels en toevallig bleek een van mijn stalgenoten een weinig gebruikt boomloos zadel in de kast te hebben hangen, die ze eigenlijk op marktplaats wilde zetten. Nu mag ik hem een weekje proberen om te kijken of het wat is en hoe mijn paard eronder loopt en eigenlijk ging het gelijk al heel goed. Het gaat nu alleen niet om een 'echte barefoot', maar om een Norton zadel met een barefoot pad eronder (met inlages). Het zadel lag prima en paard liep er fijn onder, ik moet er nog wat aan wennen, maar daar maak ik me niet zo druk om. Nu kon ik alleen niet zoveel vinden over dit zadel, alleen wat oude topics waar mijn vraag niet echt beantwoord werd.. Mijn vraag dus: als dit zadel ons na een week nog steeds bevalt, is het dan aan aanrader of raden jullie aan toch verder te kijken naar een barefoot zadel? Mag uiteraard ook via PB! Dan kunnen jullie hier gewoon verder over de barefoot haha.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:41

dit topic gaat over alle boomloze zadels, dus niet barefoot alleen ;)
Barefoot is ook niet per definitie beter of slechter dan een ander merk zadel, je moet altijd kijken naar wat er het beste past bij jouw en je paard. Een goede pad doet zowiezo al héél veel. Verder heb ik geen ervaring met de boomloze nortons...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:51

Maar er wordt wel heel veel over Barefoot gekletst ....
Maar die Norton zadeltjes zijn hier wel voorbij gekomen ooit .
Ook onder andere namen .

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:26

Het probleem is dat ik zelf waarschijnlijk ook voor een barefoot gegaan zou zijn, maar dit komt nu zo mooi op mijn pad en als het goed bevalt dan denk ik ook, waarom niet?

Ik heb wel iets van de Norton zadels gelezen hier ja, maar niet echt iets waar ik wijzer uit werd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:02

De Norton zadels zijn zoals de Eric thomas en freemax ed.
Allemaal hetzelfde idee , oorspronkelijk de freeform .
Vriendin van me heeft een tijd naar tevredenheid gereden met zo, n zadel .
Denk met een goede pad eronder een prima zadel !
Ikzelf heb Barefoot geprobeerd maar kreeg het niet goed op mijn paard . Het bleef ietwat achterover liggen icm korte rug paard . Zij werd narrig en ik had moeite om correct in het diepte punt ( wat wat te ver naar achter lag ) te blijven zitten .
Dit had ik eerder ook met een Freefrom zadel en met Hidalgo spaans model !
Een Startrekk Nathalie penquit lag wel oke .
Maar nu is de situatie gewijzigd en zocht ik een zadel waar ik ook lekker op kan dressuren .
Dat wordt een Startrekk dressuur .
Voor de vrije tijd en lange buiten ritten wil ik een keer een Torsion want ondanks dat Torsion en Barefoot kort bij elkaar liggen . Ligt Torsion wel recht . En kan ik in het dieptepunt zitten . En paard bleef relaxed .

Maar zo zie je maar zoveel mensen zoveel wensen . Zoveel paarden , en elk dier reageert anders .
Als het Norton zadel voor nu bevalt waarom niet . Kun je later alsnog een Barefoot proberen en evt kopen .
Denk dat nagnoeg alle boomloos zadels tegenwoordig goed doordacht zijn en je dan een goed iets koopt . Welke naam er aan gegeven wordt is niet belangrijk ....
Zolang de pasvorm maar bij je paard en jouw past .

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:28

rb_1990 schreef:
Ik rijd nu ongeveer twee maanden met een cherokee maat 1. Op de een of andere maniet worden mijn onderbenen naar achter geduwd. Dit rijd erg vervelend. Gisteren kon ik bij een simpele bok van mijn paard maar net op haar rug blijven zitten. Ook als ze een keer aan de teugel trek vlieg ik half in haar hals. Ik heb de beugelophanging al een paar keer verschoven, maar dit heeft tot nu toe geen positief effect. Verder pas ik goed in het zadel ( maat 36) dus daar ligt het niet aan. Heeft iemand misschien een tip. Als dit probleem blijft bestaan voel ik mij genoodzaakt mijn zadel te verkopen.

Rijdt je met fenders of gewone stijgbeugels? Ik had dit probleem namelijk alleen met de fenders :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:32

Is er eigenlijk al een verzameltopic van foto's van boomloze zadels? En dan bedoel ik foto's op paarden van Bokkers.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:44

nee dacht het niet, leuk idee! :) misschien aan bij een modje?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:03

Het zou in het centraal yopic kunnen met info over boomloze zadels .

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:10

dit is het centrale topic :') maar een foto-verzameltopic is iets heel anders.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:22

Zinzi_jewel schreef:
De Norton zadels zijn zoals de Eric thomas en freemax ed.
Allemaal hetzelfde idee , oorspronkelijk de freeform .
Vriendin van me heeft een tijd naar tevredenheid gereden met zo, n zadel .
Denk met een goede pad eronder een prima zadel !
Ikzelf heb Barefoot geprobeerd maar kreeg het niet goed op mijn paard . Het bleef ietwat achterover liggen icm korte rug paard . Zij werd narrig en ik had moeite om correct in het diepte punt ( wat wat te ver naar achter lag ) te blijven zitten .
Dit had ik eerder ook met een Freefrom zadel en met Hidalgo spaans model !
Een Startrekk Nathalie penquit lag wel oke .
Maar nu is de situatie gewijzigd en zocht ik een zadel waar ik ook lekker op kan dressuren .
Dat wordt een Startrekk dressuur .
Voor de vrije tijd en lange buiten ritten wil ik een keer een Torsion want ondanks dat Torsion en Barefoot kort bij elkaar liggen . Ligt Torsion wel recht . En kan ik in het dieptepunt zitten . En paard bleef relaxed .

Maar zo zie je maar zoveel mensen zoveel wensen . Zoveel paarden , en elk dier reageert anders .
Als het Norton zadel voor nu bevalt waarom niet . Kun je later alsnog een Barefoot proberen en evt kopen .
Denk dat nagnoeg alle boomloos zadels tegenwoordig goed doordacht zijn en je dan een goed iets koopt . Welke naam er aan gegeven wordt is niet belangrijk ....
Zolang de pasvorm maar bij je paard en jouw past .

Bedankt! Hier heb ik wel wat aan! Ik houd het gewoon goed in de gaten en als het bevalt dan probeer ik het gewoon :j

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:23

Ik ga het idee aankaarten bij een modje! Vind het altijd heel erg leuk om foto's te zien van boomloze zadels op het paard en ook om te zien hoe mensen het gebruiken (recreatief, wedstrijd etc).

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:20

Hoi allemaal,

Eerder had ik een vraag gesteld over mijn barefoot cherokee maat 1. Mijn onderbenen liggen namelijk veel te ver naar achter, worden als het ware naar achter geduwd. Nu heb ik vandaag de kniesteunen of hoe die dingen ook heten eraf gehaald en de beugelophanging naar voren geplaatst. Mijn been bleef beter liggen, maar nu heb ik helemaal het gevoel dat ik er zo van af val. Na wat foto's blijk ik ook veel te ver uit het zadel te komen met lichtrijden, terwijl dit op een standaard zadel niet het geval is. Op zich vind ik het een fijn zadel, maar ik denk dat hij gewoon niet geschikt is voor mij en mijn paard. Mijn paard is nu 3 maanden onder het zadel en nog erg onstabiel, met dit zadel voel ik met niet echt veilig ;). Vandaar dat ik mijn zadel toch maar te koop aan bied en de overstap weer maak naar een dressuur zadel. Mocht er iemand interesse hebben kun je mij altijd pb'en. Het gaat om een cherokee maat 1 (zwart classic) met barefoot pad, extra paar losse inlages, pommel maat m, l, XXL en de zachte pommel, eventueel barefoot beugelriemen en kunstof beugels en een singel van 80 cm. Ook heb ik er een barefoot hoes, leer reiniger en creme bij.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:23

Ik heb net de Barefoot Cherokee opgehaald om te testen! Dat gaan we zo dus even doen. (:

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:31

PeerAppel schreef:
Ik heb net de Barefoot Cherokee opgehaald om te testen! Dat gaan we zo dus even doen. (:

Ik ben benieuwd hoe het zadel je bevalt :).

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:38

Ik ook! Sorry trouwens dat ik niet op jouw reactie reageer, maar ik heb er niet zoveel verstand van. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:42

RB: klinkt echt als een probleem dat gewoonweg komt door een rare ligging van het zadel ofzo :j

Eigenlijk altijd als ik een dergelijke klacht hoor van iemand, dan blijkt er iets heel simpels fout te gaan dat op een foto direct zichtbaar is en 9 van de 10 keer ook makkelijk te verhelpen is...zoals dus bvb. het te ver naar voren of achteren leggen van het zadel, fenders die verkeerd-om zitten, een verkeerde zitting- of pommelmaat...dat soort dingen of zelfs nog gekker, soms liggen de zadels nog net niet achterstevoren maar hebben mensen dat zelf gewoon niet in de gaten op 1 of andere manier :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:47

Sonja89 schreef:
Ik lees hier nog steeds mee en ben nu toch wel benieuwd wat anderen vinden van de ligging van de Cheyenne maat 1 op mijn IJslander:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

(zeer charmante foto's, maar het gaat even om het zadel hier :+ ).

Er ligt een Barefootpad maat 'pony' onder. Zelf vind ik het met de lengte van het zadel heel erg meevallen, of ben ik iets te optimistisch?

pmarena, is dit een zadel dat te ver naar voren ligt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:49

Rb_1990 als je dus tever uit het zadel kom met lichtrijden dan heb je zeer waarschijnlijk ook de beugelriemen te kort. Misschien beugelriemen een paar gaten langer waardoor je niet meer tever uit het zadel kan komen. :)*

Sonja89 aan de ene kant zou ik zeggen zadel lig tever naar voren, maar als ik naar de positie van de singel kijk lig het zadel toch goed.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:57

Barefootverkopers, wat is jullie favoriete Barefoot model?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:22

Sonja89 schreef:
Sonja89 schreef:
Ik lees hier nog steeds mee en ben nu toch wel benieuwd wat anderen vinden van de ligging van de Cheyenne maat 1 op mijn IJslander:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

(zeer charmante foto's, maar het gaat even om het zadel hier :+ ).

Er ligt een Barefootpad maat 'pony' onder. Zelf vind ik het met de lengte van het zadel heel erg meevallen, of ben ik iets te optimistisch?

pmarena, is dit een zadel dat te ver naar voren ligt?

Is altijd lastig te beoordelen bij van die Grizzly-beren :P

Het zadel lijkt wellicht wat verder naar achteren te kunnen maar ligt zeker niet extreem ver naar voren ofzo :)

Verder eens met Marcella +:)+

Mijn favoriete model voor mezelf is de Arizona met dijwrong-seatsaver.
Dit omdat het zadel lekker korte zijkanten heeft (ideaal met korte pootjes), de knop handig is om je teugels achter te laten hangen, en dijwrongen gewoon veel fijner, praktischer en efficiënter zijn dan kniewrongen.

Voor de verkoop ben ik echt heel erg blij met de JustAdjust die er binnenkort aan komt *\o/*

Kunnen heel veel verschillende mensen enorm veel plezier van gaan hebben, zeer veelzijdig zadeltje +:)+

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:00

Een dry tex barefoot zadel, moeten daar ook perse drytex beugelriemen aan of kan leer in principe ook gewoon prima? Of geeft het juist meer slijtage?

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:14

Ik heb geen hele duidelijke foto's. Ook zijn het geen foto's zonder ruiter. Misschien kun je het hier aan zien. Mijn paard loopt de helft van de tijd nog niet ontspannen en los over de rug. Wellicht ligt het zadel daarom ook niet netjes. Op het moment zit er een L pommel in (eerst een M, maar die was te krap) en de beugelophangingen zit helemaal naar voren. Ik weet niet of je wat met deze foto's kan.

Afbeelding

Afbeelding

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:15

Marcella schreef:
Rb_1990 als je dus tever uit het zadel kom met lichtrijden dan heb je zeer waarschijnlijk ook de beugelriemen te kort. Misschien beugelriemen een paar gaten langer waardoor je niet meer tever uit het zadel kan komen. :)*

Sonja89 aan de ene kant zou ik zeggen zadel lig tever naar voren, maar als ik naar de positie van de singel kijk lig het zadel toch goed.

Ik wilde mijn beugelriemen juist een gaatje korter doen voor meer stabiliteit. Op de foto is te zien dat ik met korte beugelriemen rijd. Maar bedankt voor de tip ;)