Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:50

stitchlover schreef:
Die van nika lijken wel dezelfde multibridles als kifra verkoopt, maar ik kan me vergissen. Vind ze hoe dan ook mooier dan de originele!

Als je goed kijkt lijken ze totaal niet op elkaar:
de riempjes zijn veel smaller, zijn anders gestikt én kifra is veel hoekiger gemaakt terwijl Nika eerder "boogjes" heeft.
Ik vind die van Nika persoonlijk heel mooi en die van kifra echt lelijk met dat hoekige.
Denk dat die van Kifra wel meer op het origineel lijkt, al heb ik mijn vragen bij bepaalde hoeken van het hoofdstel...

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:53

vaaleriee schreef:
Voor degene die het hoofdstel van Nika hebben, hoe bevalt deze? Ik twijfel om deze of de Micklem aan te schaffen. Scheelt behoorlijk in prijs...

Even paar pagina's terug kijken naar mijn berichtje, heel goed :D

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:55

vaaleriee schreef:
Jaime_ schreef:
Ik houd niet zo van namaak :o :7 Maar moet toegeven dat ik die van Nika best mooi vind, al houd ik het bij the real deal

Ik eigenlijk ook niet maar als ik dan kijk wat het verschil in prijs is... Ik weet ook niet hoe mijn paard op het hoofdstel gaat reageren. We rijden nu namelijk gewoon met een lage neusriem. Dan is het misschien toch de moeite waard om die van Nika te proberen om eens te testen hoe hij er op reageert.

Ja exact dat, plus met een 3jaar die nog wel eens wat kapot trekt in een schrik reactie ga ik echt geen bijna €200 uitgeven aan een hoofdstel.
Heb de echte (gok de competition, dus die zou zelfs al beter leer moeten zijn) ook vast gehad ergens, nou sorry dat is die €100 extra ECHT niet waard, leer is heel stijf, stug en dof in vergeleken met nika. :7
Zal wel heel stevig zijn, maar soepel sowieso niet. :Y)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:57

Jaime_ schreef:
MariekeS_ schreef:
Ik ben wel blij dat de echte vrij waarde vast zijn op de 2e hands markt.

Ja dat zijn ze zeker. Maar vind het ze ook wel waard. In het begin vond ik ze qua leerkwaliteit stug, maar nu een hele tijd later zijn ze erg soepel maar toch stevig/sterk. Denk echt dat het een hoofdstel is dat wel 20 jaar mee kan.

Vaak bij die goedkopere hoofdstellen waarbij het leer gelijk fijn en soepel lijkt, blijkt het leer na verloop van tijd ook zwakker.

Dat wil ik dan gerust weer wel geloven :j
Maar bij mij hoeft een hoofdstel geen 20j mee te gaan hoor :o
af en toe iets nieuws nodig hebben kan geen kwaad O:)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:34

__Astrid schreef:
Ja exact dat, plus met een 3jaar die nog wel eens wat kapot trekt in een schrik reactie ga ik echt geen bijna €200 uitgeven aan een hoofdstel.
Heb de echte (gok de competition, dus die zou zelfs al beter leer moeten zijn) ook vast gehad ergens, nou sorry dat is die €100 extra ECHT niet waard, leer is heel stijf, stug en dof in vergeleken met nika. :7
Zal wel heel stevig zijn, maar soepel sowieso niet. :Y)

Mijn Micklem is nu juist wel heel soepel en toch stevig, maar in het begin voelde het inderdaad stug. Naar mijn mening is de originele Micklem zeker zijn geld waard hoor.

__Astrid

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:41

Op lange termijn misschien wel ja :j
Maar als je de micklem en de alternatieven naast elkaar zet bij aankoop, dan vind ik hem gewoon die €100 extra meer echt niet waard :=
Ik denk dat je bij de micklem vooral het onderzoek/studie naar de ontwikkeling van het hoofdstel betaalt, een kost die de namakers niet of quasi niet hebben gehad, waardoor hun prijs een pak lager ligt...
Is vaak zo.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:43

Ik vind de namaak op foto's vaak veel lelijker moet ik zeggen... :Y) De hoek van de neusriem klopt vaak gewoon niet.
Edit: die jij deelde is wel mooi, maar de meerderheid aan namaak is dat niet...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:34

Ik heb vandaag voor het eerst met mijn Micklem gereden. Mijn IJslander loopt er zo gigantisch veel beter op. In draf heeft ze een onwijs stabiele aanleuning, de tölt is ze nog zoekende evenals de galop; maar zeker ontzettend stabiel!

Het enige wat me van het hoofdstel een beetje tegen staat is dat het zo "daar" is. Het is zoveel hoofdstel voor het kleine ponyhoofdje van mijn IJslander.. kunnen jullie mij iets vertellen over of dit idee nog een beetje wegtrekt naarmate het hoofdstel zich meer vormt?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:35

t went vanzelf, denk ik :D

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:07

__Astrid schreef:
Op lange termijn misschien wel ja :j
Maar als je de micklem en de alternatieven naast elkaar zet bij aankoop, dan vind ik hem gewoon die €100 extra meer echt niet waard :=
Ik denk dat je bij de micklem vooral het onderzoek/studie naar de ontwikkeling van het hoofdstel betaalt, een kost die de namakers niet of quasi niet hebben gehad, waardoor hun prijs een pak lager ligt...
Is vaak zo.

Daar sluit ik me bij aan :j

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 07:30

Tsja, tijd zal het wijzen... t is net zoals met sommige bitten...maar de "namaak" kunnen niet aan de echte tippen.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:52

Ik vind de prijs wel meevallen aangezien ik vooraf aan het kijken was naar een los bithoofdstel, én een los bitloos hoofdstel en dan ook nog een goede kaptoom. Dit scheelt me zo'n 50-100 euro.

Ik vind ze trouwens wel mooi. Ik heb die van mij wat gepimpt :')

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:58

J0anieke schreef:
Oke dan stel ik het anders: de neusriem (en het kopstuk) zijn vaak te groot. Het probleem dat hij te klein is ligt 9/10 na mijn idee aan de te korte kaakriempjes die erop zitten, als ze daar nou net wat extra leer aan hadden gedaan paste de meeste paarden hoogstwaarschijnlijk wel hun normale maat.. (en dan nog niet gesproken over het frontdeel, maar die kun je gelukkig wel vervangen..)
Eindconclusie: bij de ene is dezelfde maat prima, bij de andere een maat groter en soms zie je zelfs dat op sommige hoofden het hoofdstel helemaal niet mooi past...

Dat is het grote probleem bij Micklem. Te weinig maten voor een hoofdstel die anatomisch correct zou moeten passen. Is wat moeilijk met die hoek aan de neusriem.
Mijn berber heeft een kort koppie en brede kaken, de hoek wordt ahw uitgerokken. Maat groter zou niet lukken, dat past dan weer elders niet om anatomisch goed te liggen. Hij zit er tussenin.
Bij mijn Andalusier met fijn kopje ligt hij perfect.
Hebben nog mensen die ervaring?
https://myalbum.com/album/TZ4ovd5IlToZ

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:34

Ja ik dus, maar niet dramatisch..

Ik moet zeggen, hij is nu dermate gebruikt dat de keelriem een stuk langer is gerekt, ik zit nu op het enalaatste gaatje ipv de laatste. Vind alleen het neusdeel dan net iets te groot voor het mooie, maar hij past verder wel redelijk...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:50

J0anieke schreef:
Ja ik dus, maar niet dramatisch..

Ik moet zeggen, hij is nu dermate gebruikt dat de keelriem een stuk langer is gerekt, ik zit nu op het enalaatste gaatje ipv de laatste. Vind alleen het neusdeel dan net iets te groot voor het mooie, maar hij past verder wel redelijk...

Ik denk als neusdeel te groot is, is hij weer niet anatomisch en drukt het bakstuk toch op de tandenrij wat in feite de bedoeling is om die te ontzien...dat was mijn probleem met een grotere maat.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:01

Ja hier ook last van. Mijn paard heeft een kort hoofd. Bij de correcte plek voor de neusriem ligt haar jukbeen net niet mooi vrij. Ik wissel een beetje af afhankelijk of ik voor bitloos of met bit ga. Vind wel dat het leer uiteindelijk veel is uitgerekt. Na 3 jaar nog steeds mooi van kwaliteit maar wel veel ruimer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:40

De micklim look a like van kramer (felix buhler) bevalt zo op de eerste oog wel heel goed. https://www.kramer.nl/hoofdstel-Anatomi ... .C...BR%3E

Aardige kwaliteit leer. Netjes voor de prijsklasse. Mooi zacht bekleed en vormt zich goed. De neusriem is een stuk fijner dan ik ken van de micklim en dat staat mijn paard wel goed. Mooie ruime frontriem.

Hij liep er wel fijn mee maar ik vind het nog te vroeg om dit nu toe te schrijven aan het hoofdstel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 09:39

pol013 schreef:
De micklim look a like van kramer (felix buhler) bevalt zo op de eerste oog wel heel goed. https://www.kramer.nl/hoofdstel-Anatomi ... .C...BR%3E

Aardige kwaliteit leer. Netjes voor de prijsklasse. Mooi zacht bekleed en vormt zich goed. De neusriem is een stuk fijner dan ik ken van de micklim en dat staat mijn paard wel goed. Mooie ruime frontriem. De neusriem blinkt (gelukkig) niet zoals op de foto lijkt.

Hij liep er wel fijn mee maar ik vind het nog te vroeg om dit nu toe te schrijven aan het hoofdstel.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:39

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:20

Ik zag hem op facebook. Maar vind hem niet mooi. Ik twijfel nog over de jump deluxe als namaak. Vind die best mooi :+

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:21

Ik vind hem best lomp ogen, breed leer iig. Ik wacht al zo lang op m'n nieuwe EQP, maarja ik vroeg een kleur die ze niet standaard hebben :=

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:23

Ik heb hem nog niet in het echt gezien. Dus weet niet of die echt zo lomp is. Maar voor namaak vind ik hem te duur. €140 ze doet het goed op de micklem :')

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:29

Ja maar wel inclusief teugels en 'mooie' frontriem dus dat scheelt wel € :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:43

Anne. schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst met mijn Micklem gereden. Mijn IJslander loopt er zo gigantisch veel beter op. In draf heeft ze een onwijs stabiele aanleuning, de tölt is ze nog zoekende evenals de galop; maar zeker ontzettend stabiel!

Het enige wat me van het hoofdstel een beetje tegen staat is dat het zo "daar" is. Het is zoveel hoofdstel voor het kleine ponyhoofdje van mijn IJslander.. kunnen jullie mij iets vertellen over of dit idee nog een beetje wegtrekt naarmate het hoofdstel zich meer vormt?

Zal eens een foto maken van Gull en haar micklem , die heeft maatje pony en vind het er niet verkeerd uitzien ;)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 17:17

Voor de liefhebber, ik heb m'n PS of Sweden hoofdstel (flying change) te koop.

Pol013, heb je foto's van de Felix Buhler? Ben wel benieuwd.