[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:11

Oryani schreef:
pmarena schreef:
De Atlanta wordt eigenlijk vrij weinig verkocht. De meeste mensen gaan voor de Arizona.

Wellicht is de Atlanta van de fotoshoot met korting over te nemen als niemand van de fotoshoot hem wil houden ;)

:wow: (gaat gauw meldingen inschakelen voor de Barefoot Facebook)

Ik hoor nog wat de mogelijkheden zijn wat betreft het overnemen, hij ligt nu nog hier :)

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:36

Het gaat neem ik aan via Barefoot Duitsland dus Jets en Nikki zullen het het beste weten en de eerste rechten van overname hebben :j

Normaal gesproken als degenen van de fotoshoot het niet willen houden, krijg ik een berichtje van de bazin van Barefoot om te vragen of ik de spullen wil overnemen en verkopen zodat ze niet terug naar Duitsland gestuurd hoeven te worden :)

En ik doe dat dan tot nu toe altijd omdat je er altijd wel weer iemand blij mee kan maken voor een gereduceerde prijs +:)+

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:05

Oryani schreef:
pmarena schreef:
De Atlanta wordt eigenlijk vrij weinig verkocht. De meeste mensen gaan voor de Arizona.

Wellicht is de Atlanta van de fotoshoot met korting over te nemen als niemand van de fotoshoot hem wil houden ;)

:wow: (gaat gauw meldingen inschakelen voor de Barefoot Facebook)

op marktplaats zag ik een arizona maat 1 te koop

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:23

@carl123: klinkt als een interessant onderzoek. Je zult ongetwijfeld al gezocht hebben wat voor onderzoeken er al zoal wetenschappelijk gedaan zijn naar drukbelasting en of die zolang geduurd hebben om te kunnen zien wat de capillaire vaten daarvan vonden. En anders zou je misschien eens kontakt kunnen opnemen met de onderzoekers of er misschien niet-gepubliceerde feiten zijn die op dat moment niet-relevant voor het onderzoek waren.

Ik weet wel dat langdurige stap de meest belastende gang voor een paard is en 'arbeidsdraf' ( c.q. de natuurlijke draf voor dat paard) de minst belastende.

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:22

Ja, al gezocht, maar ging om oude onderzoeken. Ik zoek onderzoeken met nieuwe boomloze zadels. Boomloos kwam er in 2013 heel slecht uit, maar er zijn is toch al veel verbeteringen uitgekomen.
Ik denk niet dat er al recentere onderzoeken gebeurd zijn...
Als jij van iets weet, laat me aub weten.
Ja stap, ik schreef het al. Draf en galop zijn minder belastend maar ik rij dus bijna enkel in stap. Dus gaat mij om wat een boomloos zadel doet met druk op de rug na wandelrit van 2 uur (ikzelf weeg 65 kg en heb een ontspannen, stabiele zit).
Ik wil het vergelijken met een op maat gemaakte, lichte westernboom. Wat de beste keuze zou zijn....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:58

Carl123 - waar hecht je het meeste belang aan? Koude cijfertjes? Of resultaten in de praktijk? Het is al lang bekend dat het nuttig is om minimaal elke 2 uur even van je paard af te gaan en de singel een gaatje losser te doen gedurende ongeveer een kwartier. En je paard regelmatig te late eten en drinken, wanneer je langer onderweg bent. Net als met autorijden (of wanneer je op een kantoor werkt en uren achter de PC zit) dan is het ook aan te bevelen om geregeld even op te staan en te lopen/bewegen)

Het valt of staat met de ruiter, al leg je er nog zo'n "puntje puntje" zadel op, het gaat pas echt fout met een ruiter. De meeste merken zadel (boom en boomloos) hebben ritten doorstaan van 160km door heuvelig/bergachtig terrein, zonder een enkel probleem.

Ook Ghost heeft onderzoeken laten doen en je ziet duidelijke verschillen per type ruiter. Maar dat waren testen met de PLIP en de Drukpad - dus onder gecontroleerde omstandigheden. Ik hecht daar weinig belang aan. Ik heb liever een ruiter die de Tevis cup heeft uitgereden met een gezond verklaard paard. Of iemand die lange ritten maakt van enkele dagen, zonder een centje pijn....."De Praktijk" is voor mij belangrijker dan een Onderzoek.

Wat ik daarentegen weer wel heel belangrijk vind, zijn de onderzoeken naar wat een paard kan hebben zonder nadelige gevolgen. Dan kom je weer op het pijnpunt van "te zwaar" uit. En inderdaad afstanden, of hoe bijvoorbeeld de stand van de voet de rug beïnvloedt. (voeding, staan in een stal, bitten, dekens - you name it...)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:15

Sorry, je tekst zegt niets zinnigs en je lijkt gepikeerd door mijn vraag naar meer info omdat ik niet wil afgaan op verhaaltjes en commerciele belangen, maar net ongekeerde van wat jij zegt, wil nagaan wat het precies doet met de rug van mijn paard na twee uur rijden. Dit, omdat we straks trektochten gaan maken als de 7 plaats maakt voor een 8 in het jaartal :-).
Meten=weten. Ik zou niet weten waarom een test = aan koude cijfertjes. Jij?
Ik dacht net dat het wat met warmte te maken had :-). Wist niet dat er koude cijfertjes tevoorschijn kwamen, dat is natuurlijk niet de bedoeling :-). Helemaal niet.
Mijn paarden lopen ook super onder boomloos. Ik vind het ongelofelijk gemakkelijk en uiterst goedkope oplossing. Toch, ik wil weten wat het doet. Ik heb als kind helaas van die platte, gemakkelijke schoenen gedregen.
Op mijn 17e ging het niet meer. Voetboog was doorgezakt. Vreselijke lage rugpijn.
Ik heb meer dan 10 jaar steunzolen gedragen.
Nu draag ik geen steunzolen meer, maar let er wel op dat ik perfect, zeer goed ondersteunend schoeisel draag.
Dat is wat ik wil meten. Hoeveel druk er op de rug komt, vergeleken met een op maat gemaakte lichte westernboom.
Maak je maar geen zorgen om hun voeten. Die worden secuur bijgehouden door super goeie kapper, ze hebben echt staalharde, onbeslegen voeten.

Kijk, dat is nu net praktijk. Kritisch blijven. Niet afgaan op feit dat een korte dressuur sessie met boomloos=trektocht met lichte bepakking. Meten vooraleer je gaat trainen wát het precies allemaal doet. Dit zijn geen koude cijfertjes, maar praktijkgerichte tests die iets meer vertellen van hoe materie de rug beinvloedt, nml pad en zadels met ruitergewicht op.
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 07-11-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:21

Ik vraag me vooral af hoe je met behulp van een digitale drukmeet pad iets wilt zeggen over wat er IN het paard gebeurt, want dat meet dat ding toch helemaal niet...? :)

Die geeft in principe dezelfde meting van de zadeldruk op de pad door in het eerste kwartier als na 3 uur.... je zal vast wel verschil zien doordat ruiter en paard wat vermoeider gaan lopen en zitten, maar alsnog zet hij alleen de druk van bovenaf om in beeld?

Kan je dan niet beter iets met een warmtebeeldcamera doen ofzo?
Als die althans goed weergeeft dat huid minder doorbloed raakt door langdurige druk?

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:23

pmarena schreef:
Ik vraag me vooral af hoe je met behulp van een digitale drukmeet pad iets wilt zeggen over wat er IN het paard gebeurt, want dat meet dat ding toch helemaal niet...? :)

Die geeft in principe dezelfde meting van de zadeldruk op de pad door in het eerste kwartier als na 3 uur.... je zal vast wel verschil zien doordat ruiter en paard wat vermoeider gaan lopen en zitten, maar alsnog zet hij alleen de druk van bovenaf om in beeld?

Als die althans goed weergeeft dat huid minder doorbloed raakt door langdurige druk?

Ja, warmte camera was mijn eerste idee, dat schreef ik hierboven.
Ik wou ook graag weten van jullie hoe je nog kan meten....ik ken alleen de warmtescan...(mijn osteo en tevens zadelpasser heeft er zo ene.)
Zal eens nagaan hoe je de doorbloeding kan opmeten. Daarom plaatste ik het in deze topic, omdat het gaat over vragen ivm boomloze zadels! Hoopte om meer info te krijgen over tests.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:39

Carl123 schreef:
Sorry, je tekst zegt niets zinnigs en je lijkt gepikeerd door mijn vraag naar meer info omdat ik niet wil afgaan op verhaaltjes en commerciele belangen, maar net ongekeerde van wat jij zegt, wil nagaan wat het precies doet met de rug van mijn paard na twee uur rijden. Dit, omdat we straks trektochten gaan maken als de 7 plaats maakt voor een 8 in het jaartal :-).
Meten=weten. Ik zou niet weten waarom een test = aan koude cijfertjes. Jij?
Ik dacht net dat het wat met warmte te maken had :-). Wist niet dat er koude cijfertjes tevoorschijn kwamen, dat is natuurlijk niet de bedoeling :-). Helemaal niet.
Mijn paarden lopen ook super onder boomloos. Ik vind het ongelofelijk gemakkelijk en uiterst goedkope oplossing. Toch, ik wil weten wat het doet. Ik heb als kind helaas van die platte, gemakkelijke schoenen gedregen.
Op mijn 17e ging het niet meer. Voetboog was doorgezakt. Vreselijke lage rugpijn.
Ik heb meer dan 10 jaar steunzolen gedragen.
Nu draag ik geen steunzolen meer, maar let er wel op dat ik perfect, zeer goed ondersteunend schoeisel draag.
Dat is wat ik wil meten. Hoeveel druk er op de rug komt, vergeleken met een op maat gemaakte lichte westernboom.
Maak je maar geen zorgen om hun voeten. Die worden secuur bijgehouden door super goeie kapper, ze hebben echt staalharde, onbeslegen voeten.

Kijk, dat is nu net praktijk. Kritisch blijven. Niet afgaan op feit dat een korte dressuur sessie met boomloos=trektocht met lichte bepakking. Meten vooraleer je gaat trainen wát het precies allemaal doet. Dit zijn geen koude cijfertjes, maar praktijkgerichte tests die iets meer vertellen van hoe materie de rug beinvloedt, nml pad en zadels met ruitergewicht op.

Ik ben helemaal niet gepikeerd en hecht wel degelijk belang aan onderzoek, maar na jaren ervaring heb ik ontdekt dat veel onderzoeken niet de werkelijkheid weergeven (ook gemanipuleerd kunnen worden door de persoon die de test afneemt/publiceert) Ik kan je geen exacte cijfers geven, maar probeer je te laten weten dat in elk geval in de praktijk probleemloos gebruik gemaakt kan worden van een boomloos zadel, maar dat het OOK afhangt van de ruiter en de omstandigheden. Dus de uitslag van 1 test, bij 1 combinatie, is niet doorslaggevend voor het totaalbeeld.

Wat pmarena zegt wbt de warmtecamera - dat klopt en dat zou al wat meer aangeven over wat er intern gebeurt. Dat is al door een aantal mensen gedaan (en gepubliceerd)

Dus precies wat jij schrijft. Praktijk testen/resultaten van meerdere ruiters onder verschillende omstandigheden, zijn - voor mij - belangrijker dan een "laboratorium test" (maar die praktijk heeft niet altijd cijfertjes)

Er zijn overigens cijfers bekend van wat die maximale druk zou mogen zijn, en dan komen alle zadels er heel beroerd af.... (conclusie - beter niet rijden ;) )

En ik maak me geen zorgen over jouw paarden (of die van iemand anders) maar geef alleen aan dat bepaalde ongemakken ook door iets anders veroorzaakt kunnen worden (jouw doorgezakte voeten die een pijnlijke rug opleverden)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:07

Carl123 schreef:
pmarena schreef:

Ja, warmte camera was mijn eerste idee, dat schreef ik hierboven.
Ik wou ook graag weten van jullie hoe je nog kan meten....ik ken alleen de warmtescan...(mijn osteo en tevens zadelpasser heeft er zo ene.)
Zal eens nagaan hoe je de doorbloeding kan opmeten. Daarom plaatste ik het in deze topic, omdat het gaat over vragen ivm boomloze zadels! Hoopte om meer info te krijgen over tests.

Ja ik was mijn reactie aan het typen terwijl jij de jouwe typte, dus die had ik nog niet gezien ;)

Wat zegt bovenstaande persoon ervan dan, zou zijn / haar apparatuur geschikt zijn om eventuele afknellingen in het lichaam na lange ritten zichtbaar te maken? Ik kan me voorstellen dat weefsel dat een aantal uren niet goed doorbloed is geweest, koeler is dan normaal.

Ella van de http://www.boomlooszadelpasservice.nl heeft ook een warmtebeeld camera hè :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:39

Hey ik heb eveb jullie raad nodig. Wij zijn nog altijd tevreden van ons boomloos zadel. Enkel ik heb er een speciaal pad voor maar dat trekt altijd naar beneden tot op de schoft. Zadel schuift ook lichtjes naar voren. Niet extreem.

Nu heb ik een bontje helemaal versteld en de oorspronkelijke binnenvoering eruit gehaald en er standaard inlages in gedaan. En als we dit eerst op zijn rug leggen en daar over een normaal zadeldekje loopt hij super en schuift het zadel niet. Maar ik wilde is vragen of dit dan ook. goed genoeg is of is het toch niet aangeraden om met dat bontje te rijden.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:40

Als het werkt en ruggengraad is vrij prima toch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:43

Wat Marcella zegt :j

Zeg zouden jullie eens willen kijken of mijn website het doet...? Ik heb 2 meldingen gehad dat hij offline was :? Ben benieuwd of dat een tijdelijke storing was en het nu weer goed is :o

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:43

Kwetal schreef:
Bralindy schreef:
Ik vraag mij trouwens af of de zitting van de barefoot fellsattle te vervangen is? Die van mij begint toch nu wel aardig te slijten :') Of ik moet zelf wat maken van een schapelvel? Ik vind die nieuwe van Ghost ook echt <3

Bij de Ghost is gewoon een losse zitting leverbaar in elk gewenst schaap

Past die ook op half pad die bij de BF Fellsattle geleverd is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:44

Oh dat is ook wel een leuke insteek inderdaad, als dat past :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:48

Hij werkt wel pmarena :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:49

Ruggengraat vrijheid denk dat dat goed is. Als ik de test met het touw goed heb gedaan. Schoof er toch mooi onderuit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:55

Bij mij werkt site ook.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:55

pmarena schreef:
Wat Marcella zegt :j

Zeg zouden jullie eens willen kijken of mijn website het doet...? Ik heb 2 meldingen gehad dat hij offline was :? Ben benieuwd of dat een tijdelijke storing was en het nu weer goed is :o

Bij mij deed ie het gister inderdaad ook niet, maar nu wel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:56

Senks +:)+

Weet je toevallig nog hoe laat dat ongeveer was gisteren Jets...? :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:02

Gisteren begin middag deed mijn pinpas het ook niet, maar later in de middag geen enkele problemen meer. Toch even langs geweest bij de bank was niet de enige en zeer waarschijnlijk landelijke storing geweest. Misschien dat het met elkaar te maken heeft.

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:21

Ik ben helemaal niet gepikeerd en hecht wel degelijk belang aan onderzoek, maar na jaren ervaring heb ik ontdekt dat veel onderzoeken niet de werkelijkheid weergeven (ook gemanipuleerd kunnen worden door de persoon die de test afneemt/publiceert)
manipuleren is niet aan de orde.
Gezien er geen tests bestaan met de nieuwe lichting zadels, ga ik die zelf moeten doen. Voor mezelf omdat ik het persé wil weten

Ik kan je geen exacte cijfers geven, maar probeer je te laten weten dat in elk geval in de praktijk probleemloos gebruik gemaakt kan worden van een boomloos zadel, maar dat het OOK afhangt van de ruiter en de omstandigheden. Dus de uitslag van 1 test, bij 1 combinatie, is niet doorslaggevend voor het totaalbeeld.
Dat spreekt voor zich. In feite interesseert enkel mijn situatie me.
Ik wil weten wat de uitslag is na een twee uren rijden, op mijn paard, pas bereden op zijn zesde, daarvoor gegymnastiseerd werd via grondwerk, conditie/endurancetraining krijgt,
Om de 6 weken bekapt wordt, met mij als ruiter(ik ben ook heel sportief, heb onafhankelijke zit), hoe beide soorten zadels inwerken. Dat vraag ik mij nu al jaren af eerlijk gezegd. Gezien ik het niet zo breed had, kon ik mij geen maatwerk zadel permitteren en heb dan gekozen voor boomloos. Enorm tevreden over, maar kritische blik is nodig nu we meer kilometers zullen maken.

Wat pmarena zegt wbt de warmtecamera - dat klopt en dat zou al wat meer aangeven over wat er intern gebeurt. Dat is al door een aantal mensen gedaan (en gepubliceerd)
Dan zou ik HEEL graag het resultaat horen. Ik vind namelijk geen tests na twee uur rijden.

Dus precies wat jij schrijft. Praktijk testen/resultaten van meerdere ruiters onder verschillende omstandigheden, zijn - voor mij - belangrijker dan een "laboratorium test" (maar die praktijk heeft niet altijd cijfertjes)
Deze praktijk tests zeggen nog niets over lange termijn. Boomloze rage is nog maar pas begonnen.

Er zijn overigens cijfers bekend van wat die maximale druk zou mogen zijn, en dan komen alle zadels er heel beroerd af.... (conclusie - beter niet rijden ;) Deze praktijk tests zeggen nog niets over lange termijn. Boomloze rage is nog maar pas begonnen.
Daar gaat het mij niet om. Het gaat me om wat er gemeten wordt. Het is geen test om aan te geven hoe slecht rijden is, maar het minst kwade van de 2

En ik maak me geen zorgen over jouw paarden (of die van iemand anders) maar geef alleen aan dat bepaalde ongemakken ook door iets anders veroorzaakt kunnen worden (jouw doorgezakte voeten die een pijnlijke rug opleverden)

[i]Mijn doorgezakte voeten kwamen door plat schoeisel. Ik zit in de sector, dus ik weet dat grootste deel van de bevolking hiermee kampt. Naast aangeboren afwijking, kan het ook aan slecht schoeisel liggen tijdens opgroeien, wat bij mij het geval was. Ik had aanvankelijk geen platvoeten en was ook een mager kind, maar liep op hele platte schoenen.[\i]

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:35

Citaat:
Ella van de http://www.boomlooszadelpasservice.nl heeft ook een warmtebeeld camera hè :)

Ik moet eerst mijn op maat gemaakte zadelboom hebben. Wou hier gewoon eens horen of er al mensen deze test deden en wat resultaten zijn. Ik vermoed dat ik die test pas in het voorjaar zal doen...
Warmte camera is geen probleem. Die heeft Jean Pierre Dejonghe ook, mijn osteopaat.
Ik dacht dat er misschien ook zaken waren, geef maar een vb, soort pad waar sensoren in zitten die opgemeten kunnen worden door computer bvb....
Wou gewoon even polsen of iemand me hierover meer kon vertellen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:39

pmarena schreef:
Senks +:)+

Weet je toevallig nog hoe laat dat ongeveer was gisteren Jets...? :)

In mijn geschiedenis staat maandagmiddag, alleen geen tijd, foutmelding: 404 Not Found. Ik kwam eerst op je oude website, daar stond de site is vernieuwd en heeft ene nieuwe naam en dat ik na 10 seconden doorgelinkt zou worden.