[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:40

Singel lengte lijkt me anders prima aangezien de gespen anders onder de elleboog komt.
Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:44

Mizora schreef:
Ik zou zeker nog niet gaan knippen. Ruim 20cm zouden nog zo maar wel kunnen namelijk. 50-55cm is trouwens een behoorlijk lange singel voor een pony. Mijn paard heeft uit mijn hoofd gezegd 65cm en is 1.80m (en niet smal gebouwd).

Tja, mijn pony met haar 1.40 heeft een singel van 75cm en nog zijn er gaatjes over... :Y)

Artificous, je kunt in de singelsoten knippen als je dat graag wil. Mochten de singelstoten dan toch te kort worden, moet je er gewoon een langere singel aan doen. Waarschijnlijk is dat dan nog comfortabeler ook. (en het staat ook nog leuker.)

Art_Ificious

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:51

Goede tip Runa :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:44

Ik denk dat je uiteindelijk nog gaat schrikken hoe veel dat daar nog in omvang gaat bijkomen Art_Ificious
Als ik kijk hoe mijn jonkie nog bijgekomen is in het afgelopen jaar(die word 6 eind mei) en ook haar moeder is tussen haar 4de en 7de nog echt flink uitgezwaard.
Als ik jouw jonkie zie en hoe puppie hij er nog uit ziet, zit daar nog best wat ontwikkeling in aan te komen

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:03

Ik zou zeker nog niet gaan knippen en lekker wachten tot hij wat ouder is en wat uitgezwaard. Wat hier gezegd wordt, ze groeien meer dan je denkt!
Zelfs bij mijn PRE, die al wat ouder was, zijn we (met een boom dressuur zadel) begonnen met 1m en na wat meer trainen komen we op 110cm. Hij is nu 11 jaar, sinds 2 jaar kunnen we een langere singel gebruiken.
Ik zou eerst lekker spelenderwijs leuke dingen doen, wij beginnen met 3/3,5 met longeren en dubbel longe werk met jonge paarden, zodat we ruim de tijd hebben om hem te leren sturen en stoppen etc. Pas met 4,5 gaan we erop, spelenderwijs soms even krukje er naast en op het krukje staan, daaraan wennen en kijken wat kan. Dan opeens zit je er op, na wat hangen. Meestal is dat rond 4/4,5. Echt rijden doen we met 4,5, korte stukjes en met begeleiding op de grond er naast. Als dat klaar is ben je zo weer een paar maanden verder.
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 29-01-16 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:05

Hallo bokjes !!!! Ik moet even walgelijk enthousiast doen want mijn spook is aangekomen *\%/* wat is hij mooi.... Zucht.... Bedankt Buitenzinnig _/-\o_ Afbeelding

@jildau Barefoot heeft nog meer dressuur versies als je meer kniewrong wil dan heb je wellicht ook nog de lexington. Een pasconsult is echt een ervaring op zich en maakt veel duidelijk en hebberig <<) en daarbij is het echt heel leuk +:)+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:15

Yess! Heel graag gedaan! Veel plezier ermee!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:16

O die is mooi zeg!Kan me voorstellen dat je blij bent :j

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:35

Art_Ificious schreef:
Goede tip Runa :)

Ik moet er wel even bijzeggen dat het wel verstandig is om nog wat ruimte over te laten voor groei, anders blijf je nieuwe singels kopen :+

Je zou even kunnen kijken wat het uiterste punt is waar je wil dat de gespen komen (dus hoe laag ze maximaal kunnen, ook als hij groter/zwaarder wordt) en dat je alles daaronder eraf haalt. Dat gebruik je dan toch niet, omdat je bij die lengte over gaat op een andere singel.

Als je nu nog niet zeker weet hoe laag de gespen van de singel zouden kunnen, kun je natuurlijk, zoals de anderen ook zeggen, toch nog even een paar jaar wachten en dat je dan wanneer je echt begint met rijden, nog eens kijkt hoe je het hebben wil. :)

janiekhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:37

ehmm Mijn ervaring is er niet heel goed mee.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:41

Buitenzinnig schreef:
Ik zou zeker nog niet gaan knippen en lekker wachten tot hij wat ouder is en wat uitgezwaard. Wat hier gezegd wordt, ze groeien meer dan je denkt!
Zelfs bij mijn PRE, die al wat ouder was, zijn we (met een boom dressuur zadel) begonnen met 1m en na wat meer trainen komen we op 110cm. Hij is nu 11 jaar, sinds 2 jaar kunnen we een langere singel gebruiken.
Ik zou eerst lekker spelenderwijs leuke dingen doen, wij beginnen met 3/3,5 met longeren en dubbel longe werk met jonge paarden, zodat we ruim de tijd hebben om hem te leren sturen en stoppen etc. Pas met 4,5 gaan we erop, spelenderwijs soms even krukje er naast en op het krukje staan, daaraan wennen en kijken wat kan. Dan opeens zit je er op, na wat hangen. Meestal is dat rond 4/4,5. Echt rijden doen we met 4,5, korte stukjes en met begeleiding op de grond er naast. Als dat klaar is ben je zo weer een paar maanden verder.

Mijne wordt toch echt met 3 jaar ingereden. Of ja wat je inrijden kan noemen, 2x per week 15min ronstappen in de bak of eens een buitenrit.
Hij is volgende week 2 jaar en 7maanden. Naast hem op een krukje/stoel doet hem niks want dat doe ik ook als ik zijn manen wil vlechten. Ene keer heb ik mijn been al over hem heen gelegd, maar niet dat ik gewicht op zijn rug zette. Wel als hij neerligt in de stal al eens op de rug gaan zitten maar ook nog niet volledig met mijn gewicht aangezien ik nog op mijn voeten steunde voor als hij ineens besluit recht te staan.
Nu doe ik al dubbele longe/ lange lijnen voor idd stuur erop te zetten, en hij pakt alles enorm goed op. Is ook totaal niet snel onder de indruk. :') een bal tussen de benen? Niet interessant.

En slapen wanneer baasje in de stal zit doet hij ook haha aan vertrouwen geen gebrek.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-01-16 19:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:42

Gladijs schreef:
Een pasconsult is echt een ervaring op zich en maakt veel duidelijk en hebberig <<) en daarbij is het echt heel leuk +:)+

Bedankt voor het compliment :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:46

Echt belachelijk 8)7 :n Maargoed, hier mochten we niet meer op ingaan. }:0

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:04

Klopt... dit is een boomlooszadel topic... geen inrijd topic.
Althans... dat is vermeld in een groen balkje.
En het heeft ook geen zin, als iemand het perse op een bepaalde manier /leeftijd wil doen dan kun je met argumenten komen wat je wil...
Zo krijg ik scheve blikken waarom ik vredesnaam nog niet op die van mij zit , maar ik vind 6 jong zat.
Beest kan nog 30 jaar rondsjouwen met een mens op haar rug, vroeg zat.

Mijn advies blijft, verbouw niet te veel aan ze zadel want je pony gaat nog een pak breder/groter van omvang worden... hij heeft op zijn minst nog een jaar of 3,5 te gaan qua groei.

1 tipje wel: train niet te veel op een volte, je kunt beter recht uit werken, voor een evenredige belasting van de gewrichten
.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 29-01-16 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:06

Snap het ook niet :( Hij is nog zo puppy

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:08

Sonja_vR schreef:
Zonkrijg ik scheven blikken waarom ik vredesnaam nog niet op die van mij zit , maar ik vind 6 jong zat.
Beest kan nog 30 jaar rondsjouwen met een mens op haar rug, vroeg zat.
.

Van mij krijg je een dikke pluim!
Inderdaad, lange teugelen/lange lijnen door de bak of lekker buiten. Doe ik nog haha

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:09

janiekhm schreef:
ehmm Mijn ervaring is er niet heel goed mee.

Waar mee?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:11

Ervaringen rondom boomloze zadels waarschijnlijk :P

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:11

Art_Ificious schreef:
Singel lengte lijkt me anders prima aangezien de gespen anders onder de elleboog komt.
[ [url=m/PsoV8a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb jij al contact gehad over je rare pad?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:12

pleiada schreef:
Ervaringen rondom boomloze zadels waarschijnlijk :P

Oh ja :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:17

Geryon schreef:
Art_Ificious schreef:
[ [url=m/PsoV8a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb jij al contact gehad over je rare pad?

nope Jinte kijkt ook niet in dit topic vermoed ik?
Update: Heb haar een pb gestuurd met foto.

Harley longeer ik ook niet vaak, heel weinig zelfs. Doe liever lange lijnen en dat doe ik idd doorheen de hele bak of buiten op wandeling.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:45

@gladijs wauw! Alweer een schitterend spookje!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:04

Mooi spook, met zachte bipsen zitting zie ik? Lekker hoor +:)+

Art: je zou misschien uitkijken naar een singeltje waar de bovenlaag helemaal als een losse mantel om de kern van de singel heen zit, dan kun je de singelstoten daar gewoon helemaal in schuiven, netjes opgeborgen :j

Bij neopreen singels zie je dit nogal eens :)

Duhelo had je de RWC er al op gelegd, of in ieder geval iets van kopijzers...? *spannend*

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:41

Singelstoten kan ik erin schuiven maar omdat ze overlappen duwt de ene de ander er weer uit.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:53

Ow yeah! 8-) alleen maar schaap aan mijn billies <<)