voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:56

Geryon schreef:
Ja dat had ik ook altijd in een boomzadel :') Je kan het toch gewoon proberen? Tenslotte zit een boomloos zadel vaak wat anders in elkaar (beugelophanging enz.) waardoor het kan veranderen.

Wat zou ik precies moeten proberen dan?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:59

Bijvoorbeeld je rug wat meer kantelen, wat meer terug zitten, benen wat langer houden en dat soort dingetjes. Gewoon op gevoel. En vooral met lichtrijden heel minimaal (hoe de meeste mensen lichtrijden in een boomzadel is gek genoeg niet goed) en niet gaan staan, maar mee vloeien, jezelf niet naar voren doen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:03

Ja doe ik al sinds ik dit zadel heb. Maar goed ik ga er gewoon mee door.
Want aangezien mijn paard er zo heerrlijk onder loopt en hem zo goed
past wil ik wel even doorbijten := Ik ga het gewoon proberen.

Ik zit niet op de cantle trouwens.. Achter past het prima.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:07

Hopelijk wen je er wat aan! Maar het moet natuurlijk ook een fijn zadel voor jou zijn :j

Ik heb een hele onafhankelijke houding, maar ik zat zo makkelijk of op de cantle of op de pommel als ik niet precies op mijn houding lette. En ik kwam met lichtrijden tegen de pommel aan. Bij een boomzadel, zeker bij een platte zitting, voel je dan helemaal niets.

Heb je in verhouding geen brede bovenbenen? Ik heb dat ook, kont en bovenbenen nogal rond :+ Wel maat 38, maar kwam ook iets tegen de pommel aan. Nu verstelbare maat 1, dus ietsje groter gezet, en geen last meer van.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:23

Ja ik heb wel redelijk grote bovenbenen/billen maar die zijn dus maat 42. Van boven heb
heb ik 38. Nouja ik ga eraan werken en zal even wat foto's maken. Misschien doe ik wel iets
heel erg fout.

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:29

Soms kan het echt verhelderend zijn als iemand foto's plaatst :j

Poosje geleden dus iemand met wie ik heel wat heen en weer gemaild had, die dacht dat de London maat 2 niet goed in elkaar zat want ze werd er zo door in een rare houding gezet, benen gingen erg naar achteren.

Vanalles geopperd, maar nee alles zou gewoon goed moeten zijn, klant snapte er niks van.

Kwamen er foto's en toen bleek dus heel duidelijk dat het zadel gewoonweg te klein was, ze zat echt op de cantle en dan zit je natuurlijk met een wig onder je billen en ga je er op zitten met je bovenlijf naar voren en benen naar achteren :P

Echt bizar dat niemand gewoon tegen haar gezegd heeft van joh je zit veels te veel op de achterkant van het zadel....zelfs de lesgever zag niet dat het gewoon daar aan lag en vond het vreemd dat haar benen zo ver naar achteren lagen :=

Soms zien mensen of hun omgeving gewoon het probleem niet terwijl het er echt heel dik bovenop ligt.

Net als een keer iemand die ook allerlei klachten had en ook daar zou het niet aan de voor de hand liggende fout-gebruik-oorzaken liggen.

Totdat dus ook de foto's kwamen....en het zadel enorm ver op de schoft gelegd werd waardoor het hele zadel natuurlijk bergopwaarts op het paard lag :P

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:37

Ik rijd met een cheyenne en heb dit probleem totaal niet!
Ik heb ook broekmaat 42. Kan zowel in maat 1 als maat 2 rijden!
Maat 1 zit ik net iets teveel op de cantle, maar nog steeds geen last van de pommel.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:28

Gelukkig! dit zijn al wat meer troostende woorden..

Pony heeft maar een ruggetje van 38 cm. Ben al 5 kilo lichter... Er moet nog meer af maar t geeft toch een fijn idee dat de kans er gewoon is dat t past gelukkig!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:35

pmarena schreef:
Soms kan het echt verhelderend zijn als iemand foto's plaatst :j

Poosje geleden dus iemand met wie ik heel wat heen en weer gemaild had, die dacht dat de London maat 2 niet goed in elkaar zat want ze werd er zo door in een rare houding gezet, benen gingen erg naar achteren.

Vanalles geopperd, maar nee alles zou gewoon goed moeten zijn, klant snapte er niks van.

Kwamen er foto's en toen bleek dus heel duidelijk dat het zadel gewoonweg te klein was, ze zat echt op de cantle en dan zit je natuurlijk met een wig onder je billen en ga je er op zitten met je bovenlijf naar voren en benen naar achteren :P

Echt bizar dat niemand gewoon tegen haar gezegd heeft van joh je zit veels te veel op de achterkant van het zadel....zelfs de lesgever zag niet dat het gewoon daar aan lag en vond het vreemd dat haar benen zo ver naar achteren lagen :=

Soms zien mensen of hun omgeving gewoon het probleem niet terwijl het er echt heel dik bovenop ligt.

Net als een keer iemand die ook allerlei klachten had en ook daar zou het niet aan de voor de hand liggende fout-gebruik-oorzaken liggen.

Totdat dus ook de foto's kwamen....en het zadel enorm ver op de schoft gelegd werd waardoor het hele zadel natuurlijk bergopwaarts op het paard lag :P

Maar in principe zou een ruiter met maat 42 toch gewoon in een maat 2 zadel moeten passen?
Ongeacht het type zadel. (of was de maat van deze ruiter groter dan 44/46?)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:55

in principe moet dat gewoon passen, maar er speelt gewoon veel mee, als je je zadel zoals in het voorbeeld van pmarena veel te ver naar voren legt waardoor het gruwelijk bergop ligt dan maakt je het zadel kwa zitruimte een flink stuk kleiner, dan past het dus opeens niet meer, terwijl als het goed op zijn plek ligt je voldoende ruimte hebt om te zitten

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:17

Ik rijd nu ongeveer twee maanden met een cherokee maat 1. Op de een of andere maniet worden mijn onderbenen naar achter geduwd. Dit rijd erg vervelend. Gisteren kon ik bij een simpele bok van mijn paard maar net op haar rug blijven zitten. Ook als ze een keer aan de teugel trek vlieg ik half in haar hals. Ik heb de beugelophanging al een paar keer verschoven, maar dit heeft tot nu toe geen positief effect. Verder pas ik goed in het zadel ( maat 36) dus daar ligt het niet aan. Heeft iemand misschien een tip. Als dit probleem blijft bestaan voel ik mij genoodzaakt mijn zadel te verkopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:38

rb_1990 schreef:
Ik rijd nu ongeveer twee maanden met een cherokee maat 1. Op de een of andere maniet worden mijn onderbenen naar achter geduwd. Dit rijd erg vervelend. Gisteren kon ik bij een simpele bok van mijn paard maar net op haar rug blijven zitten. Ook als ze een keer aan de teugel trek vlieg ik half in haar hals. Ik heb de beugelophanging al een paar keer verschoven, maar dit heeft tot nu toe geen positief effect. Verder pas ik goed in het zadel ( maat 36) dus daar ligt het niet aan. Heeft iemand misschien een tip. Als dit probleem blijft bestaan voel ik mij genoodzaakt mijn zadel te verkopen.

Dit is dus typisch zo'n probleem waarvoor foto's nodig zijn om te kunnen zien waar het probleem precies zit, dan kan ik het meestal meteen zien terwijl het zonder foto's maar gissen blijft :)

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:07

pmarena schreef:
rb_1990 schreef:

Dit is dus typisch zo'n probleem waarvoor foto's nodig zijn om te kunnen zien waar het probleem precies zit, dan kan ik het meestal meteen zien terwijl het zonder foto's maar gissen blijft :)

Ik zal morgen een foto plaatsen ;).

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:18

Ik pas met mijn maat 42 ook prima in een London maat 2. Verder werd er iets gezegd over lange benen dat het daar misschien door kan komen. Nu heb ik van spijkerbroeken lengtemaat 38 (inch), dus ik denk dat hier op bokt niet snel iemand is met net zulke lange of langere benen. Wel vervelend voor de mensen die nu niet lekker zitten, maar ik ben idd wel benieuwd hoe het zadel er dan op ligt.
Ik rij met een brede pommel op een rondgeribt paard. Misschien dat smallere en hogere pommel of schoft wel veschil maakt?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:01

Ik lees hier nog steeds mee en ben nu toch wel benieuwd wat anderen vinden van de ligging van de Cheyenne maat 1 op mijn IJslander:

Afbeelding

Afbeelding

(zeer charmante foto's, maar het gaat even om het zadel hier :+ ).

Er ligt een Barefootpad maat 'pony' onder. Zelf vind ik het met de lengte van het zadel heel erg meevallen, of ben ik iets te optimistisch?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:03

Ik heb nooit problemen gehad met de maat 2 van BF Londen, ookal ben ik maatje 44+.
Ik zat goed, had genoeg ruimte. Jammer genoeg lag het niet stabiel genoeg op mijn fjord.
(wel spijt nu dat ik hem verkocht heb, maar ik koop niet zomaar een zadel)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:11

Sonja89 schreef:
Ik lees hier nog steeds mee en ben nu toch wel benieuwd wat anderen vinden van de ligging van de Cheyenne maat 1 op mijn IJslander:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

(zeer charmante foto's, maar het gaat even om het zadel hier :+ ).

Er ligt een Barefootpad maat 'pony' onder. Zelf vind ik het met de lengte van het zadel heel erg meevallen, of ben ik iets te optimistisch?

ik vind hem best ver naar voren liggen, maar kan aan de foto's/mij liggen hoor.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:42

Nou, foto's is vandaag helaas niet gelukt, maar heb het zadel wel even opgemeten. De zitting is 39 cm van de pommel tot de cantle (heb de seatsaver er even afgehaald). Heb vergeleken met de matentabel op jouw site, pmarena, en dat klopt precies. Dat is dan toch niet het probleem denk ik.. Heb wel vrij stevige bovenbenen, wie weet is dat gewoon het punt.
Vandaag wel even geoefend met verschillende manieren van (door)zitten/lichtrijden, maar ik blijf óf de pommel voelen óf op de cantle terecht komen. Experimenteren met beugellengte had ik al gedaan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:50

Iemand nog interesse in mijn barefoot cheyenne met VPS maat 2 met pad? Ik kan er echt niet op zitten....... Mag voor een kleine prijs weg.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:09

wat is een kleine prijs? en er zit geen singel en beugels bij?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:26

ik volg ff. miss helpt mij het om een keuze te maken voor een nieuw zadel.

Dus ben nog erg aan het dubben wat ik wil gaan doen. IVM mijn pony niet extreem groot is, niet heel lang is (17 inch is de max lengte voor hem. En ik pas in 16.5 en 17 inch. 17.5 ga ik in glijden en 18 inch is al helemaal een ramp!!)

Dus is dit topic wel handig

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:03

Ik heb het idee dat de "lepel" van de zitting van mijn London ongelijk is opgevuld, hierdoor heb ik het idee dat het zadel scheef zit terwijl dat niet zo is. Hebben meer mensen hier last van? Hoort dit goed te komen nadat het zadel verder is ingereden?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:14

we hebben net 3 pagina's terug deze modertor-melding gehad dus ik denk niet dat het handig is om hier zadels weer te koop aan te bieden ;)

Revanches schreef:
Het is niet de bedoeling om dit topic binnen te vallen en eigen zadels te koop aan te bieden. Hiervoor hebben we de boktmarkt.
http://www.bokt.nl/markt
Evenals het bespreken van marktplaatsadvertenties is niet toegestaan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:56

o sorry, ik lees niet alle 401 pagina's hoor hihi;-)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:09

nee tuurlijk :+