Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:41

Ja een paard is bitloos net zo goed te scholen.
Nee, de ademhaling wordt niet belemmerd als je de neusriem op de JUISTE hoogte hangt.
En de laatste alinea... daar zijn we dus al 40 pagina's over aant discussieren.

spiritoesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:19

Lachen dan zou ik ook graag een atrikel als dit zien waarin verteld word wat een zadel doet op de rug van een paard.... Wat ons gewicht daarbij doet en dan niet te vergeten de onbalans waar wij ons vaak niet eens bewust van zijn. Het gewicht wat een paard krijgt door alleen maar aan te singelen.

Ik ben zeker een voorstander van paardvriendelijk rijden Lachen Maar ik denk dat we gewoon terug moeten naar de tijd van de indianen .... Geen zadel geen bit. Of er gewoon helemaal niet meer op gaan zitten Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:40

Ai, zonder zadel is slecht, vergis je niet! Zelfs in de tijd van de Grieken, toen het nog normaal was, werd er aangeraden te rijden op uitsluitend paarden met brede, bespierde ruggen.

Je wilt nl niet op de ruggegraat zitten. Dit is niet prettig voor een paard.

Dat indianen zonder zadel reden, was omdat ze er geen hadden, niet omdat het zo goed is voor de paarden. En die ze wel hadden, gebruikten ze ook echt wel en anders ging er wel een soort tapijtje of dierenvellen op.
Er zijn nogal wat misverstanden over paarden en indianen. De meesten fokten en handelden, het was een soort vee en ze werden ook wel gebruikt om de travois te slepen (wat voorheen honden deden) en het rijden werd pas later een beetje gebruikelijk, maar is nooit een serieuse sport geweest ofzo. Het gebruikt van het paard was toen bepaald anders. Ze bonden trouwens een touw om de onderkaak als rem. http://kingdomofhorses.com/myPictures/N ... _horse.jpg
De "paarden"waren trouwens vaak niet groter dan 1.40m, niet vergelijken met paarden van nu! Velen zouden er nu schande van roepen en zeggen dat ze veel te groot waren voor hun rijdieren, hahaha.
Tegenwoordig (al meer dan een eeuw) rijden indianen gewoon met zadels en gebruiken alle moderne middelen die voor handen zijn hoor, ze hebben die ontwikkeling heus niet voorbij laten gaan.

Het zadel is juist ontwikkeld voor het paard. Dat de ruggegraat ontlast wordt. En met stijgbeugels kun je de zit verlichten.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-03-08 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:50

Zojuist heeft mijn boscrosser in de bak gelopen
Bitloos Lachen
Zo'n hoofdstel gemaakt met wat eerder als link gestaan had door touwtjes door een hoge neusriem te doen.
Kawa liep er braaf op.
Ook van galop naar stap gedaan met mijn handen naar voren Knipoog
Wissel gesprongen.

Marco had er ff een filmpje van gemaakt.
Maar dat is een MOV bestand en dat krijg ik nog niet ingekort en helemaal uploaden is lang.
Dus ff kijken of ik iets kan downloaden om het in te korten Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:53

Ow leuk, we wachten af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:55

SuperSmurf schreef:
@ Maanling; dat zijn inderdaad ook de twee dingen die ik ken. En ook wat lusitana met het onderzoek dat ze aanhaalde ondersteunt. Maar ik vraagme dus af hoe het dan kan dat sommige paarden op een bit dus wel stoppen en bitloos niet.

gewenning? Druk in de mond is een rem (ff grof bekeken), druk op de neus niet? zagen, noodrem etc kan natuurlijk niet.. K moet zeggen dat de mijne bitloos buiten fijner is, maar heb dan ook alleen met hem ervaring..

RK: Ik ga trouwens vanavond weer s met bit rijden (anderhalve maand geleden) om te lkijken hoe dat gaat vergeleken met t bitloos.. Kan geen fotografe regelen denk ik, maar verslag doen kan natuurlijk wel Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:50

@Lusitana: gave foto's!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:55

vind het een beetje overdreven hoor.
als je normaal en fatsoenlijk rijdt zal het echt niet zo erg worden als die foto's. kan me niet echt voorstellen....
anders was het toch allang verboden lijkt me....

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:58

Waratje schreef:
SuperSmurf schreef:
maar ik heb trouwens ook wel eens gehad dat ik een paard ook niet om kreeg. Dat was mét bit. Hij was simpelweg sterker dan ik ( welk paard niet Knipoog ) en ik kreeg hem gewoon écht niet om

Ook niet als je het bakstuk zou pakken? Lijkt me een erg eng paard om op te rijden, eerlijk gezegd.

Nou ik kan daar dan niet bij hoor! En als een paard echt aan de kletter gaat, ga ik geen halsbrekende toeren uithalen om bij de bakstukken te komen. Haha! En nee hoor, helemaal geen eng paard. Normaliter enorm braaf, maar ja.. een volbloed he. En een ex renner. En als die gaat, dan gaat ie dus ook echt. Dan kan ik alleen maar zitten en wachten tot het over is en in de tussentijd schietgebedjes doen dat er niks gebeurt Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:15

Ik heb de discussie voornamelijk op de achtergrond gevolgt (vind hier en daar sommige stukken heel interessant!).
Maar om nog even terug te komen op een paard bitloos te stoppen. Dat kan echt wel. Het paardje waar ik op rij stopt al als ik mijn hakken teveel uitdruk maar ook als ik Whoa roep. Dat laatste zit er geloof ik zo ingeramd dat het een automatisme is geworden. Een tijdje terug raakte ze in paniek van een halstertouw (lang verhaal) en rukte bekant het hekwerk uit elkaar. Een keer hard Whoa en mevrouw stond stil, lang genoeg om het touw los te maken. Zelfs los naast me staat ze al stil op het woordje, een heerlijke ervaring...
Een van de jongens zit nu net in de longeerfase en ook die wordt het woordje in'geramd'. Meneer stopt graag want stoppen (whoa) is een knuffel.

Ik rij dus zowel met als zonder bit. Dat laatste voornamelijk ter controle van de hulpen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:30

SuperSmurf schreef:
Nou ik kan daar dan niet bij hoor! En als een paard echt aan de kletter gaat, ga ik geen halsbrekende toeren uithalen om bij de bakstukken te komen. Haha! En nee hoor, helemaal geen eng paard. Normaliter enorm braaf, maar ja.. een volbloed he. En een ex renner. En als die gaat, dan gaat ie dus ook echt. Dan kan ik alleen maar zitten en wachten tot het over is en in de tussentijd schietgebedjes doen dat er niks gebeurt Knipoog

Deze rijdt je bitloos of met bit? En is ook niet bitloos te stoppen? Gaat het hoofd dan omhoog of juist tussen de benen? Dat maakt nl een enorm verschil in wat je kunt doen.

Mijn paarden leren trouwens ook snel op "ho" star te blijven. Dit kan ze idd helpen met het uit benarde situaties halen en is een goede "afstandsbediening" als je even je handen vol hebt met hek dichtdoen ofzo... Haha! Kan ik iedereen aanraden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:11

Maanling schreef:
@Lusitana: gave foto's!

Dank je. Er zijn redelijk wat glasplaten (want zo ging dat vroeger) bewaard gebleven, met name van rond de eeuwwisseling (1900). Niet lang daarna zijn de oude gebruiken zo goed als uitgestorven, evenals de talen. Er zijn nog maar weinig indianen die hun eigen taal spreken omdat ze verplicht werden engels te spreken. Een handjevol, oa de Havsupai en Navajo hebben hardnekkig volgehouden ook hun eigen taal te blijven spreken en je ziet dat die het ook tegenwoordig nog onderling gebruiken, maar anderen spreken echt alleen maar engels, of het moet al om een ceremonie gaan ofzo. Ze zijn hele erg bezig om kinderen weer hun eigen taal bij te brengen, maar een heleboel zijn al verloren gegaan. Vooral omdat ze niet geschreven werden. De Cherokee zijn de enige die hun taal in tekens schreven (heb ik ook geleerd). De Navajo werden vervolgens weer heel gemeen gebruikt omdat ze hun taal nog spraken, om in de oorlog boodschappen door te geven, omdat verder niemand dat kon begrijpen. Hier is ook nog een film over gemaakt: "windtalkers". Maar ik bedoel, eerst mochten de indianen hun talen niet meer spreken, maar als het van pas komt worden ze er weer voor misbruikt. Boos!

Er zijn wat hardnekkige romantische en verkeerde ideeën over indianen, maar sinds die in reservaten zijn gestopt zijn ze dus verblankt, zeg maar, en zulke geweldige paarden volken waren het heus niet allemaal (er zijn honderden stammen en veel waren boeren of vissers, lang niet allemaal waren prairie indianen met paarden). Leuk detail, de Havasupai kunnen wel allemaal rijden, hun vallei is alleen te paard met helicopter te bereiken. Veel van hen worden trouwens rodeo ruiter, of gids, en gaan dan met toeristen te paard rond of ze leiden de "mule train" ...Havasupai homepage;Toerisme ; http://www.cavaroc.com/pixelpost/images ... 7_15_2.jpg

Maar goed, denken aan indianen als 1 volk, is hetzelde als denken aan Europeanen als 1 volk.

Enfin, allemaal totaal off-topic. Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:15

poekel schreef:
vind het een beetje overdreven hoor.
als je normaal en fatsoenlijk rijdt zal het echt niet zo erg worden als die foto's. kan me niet echt voorstellen....
anders was het toch allang verboden lijkt me....

Heb jij het nu ook over het rijden met bit? Zo ja, dan raad ik je aan om eerst het topic door te lezen voordat je reageert Haha!

@ lusitana; nu rijd ik hem dus helemaal niet meer, dus het zal ook niet meer gebeuren. ( is zelfde oude man als waar ik het in pb over had ) maar dat ging inderdaad gewoon met hoofd naar voren. Weet niet precies meer war het hoofd exact was, maar dat zal dan inderdaad omhoog of naar voren zijn geweest. En was overigens met bit Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:32

Okee.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:43

Mijn oude dame was ook een ramp qua rem, op boom of hek af liever niet want ze rent gewoon door, aan de teugels komen, tja als je dood wilt, de enige rem die zij kent is benen erin, verlichte zit en teugels los, dan gaat het heel snel over. Ik heb haar hierdoor wel altijd met bit en zelfs hulpteugels gereden, tot ik me meer ging verdiepen in bitloos, het laatste half jaar heb ik haar volledig bitloos gereden en dat ging prima, beter als met bit, nu roep ik wel eens had ik dat 10 jaar eerder ontdekt, maar dan had ik het lef niet gehad ben ik bang, nu ken ik het verschil en zou ik het makkelijker weer proberen, ook mijn dame wordt helaas niet meer gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:46

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:49

Ik kan ze niet afspelen helaas....ik was wel benieuwd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:51

ook niet als je hem eerst opslaat?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:53

Nee, maar hij zegt iets over een codec ofzo? Waarschijnlijk heb ik het goede programmaatje niet. Ik zal het eens aan mijn man vragen ( maar die is nu naar ICT cursus Haha! ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:54

Bij mij zeurt hij ook over de codec, maar als ik hem dan opsla doet hij het wel...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:56

Bij mij zijn ze enorm slecht. Ik zie wel 3 paarden! Haha! En verder zie ik vooral veel strepen Knipoog Hij opent bij mij automatisch in? WindowsMedia.com of zo denk ik.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:56

Als ik naar de hulp pagina van Windows ga, zegt hij dat ik iets moet uitzetten in mijn beveiliging. Dat doe ik maar niet zonder mijn man, aangezien we hier een eige server hebben draaien Bloos Geen idee wat ik dan weer mol. Ik moet gewoon even geduld hebben ben ik bang.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:58

Zie wel dat ie keurig stil staat vanuit de galop Haha! Maar verder zie ik dus niet zo heel erg veel helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:00

nou heee..... Verdrietig
Ben ik dan zolang bezig om het van een quick time naar een avi te krijgen Lachen

Ga ik nog maar weer verder fröbelen