Skippy01 schreef:Joliieeenn schreef:Hi, ik kom hier ook even spieken. Ik heb sinds Zondag mijn bijrijdpaard na 4 maanden hopeloos alle handelaren af zoeken terug op stal staan. Nu, ik wilde al langer een anatomisch hoofdstel proberen, de vorige eigenaar vond het maar onzin dus ging het niet door... Nu is hij van mij, dus kan het wel! Het is een paard wat eigenlijk zijn hele leven in de handel heeft gestaan en erg veel moeite heeft met de hand te vertrouwen. Teveel druk is staken, te weinig contact is hoofd schudden. Dit was eigenlijk zo goed als opgelost maar in die 4 mnden is er ook weer veel van afgebroken. Nu kwam ik dit topic weer tegen en vroeg mij af of er hier mensen zijn die ook een gevoelig paard hebben en of een anatomisch hoofdstel heeft geholpen?
Ik heb jammer genoeg niemand in de omgeving die een rambo bijv voor mij heeft om eens te proberen en ik wil er niet al te veel geld aan uit geven als ik niet weet of mijn paard dit fijn vindt of niet. Ik vind de Fairfield chester of lingus mooi trouwens (en een mooie prijs) maar welke van de 2 zou ik dan moeten hebben?Alvast bedankt!
Wat fijn dat je je paard terug hebt op deze manier!
De lingus laat het bit stabiel in de mond liggen, maar komt qua pasvorm denk ik een stuk nauwer. voordeel is dat je de kaak niet dichtzet en je paard dus makkelijk onder de druk uitkan door zijn mond te openen. Lijkt mij een fijn hoofdstel, maar heb het idee dat het qua pasvorm voor mij haflinger met kort en breed hoofd niet ideaal zou zijn.
Ik heb zelf de chester en vind dat een fijn hoofdstel, qua maat fijn aan te passen ook. Mijn paard is echter nooit verreden geweest en dus gewoon fijn aan het bit in drie gangen. Ik durf niet te zeggen wat het doet voor paarden die al wel verreden zijn, maar het is een zacht hoofdstel dat (bij mijn paard althans) fijn de juiste stukken vrij laat op het hoofd en stabiel ligt. De rest is ook een stukje ruiterhand en bitkeuze natuurlijk.
Ja heel fijn! Ben 4 maanden doodziek ervan geweest maar het is gelukkig goed gekomen. Jammer wel weer voor het paard maar dat komt ook weer in orde. Zoals ik gisteren al zei "oplap rondje nr 2 en deze keer de laatste keer!"
Bedankt voor je fijne uitleg! Ik denk dat dit paard het fijn vindt als het bit stil ligt. Hij heeft een fijner hoofd dus die pasvorm zal ook wel goed zijn. Ik vind de Chester wel mooier

Ik vind de Lingus fijn klinken voor hem. Misschien komen er nog wat reacties op mijn vraag en zo niet ga ik deze denk ik toch eens proberen. Hopelijk maakt hij dan geen misbruik van zijn vrijheid want het is en blijft een aparte