Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:37

Skippy01 schreef:
Joliieeenn schreef:
Hi, ik kom hier ook even spieken. Ik heb sinds Zondag mijn bijrijdpaard na 4 maanden hopeloos alle handelaren af zoeken terug op stal staan. Nu, ik wilde al langer een anatomisch hoofdstel proberen, de vorige eigenaar vond het maar onzin dus ging het niet door... Nu is hij van mij, dus kan het wel! Het is een paard wat eigenlijk zijn hele leven in de handel heeft gestaan en erg veel moeite heeft met de hand te vertrouwen. Teveel druk is staken, te weinig contact is hoofd schudden. Dit was eigenlijk zo goed als opgelost maar in die 4 mnden is er ook weer veel van afgebroken. Nu kwam ik dit topic weer tegen en vroeg mij af of er hier mensen zijn die ook een gevoelig paard hebben en of een anatomisch hoofdstel heeft geholpen?

Ik heb jammer genoeg niemand in de omgeving die een rambo bijv voor mij heeft om eens te proberen en ik wil er niet al te veel geld aan uit geven als ik niet weet of mijn paard dit fijn vindt of niet. Ik vind de Fairfield chester of lingus mooi trouwens (en een mooie prijs) maar welke van de 2 zou ik dan moeten hebben? :+ Alvast bedankt!

Wat fijn dat je je paard terug hebt op deze manier!

De lingus laat het bit stabiel in de mond liggen, maar komt qua pasvorm denk ik een stuk nauwer. voordeel is dat je de kaak niet dichtzet en je paard dus makkelijk onder de druk uitkan door zijn mond te openen. Lijkt mij een fijn hoofdstel, maar heb het idee dat het qua pasvorm voor mij haflinger met kort en breed hoofd niet ideaal zou zijn.
Ik heb zelf de chester en vind dat een fijn hoofdstel, qua maat fijn aan te passen ook. Mijn paard is echter nooit verreden geweest en dus gewoon fijn aan het bit in drie gangen. Ik durf niet te zeggen wat het doet voor paarden die al wel verreden zijn, maar het is een zacht hoofdstel dat (bij mijn paard althans) fijn de juiste stukken vrij laat op het hoofd en stabiel ligt. De rest is ook een stukje ruiterhand en bitkeuze natuurlijk.

Ja heel fijn! Ben 4 maanden doodziek ervan geweest maar het is gelukkig goed gekomen. Jammer wel weer voor het paard maar dat komt ook weer in orde. Zoals ik gisteren al zei "oplap rondje nr 2 en deze keer de laatste keer!"

Bedankt voor je fijne uitleg! Ik denk dat dit paard het fijn vindt als het bit stil ligt. Hij heeft een fijner hoofd dus die pasvorm zal ook wel goed zijn. Ik vind de Chester wel mooier :+

Ik vind de Lingus fijn klinken voor hem. Misschien komen er nog wat reacties op mijn vraag en zo niet ga ik deze denk ik toch eens proberen. Hopelijk maakt hij dan geen misbruik van zijn vrijheid want het is en blijft een aparte :+

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:06

Saaams schreef:
Joliieeenn schreef:
Hi, ik kom hier ook even spieken. Ik heb sinds Zondag mijn bijrijdpaard na 4 maanden hopeloos alle handelaren af zoeken terug op stal staan. Nu, ik wilde al langer een anatomisch hoofdstel proberen, de vorige eigenaar vond het maar onzin dus ging het niet door... Nu is hij van mij, dus kan het wel! Het is een paard wat eigenlijk zijn hele leven in de handel heeft gestaan en erg veel moeite heeft met de hand te vertrouwen. Teveel druk is staken, te weinig contact is hoofd schudden. Dit was eigenlijk zo goed als opgelost maar in die 4 mnden is er ook weer veel van afgebroken. Nu kwam ik dit topic weer tegen en vroeg mij af of er hier mensen zijn die ook een gevoelig paard hebben en of een anatomisch hoofdstel heeft geholpen?

Ik heb jammer genoeg niemand in de omgeving die een rambo bijv voor mij heeft om eens te proberen en ik wil er niet al te veel geld aan uit geven als ik niet weet of mijn paard dit fijn vindt of niet. Ik vind de Fairfield chester of lingus mooi trouwens (en een mooie prijs) maar welke van de 2 zou ik dan moeten hebben? :+ Alvast bedankt!

Je kan de micklem testen bij dochorse. Volgens mij voor een week. Zou hierbij ook wel de trust inno sense eens testen via dochorse. Denk dat je paard er blij van word :)

Ohw had deze reactie gemist. Ik woon in Belgie, dus eens even kijken of dit ook in Belgie kan. Die trust inno sense ga ik eens even opzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:09

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:45

Die is wel erg mooi!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:55

Vandaag mijn Kramer Lund eens op mijn andere paardje getest. Normaal moet die echt niks weten van riempjes voor het bit langs. Nu in combi met Sprenger bitje, reageerde hij er eigenlijk best fijn op.
Afbeelding
Afbeelding

Kelszz_

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:30

Mag ik hier een vraag stellen? Een van jullie bokkers een fijn bitje voor een paard wat zijn tong naar buiten gooit? Bit is inmiddels helemaal passend en paard is ook helemaal na gekeken. Hoop wat te kunnen bereiken met een anatomische hoofdstel

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:05

@Kelszz: op welk moment gooit hij het naar buiten? Tijden terug ergens een stuk gelezen van iemand die het probleem rijtechnisch opgelost had, geen idee of ik het nog terug kan vinden...
Heb je verschil gemerkt op verschillende bitten? (en heeft het paard toevallig heel weinig ruimte in de mond? of een dikke tong?)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:15

Myler bit?

Die kun je op een aantal plekken ook op proef meekrijgen. Die van mij doet het daar echt heel fijn op. Zij had ook te weinig ruimte in haar mond voor het bit wat ik er toen in had liggen.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:26

@siskeh Hebben het al geprobeerd inderdaad met recht richten. Dit heeft al heel veel gescheeld waardoor gelukkig nu niet meer de gehele tong naar buiten komt glijden. Wel nog een klein stukje dus hoop dat we dat hiermee nog kunnen veranderen maar dat heeft gelukkig al wel een groot verschil gemaakt. Het is inderdaad een paard met een vrij dikke tong. Tot heden is een enkelgebroken dunne onderleg trens het prettigste voor haar. Juist de trust inosense e.d. maken het alleen maar erger ipv beter.

@Sakura789 Myler is het enigste wat we nog niet hebben geprobeerd. Dat staat nog op het lijstje om te kijken of ze daar zich nog prettiger bij voelt. Bedankt voor de tip!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:36

Kelszz_ schreef:
@siskeh Hebben het al geprobeerd inderdaad met recht richten. Dit heeft al heel veel gescheeld waardoor gelukkig nu niet meer de gehele tong naar buiten komt glijden. Wel nog een klein stukje dus hoop dat we dat hiermee nog kunnen veranderen maar dat heeft gelukkig al wel een groot verschil gemaakt. Het is inderdaad een paard met een vrij dikke tong. Tot heden is een enkelgebroken dunne onderleg trens het prettigste voor haar. Juist de trust inosense e.d. maken het alleen maar erger ipv beter.

@Sakura789 Myler is het enigste wat we nog niet hebben geprobeerd. Dat staat nog op het lijstje om te kijken of ze daar zich nog prettiger bij voelt. Bedankt voor de tip!

Misschien kan je ook nog kijken naar een Fager julia bit. Dit is een normaal dunner dubbelgebroken trensje met tongruimte. Mijn paard die gevoellig is op de tong en dikke tong heeft is dat een trens die fijnste werkt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:18

Ah, duidelijk, inderdaad kán je met rechtrichten e.d. al een heel stuk bereiken, als dat bit prettig werkt zou je best naar een myler kunnen krijgen, dat een trust innosense bit niet werkt is vrij "logisch" met een dikke tong! Heb je toevallig een leerbitje(emiel voest) geprobeerd? Nu is dat wel een bit waarmee je niet op wedstrijd mag starten, dat is wel iets om in overweging te nemen.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 00:14

Afbeelding
Gisteren ons nieuw hoofdstel getest.
LJ primus legacy.

En wat een verschil. De aanleuning was zo evenwichtig en rustig in tegenstelling tot normaal.
Normaal is ze erg onrustig. Durft ze te hangen of te slaan met haar hoofd.
Wij zijn fan!
En wat een kwaliteit en pasvorm.
Leer achter de oren en neus versterkt met zachte Padding.
160 euro nieuw.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:00

Heb je ook een foto vanaf de zijkant?

Wel fijn dat ze zo positief reageerde erop!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:09

Hier meer mensen ervaring met de HorseGear Lunair?
Vriendin van mij heeft hem aangeschaft maar de pasvorm laat echt te wensen over.

Het hoofdstel zit goed alleen de kaakriem is met geen mogelijkheid dicht te krijgen...
Epplejeck wil ook niet echt meedenken en zegt dat het hoofdstel niet geschikt is voor dit paard.
Paar lijkt geen abnormaal grote kaak te hebben. Bij mijn paard hetzelfde probleem.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:19

Zonde @keeyzie

Dit heb ik ook gehad met hetzelfde model hoofdstel maar dan van Krämer.
Alles perfect op maat gemaakt en zat prima, tot we dus bij de kaakriem aankwamen..
Kreeg die net zoals bij jou ook echt met geen mogelijkheid dicht :P

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:04

Ben ik nog eens. Hoe is de kwaliteit van de fairfield hoofdstellen?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:05

Goed!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:47

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 06:53

Joliieeenn schreef:
Ben ik nog eens. Hoe is de kwaliteit van de fairfield hoofdstellen?

Goed! Rijd er nu al maanden met plezier mee rond (Fairfield Chester). Paardlief vind het ook een prettig hoofdstel.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:35

Weet iemand of ik nog een hoofdstel over het hoofd zie? Ik ben op zoek naar een hoofdstel met één riem aan de zijkant en zonder sperriem. Voor mijn gevoel zit daar de meeste jeuk en irritatie bij mijn paard.

Ik kom nu op de Schockemohle Delta en de Fairfield Lingus uit. Waarbij ik van de laatste me wel afvraag of je niet te zwaar op de neus inkomt. Is er nog een hoofdstel die ik over het hoofd zie? Ik heb weinig problemen met het rijden, ze is vrij licht en gemakkelijk. Alleen ik zou dat extra comfort wel graag hebben, minder riempjes en zachter bij de oren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:07

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:49

Hoihoi,

Ik meld mij ook even hier want ik heb wat vraagjes! Bij mijn haflinger gebruik ik nu een hoofdstel met een lage neusriem, hier loopt ze een stuk fijner op dan op een hoge neusriem dus vandaar de keuze. Nu heb ik alleen het probleem dat de riempjes aan de zijkant steeds bijna in haar oog prikken... Al meerdere geprobeerd maar is bij allemaal hetzelfde verhaal...

Nu zit ik naar de Rambo Micklem te kijken, heeft er iemand ervaring mee hoe deze zitten bij paarden met een wat breder hoofd? En is het qua werking vergelijkbaar met de lage neusriem?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:51

Als een lagen neusriem fijn werkt zou ik eerder kijken naar een fairfield chester hoofdstel van hookse.
Dit hoofstel kan je namelijk op de neusriem nog breder maken waardoor je het makkelijker vrij kan maken.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:19

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:33

Tanja_14 schreef:
Hoihoi,

Ik meld mij ook even hier want ik heb wat vraagjes! Bij mijn haflinger gebruik ik nu een hoofdstel met een lage neusriem, hier loopt ze een stuk fijner op dan op een hoge neusriem dus vandaar de keuze. Nu heb ik alleen het probleem dat de riempjes aan de zijkant steeds bijna in haar oog prikken... Al meerdere geprobeerd maar is bij allemaal hetzelfde verhaal...

Nu zit ik naar de Rambo Micklem te kijken, heeft er iemand ervaring mee hoe deze zitten bij paarden met een wat breder hoofd? En is het qua werking vergelijkbaar met de lage neusriem?

De frontriem is ruim genoeg? Dat deze de bakstukken niet naar voren trekt?