[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 00:31

@ cinnepin. Ik weet niet waar bij jou de nek zit, maar hij ligt niet in haar nek, maar inderdaad wel iets te ver naar voren. Ik schreef al dat het niet de meest florissante foto was. Maar dat was geen antwoord op mijn vraag. Dus je reactie heb ik helaas niks aan. Maar bedankt dat je zag dat het zadel wat te ver naar voren lag.

pmarena

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 08:46

Ha Uudje, dat is wel de witste Fjord die ik ooit heb gezien zeg!

Het ziet er inderdaad niet fijn uit zo. Balen dat het op deze niet goed ligt.
Je hebt vast al het 1 en ander geprobeerd neem ik aan?

Ik vind het er vooral zo uitzien alsof het zadel voorover kiept?

Je kan natuurlijk altijd een keer een afspraak maken met de passervice van bvb. Suzanne van BuitenZinnig.nl om eens te kijken naar je zadel en wat Ghost (en andere) zadels mee te nemen om te passen?

Dan ben je als het goed is in 1 ochtendje / middagje meteen een stuk wijzer :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:11

@Pmarena: dat voorover meende ik ook al te zien, maar dacht dat ik misschien niet vaak genoeg naar barefoot zadels keek tegenwoordig, zou een te grote pommel dan aan de orde kunnen zijn? Of eerder dat het paard iets overbouwd is?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:24

Ligt misschien ook een beetje aan de foto Pmarena, want heb ook nog ergens een foto waar het zadel juist weer achterover lijkt te hellen. Een afspraak maken met buitenzinnig is inderdaad misschien niet zo verkeerd. Goeie tip!
Ik ben niet iemand van allerlei fratsen met zadels en dekjes uithalen om een zadel passend te maken. Hij moet goed liggen zoals ie is Inc dekje met in lagen en anders pech gehad.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:29

siskeh schreef:
@Pmarena: dat voorover meende ik ook al te zien, maar dacht dat ik misschien niet vaak genoeg naar barefoot zadels keek tegenwoordig, zou een te grote pommel dan aan de orde kunnen zijn? Of eerder dat het paard iets overbouwd is?

Je had het dus wel goed gezien op de foto. Maar ik heb niet het idee dat ze overbouwd is. Op deze foto kun je het beter zien zonder zadel.
Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:34

Nog een andere vraag trouwens. Ik ben opzoek naar een goede bareback pad voor erbij en nu heb ik een hele goeie gezien van grandeur. Maar ik kan ook voor een hele mooie prijs een christ fellsattel (het barocke model) kopen. Heeft er iemand hier ervaring mee? Hoor namelijk ook dat ie nogal glad is met rijden. En met die hyperkip van mij lijkt me dat niet echt handig.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:06

Wauw wat een gave fjord super mooi dat ie zo wit is! :D

Toch nog een vraagje over mijn Nevada.
Voor een tijdje geleden had ik een filmpje gemaakt van het rijden en toen hoorde ik iemand zeggen dat mijn zadel zo kraakte, dat klopt dat deed hij toen ik hem net had ook heel erg. Verder heb ik er geen aandacht aan geschonken omdat ik er vanuit ging dat het nieuwigheid zou zijn.

Nu heb ik heb zadel voor het grootste gedeelte wel ingereden denk ik en ook regelmatig ingevet. Het gekraak is al stukken minder maar nog wel wat aanwezig. Is dat iets wat normaal is en vanzelf wegtrekt naarmate het helemaal gevormd is of is er toch iets niet helemaal goed?

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:00

Julu72 schreef:
Zijn de Barefoot lederen beugelriemen een fijne match met een Ghostzadel (vetleer)?

Zijn er ervaringsdeskundigen onder jullie? Ik hoor het graag, want ik moet nog beugelriemen aanschaffen voor mijn nieuwe Ghostzadel.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:01

Petrichor schreef:

Voor een tijdje geleden had ik een filmpje gemaakt van het rijden en toen hoorde ik iemand zeggen dat mijn zadel zo kraakte, dat klopt dat deed hij toen ik hem net had ook heel erg. Verder heb ik er geen aandacht aan geschonken omdat ik er vanuit ging dat het nieuwigheid zou zijn.

Nu heb ik heb zadel voor het grootste gedeelte wel ingereden denk ik en ook regelmatig ingevet. Het gekraak is al stukken minder maar nog wel wat aanwezig. Is dat iets wat normaal is en vanzelf wegtrekt naarmate het helemaal gevormd is of is er toch iets niet helemaal goed?

Ik volg even mee, mijn zadel doet dit ook. Ben er zelf al aan gewend maar mederuiters op buitenrit worden er gestoord van :')

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:17

Ik denk dat ik er voor voorlopig uit ben. Ik ga eens kijken voor de grandeur bareback pad met in lagen. Er komt ook een dekje met inlagen onder dus genoeg ruggengraat vrijheid. De pad is een stuk korter dan mijn zadel en ik rij nu ook regelmatig zonder zadel vanwege het niet al te best passen van mijn zadel, dus ben dat wel gewend. Zo kan ik ondertussen mijn zadel zien te verkopen en even door sparen voor een ander zadel. Het gaat om deze pad
Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 22:53

xLes schreef:
Petrichor schreef:

Ik volg even mee, mijn zadel doet dit ook. Ben er zelf al aan gewend maar mederuiters op buitenrit worden er gestoord van :')

Ik zelf hoor het eigenlijk ook niet zo en kan mij er ook totaal niet aan irriteren gelukkig. :+

Toch ben ik wel heel nieuwsgierig hoe dit nu kan, mijn vorige zadel (dressuur zadel met boom) kraakte nog veel erger en echt elke wedstrijd kreeg ik wel blikken of opmerkingen. Achteraf bleek dat het zadel niet fijn meer op mijn paard lag (zadel kantelde naar achteren) en van dat zadel heb ik ook gigantische heupklachten gehad zonder dat ik er erg in had dat het wel eens door mijn zadel kon komen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:07

Julu72 schreef:
Julu72 schreef:
Zijn de Barefoot lederen beugelriemen een fijne match met een Ghostzadel (vetleer)?

Zijn er ervaringsdeskundigen onder jullie? Ik hoor het graag, want ik moet nog beugelriemen aanschaffen voor mijn nieuwe Ghostzadel.

Wat wil je precies weten? Of ze qua maat passen door de ringetjes? of qua kleur?

MarEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:43

Citaat:
k denk dat ik er voor voorlopig uit ben. Ik ga eens kijken voor de grandeur bareback pad met in lagen. Er komt ook een dekje met inlagen onder dus genoeg ruggengraat vrijheid. De pad is een stuk korter dan mijn zadel en ik rij nu ook regelmatig zonder zadel vanwege het niet al te best passen van mijn zadel, dus ben dat wel gewend. Zo kan ik ondertussen mijn zadel zien te verkopen en even door sparen voor een ander zadel. Het gaat om deze pad

Leuk dat je de Reitpad gaat kiezen. Hij is echt heel fijn. Ik ben er met mijn jonge merrie heel blij mee.
Goede ruggengraat vrijheid en als ruiter zit je vastgeplakt aan de stof.

Veel plezier ermee en laat eens weten hoe hij jullie bevalt :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:27

Afbeelding

Wat vinden jullie hiervan?Het is een ghost Toscana met boogje aan de voorzijde..Ik vond de originele Toscana niet fijn,maar rijdt echt super vind ik..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:16

Ik vind hem mooier zonder dat ding aan de voorkant. De Toscane is wel echt een hemelse bbp, die heb ik laatst nog een weekje getest, we zijn er alleen mentaal nog niet aan toe :')

@julu72 met een beetje moeite kun je de beugelriemen van barefoot door de ringetjes halen. Qua leder past het wel, alleen door het ijzeren stuk+leder gaat het er bijna niet door (ik had een touwtje aan de gesp gemaakt en zo erdoor getrokken met wat kracht :+)
Verder werkt het prima met een vetlederen zadel. Je moet alleen even uitkijken dat de onderste T-gesp niet blijft haken achter je zweetblad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:10

Nou dat boogje vind ik eigenlijk een beetje tè... :o
Kan er niet wat van de bovenkant af zodat hij wat minder bombastisch is...? :)

Wat kraken betreft: dat kan bij elk zadel een andere oorzaak hebben.
Het is handig om eerst te localiseren waar het kraken vandaan komt.

Dus stuk voor stuk elimineren van de mogelijkheden. Je zadel precies zoals het nu is eerst: probeer in kaart te brengen op welke momenten het wel of niet, minder / erger kraakt :)

Vervolgen een keer zonder beugelriemen zoveel mogelijk doen wat je anders ook doet (ook lichtrijden!) en kijken of het gekraak dan weg is: dan heb je de oorzaak gevonden. En kan je kijken of het met andere riemen / hoesje om je riemen weg is.

Als dat weinig verschil maakt, dan een keer zonder de zitting rijden (als dat gaat) en wie weet heb je dan de oorzaak. Dan kan het enorm schelen als je de zitting er even opnieuw opplakt waardoor hij bvb. minder onder spanning staat dan hoe hij eerst zat.

Bij westernzadels geeft men als sinds jaar en dag de tip om iets als talkpoeder tussen de elkaar rakende lederen delen te strooien, dan kan het leer niet meer zo snel over elkaar heen gaan kraken en piepen omdat het meer glijdt door het zachte poeder er tussen :)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:41

Zijn er ervaringsdeskundigen onder jullie? Ik hoor het graag, want ik moet nog beugelriemen aanschaffen voor mijn nieuwe Ghostzadel.[/quote]

Wat wil je precies weten? Of ze qua maat passen door de ringetjes? of qua kleur?[/quote]

Wat het verschil is tussen de mix biothane + vetleer en de leren beugelriemen van BF + vetleer. Slijtage m.n.
Qua maat passen ze toch gewoon (de gewone beugelriemen, niet de T-beugelriemen)?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:08

Op zich zou de boog wel wat lager kunnen ja,maar hij zit nergens in de weg en vind hem zelf wel comfortabel..De gewone Toscana zat voor mij vreselijk breed en door deze boog wordt de zit een stuk smaller..Op de madriana zit ook een boogje,wel kleiner maar die zit ook smaller dan de toscana zonder boog..

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:19

Ik zit met mijn bips niet meer zo fijn in mijn maat 1, voor mijn gevoel te krap.

Nu wil ik over op een maat 2, maar gaat die niet te groot zijn voor mijn pony?

Dit is mijn maat 1 zadel + pony
Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:30

@ pineapple.
Ik had je foto ook al op fb gezien bij de boomloos verkoop pagina. En ben bang dat een maat 2 te lang word. Ik heb een Cheyenne maar 2 getest en die was voor mijn fjord en mij veel te groot en maat 1 ging gelukkig goed. Maar je zou eens kunnen kijken of je misschien ook eerst een maat 2 kunt testen. Nadeel bij onze fjordjes is nu eenmaal die korte rug.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:35

MarEd schreef:
Citaat:
k denk dat ik er voor voorlopig uit ben. Ik ga eens kijken voor de grandeur bareback pad met in lagen. Er komt ook een dekje met inlagen onder dus genoeg ruggengraat vrijheid. De pad is een stuk korter dan mijn zadel en ik rij nu ook regelmatig zonder zadel vanwege het niet al te best passen van mijn zadel, dus ben dat wel gewend. Zo kan ik ondertussen mijn zadel zien te verkopen en even door sparen voor een ander zadel. Het gaat om deze pad

Leuk dat je de Reitpad gaat kiezen. Hij is echt heel fijn. Ik ben er met mijn jonge merrie heel blij mee.
Goede ruggengraat vrijheid en als ruiter zit je vastgeplakt aan de stof.

Veel plezier ermee en laat eens weten hoe hij jullie bevalt :j

Dank je wel. Ik heb hem vandaag besteld. De donkerbruine en heb ook heavy duty inlages besteld voor in het dekje er onder. Voor nog iets meer bescherming. Helaas wel nog even wachten, duurt een maand. Dus mooi kerstcadeau ik laat het weten wat paardlief en ik er van vinden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:16

Bedankt pmarena, ga eens even kijken of dat bij ons ook werkt!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:36

Anoniem schreef:
zijn hier mensen met een bbpad van breickamp?
De Bk support?
Pas je daar met maat 40-42 fijn op en geeft hij veel stevigheid?

Ik heb maat 42 en ben 188 lang met lange bovenbene en ik zit er prima in.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:42

BaBritFre schreef:
Past het westernmodel van de kifrapad ook onder een barefoot Madrid maat 2?

Ik quote hem weer even :P . Ik vind helaas geen maten vandaar de vraag.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:28

BaBritFre schreef:
BaBritFre schreef:
Past het westernmodel van de kifrapad ook onder een barefoot Madrid maat 2?

Ik quote hem weer even :P . Ik vind helaas geen maten vandaar de vraag.

Kwestie van even googlen?
Afbeelding