Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:48

Heeft je man ook al op de Iberica rondgehobbeld? :)

Ik ga vanavond een weekend weg met mijn paard. We rijden mee in een student-ruiter weekend, pff, de eerste keer dat ik met Anne ergens blijf slapen.. De eerste keer dat Annie in een binnenbak gaat lopen, de eerste keer dat we gaan rijden met veel mensen erbij (op stal probeer ik altijd alleen te zijn als ik ga rijden, anders word ik zenuwachtig).. Dus je kunt je voorstellen hoe ik me voel :))

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:16

Ik hoop dat het desondanks toch leuk is, Jasia

Wel fijn dat het stimuleren van een blije houding gelukt is liljebo :j

Morrie, als je aan de rand van die weide gaat staan, komen ze zo bij je, daar hoef je niet voor te jagen - koekje er bij en touwtje er om en klaar is Keesje. Maar die teken, dàt is pas eng ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:42

Buitenzinnig schreef:
Morrie, als je aan de rand van die weide gaat staan, komen ze zo bij je, daar hoef je niet voor te jagen - koekje er bij en touwtje er om en klaar is Keesje. Maar die teken, dàt is pas eng ;)

>;)
Zou je dat hier billy een keer kunnen komen vertellen?
Als hij de kans krijgt om het torenhoge gras in te duiken, zie je mijn anders prima afgerichte, keurig luisterende pony voorlopig dus echt niet terug. Nog niet al heb je een kist koekjes bij je.
(hij ontsnapt zo nu en dan wel eens de tuin in. Geen torenhoog gras, maar wel veel lekkerder gras... enig idee hoe hard zo'n onderkruipsel kan rennen, als je hem weer in de wei wilt zetten?) :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:43

spannend jasia
En nee... mijn man heeft niet gereden met de iberica. Die is nl van Mijijijijijijijijij!!!!!!!!

Haha... hij heeft er ook nog niet om gevraagd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:23

En wat moet Els vervolgens met die Shetten doen dan als ze ze gevangen zou hebben :P

Wakkere paardjes allemaal zeg !

Succes Jasia, je hebt er toch ook wel een beetje zin in neem ik aan ? :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:48

ik had dat halster wat bij die ene om z'n nek hing af willen doen, maar ze zijn al weg. De boer heeft ze meegenomen naar de boerderij

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:49

Okee ! Wist hij wel wat ze daar deden verder ? :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:00

pmarena schreef:
Okee ! Wist hij wel wat ze daar deden verder ? :)
geen idee, hoor ik morgen wel van de smid :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:27

Ik hoop niet dat ze in de Italiaanse salami eindigen. :(:)

Liljebo, onze dieren zijn ook erg dol op gras, maar als ik in een hoekje van de wei met een zakje ga zitten kraken, staan ze er binnen 10 tellen :D

Hier ook een wakkere Ap - in ene zijpad hadden ze (weer eens) afval gedumpt en dat leek op een stapel knalwitte dekbedden - dat was een reden om 180 graden rond te gaan en het geheel al snuivend van een afstandje te bekijken..... Aangezien de dekbedden geen aanstalten maakten om op te staan, was de paniek snel over. Vervolgens heeft hij een paar 100 kikkervisjes hoofdpijn bezorgd door met beide benen in het ven te maaien. Ik had er natte voeten van :oo
Iberica en ik zijn tijdens al deze lol geen cm verschoven 8-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:44

Ik heb me suf gezocht in deze topic, maar wat met de drukverdeling??? Verdeelt het pad de druk van de ruiter of is het slechts een plooibaar iets zoals bvb de barefoot?
Ik ga bvb paar keren per week gaan wandelen aan de hand met een paard en in de terugweg ga ik af en toe op de rug zitten, steeds ietsjes langer.
Ik twijfel tussen de trekker true talent en het Iberica pad van Christ. Wat zou best de druk verdelen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:47

Cambiar

Drukverdeling van de Trekker is zonder meer beter, dat zadel is veel stugger, heeft kussens en lijkt meer op een boomzadel dan op een boomloos zadel. De fabrikant prefereert dan ook de naam "flexibel zadel"

Maar als je het aan het paard vraagt, loopt die veel makkelijker met de Iberica. Het vereist even een omschakeling tussen de oren van de ruiter, maar wanneer je met de (kleine) beperkingen van de Iberica (of een van de andere Velzadels van Christ) kunt leven, dan is het een droom om te rijden, voor beide partijen.

Ik zou er geen endurance wedstrijd mee rijden, maar een heerlijke (en lange) bosrit is heel goed te doen. Verder is het goed voor je balans en het directe contact met het paard is ook heel fijn. Ik ben er nu al een aantal keren minimaal 2 uur mee weg geweest en na afloop zit er geen haar verkeerd op de rug van onze Fjord, die inmiddels niet meer door vele lagen spek beschermd wordt. :o

Als je even het topic door spit kom je vanzelf foto's en filmpjes tegen van blije gebruikers.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:48

Hij is niet te vergelijken met een Barefoot, veel zachter en soepeler :P

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:09

Oei neen, dat gebruik ik dan liever niet...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:01

Cambiar schreef:
Oei neen, dat gebruik ik dan liever niet...

:?

ik werd aangehouden door de boswachter: had geen gele nummerplaten aan mijn paard... klopt, die hangen (hingen inmiddels) nog aan het Ghost zadel. Geprobeerd me eruit te kletsen: nieuw zadel aan het uitproberen, maar mooi niet, weer 60 euro boete, zo lopen ze wel binnen bij het Goois Natuur Reservaat :(
Ik heb die ondingen inmiddels aan de Iberica geprutst. Volgens de boswachter moeten ze aan het hoofdstel of aan de martingaal. Het eerste vertik ik, dat vind ik een belediging voor Morrie en een martingaus gebruik ik niet.

Het shetjesmysterie is nog niet opgelost. Buurboer denkt dat ze ontsnapt waren en door iemand in zijn land gezet, het toegangshek zat op slot maar is nu gesloopt. Ben allang blij dat ze dat mij niet geflikt hebben. Ergens inde loop van de vrijdag zijn de shetjes blijkbaar opgehaald. We zullen het nooit weten.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:04

nummerplaten aan je paard? Zij ze helemaal gek geworden? Daar heb ik nog nooit van gehoord!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:08

dan woon je niet in het Gooi, we hebben hier al jaren gele nummerplaten die je op vertoon van ruiterbewijs tegen betaling krijgt en kwijt raakt als je je misdraagt. Bijna ieder bos is van het Goois Natuur Reservaat dus je moet wel als je het bos in wilt met je paard.
Ga je richting Soest/Lage Vuursche dan moet je weer andere dingen aan je paard hangen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:13

Serieus Morrie??? Jemig!!! Wat een #) ~~}> Werken er geen vaste boswachters die de reguliere klantjes inmiddels herkennen??? Of hebben ze gewoon massief bot tussen de oren en een hart van steen...bah, naar -O-

Cambiar, soepel is voor het paard heel plezierig en vergeet niet dat voordat we het zadel uitvonden, de mensen reden op lamsvelletjes, hooguit voorzien van kussentjes van paardenhaar of iets dergelijks. En daar reden die mensen geen boswandelingetje mee, maar doorkruisten heel Eurazië, uren lang te paard, dagen, maanden achtereen. Zadels, zoals wij die kennen, zijn ontwikkeld omdat de mens zonodig moest oorlog voeren vanaf dat paard en te pletter viel tijdens toernooien, of er van af viel, als ze de vijand beschoten met pijl en boog..... >;)

Sprinkhaan; in Nederland gebeuren hele gekke dingen .... daar zal je van versteld staan. Een nummerplaat aan je paard is het minste :P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:21

het was een mij onbekende boswachter, zal wel een nieuwe zijn. Ik ken de meeste wel na al die jaren....nouja, eigen schuld, had eraan moeten denken en had ook geen ruiterbewijs bij me, dat zat ook nog in het achterboogeje van de Ghost. Geen idee waar ik dat nu in moet stoppen, evenals m'n touwhalster dat ik altijd voor nood bij me heb (en ook regelmatig heb moeten gebruiken)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:27

Morrie schreef:
het was een mij onbekende boswachter, zal wel een nieuwe zijn. Ik ken de meeste wel na al die jaren....nouja, eigen schuld, had eraan moeten denken en had ook geen ruiterbewijs bij me, dat zat ook nog in het achterboogeje van de Ghost. Geen idee waar ik dat nu in moet stoppen, evenals m'n touwhalster dat ik altijd voor nood bij me heb (en ook regelmatig heb moeten gebruiken)

De lummel _-:(
Er kan een klein tasje aan voor die spulletjes. Het vulrubbertje uit het boogje trekken en daar je spullen in doen zal net iets te klein zijn?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:30

ah kunnen die vulrubbers eruit, es ff kijken hoe, ik vind ze nl erg hard en heb er liever schapenwol in, had m'n Ghost ook vol met schapenwol altijd. Een touwhalster past er vast wel in....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:35

ik snap sowieso de logica niet dat zo'n ding dan aan je hoofdstel moet ipv aan je zadel. Ik zou toch eens vragen wat het verschil is :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:35

Onderin zit klittenband :) Je moet ze er nl. ook uithalen als je het wast.

Kinke, ik snap de logica van zo'n label niet - heel Nederland is vrij toegankelijk voor wandelaars, slopende kinderen die door het bos lopen en op de planten slaan met stokken of lopen te krijsen, zodat je de eerste 2 weken geen konijn meer ziet. En laten we de vuil stortende volwassenen niet vergeten (die gaan hier met aanhangers het bos in en flikkeren de raarste dingen weg - ik heb het niet over zwerfvuil van blikjes Red Bull en MacDonalds, maar over keukenkastjes, halve brommers, tuinstoelen, automatten, zakken met kleerhangertjes, de inhoud van het konijnenhok (zonder het konijn) tuinafval met de potten en zakken er nog omheen, geflankeerd door tuintegels en hekjes....... maar als je met een paard het bos in gat, moet je een label aan je knol en een vergunning in je zak, want anders ben je illegaal bezig. Plus dat je er nog een heleboel geld voor moet neertellen.... aangezien we toch een nieuwe regering moeten kiezen...is dit geen leuk agendapuntje???
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 06-05-12 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:44

Kinke schreef:
ik snap sowieso de logica niet dat zo'n ding dan aan je hoofdstel moet ipv aan je zadel. Ik zou toch eens vragen wat het verschil is :)

dit is zo ingesteld omdat de boswachter het nummer op 200 meter afstand moet kunnen lezen zonder te moeten zoeken waar het ergens aan het paard hangt. Wij hebben ze ooit aan het hoofdstel van mijn Welshje gemaakt en er foto's van gemaakt en die opgestuurd naar ze, het arme beest had compleet oogkleppen!

@bz ik vroeg me net af hoe je dat sjabrakding wast, want daar zitten de singelstoten aan, Morrie had flink gezweet en het was dus behoorlijk nat toen ik terugkwam

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:46

Zitting er af ritsen en wassen. Maar dat laatste liefst zo min mogelijk - laat hem drogen en dan de stofzuiger er op en eventueel nawollen met een katten of kleine hondenborsteltje (je weet wel, zo'n borsteltje met haakjes) Niet tot op de bodem uitkrabben, maar voorzichtig de bovenkant ontdoen van harde korstjes.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:49

Buitenzinnig schreef:
Cambiar

Drukverdeling van de Trekker is zonder meer beter, dat zadel is veel stugger, heeft kussens en lijkt meer op een boomzadel dan op een boomloos zadel. De fabrikant prefereert dan ook de naam "flexibel zadel"

Maar als je het aan het paard vraagt, loopt die veel makkelijker met de Iberica. Het vereist even een omschakeling tussen de oren van de ruiter, maar wanneer je met de (kleine) beperkingen van de Iberica (of een van de andere Velzadels van Christ) kunt leven, dan is het een droom om te rijden, voor beide partijen.

Ik zou er geen endurance wedstrijd mee rijden, maar een heerlijke (en lange) bosrit is heel goed te doen. Verder is het goed voor je balans en het directe contact met het paard is ook heel fijn. Ik ben er nu al een aantal keren minimaal 2 uur mee weg geweest en na afloop zit er geen haar verkeerd op de rug van onze Fjord, die inmiddels niet meer door vele lagen spek beschermd wordt. :o

Als je even het topic door spit kom je vanzelf foto's en filmpjes tegen van blije gebruikers.

Oei, ik zag je post niet...dat is eigenlijk wat ik zoek zoals je het beschrijft, voor slechts een kwartiertje maximum, om al spelenderwijs wat zadelmak te maken tijdens onze wandeltochtjes. Zo iets wat niet veel weegt, dicht bij je paard zit...alleen wil ik de (nog ongetrainde en jonge) ruggen van mijn meiden geen schade berokkenen en wil ik dit zij het ook heel aangenaam vinden. een paard kan zo iets zacht wel comfi vinden in het begin, maar de vraag is wat het met de wervels doet als je er blijft mee rijden. Al eens gezien wat de paarde-rug doet als je er gaat opzitten met of zonder zadel (en ik weeg dan nog niet eens zo super veel....hooguit 62 kg)? Moet je eens goed bekijken en dan eens kijken hoe een ruggegraat in elkaar zit (de doornuitsteeksels eens goed bekijken, dan snap je het wel...) en wat de gevolgen kunnen zijn als je met zo'n pad effectief gaat rijden. Ik schrok er eerlijk gezegd van... Dat is m'n bekommernis....

Ik zat al te denken om zelf een lederen zadelboom op maat te maken voor al m'n paarden. Lap leder bevochtigen en op de rug leggen zodat die de vorm aanneemt van de rug eventueel latjes systeem zoals in een vaquera zadel, dan daaronder harde vilt en schaapvel voor de panelen en de bovenkant zoals het iberica pad voor de steun als er iets zou gebeuren, maar dan met iets in de zitting, zodat er wat twist in zit en zéker geen stijgbeugels gebruiken.
Dat zou voor mij het ideale zadel zijn om mee te beginnen...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 06-05-12 11:55, in het totaal 3 keer bewerkt