Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:50

laura1986 schreef:
Met een uitleg over de ruiterpositie: http://huguespetel.free.fr/endurance-pos-selle.htm

Tja, het verhaal wat hij hier verteld is dus heel leuk, de plaatjes zijn vaak ongelukkige moment opnames (ik heb nl mensen vergelijkbaar op Petels zien zitten...) Te makkelijk om zadels de schuld of de credit te geven... Is toch ook gewoon de ruiter met zit...
Had netter geweest als hij had gezegd dat de houding van de ruiter op sommige foto's niet correct is... maar het verkooppraatje is natuurlijk beter als je het zadel van een concurrent de schuld geeft...

Er is 1 familie in endurance die zweert bij deze zadels, verder zie je de zadels weing. Daarnaast is het dus ook echt een zadels voor snelle lange afstanden...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:03

:n dan is dat ook niet het zadel wat ik moet hebben.
Op de foto´s vond ik de stijgbeugelophanging al ver naar achter.. ik kan daar (helaas) niks mee. Mn been wil gewoon iets naar voren, en zolang als ik blijf zitten, lijkt me dat niet zo´n probleem.

Die foto´s van hoe het niet moet zijn wel overdreven ja.. Denk ook niet dat er dan 1 oplossing is te bedenken voor alle ruiters, beeetje kort door de bocht.

edit: ik kan niet lezen (niet begrijpen) wat erbij staat :+ maar vond het voor de plaatjes wel een leuke
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 08-03-10 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:03

Bandida schreef:
Hier kan je een hoop ervaringen lezen met een veelheid aan soorten en types: http://www.thelongridersguild.com/Saddles.htm

Idem vraagtekens en antwoorden mbt het ethische aspect :P

@Laura: je staat nog te kijken naar de wegwijzers aan het begin van de verschillende wegen naar ontwikkeling van jezélf als ruiter. Neem het onderschrift van Yole en de kantekening van Moragh svp ter harte; een zadel is slechts een interface.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:08

laura1986 schreef:
been wil gewoon iets naar voren, en zolang als ik blijf zitten, lijkt me dat niet zo´n probleem.

Dat kan het wel zíjn ook al lijkt het jou dat niet.
Bedenk dat je niet weet wat je niet weet.
Als je weet dát je veel niet weet, weet je iets HEEL belangrijks.
Bedenk dat het ontdekken dat je iets niet weet/ niet goed doet, de eerste stap is naar ontwikkeling.

Hoe meer je weet, hoe beter je weet dat je weinig weet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:24

:j zal ik zeker doen! Ik heb ook zitles (op paardje van lesgeefmens / op Engels zadel en op BBP, bij gebrek aan een zadel wat de kant op gaat die ik wil).

En hoewel het zadel ´slechts´ een interface is, is het toch van belang om een type te kiezen wat past bij wat je wil ontwikkelen?

Ik weet dat ik heel veel niet weet, en aan kennis kun je veel hebben. Punt is, wat is echte kennis en wat is een mening? Ook onzinnige standpunten zijn te onderbouwen, heb ik eens geleerd in een cursus debatteren. Ik vind de waarde van en de conclusies uit verschillende bronnen, als soort van welwillende leek, erg lastig om te beoordelen. De een zegt dit, de ander zegt dat, en de chaos in mn hoofd wordt groter ipv kleiner :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 13:36

laura1986 schreef:
De een zegt dit, de ander zegt dat, en de chaos in mn hoofd wordt groter ipv kleiner :+

:D :(:)
Jep, op een gegeven moment zal je toch eens op een niet-Engels zadel moeten testen of het je past of niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:58

laura1986 schreef:
En hoewel het zadel ´slechts´ een interface is, is het toch van belang om een type te kiezen wat past bij wat je wil ontwikkelen?

...en zo ben je weer bij een aspect wat al eerder voorbij is gekomen op de topic: je peroonlijke stappenplan.
Als je niet weet wat je wil, dus niet waar je heen wilt, noch waar je bent, weet je niets.
Je kan dan geen weg kiezen. Laat staan een interface om over die weg te reizen.
Navigatie:
1. bepaal waar je bent
2. bepaal waar je heen wil
3. bepaal de route aan de hand van de mogelijkheden

Bepaal eerst wat je denkt te willen.
Zoek een goed lesgeefmens (m/v) en neem les.
Dat geeft je info over waar je bent.
Bepaal weer wat je denkt te willen.
Maak, evt. met je lesgeefmens, een keuze over richting en gereedschappen.
Een zo vergevingsgezind mogelijke interface welke de gekozen weg niet afsluit is één stuk gereedschap.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:12

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:21

Das wel een hele mooie tank :D

Pasvorm is vanaf een foto natuurlijk niet alles over te zeggen, maar ligt het zadel aan de voorkant niet te dicht bij/op de kop van de schouder?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:52

Met de corrector eronder komt het zadel denk ik wel enkele cm meer naar achteren te liggen, maar veel meer dan 2-3cm zal dat toch niet zijn...

Ik was anders wel erg blij/verrast met wat je ziet op de 4de foto... Veel beter dan dit kan het denk ik niet. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:17

yole schreef:
Veel beter dan dit kan het denk ik niet. ;)

Zie er heel netjes uit.
De CorrecTor voor de 'scherpe kantjes' ja en dan is het een heel eind in de richting van zo goed als een zadel op een paardenrug kan komen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 16:27

Huertecilla schreef:
De CorrecTor voor de 'scherpe kantjes' ja en dan is het een heel eind in de richting van zo goed als een zadel op een paardenrug kan komen.

Hij beweegt er ook prima actief en soepel onder, ik denk dat hij het zelf wel ok vindt ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:50

Voor mij mag de singelophanging nog een stuk lager, dus ik denk dat ik binnen enkele weken 4 latigo straps ga halen bij lederhandel Berten, gaatjes erin en een 'engelse' singel eraan (zoals ik dat bij Bandida zag). Verder moet hij maar eens aan't werk... hij heeft zo te zien (op foto viel me dat ineens wel erg op) meer dan voldoende kunnen profiteren van de hooivoorraad die de warmbloeden nodig hebben... ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 17:08

yole schreef:
Voor mij mag de singelophanging nog een stuk lager, dus ik denk dat ik binnen enkele weken 4 latigo straps ga halen bij lederhandel Berten, gaatjes erin en een 'engelse' singel eraan (zoals ik dat bij Bandida zag).

Ik heb aan de ring een handig 'tussenstukje' wat ik gekocht heb op de Hue&Hott website. Aan een zijde een ring, en aan de andere twee gewone singelstoten. En onder de ring 2 van die schijfjes met vacht aan de onderkant om als bescherming onder een riemverdeler te zetten, zodat er geen vacht tussen komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:48

Bandida schreef:
En onder de ring 2 van die schijfjes met vacht aan de onderkant om als bescherming onder een riemverdeler te zetten, zodat er geen vacht tussen komt.

Ja, want het zou zonde van die leeuwenhuid zijn anders 8-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 18:08

Huertecilla schreef:
Ja, want het zou zonde van die leeuwenhuid zijn anders 8-)

Van die singel die ik anders niet meer kon gebruiken ook.
Ik wil ook wel mee naar de Himba ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:35

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Hij beweegt er ook prima actief en soepel onder, ik denk dat hij het zelf wel ok vindt ;)

Mja, wat een goede zit met een goede interface teweegbrengt is meteen te zien! Er naast fietsend viel me meteen op dat hij (in vergelijking met zijn normale doen) idd soepeler was in zijn beweging; meer takt, beter ondertreden achteraan en lichter vooraan... en mocht het zadel ergens niet goed zitten zou hij je dat meteen laten merken.. erg vergevingsgezind is hij op dat gebied niet.

Himba: kwestie van niet uit de toon te vallen is lokale klederdracht wel een vereiste.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 19:48

yole schreef:
Mja, wat een goede zit met een goede interface teweegbrengt is meteen te zien!

Bedankt, maar hij was ook wel wat frisjes he Yole, dat beweegt al wat makkelijker ;)

Citaat:
en mocht het zadel ergens niet goed zitten zou hij je dat meteen laten merken.. erg vergevingsgezind is hij op dat gebied niet.

Maar dat denk ik inderdaad ook niet, en al helemaal niet met een vreemde op zijn rug.

Citaat:
Himba: kwestie van niet uit de toon te vallen is lokale klederdracht wel een vereiste.

Als jullie me deze reserveren voor een pintje 's avonds heb ik daar geen probleem mee :P
http://farm1.static.flickr.com/155/3938 ... 38b9da.jpg

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:19

yole schreef:
dus ik denk dat ik binnen enkele weken 4 latigo straps ga halen bij lederhandel Berten, gaatjes erin en een 'engelse' singel eraan (zoals ik dat bij Bandida zag).

Gezien ik daar toch een foto van heb, bij deze.. http://www.mijnalbum.nl/Foto-BRUIQW4V.jpg voor wie zich af vraagt waar het nu over gaat, over verbinding tussen dat lederen cirkeltje onder aan de V en de singel dus ;)
http://www.hue-hott.de/shop/ProdukteBilder/DA33_gr.jpg
en dan achter die ring in zit dit:
http://www.hue-hott.de/shop/ProdukteBilder/FA02_gr.jpg

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:40

yole schreef:

Lijkt toch net iets te klein aan de voorkant... (helling boom is niet zelfde als helling schouders)
De corrector zal hier nog iets aan afvlakken.

Aan de achterkant sluit hij mooi aan, grappig hoor, zo'n zadeltje op zo'n tank!!!

En Himba? Heb ze vorig jaar in Namibië gezien (in een hypersupermarkt... hele aparte clash van referenties!)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:57

Moragh schreef:
Lijkt toch net iets te klein aan de voorkant... (helling boom is niet zelfde als helling schouders) De corrector zal hier nog iets aan afvlakken.

Klopt... het beestje heeft ook geen noemenswaardige schoft, maar met de CorrecTor eronder kom ik daar wel mee weg denk ik. Mijn gewicht hoort aan de voorkant ook niet maximaal te wegen, eerder midden en achter lijkt me...

@Bandida: hij was redelijk fris ja.. :+

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:14

yole schreef:
Moragh schreef:
Lijkt toch net iets te klein aan de voorkant... (helling boom is niet zelfde als helling schouders) De corrector zal hier nog iets aan afvlakken.

Klopt... het beestje heeft ook geen noemenswaardige schoft, maar met de CorrecTor eronder kom ik daar wel mee weg denk ik. Mijn gewicht hoort aan de voorkant ook niet maximaal te wegen, eerder midden en achter lijkt me...

De Corrector zal ervoor zorgen dat ondanks de te krappe hoek tussen boom en schouder de schouder wel goed kam blijven bewegen, dus dat lijkt me acceptabel...
En qua je gewicht... neem aan dat je meer achter het zwaartepunt zal zitten dan ervoor gezien je connecties met HC dus dat zal wel goed komen.

Overigens zitten de meeste mensen wel met merendeel van hun gewicht voorin...
Denk alleen al wat het hoofd dat bij de meesten naar voren hangt om naar beneden te kijken aan gewicht op de voorkant mee brengt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:19

Moragh schreef:
Overigens zitten de meeste mensen wel met merendeel van hun gewicht voorin...
Denk alleen al wat het hoofd dat bij de meesten naar voren hangt om naar beneden te kijken aan gewicht op de voorkant mee brengt...

Ja, daar heb ik ook een zwaar hoofd in 8-)

Verder nu opgelucht; net een gróóót zwart harig varken gedood en geslacht.
Een buurman wilde graag zie hoe ik het doe met het 'pistool' en het villen. Een andere buurman wilde mee omdat hij ging en zo hadden we twee sterke kerels en vier handen meer.
Was af en toe :x omdat we met drie flitsende messen het dier fluks schoon aan de haak hadden.
Wát een makkie zo zeg +:)+
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-03-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:21

Moragh schreef:

Haha had ik nog nooit bij stil gestaan, maar daar zeg je zoiets..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:23

Ik krijg er soms een punthoofd van ;)

(en om dan nog even over vrouwen te hebben: de grootste ramp voor mij als zadelpasser is een stevige vrouw met flinke voorgevel, die naar beneden kijkt en op haar voorkant zit... (en als het effe kan de armen recht naar beneden en handen rond de buik)
Liefst dan nog iemand met een kort paard, zodat de batterij van maatje 44+ wel in een 17"zadel qua lengte moet passen....
:D :Y)