Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:26

Haha Nadya, en wat maakt het uit? Iedereen kiest er hier zelf voor om de discussie aan te gaan. Ik kan het meestal niet laten als ik opmerkingen lees waar ik het gewoon écht niet mee eens ben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:04

Chevano schreef:
Arabesk schreef:
Ik zei ook altijd dat buitenrijden écht niet zonder bit kon. Een touwhalster is ook niet altijd ideaal, echter met een sidepull kan ik wel met dezelfde precisie sturen als met bit.

ja hoor dat durf ik ook wel in de bossen of op het strand.Heb ook een sidepull in de kast hangen. Maar langs de smalle weggetjes bij ons echt niet. Voordat ik ergens eindelijk ben waar er gras is ben ik een half uur t/m 3 kwartier verder.

Ik heb bij jou in de buurt gestaan Ja

Meerdere malen van Zwaagdijk oost naar bijv. Wognum, Medemblik etc gereden. Dus ik ken de wegen. Geen gras, geen bermen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:05

Nadya schreef:
Je hebt niets tegen bitloos, maar bent niet voor een vereniging voor bitloze ruiters en ook niet zo voor bitloos in de dressuur. Knipoog
Toch? Of ben je bijgedraaid? Lachen

Ik ben idd niet voor bitloos tussen de huidige dressuur en een vereniging vind ik best, maar niet voor de reden om zo hun zin door te drijven.
Een vereniging die zelf bitloze wedstrijden organiseerd is wel een toevoeging.

ik ben daarin niet veranderd Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:24

Chevano schreef:
ff opftopic leuk paardje heb je nadya een kruising fjord/haflinger met nog iets. Enne laat ze lekker zeuren hoor.

Die van jou is ook een zoetie, hoor Knipoog . Met ook van die lieve, zachte ogen. Ook zelf ingereden, lees ik dat goed?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:28

Daan_Ordeal schreef:
Haha Nadya, en wat maakt het uit? Iedereen kiest er hier zelf voor om de discussie aan te gaan. Ik kan het meestal niet laten als ik opmerkingen lees waar ik het gewoon écht niet mee eens ben.

Ikke dus eigenlijk ook niet. Bloos
Maar ik merk wel dat ik het inmiddels veel meer los kan laten. Niet dat ik dan erg positief over mensen met zulke opmerkingen denk, maar ach, dat is blijkbaar wederzijds. Haha!
Ik vind het jammer dat je zo tegen de 'gevestigde orde' op moet boksen altijd. Heel jammer. Beetje vermoeiend soms.... Knipoog
Maar ach, ik heb mijn richting bepaald met Sam en geen mens die dat verandert. Alleen mijn paard heeft inbreng. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:29

superwoman schreef:
Nadya schreef:
Je hebt niets tegen bitloos, maar bent niet voor een vereniging voor bitloze ruiters en ook niet zo voor bitloos in de dressuur. Knipoog
Toch? Of ben je bijgedraaid? Lachen

Ik ben idd niet voor bitloos tussen de huidige dressuur en een vereniging vind ik best, maar niet voor de reden om zo hun zin door te drijven.
Een vereniging die zelf bitloze wedstrijden organiseerd is wel een toevoeging.

ik ben daarin niet veranderd Bloos

Ik geloof niet dat de NVBP is opgericht om hun zin door te drijven, hoor Knipoog . En ik kan dat zeggen, aangezien ik ooit bij de initiatiefnemers heb gehoord. Clown
Geloof me, had niets, werkelijk niets te maken met het doordrijven van zin.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:14

Miran schreef:
MISTRAL94 schreef:
Maar ik zeg nergens dat dat niet zo is maar ik kijk vanuit mijn kant en het staat mij tegen als mensen dwingend naar mij over komen. Hoe harder jij ja roept hoe harder ik nee denk of roep. Ik wil mijn eigen mening vormen als iemand mij iets op wil dringen dan ga ik daar juist tegen in. En dat is natuurlijk niet alleen met bitloos zo Knipoog

En als bit-rijders dwingend zijn dan ga je er niet tegenin? Want dat is wel wat er in elk topic weer gebeurd... Als bitloze ruiter wordt je steeds weer de grond in geboord, maar dat mag dan wel?

*zucht* ik ga niet meer verder op jou in jij wilt alleen maar horen hoe geweldig bitloos is en hoe die mensen veroordeelt worden. Kun je mij daarop aanvallen ik heb al tig keer geschreven dat mensen respect voor elkaar moeten hebben. Ik blijf in de herhaling vallen en daar heb ik geen zin in. Als je niets nuttigs kunt zeggen en alleen maar verwijtende reacties kunt plaatsen dan reageer ik maar verder niet op jou Knipoog

Bedenk alleen wel een betere wereld begint bij jezelf.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:15

Citaat:
Ik heb bij jou in de buurt gestaan Ja

Meerdere malen van Zwaagdijk oost naar bijv. Wognum, Medemblik etc gereden. Dus ik ken de wegen. Geen gras, geen bermen.

ja vind het wel balen wel lekker voor het mennen maar als je uit Amsterdam komt waar je wel hele grote bermen en het Twiske hebt en verhuisd hier naartoe verwachtte ik hier (landelijk) veel meer ervan!!. Gelukkig heb ik een auto mey trekhaak dat scheelt weer Haha!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:17

Nadya schreef:
Chevano schreef:
ff opftopic leuk paardje heb je nadya een kruising fjord/haflinger met nog iets. Enne laat ze lekker zeuren hoor.

Die van jou is ook een zoetie, hoor Knipoog . Met ook van die lieve, zachte ogen. Ook zelf ingereden, lees ik dat goed?

ja dat klopt maar begin veel met grondwerk dus ook NH. Eerst mijn nichtjes erop gezet (zijn veel lichter) tot ie sterk genoeg was voor mij. Maar nu rijd ik zo wie zo niet zo veel meer ik vind mennen nu veel leuker. En natuurlijk heerlijk in de bossen of over het strand. Dat doen we dan een aantal keren per jaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:57

Klinkt goed, hoor, Chevano. Je bent je bewust van de belasting en houdt daar naar mijn idee zo prima rekening mee. Lachen

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:55

MISTRAL94 schreef:
*zucht* ik ga niet meer verder op jou in jij wilt alleen maar horen hoe geweldig bitloos is en hoe die mensen veroordeelt worden. Kun je mij daarop aanvallen ik heb al tig keer geschreven dat mensen respect voor elkaar moeten hebben. Ik blijf in de herhaling vallen en daar heb ik geen zin in. Als je niets nuttigs kunt zeggen en alleen maar verwijtende reacties kunt plaatsen dan reageer ik maar verder niet op jou Knipoog

Bedenk alleen wel een betere wereld begint bij jezelf.

Jij snapt hem echt niet he? Ik val je niet aan, ik zeg helemaal niet hoe geweldig bitloos is en ik heb hardstikke veel respect voor iedereen. Ik snap alleen niet hoe jij kan zeggen dat bitloos je tegen staat door de posts die sommige bitlozen ruiters plaatsen terwijl de bitlozen van sommige bitruiters net zo weinig respect krijgen.
Meer zeg ik dus niet, dus geen aanval, ik heb er geen probleem mee dat jij met bit rijdt, maar je moet alleen niet een groep mensen over 1 kam scheren omdat een paar van die mensen bot posten...

Dat van die betere wereld die bij jezelf begint kun je dus ook beter tegen jezelf zeggen, jij bent nu degene die geen respect heeft voor een groep andere ruiters, terwijl het grootste deel daar niets aan kan doen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:12

Vind het lef hebben dat jij durft te zeggen dat ik geen respect voor een ander heb. Ik denk overigens dat jij mij niet wilt begrijpen, ook prima hoor. Maar schilder mij niet af als respectloos. Ik heb wel degelijk respect voor de manier van omgaan en rijden van een ander maar daarom is en blijft mijn mening dat ik niet in een hokje geplaatst wil worden en dat bepaalde mensen proberen door te drukken dat alleen dat goed is. Dat staat mij tegen en die mening mag ik hebben. Wat een ander doet moeten ze zelf weten ik heb bewust voor deze manier gekozen en nadat iemand zijn of haar advies of inzicht geeft in een bepaalde manier van rijden moet het ook klaar zijn en niet dat men door blijft drammen. Is nu eenmaal een gewoonte van mij hoe harder iemand ja roept hoe harder ik nee roep. Wat niet betekend dat ik een ander niet respecteer Vork Gevoelsmatig kies ik er niet voor om bitloos te rijden als een ander dat wel doet prima. Dus leg eens uit waar is het respectloos?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:20

Nog een keer, het gaat me helemaal niet om hoe en waarom jij met bit rijdt (vind ik allemaal prima), het gaat mij erom dat jij schrijft dat bitloos jij tegen staat omdat enkele mensen hier dwingend posten. Kan ik me in principe ook nog wel wat bij voorstellen, maar dat is al niet respectvol naar de grote groep bitloze ruiters die niet zulke posts neerzetten. Maar, als bitloze ruiter krijg je dezelfde vervelende posts ook tegen je.
Jij schrijft dus nu dat bitloos je tegen staat omdat er vervelende posts staan, maar de vervelende posts over bitloos rijden mogen er wel staan? Je schrijft over niet in een hokje geduwd willen worden, heel begrijpbaar, maar dat bitloze ruiters telkens weer beschreven worden als halve paardenmishandelaars is niet in een hokje duwen, is wel OK? Want door dat soort posts zou het rijden met bit je net zo goed moeten gaan tegenstaan...

Zo, dit was de meest Jip en Janneke taal die ik kon vinden, als je het nu niet snapt, dan wil je me ook echt niet begriipen. Het gaat namelijk helemaal niet om jouw bit en jouw manier van rijden, het gaat om het onbegrip en het onrespectvolle dat bitloze ruiters maar blijven krijgen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:39

Nou dat heb ik al eens eerder geschreven dat dat ook niet respectvol naar elkaar is maar dat is de hele paardenwereld niet naar elkaar. Dus wel of niet bitloos niemand heeft respect voor elkaar, mensen gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Dus uitzonderlijk is het niet en ook niet alleen tegen deze 2 groepen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:52

Maar is het dan eerlijk/reeel als je om die reden zegt dat bitloos je tegen staat, door de posts van wat fanatiekelingen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:59

Ik mag een mening hebben toch? Niemand heeft het recht om een ander te veroordelen op een mening die iemand heeft. Daarom schrijf ik ook elke keer dat moet ieder voor zich weten maar ik wil het dus niet.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:01

Maar baseer je die mening op de posts van wat fanatiekelingen of op info, ervaringen, wat goed is voor je eigen paard ed? Want een eigen mening is super, maar hoeveel waarde heeft die als je die baseert op wat meningen van onbekenden op Internet?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:06

Nou het is natuurlijk ook een stukje gevoel wat erbij komt kijken dat het voor mij niet geschikt zou zijn maar dat heb ik bijvoorbeeld ook met boomloos. Ik weet dat aan beide kanten nadelen zitten zowel met bit als zonder. Ik heb mijn paard nog nooit bitloos gereden maar ik rijd ook dressuurmatig en bitloos starten is na mijn weten nog steeds niet toegestaan. Ik ben geen typisch engelse ruiter, ik doe waar ik me goed bij voel.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:11

Wat een onzin allemaal zeg, bit of bitloos als je bij je paard aan de teugels loopt te rukken heeft hij er last van!!!!!!! Boos!

Waarom ziet niemand dat in paardenland, bitloos rijden houdt gewoon niet in dat het pijnloos is.
Je oefent nog steeds druk uit op het paardenhoofd anders kan je niet sturen met z'n hoofdstel.
Zelfs bij een Bosal, het meest paardvriendelijke bitloze hoofdstel zijn er drukpunten op de schedel.

Ik rij zelf met bit (een K&K ultra dubbel gebroken) mijn paard voelt zich er prima bij en ik hoef nooit aan de teugels te rukken.
Hij doet alles op mijn stem, waarom zou dat nou slecht zijn??? Haha!
Ruiters moeten meer getraind worden om zonder teugelhulpen te rijden en veel meer op beendruk en hulpen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:24

Larrylurex ik ben het in grote lijnen met je eens! (jippie een bitloze en bitruiter delen dezelfde mening Tong uitsteken )

Maar... in mijn beleving is een bosal niet de zachtste bitloze optoming (nu heb ik er ook niet zo gek veel verstand van). Ik denk dat een sidepull zachter inwerkt. Uiteraard zijn er drukpunten op het paardenhoofd, de kunst is inderdaad dat de ruiter op correcte wijze met een hoofdstel (of er nu een bit aanhangt of niet) om gaat.

Ik denk ook niet dat het echt slecht is als je op juiste wijze met bit rijdt, maar ik denk wel dat het prettiger is voor het paard als je op juiste wijze met een bitloos hoofdstel rijdt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:29

MISTRAL94 schreef:
Nou het is natuurlijk ook een stukje gevoel wat erbij komt kijken dat het voor mij niet geschikt zou zijn maar dat heb ik bijvoorbeeld ook met boomloos. Ik weet dat aan beide kanten nadelen zitten zowel met bit als zonder. Ik heb mijn paard nog nooit bitloos gereden maar ik rijd ook dressuurmatig en bitloos starten is na mijn weten nog steeds niet toegestaan. Ik ben geen typisch engelse ruiter, ik doe waar ik me goed bij voel.

Zie je nou wel dat we best op 1 lijn zitten Knipoog . Ik doe namelijk ook waar ik mij goed bij voel. Het schoot me even in het verkeerde keelgat dat je zei door de posts hier dat bitloos je ging tegen staan. Een van de vorige topics over bitloos heb ik ook meerdere keren in gepost, daarin werd beweerd dat bitloze ruiters niet kunnen rijden, hard zijn met de teugels, dat je met bitloos het paard naar beneden kan trekken want ze kunnen niet protesteren, dat bitloos het evenwichtsorgaan beinvloed en paarden er duizelig van worden, en nog meer van dat soort opmerkingen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:34

larrylurex, een bosal hoort zeker NIET bij de meest vriendelijke bitloze optomingen, hoor. Knipoog
Kijk, zo ontstaan er al misverstanden......

Bovendien vind ik dat er alsnog een heel verschil zit tussen je paard pijn doen of met wat druk iets van hem vragen. Knipoog
Overigens doe ik zelf mijn uiterste best om dat met lichte druk te doen, voor alle duidelijkheid. Lachen
En dan heb ik het ook over mijn beengebruik en gewichtsgebruik natuurlijk. Knipoog
Want ook dat zijn vormen van druk uitoefenen.......

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:37

Ohnee maar de bitruiters zijn ook niet heilig hoor Haha! Verre van. Ik heb ook veel fouten gemaakt waar ik nu spijt van hem maar dit niet terug draaien kan. Ik denk dat een mening ook grotendeels komt door een stukje gevoel wat je ergens bij hebt. Hoeft niet altijd uit ervaring te komen. Die opmerkingen als bitloze ruiters die niet kunnen rijden ed vind ik ook niet kunnen alsof je mt bit wel rijden kunt was het maar een vrijbrief dat zodra je met bit rijdt dat je het wel kan Clown Zou paardrijden een stuk makkelijker maken Tong uitsteken

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:40

Haha, dat is zo ja. Ik heb voor nu de optoming die het beste bij ons past (dr Cook), maar over een jaar kan ik er wel weer anders over denken, het aanbod blijft ontwikkelen en als combi met je paard ontwikkel je natuurlijk ook. Mijn jaarling wil ik tegen de tijd dat ze er klaar voor is bitloos inrijden, maar hoe of wat, dat zie ik dan wel. Maar ik heb dan ook geen wedstrijdambities, dat maakt dingen echt makkelijker.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:43

Ik ben er voor.. Maar langs de andere kant ook een klein beetje tegen.. Stel; een tamelijk onervaren ruiter gaat bitloos naar buiten, paard schrikt, slaat op hol.. Hoe hou je hem dan in hemelsnaam nog in?? Vaak is het bit dan nog je enige rem..
Ik weet dat een goede zit wonderen kan doen, maar met achteruit zitten alleen ga je hem volgens mij niet al te veel doen vertragen..
Ik ben absoluuut voor natuurlijke methodes en dingen die goed zijn voor het paard, maar zorg ervoor dat je ook de ruiter niet in gevaar brengt..