Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TouchAndGo

Re: Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:12

Ik snap je punt wel. Ik heb nu net een nieuw zadel en reed daarvoor wel met een bontje der onder omdat mijn paard zeer gevoelig in z'n rug is. Ik heb de zadelmaker gevraagd of het wat uit maakte of ik het bontje er onder deed zij zei dat het voor het zadel niks uit maakte dat het bontje er onder zat.
Ik rijd met een dik scapa dekje daarna een bontje en dan het zadel dus puur om de reden dat ie zo gevoelig in zijn rug is.

Maar ik zie genoeg ruiters/amazones die met bontje rijden zonder dat het een toegevoegde waarde heeft. Maar goed ik ga me daar niet zo aan zitten ergeren heb wel wat beters te doen Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:13

hoe je het ook wend of keert,een zadel word krapper met een bontje.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:15

Sonja_vR schreef:
Breghje schreef:

Daar ligt de mijne ook, omdat mijn zadel idd omhoog moet. Overigens is nav de drukverdeling van een lamswollen bontje bij mij een experiment gedaan. Een echt lamswollen bontje verdeeld wél de druk, dit hebben we met een thermocamera gemeten, juist om te kijken of hetgeen de fysio aangaf (bontje onder het zadel om het omhoog te halen en de druk te verdelen omdat het nét niet goed ligt) juist was. En jawel dus, er was nergens een drukplek te vinden, zelfs niet met die camera. Dit geld dus idd alléén voor de echte schaapjes, de kunststoffen dienen nergens voor.

Bij mij ligt ie ook tussen het zadel en het dekje, omdat ie anders niet genoeg omhoog gaat. En nee, hij knelt dus niet!

de druk verdelende eigenschappn etc van lamsbont is al eerder onderzoek naar gedaan
hier kwam idd uit dat echt schaap zelfs beter is dan een gelpad
maar! alleen als het direct op de huid gebruikt word

Maar zoals jij stelde dat het zou knellen ed. als het niet meteen op de huid gebruikt wordt, dat gaat dus niet op, dat zou dan op de thermo gezien zijn. En daar was een mooi beeld te zien. Dus! Niet alleen als het direct op de huid wordt gebruikt doet het zijn werk, maar ook als het tussen zadel en dek ligt Als je zadel Niet Helemaal past en omhoog moet. Bij een goed passend zadel is een bontje, en dat ben ik helemaal met je eens, overbodig en onnodig.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:16

Ik ga der vanuit dat de zadelmaker daar wel een beetje kijk op heeft.
En ze hadden vast geen bontjes uitgevonden als het vreselijke dingen waren.

Maar goed als mijn paard het niet nodig had, had ik ook niet met een bontje gereden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:17

het is misschien handig als tijdelijke oplossing idd,maar ik zou dan wel liever op zoek gaan naar een goed passend zadel...

enne bontjes worden zoveel verkocht en gemaakt omdat het natuurlijk hartstikke sjiek staat

ik weet niet welke zadelmaker je hebt,maar ik heb er nu meerdere gesproken,die allen zeggen dat het een goede oplossing is voor tijdelijk,maar nooit voor langdurig.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:34

Snoevie schreef:
hoe je het ook wend of keert,een zadel word krapper met een bontje.

Daarom moet een zadel ook aangepast zijn aan een bontje, zodat de uiteindelijk overgebleven ruimte na het plaatsen van een bontje, groot genoeg is. Dus ik vind dit niet een overtuigend argument om ineens zonder bontje te gaan rijden... arme rug van mijn paard.

Op advies van zadelmaker rijd ik dus ook met bontje, wel een heel dun dekje eronder... als ik een pad zou hebben, dat dik is, zou dat in de plaats van een bontje dienst doen, dus dan haal ik het bontje eraf.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:38

Ik heb enkel een onderlegger onder het zadel liggen, geen dikke, maar gewone.
Ik vind die bontjes dat zo vanonder je zadel te zien zijn wel mooi, maar ga het daarom niet kopen. Ik vind het ook ontzettend duur om maar voor de 'mooi' te zijn.
Mijn zadel past gewoon goed en ga daar geen andere dingen onderproppen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:57

Je kan ook zitlessen gaan nemen ipv een een bontje eronder gooien. Ik vind het alleen een oplossing voor extreem gevoelige paarden die snel hun velletje kapot hebben.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:01

Ik vind die Anky pads helemaal niet zo dik, helemaal niet nadat je ze een paar keer gewassen hebt Verward Geloof niet dat mijn ouderwetse dekjes (laat staan die oude vilten dingen!! Haha! ) nou zo heel veel dunner waren eerlijk gezegd.

Ik rijd 1 paard met een bontje, die heeft wat singeldwang, en ik merk bij hem echt verbetering als ik hem rijd met een bontje ertussen.

Het argument tegen de rechte dekjes snap ik ook niet. Je trekt ze toch op in de kamer ?? Ik heb juist een hekel aan die voorgevormde dingen: daar zit geen enkele andere vorm in dan de voorgevormde!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:01

Wat een onzin zeg WinBinChes

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:05

sjaantje schreef:
Wat een onzin zeg WinBinChes

Goeie onderbouwing Verward

iemand had het over het gebruik van bontjes voor ruiters die niet stil kunnen zitten. Dan denk ik automatisch neem zitles. Daar pak je het probleem aan en werk aan een oplossing. Een bontje is geen oplossing.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:05

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vraag me altijd af wat een bontonderlegger óp een dekje voor nu heeft.

Ik heb een schapenvel voor onder het zadel. Die is veel dunner dan die bontonderleggers (als je hem inknijpt is hij net zo dun als een normaal dekje) Die gebruik ik zo op de rug (met de vel kan naar boven) Voordeel is dat dat minder zweterig is als een dekje en hij wordt niet door en door nat (dus komt er geen zweet tegen de kussens)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:10

op de manege kopen veel verzorgsters dekjes voor hun huurpony's. die dikkere dekjes zien er wel mooi uit maar ze gaan ook sneller stuk aan de bovenkant. ook past het zadel een stuk slechter omdat de zadels daar niet op gemaakt zijn

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:20

doerakje schreef:
lees nu even goed, het bontje zit niet tussen rug en pad zoals jij beweert.. zucht

Lees jij eens even goed. Het is door Sonja al aangehaald dat dát juist geen enkele functie heeft.

Zadel > pad > bontje zou het moeten zijn, of eigenlijks beter gezegd zadel > bontje > paard Ja

sjaantje schreef:
Ik heb een nieuw, passend zadel, maar het houdt niet over. Paard heeft een zeer moeilijke rug, héél veel schoft, dus alles wat het zadel van voren omhoog gaat, moet ie van achter ook weer omhoog.
Zonder dekje (dus met het passen van het zadel) werd het paard kwaad, want hij vindt het niet fijn als het zadel zo los op de rug ligt. Een beetje drukverdeling past hem veel beter. Ik ken hem door en door en merk meteen wanneer een zadel goed ligt en wanneer niet. In dit geval zei de zadelmaker ook; leg er maar een bontje tussen, want die drukverdeling is hij gewend en vindt hij veel fijner.

En drukverdeling gaat alleen goed lukken als het bontje direct op de paardenrug ligt en niet andersom Ja

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:20

Daarnaast vind ik die Anky's echt niks. Het zijn kaasrechte dekjes zonder een voorvervorming en ik het idee dat dat absoluut niet fijn ligt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:21

Paard krijgt er altijd drukkingen van.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:27

magda_90 schreef:
sjaantje schreef:
Ik heb een nieuw, passend zadel, maar het houdt niet over. Paard heeft een zeer moeilijke rug, héél veel schoft, dus alles wat het zadel van voren omhoog gaat, moet ie van achter ook weer omhoog.
Zonder dekje (dus met het passen van het zadel) werd het paard kwaad, want hij vindt het niet fijn als het zadel zo los op de rug ligt. Een beetje drukverdeling past hem veel beter. Ik ken hem door en door en merk meteen wanneer een zadel goed ligt en wanneer niet. In dit geval zei de zadelmaker ook; leg er maar een bontje tussen, want die drukverdeling is hij gewend en vindt hij veel fijner.

En drukverdeling gaat alleen goed lukken als het bontje direct op de paardenrug ligt en niet andersom Ja

Dat denk JIJ Knipoog Als je naar het paard kijkt, zul je zien dat dit niet waar is. Het zou ook idioot zijn, wat maakt zo'n dun dekje nou weer uit. Jullie kunnen hier nog zo koppig in zijn, ik kijk liever naar het paard en zie dat hij blij is. En ook de fysio beaamt dit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:31

Ik zeg niks over dunne dekjes, ik zeg alleen dat mij altijd is verteld (zowel op school als door onze dierenarts) dat een bontje direct op de paardenrug veel functioneler is dan als er je eerst een dekje/pad dan het bontje daar boven op doet.

Ik ben niet koppig, ik zeg alleen wat mij altijd is verteld. Daarnaast is dat ook al meerdere keren wetenschappelijk bewezen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:35

Dat is jou dus verteld. Dat is iets heel anders dan dat iemand een blaadje onder mn neus drukt waar zwart op wit op staat dat een bontje tussen het dekje en het zadel NIET functioneel is. Want dat is wat jullie nu beweren.
Ik doelde met dat dunne dekje overigens op; wat maakt dat nou uit of het nou bontje-zadel is of dun dekje-bontje-zadel. Zo'n dekje maakt dan ook geen donder uit, hoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:36

Huid op huid gaat nou eenmaal beter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:54

Idd Mizora

Zo kun je door blijven discusieren. Echter als het wetenschappelijk is bewezen dan heb ik weer zo'n idee van dat die mensen ook niet zomaar iets roepen.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:08

Nikka schreef:
Paard krijgt er altijd drukkingen van.

Paard, wat bedoel je daarmee?
Jou Paard of elk Paard?

wantuh.. ik rij ook gewoon met ankydekjes en mijn paard heeft nergens last van

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:09

De mijne.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:23

Snoevie schreef:
het is misschien handig als tijdelijke oplossing idd,maar ik zou dan wel liever op zoek gaan naar een goed passend zadel...

enne bontjes worden zoveel verkocht en gemaakt omdat het natuurlijk hartstikke sjiek staat

ik weet niet welke zadelmaker je hebt,maar ik heb er nu meerdere gesproken,die allen zeggen dat het een goede oplossing is voor tijdelijk,maar nooit voor langdurig.

uiteraard is dat de bedoeling. Maar aangezien ze nog in bespiering moet komen, ze nu nog aan het afvallen is en mijn geldboompje nogal van de lege is momenteel én er dus geen enkele drukplek is én dat regelmatig gecontroleerd gaat worden zie ik het probleem niet. Zolang de thermo aangeeft dat het goed gaat, ga ik er niet over in discussie. Hoeveel mensen hebben trouwens hun zadelligging wel eens gecontroleerd met een thermo? Dat is ook zoiets, ik zal nooit lopen roepen dat mijn zadel goed ligt als daar geen thermo overheen is geweest.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:34

Dankzij een goede zadelmaker weet ik 100% zeker dat mijn zadel goed past.