Zachtste bit voor mijn pony is??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Re: Zachtste bit voor mijn pony is??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:31

Roxxxiejjj, ik heb vandaag mijn ongebroken happy mouth bit uitgeprobeerd, en mijn paard reageerde er erg goed op. Volgens mij is het een heel zacht bit en ligt het fijn in de mond.
via deze link kost de watertrens 17,50 nieuw
http://www.paardenbenodigdheden.nl/shop ... 08fadfc265

er staan ook andere bitten vermeld, oa de stang die natuurlijk veel te scherp is. Maar kun je het verschil even zien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:45

Een stang is een bit dat bestaat uit een ongebroken mondstuk, twee bomen of scharen en een kinketting. De scharen kunnen verschillend van vorm of lengte zijn en ook de kinketting kan van diverse materialen gemaakt zijn. Dit heeft allemaal invloed op de inwerking van de stang.
Bron: http://www.bokt.nl/wiki/Stang

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.
Bron: http://www.bokt.nl/wiki/Trens

Er zit dus véél verschil tussen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 19:50

Mizora schreef:
Een stang is een bit dat bestaat uit een ongebroken mondstuk, twee bomen of scharen en een kinketting. De scharen kunnen verschillend van vorm of lengte zijn en ook de kinketting kan van diverse materialen gemaakt zijn. Dit heeft allemaal invloed op de inwerking van de stang.
Bron: http://www.bokt.nl/wiki/Stang

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.
Bron: http://www.bokt.nl/wiki/Trens

Er zit dus véél verschil tussen.

oke bedankt!:D
Ik zat zelf te denken aan dit bit:
http://www.paardenbenodigdheden.nl/shop ... stang.html
Vindt hem er wel diervriendelijk en zacht uitzien

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:55

ik heb mijn bit een enkelgebroken bustrens met leer laten bekleden, daar loopt mijn pony echt super mee ze heeft ook een ontzettend zachte mond

http://www.mijnalbum.nl/Foto-I8XQZONS.jpg
foto van opzij k heb op het moment geen andere foto

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 20:10

Crazymel schreef:
ik heb mijn bit een enkelgebroken bustrens met leer laten bekleden, daar loopt mijn pony echt super mee ze heeft ook een ontzettend zachte mond

http://www.mijnalbum.nl/Foto-I8XQZONS.jpg
foto van opzij k heb op het moment geen andere foto

waar heb je dat laten doen?

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:16

bij Harrie van den Bosch in Nijholtpade in friesland,

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 20:23

Crazymel schreef:
bij Harrie van den Bosch in Nijholtpade in friesland,

bedankt had je pb ontvangen;).

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:04

Doen ze bij draver inderdaad ook wel vaker, bit met leer laten bekleden. Schijnt erg zacht te zijn voor de paardenmond.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 15:43

ik heb trouwens mijn bit nagemeten. En hij is dus 13,5:).

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:14

oh da's mooi om te weten natuurlijk, dan kun je een passend bit gaan zoeken. 14,5 leek de meesten al erg groot. 13,5 klinkt wel logischer. Het plaatje van de happy mouth is een bustrens. Deze is natuurlijk het fijnst, maar ik denk dat je ook goed uit de voeten kunt met een goedkopere happy mouth watertrens hoor. Je kunt er altijd nog bitringen omheen doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:18

In je beginpost staat dat je een watertrens hebt, dan kan je bij een ongebroken het beste een watertrens houden, want dat zorgt ervoor dat er toch iets speling in het bit komt. Ongebroken friemeld voor het paard natuurlijk niet.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:19

Ja weet ik maar mijn pony loopt standaard wel beter zonder dat gedraai van die ringen. Liever een duurder bit dat goed zit dan een goedkope wat het ook net niet is;). Op mijn bit staat wel 14,5 maar hij is toch echt 13,5:S.
Hefe tiemand zo'n bit te leen zodat ik die kan proberen?
Laatst bijgewerkt door bfsunshine op 01-05-08 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:20

Mizora schreef:
In je beginpost staat dat je een watertrens hebt, dan kan je bij een ongebroken het beste een watertrens houden, want dat zorgt ervoor dat er toch iets speling in het bit komt. Ongebroken friemeld voor het paard natuurlijk niet.

ik merk aan hem dat hij het gewiebel niks vind dus ik dacht aan dat bit in die link. dan hoef ik zelf alleen mijn handen stil te houden Knipoog

ChonellyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:22

Maakt het ook nog uit hoe dik het bit is?
Ik heb bijvoorbeeld een dik, enkelgebroken bit of een dunner dubbelgebroken bit. Wat is dan zachter?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:27

Dunnere dubbel, bij veel paarden is dik te dik. Je praat soms wel over 24 mm, dat is bijna 2 vingers. En dubbel is over het algemeen vriendelijk.

ChonellyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:30

Dus als ik straks mijn pony in ga rijden kan ik dan het beste een dubbelgebroken bitje kiezen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:31

Ja. Het beste is over het algemeen een 16mm dubbelgebroken kneveltrens.

ChonellyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:32

oke, dank je voor de tip!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:45

toch verschild het per paard. zo dik mogelijk is het beste maar zo dik mogeljk kan best dun zijn;).
Dat staat ook ergens hier in het topic.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:36

Citaat:
De kin kan meer hebben dan de mond;). mijn paard zou in paniek ook niet gaan trekken als er een bit in zijn mond zit. Maar bij een hengstenketting bijvoorbeeld wel:). Bij de vorige eigenaar ging hij met hengstenketting naar de smid en die werd dan aan het hek gemaakt. Nou en dan ging hij hangen voor leven:(. Heel zijn kin kapot:(.

Verklaart ook meteen waarom je paard geen bit in zijn mond kan hebben, lijkt me slim om hem eerst van die angst af te helpen voor je anderen dingen probeert. Als je paard bang is voor iets in zijn mond maakt het niet uit welk bit je gebruikt, dan zal hij er nooit goed op lopen Knipoog

Wbt het leren bit; Het gaat mij erom dat het mondstuk afgeplat is en niet rond, als je druk op het bit zet kantelt het mondstuk waardoor die randen op de lagen drukken. Als het in de mond zit wordt het nat en dat maakt zo'n randje veel zachter, dat weet ik wel, maar blijft een feit dat het scherper is dan een rond bit. Hoe een paard reageert op leer weet ik niet, ik denk dat ik het binnenkort eens zelf ga proberen, ik hoor zoveel positieve reactie's Knipoog

@ TS; Je hebt toch al eens gereden met een bitje? Misschien is het een idee om het bit wat je normaal gebruikt te 'bekleden' met een latex bandage, die zijn in vrijwel elke ruitersportzaak te krijgen en kosten bijna niks. Ze plakken aan zichzelf, moet je strak om het bit wikkelen zo dik als je het zelf wilt hebben en werkt het niet dan knip je hem zo weer van je bit af.
Is wel handig om te proberen hoe je paard reageert op een latex/rubber bit, ik gebruik zoiets ook regelmatig en vind het ideaal. Enige nadeel is dat je hem om het half jaar/8 maanden moet vervangen maar die dingen kosten bijna niks dus zo erg is het ook niet.

_Elisha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:07

dubbel gebroken is best zacht. En een wat dikker bit:P
Als je een heel smal bitje hebt is die veel scherper.

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:34

Dubbelgebroken trens, zo'n dikkere is zacht. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:10

Mizora schreef:
Ja. Het beste is over het algemeen een 16mm dubbelgebroken kneveltrens.

Dat vind ik wel heel kort door de bocht, lees de eerdere reactie's maar eens.
Ik gebruik altijd een enkel gebroken watertrensje en dan ook meestal een van 14 of 18 mm dik maar vaak wordt dat aangepast als het paard zo'n 6 weken onder het zadel is en komt er wat anders in.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 17:17

anneliesdj schreef:
Citaat:
De kin kan meer hebben dan de mond;). mijn paard zou in paniek ook niet gaan trekken als er een bit in zijn mond zit. Maar bij een hengstenketting bijvoorbeeld wel:). Bij de vorige eigenaar ging hij met hengstenketting naar de smid en die werd dan aan het hek gemaakt. Nou en dan ging hij hangen voor leven:(. Heel zijn kin kapot:(.

Verklaart ook meteen waarom je paard geen bit in zijn mond kan hebben, lijkt me slim om hem eerst van die angst af te helpen voor je anderen dingen probeert. Als je paard bang is voor iets in zijn mond maakt het niet uit welk bit je gebruikt, dan zal hij er nooit goed op lopen Knipoog

Wbt het leren bit; Het gaat mij erom dat het mondstuk afgeplat is en niet rond, als je druk op het bit zet kantelt het mondstuk waardoor die randen op de lagen drukken. Als het in de mond zit wordt het nat en dat maakt zo'n randje veel zachter, dat weet ik wel, maar blijft een feit dat het scherper is dan een rond bit. Hoe een paard reageert op leer weet ik niet, ik denk dat ik het binnenkort eens zelf ga proberen, ik hoor zoveel positieve reactie's Knipoog

@ TS; Je hebt toch al eens gereden met een bitje? Misschien is het een idee om het bit wat je normaal gebruikt te 'bekleden' met een latex bandage, die zijn in vrijwel elke ruitersportzaak te krijgen en kosten bijna niks. Ze plakken aan zichzelf, moet je strak om het bit wikkelen zo dik als je het zelf wilt hebben en werkt het niet dan knip je hem zo weer van je bit af.
Is wel handig om te proberen hoe je paard reageert op een latex/rubber bit, ik gebruik zoiets ook regelmatig en vind het ideaal. Enige nadeel is dat je hem om het half jaar/8 maanden moet vervangen maar die dingen kosten bijna niks dus zo erg is het ook niet.

Hij is niet angstig voor het bit zelf;). Hij wordt gek va nhet gewiebel. Ik heb namelijk paarden gezien die echte angst voor het bit tonen, en die lieten het niet eens toe met indoen. Mijn paard daarintegen doet zijn mond gewoon open. Kauwt relax op het bit maar veranderd als het bit beweegt. Hij gaat rennen. wat hij eerder nooit heeft gedaan. Als ik dus geencontact heb met mijn paard maakt het niet uit. Dan vindt hij alles goed:). En bij alles wat hij doodeng vind gaat hij poepen;). Zelfs bij de kleinste dingetjes:P. En dat zijn dan 2 ieniemieni kleine diarree achtige drolletjes:P. ik weet dus wel wanneer mijn paard er echt bang van is;).

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:40

dan is de ongebroken trens misschien meer iets voor je, omdat dubbelgebroken altijd meer wiebelt. heb je inmiddels een ander bit geprobeerd?