Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Mizora schreef:Een stang is een bit dat bestaat uit een ongebroken mondstuk, twee bomen of scharen en een kinketting. De scharen kunnen verschillend van vorm of lengte zijn en ook de kinketting kan van diverse materialen gemaakt zijn. Dit heeft allemaal invloed op de inwerking van de stang.
Bron: http://www.bokt.nl/wiki/Stang
Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.
Bron: http://www.bokt.nl/wiki/Trens
Er zit dus véél verschil tussen.
Crazymel schreef:ik heb mijn bit een enkelgebroken bustrens met leer laten bekleden, daar loopt mijn pony echt super mee ze heeft ook een ontzettend zachte mond
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I8XQZONS.jpg
foto van opzij k heb op het moment geen andere foto
Crazymel schreef:bij Harrie van den Bosch in Nijholtpade in friesland,
Mizora schreef:In je beginpost staat dat je een watertrens hebt, dan kan je bij een ongebroken het beste een watertrens houden, want dat zorgt ervoor dat er toch iets speling in het bit komt. Ongebroken friemeld voor het paard natuurlijk niet.
Citaat:De kin kan meer hebben dan de mond;). mijn paard zou in paniek ook niet gaan trekken als er een bit in zijn mond zit. Maar bij een hengstenketting bijvoorbeeld wel:). Bij de vorige eigenaar ging hij met hengstenketting naar de smid en die werd dan aan het hek gemaakt. Nou en dan ging hij hangen voor leven:(. Heel zijn kin kapot:(.

Mizora schreef:Ja. Het beste is over het algemeen een 16mm dubbelgebroken kneveltrens.
anneliesdj schreef:Citaat:De kin kan meer hebben dan de mond;). mijn paard zou in paniek ook niet gaan trekken als er een bit in zijn mond zit. Maar bij een hengstenketting bijvoorbeeld wel:). Bij de vorige eigenaar ging hij met hengstenketting naar de smid en die werd dan aan het hek gemaakt. Nou en dan ging hij hangen voor leven:(. Heel zijn kin kapot:(.
Verklaart ook meteen waarom je paard geen bit in zijn mond kan hebben, lijkt me slim om hem eerst van die angst af te helpen voor je anderen dingen probeert. Als je paard bang is voor iets in zijn mond maakt het niet uit welk bit je gebruikt, dan zal hij er nooit goed op lopen
Wbt het leren bit; Het gaat mij erom dat het mondstuk afgeplat is en niet rond, als je druk op het bit zet kantelt het mondstuk waardoor die randen op de lagen drukken. Als het in de mond zit wordt het nat en dat maakt zo'n randje veel zachter, dat weet ik wel, maar blijft een feit dat het scherper is dan een rond bit. Hoe een paard reageert op leer weet ik niet, ik denk dat ik het binnenkort eens zelf ga proberen, ik hoor zoveel positieve reactie's
@ TS; Je hebt toch al eens gereden met een bitje? Misschien is het een idee om het bit wat je normaal gebruikt te 'bekleden' met een latex bandage, die zijn in vrijwel elke ruitersportzaak te krijgen en kosten bijna niks. Ze plakken aan zichzelf, moet je strak om het bit wikkelen zo dik als je het zelf wilt hebben en werkt het niet dan knip je hem zo weer van je bit af.
Is wel handig om te proberen hoe je paard reageert op een latex/rubber bit, ik gebruik zoiets ook regelmatig en vind het ideaal. Enige nadeel is dat je hem om het half jaar/8 maanden moet vervangen maar die dingen kosten bijna niks dus zo erg is het ook niet.