Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy_x

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:51

ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken...!?
als het echt zeer doet, gaat een paard wel in protest, of niet?
dus het lijkt me allemaal wat overdreven, en ik denk dat een gewoon enkel gebroken bitje niet veel kwaad kan Knipoog

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:55

Jammer genoeg wordt het altijd zo makkelijk weg geveegd. Mij maakt het wel nieuwsgierig en zou best meer van dat onderzoek willen lezen (en dit keer niet uitgewerkt door nevzorov).
Als ik 100 kilo in mijn mond heb handen dan weet ik niet of ik nog wat kan uitbrengen. En okee een paard is streker dan ik ben, maar dat wil niet zeggen dat zijn zenuwen minder gevoelig zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:57

wendy_x schreef:
ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken...!?
als het echt zeer doet, gaat een paard wel in protest, of niet?
dus het lijkt me allemaal wat overdreven, en ik denk dat een gewoon enkel gebroken bitje niet veel kwaad kan Knipoog

dubbel gebroken lijkt mij weer zachter Knipoog
zit ene boogje in, enkel steekt met de puntjes omhoog

maar men maakt het bit zo scherp als men wilt Haha!

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:57

@miska: ik probeer juist bewustwording een handje te helpen. Maar bewustwording is NIET het klakkloos voor waar aannemen van wat een ander zegt of schrijft. Bewustwording zal pas in positieve zin uitpakken wanneer je ALLE kanten kritisch bekijkt en daar je oordeel op velt. En als je dat gedaan hebt dan nog zul je open en kritisch moeten staan tov andere/ nieuwe ideeen over dat onderwerp. Zodat je in staat kunt zijn om ook je oordeel bij te stellen als bleek dat je het bij het verkeerde eind had.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:59

@black_whit: ik ben het 100% met je eens dat het een bijzonder interessant onderwerp is en dat het een zeer goede zaak zou zijn als er een goed en deugdelijk onderzoek naar werd gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:02

Black_White schreef:
Jammer genoeg wordt het altijd zo makkelijk weg geveegd. Mij maakt het wel nieuwsgierig en zou best meer van dat onderzoek willen lezen (en dit keer niet uitgewerkt door nevzorov).
Als ik 100 kilo in mijn mond heb handen dan weet ik niet of ik nog wat kan uitbrengen. En okee een paard is streker dan ik ben, maar dat wil niet zeggen dat zijn zenuwen minder gevoelig zijn.

Maar zenuwen lopen ook op de neus (daar waar geen vet zit, dus ook rechtstreeks erop)

onderzoeken zouden wat dat betreft ook met verschillende soorten bitloze hoofdstellen gedaan moeten worden Lachen

Krijg zelf maar eens iets tegen je neus... heb je ook meteen de tranen in je ogen.
Is dat gevoel bij een paard anders vraag ik me dan af?
Een bit is desnoods nog vast te pakken of anders te duwen met de tong, niet dat dat oke is als dat moet, maar bij de neus (en evt achter de oren) daar kan een paard niets tegenin brengen.

Allemaal dingen die ook getest horen te worden Lachen

En ik ben bang dat de conclusie wordt, niet rijden... alleen maar weidegang Tong uitsteken Clown

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:03

Uiteraard, maar heb je al eens een bit op je arm/pols gelegd en er druk op uitgeoefend?
Weet je hoe dat voelt?
Het is niet prettig, dat is wat er ook in de mond gebeurt bij een paard op de tong en tegen het gehemelte aan, kiezen worden geraakt door ruw geruk en gepluk, waar het nog gevoeliger is dan op je arm/pols.
Nu zal het ene dier een hogere pijngrens hebben dan het andere, maar dan nog is het niet aangenaam.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:04

maar dan wel een weide van tenminste 100 ha Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:06

dubbel gebroken of ongebroken drukt al niet tegen het gehemelte Lachen
Geeft ook geen notenkraker effect.
Vandaar dat ik al nooit enkelgebroken gebruik.

Maar wat gebeurd er als je aan de neus trekt?
Als je een hoofdstel hebt wat achter de oren werkt?

Alsof dat meteen zo aardig is? Lachen
Ik denk echt niet aardiger dan een passend bit.

En plukwerk...dat lijkt me nooit lekker...wat er ook gebruikt wordt Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:14

Nee, tongen die blauw aanlopen enzo is wel fijn zeg maar voor het paard ook al blijft het gehemelte buiten beschouwing!?! Verward
Bovendoen zijn alle bitloze hoofdstellen niet even vriendelijk nee, dat klopt.
Heb ik me ook in verdiept en ik gebruik de Meroth neusriem waar een ijzeren beugel in verwerkt zit, die de druk wegneemt als je de teugel iets losser laat.
Ik kan op pinkjes rijden en mijn paard loopt netjes verzameld.
Het is ook een kwestie van het hele plaatje en hoe je je paard conditioneerd en op hulpen laat wennen.
Iemand die niet weet hoe je een bitloos hoofdstel bevestigd (vaak te laag op de neus) richt het ook schade aan net zo goed!
Maar het is in mijn ogen toch nog net iets vriendelijker dan een bit, vooral voor mensen die net leren paardrijden oid.
Maneges is zowiezo een trieste gebeurtenis met rukkende kinderen en slecht passende zadels ed.
Als je alle extremen naast elkaar gooit is niks goed!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:16

Miska, nu scheer je alle maneges over een kam, pas op met je woorden, hier kan je mensen mee kwetsen!

echt niet alle manege zijn zo, en als een bit zooo erg was dat het kiezen kapotmaakt e.d dan was mijn verzorgpony al kapot geweest, die keren dat ik erafgelazerd ben en aan de teugels hing dus... is niet op 1 hand te tellen.
en dr mond, tiptop in orde.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:18

Ik geef zelf de voorkeur aan bitloos en kan hier genoeg redenen voor opnoemen, heb bewondering voor Nevzorov en zijn 'posse'. Maar bij dit artikel zit ik weer grinnikend te lezen, waarom? Niet omdat ze niks realistisch voorstellen hoor, nee dat niet! Maar dit onderzoek is wetenschappelijk incorrect! Het is wel juist wat ze doen, maar correct is het niet!

'Als het goed is' hoort dit onderzoek controleerbaar te zijn, met dezelfde apparatuur, en de cijfers van de hoeveelheid druk zou men exact dezelfde cijfers moeten bekomen, al betwijfel ik dit..

In het artikel geeft men veel metaforen als "een enorme druk" en vervolgens cijfergegevens als 120 kilogram/vierkant cm; maar nergens worden deze cijfers verklaard!

Fijn nu weet ik dat een on-onderlegde dressuurstang ...gram per vierkante cm produceerd maar wat betekend dat voor mijn paard? Juist je krijgt hier geen verklaring voor. Dit wordt overgelaten aan de lezer zelf.

Het heeft een gebrek aan variatie! dwz, de test is uitgevoerd met 1 bit, en dan geen 'huis tuin en keuken bit' nee meteen een on-onderlegde dressuurstang, die overigens mag ik aannemen nooit in dergelijk toestand gebruikt word. Ik zou het onderzoek pas interessant gaan vinden als ze het bij alle bitten zouden doen! Van de meest eenvoudige tot de meest complexe. Dit feit mis ik echter..

Als laatste is de grootste factor die meespeeld in de incorrectheid van dit onderzoek de objectiviteit en onpartijdigheid. Hier is namelijk geen sprake van! Ze zijn al aan het begin van het onderzoek overtuigd: een bit is slecht, en al het bitgebruik is slecht. Zo kan je geen objectieve onderzoeken ontwikkelen! Dit is ook te lezen aan de zinsbouw in het artikel.

Wie kent Nevzorov niet met zijn gruwelijke filmpjes op http://www.youtube.nl niet? Plaatjes en filmpjes van de meest gruwelijke praktijken die ruiters uitvoeren op hun paarden! Maar zie je ergens een normale ruiter die op een goed vriendelijke manier haar paard de baan rond rijdt? Nee, je ziet enkel een stelletje opgefokte springruiters die hun paarden de tanden uit de mond trekken, een beeld dat gelukkig nog niet de overhand heeft in de paardensport.

Kortom nee, ik ben niet echt onder de indruk van dit soort onderzoeken, omdat ze een flinke scheut aan objectiviteit, variatie en controleerbaarheid missen! Ik zou een dergelijk onderzoek pas interessant vinden als het is uitgevoerd op alle mogenlijke bestaande bitten, vaststaande cijfers hebben -dus niet zo iets als 'een normale ophouding' of 'een fikse ruk' - en zou zijn uitgevoerd door volledig objectieve onderzoeker, of een team onderzoekers met een gelijke verdeling van de voor- en tegenstanders van het bit.

gr. Lara
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 09-03-08 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:18

Dat is niet letterlijk bedoeld, maar om een punt te maken.
Als je alles zo extreem gaat bekijken, is niks meer goed!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:20

Diegen die zijn naam onder het artikel zet is ook tegen bitloze hoofdstellen. Zij willen het liefst alle halsters en hoofdstellen verbannen. Enkel een neckrope krijgt hun goed keuring als 'stuurhulpmiddel'.

edit: ik zie dat al iemand me voor was

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:21

En bovendien is het onwaar.
Net zoals je met bit vriendelijk kan rijden, kan je dat bitloos.
Net zoals je met bit ontzettend veel schade kan aanbrengen, kan dat imo bitloos.
Er is geen onderzoek nodig naar het verschil tussen bitloos en met bit, wél naar de mogelijke schadelijke effecten van alle optomingen en onder welke omstandigheden.

Stel nu dat het waar is dat zelfs lichte druk al ondraaglijke pijnen veroorzaakt, wie weet is hetzelfde wel waar voor bitloze optomingen? En waar blijf je dan met dit onderzoek? Inderdaad: nergens..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:21

Miska schreef:
Dat is niet letterlijk bedoeld, maar om een punt te maken.
Als je alles zo extreem gaat bekijken, is niks meer goed!

dan moet je dat erbij zetten...
nee naja er is zovele niet goed.

ik ga me er niet druk om maken, heb nog nooit problemen ondervonden met het bit, dus ik hou het er lekker in. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:23

blauw aangelopen tong?

Nog nooit 1 gezien...
Sorry maar ik kan me nu niet voorstellen dat jou bijdrage nu niet wat overdreven is...

Of van iemand die met zeer slecht passende rommel rijd...maar dat is niet waar het hier over gaat.
Alles wat slecht past is niet normaal...

Citaat:
en hoe je je paard conditioneerd en op hulpen laat wennen

juist... en dat zij ik eerder ook al;

Citaat:
leer die klauwen van je eens stil houden en leer verdorie eens op je zit rijden.
Ja helaas zie ik dat maar weinig gebeuren (al denken mensen zelf van wel), dus kan me voorstellen dat het voor deze paarden een verademing is.
Maar dat ligt dan niet aan het bit, maar aan de gebruiker...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:26

Ik ben er ook erg van onder de indruk. Het is wel duidelijk hoe voorzichtig je met bit om moet gaan!. Toch zou ik het interessant vinden een soortgelijk onderzoek naar "mildere" bitten. Een volledig leren meroth bit zou deze schade (lijkt mij) niet aan kunnen brengen als in deze mate.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:32

Tja, het is meestal gewoon onkunde van de ruiter die het een marteltuig maakt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:34

Miska schreef:
Tja, het is meestal gewoon onkunde van de ruiter die het een marteltuig maakt.

klopt en dat heb je óók met bitloos
ook met ene halsring... dat heb je met alles

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:37

Dus blijft over : als je er gewoon goed mee omgaat.
En wat is dan fijner : wel of geen stuk metaal in je mond ?

Lijkt me simpel , gezien je aan beide optomingen niet aan het plukken bent.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:38

Ja, daarom!
Het gaat erom dat mensen zich door dit soort dingen meer bewust worden, want die theorie van anti-bit is ook ergens op gebaseerd en komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Ook heeft een paardenmond maar weinig ruimte voor een S&T in de mond, waardoor het al snel pijnlijk gaat worden als je er onkundig mee omgaat dus.
Vraag de paardentandartsen maar!
Maar zo heeft alles zijn voor en tegens, als je zelf maar beseft wat je doet wanneer je een paard een ruk in de mond geeft oid.
Draai het maar om naar jezelf toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:39

Juist Ja
En daar moet zeker wat aan gedaan worden Ja
Goede informatie geven bijvoorbeeld.
Maar dan ga je bijv naar gemiddelde ruitershop en ze weten de werking van bitten niet eens... dan staan bij mij ook de haren overeind...
En die willen gewoon verkopen, dus als daar iemand komt en zegt, mijn paard pakt het bit vast... kan die verkopers het schelen waar jij mee naar huis gaat... als het maar geld in het laatje brengt.
Die zeggen niet, handjes los, aan het been maken en overgangen rijden met je zit...

Maar vergeet niet dat veel van die mensen ook overstappen naar bitloos...paard kan het bit dan niet vastpakken... zal die ruiter ineens beter op de zit rijden? Een fijnere hand hebben?
Maar toch remt het paard... juist, ook pijn prikkels....

eeuuuh... er bestaan ook kunstsof bitten
En waarom neemt een paard op de wasplaats de ketting in de mond als metaal direct met vervelend wordt geassocieerd?

misschien omdat het wel meevalt?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:42

Tja, om de smaak misschien?
Waarom likken sommige paarden aan ijzer nadat ze iets lekkers gehad hebben?
Zo kun je door blijven gaan en overal excuses voor zoeken omdat je de info niet aan wilt nemen.
Ieder moet gewoon zelf uitmaken hoe hij met zijn paard omgaat, je verbetert de wereld toch niet, maar door 1st in jezelf iets te veranderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:44

Dan is de smaak van een bit ook niet zo vervelend? Clown

het is geen excuus zoeken... Is gewoon wat je ziet..

En de wereld hoeft niet veranderd te worden in het bannen van bitten... wel door het bannen van trekruiters die de schuld bij het paard leggen en mensen die niet weten hoe iets werkt Lachen