Bit met koperen spiralen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bit met koperen spiralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:44

secricible schreef:
Het gaat wel erg ver RK.
Het bit wordt verkocht als een vriendelijk bit, door mensen die er verstand van zouden moeten hebbenn. Als iemand zelf geen verstand heeft van potentialen, en niet snapt hoe dit stroom op kan leveren en bovendien ook nog niets voelt op het moment dat ze het bit zelf in hun mond doen... Wie moet je dan geloven? Die zogezegd 100en verkopers met verstand ervan, of het handjevol mensen dat zegt dat het slecht is... Tel daar bij op dat je paard en dan toch zo lekker op loopt, dan kan ik me voorstellen dat iemand toch denkt dat die verkopers gelijk hebben.

Het gaat niet ver, ik ben gewoon eerlijk zonder winstoogmerk

En ja ik erger me ook groen en geel aan de kunde daar.
Er zijn helaas maar weinig deskundige ruitersport zaken.
De meeste willen verkopen zonder zich erin te verdiepen.
Als het maar gel oplevert..helaas waar.
Ik zou het graag anders zien.
Maar als je gewoon sites nakijkt van de werking van 2 metalen weet je gewoon genoeg.

Verder moet je het ook niet hebben van de grote stallen.
OOk die rijden vaak voor winstoogmerk (als meteen ook antwoord op de pb van Polly wat ook gewoon hier gepost had kunnen worden)
Voor het oog goed is wat verkoopt, liefst zo snel mogelijk, kost geen eten.
En gezien veel mensen er toch niks van weten en denken dat zulke bitten wel goed zijn kopen ze zo'n paard.
Maar als ik zo een paard zie staan laat ik hem staan. En gelukkig veel mensen met mij.
Want zo'n paard heeft geen goede basis..je koopt toch ook geen auto zonder slappe banden? Lachen

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:39

Rijd zonder rolletjes. Enkel gebroken. Ben aan het zoeken naar de voelbaarheid van die zogenaamde schokjes laat je weten.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:34

uletje schreef:
zat dit topic is van voor naar achter te lezen en heb wat 'interessante' reacties gezien.

Ik vind dat je mensen niet zo kan afstraffen op pure ontwetendheid.

Dat NATUURKUNDIGE (geen scheikunde) verschijnsel is waar. Er zijn inderdaad potentiaalverschillen maar zeer minimaal. Betwijfel het daardoor of je paard daar echt last van zou hebben. Denk zelf eigenlijk van niet. Zou even moeten googlen of hier enigszins onderzoek naar 'voelbaarheid' is gedaan. Bij mens of dier.

Heb trouwens ook eens de regelementen van de KNHS bekeken en daar staat niet in dat je met een D-trens met verschillende metalen niet mag starten. Een voorwaarde is dat het bit van metaal of rubber is gemaakt.
(voor degenen die het na willen lezen is het: Disiplineregelement Dressuur. Annex A- Toegestane bitten voor trenshoofdstellen voorzien van een enkele trens)
Punt 11 geeft aan dat er roterende stukken aan mogen zitten.
Kan het mis hebben maar dan zou ik dat graag ergens in de regelementen willen zien. (iemand??)

Ik denk dus dat wanneer je goede resultaten bij je paard behaald, dus niet alleen kop naar beneden, maar gehele ontspanning in de bovenlijn e.d. krijgt is het misschien wel een goede manier.

Mijn eigen dier bijvoorbeeld. Paard beleerd met een, in mijn ogen, vriendelijk dubbelgebroken bit. Wat bleek mijn paard had last van zo'n dik (wat mensen associeren met vriendelijk) bit. Dit bit zat haar alleen maar in de weg. Dus ging over naar een dunner watertrensje ook dubbelgebroken, nog problemen. En aangezien watertrensjes (met uitzondering van de onderlegtrensen) vaak alleen maar in de wat dikkere vormen te krijgen zijn heb ik een dunner D-trensje gekocht. (heb het echt niet zelf verzonnen op aanraden van de veearts) En zowaar zijn alle problemen (kopschudden, mond open, vastpakken, heel der lijf van spanning vast zetten) verdwenen. Dus heb er een heel fijn paard aan over gehouden. Die zich wel ontspant en zich lekker in z'n vel voelt zitten.

Het is dus niet alleen maar negatief!!

je mag ook gewoon starten met dat bit hoor.

ik snap dan ook eigenlijk niet dat bitjes met een koperen mondstuk dan wel mogen Verward dat is dan toch ook 2 verschillende metalen???of een k&k??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:22

Met een rolletjes bit mag je niet starten

Als iets 1 legering is, zoals K&k dan geeft dat als het goed is geen potentiaal verschil omdat het niet van het ene metaal naar het andere kan lopen.
(zier werking batterij)

Maar gewoon lekker zo doorgaan zou ik zeggen...zeker niet aan de basis werken, geen goede fundering maken...dan is het wel de B van blijven of de L van levenslang...dat is bij veel ruiters niet zo maar Lachen

Voor mij is deze discussie af...ik heb geen last van paarden die het bit vast pakken en ik dat met bitten op moet lossen... verwaand hè Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 01:34

hmmm, heb weer wat bijgeleerd. Ook ik heb ooit een heel sterke appaloosa gereden met een bit met rolletjes. Dat was op aanraden van iemand die zei dat het een heel vriendelijk bit is en dat die rolletjes dienen om een paard bezig te houden in de mond. Het paard liep er heel goed op dus ik dacht dat het ok was. (jullie hebben het toch over dit bit? http://www.ruitersport.com/dtrens-gebroken-koperen-rollers-bi009-p-104.html)

Na al die reacties hier vind ik het jammer dat ik ooit met zo'n bit heb gereden en ik zal het in de toekomst niet meer doen. Arm paardje Ach gut.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:05

Het ziet eruit idd als een vriendelijke bit. Over dat batterij ben ik nog niet overtuigt. De reden sommige bitten niet toegstaan is door de conserveteit van de paardensport volgens mij... niet zozeer voor vriendelijkheid (zie hoe sommige paarden in de sport opgetuigt worden)... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:24

lindake schreef:
hmmm, heb weer wat bijgeleerd. Ook ik heb ooit een heel sterke appaloosa gereden met een bit met rolletjes. Dat was op aanraden van iemand die zei dat het een heel vriendelijk bit is en dat die rolletjes dienen om een paard bezig te houden in de mond. Het paard liep er heel goed op dus ik dacht dat het ok was. (jullie hebben het toch over dit bit? http://www.ruitersport.com/dtrens-gebroken-koperen-rollers-bi009-p-104.html)

Na al die reacties hier vind ik het jammer dat ik ooit met zo'n bit heb gereden en ik zal het in de toekomst niet meer doen. Arm paardje Ach gut.

mooizo weer eentje over gehaald Lachen en ja we hebben het over dat bit.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:40

wat mij ook apvalt bij dat bit is, dat hij totaal niet naar de paardenmond gevormd is. Hij is gewoon kaarsrecht, en daarbij ook nog eens enkel gebroken..

Doe mij maar een koperen, dubbelgebroken van sprenger Haha!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:28

Jaimyliefje schreef:
Doe mij maar een koperen, dubbelgebroken van sprenger Haha!

Deze vind ik ook goed. Ons pony loopt ermee. Het enige probleem in mijn ogen is dat het makkelijk alle kanten op gaat in de mond van het paard, dit omdat de link-stukken zo losjes aan elkaar zijn verbonden (en natuurlijk speld ruiter onkundigheid een rol). Buiten het lessen en leren en lezen, hebben wij het nu opgelost door rubber ringen links en rechts en een sperriem.

De myler heeft dit probleem niet en ligt rustig stil in de mond. Jammer dat ze niet in een dikkere uitvoering komen.
Laatst bijgewerkt door Michelle99 op 05-02-08 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:28

Bij mij gaat het helemaal niet over de basis die is gewoon correct. Maar doordat de mond van mijn paard gewoon wat klein is past dit bit veel beter.

En je mag wel met dit bit starten ook met die rolletjes. Zie mijn vorige post kun je het nalezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:33

Citaat:
Heb trouwens ook eens de regelementen van de KNHS bekeken en daar staat niet in dat je met een D-trens met verschillende metalen niet mag starten. Een voorwaarde is dat het bit van metaal of rubber is gemaakt.
(voor degenen die het na willen lezen is het: Disiplineregelement Dressuur. Annex A- Toegestane bitten voor trenshoofdstellen voorzien van een enkele trens)
Punt 11 geeft aan dat er roterende stukken aan mogen zitten.
Kan het mis hebben maar dan zou ik dat graag ergens in de regelementen willen zien. (iemand??)

uletje schreef:
Bij mij gaat het helemaal niet over de basis die is gewoon correct. Maar doordat de mond van mijn paard gewoon wat klein is past dit bit veel beter.

En je mag wel met dit bit starten ook met die rolletjes. Zie mijn vorige post kun je het nalezen..

Ik wilde niet meer reageren, maar dit misverstand weg werken
Elk bit wat toegestaan is staat bij de afbeeldingen.
Een rolletjes bit staat niet bij de afbeeldingen dus ook niet toegestaan.
Zo simpel werkt het reglement betreft de bitten Lachen

Het gaat dus niet om de d trens of wat je ook opsomt, maar simpelweg omdat hij niet genoemd wordt Lachen

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:36

Dan heb jij de volgende bladzijde niet gelezen... Jammer..
Daar staat dat roterende delen aan het bit toegestaan zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:38

ja, heb ik gelezen...ken de reglementen wat dat betreft uit mijn hoofd. Dus niks jammer...Plaatje 10 laat ook heel goed zien wat ze daar mee bedoelen
Er staat dus geen bit afgebeeld met 10 rolletjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:18

waar staat dat regelement (bitten deel ) ik kan het niet vinden op KNHS.nl als ik dan op dressuur klik en dan op regelment kan ik het neit vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:20

Kijk je toch niet goed Tong uitsteken

Disciplinereglement Dressuur (Ingangsdatum 1 april 2007)
blz 68 en 69 staan de toegestane bitten

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:21

nou ik wil niet banketstaaf doen,maar je mag gewoon met dat bit starten!!!
ik ken zelf iemand die met dat bit is gestart.........en die is niet de baan uitgestuurt na een bitten controle...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:39

bittencontrole..weet je zeker dat dat er is geweest?
Ik kom 22 jaar op concours en heb het 1x gezien
Dus dat is al een zeldzaamheid opzich.... helaas, heel erg helaas
En nee bobby je mag er niet mee starten, dus hoe jij aan die info komt? Mij eeen vraag.
Maar 1 x fatsoenlijk het reglement bekijken en je weet dat het niet mag Lachen

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:02

Dan heb ik nog een ander vraagje, mag hier denk ik wel bij. Weet iemand hoe het zit met een dubbelgebroken watertrens waarvan het middenstukje van koper (daar ga ik vanuit, het lijkt er sprekend op) is? Wekt dat ook schokjes op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:46

@ fury nee zo ver ik weet niet het stukje is zodat ze meer met het bitje gaan spelen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:51

Ik heb nou zo'n zín om zo'n rolletjes bit in mijn mond te stoppen om te zien wat er gebeurd, maar ja... Om dáár nou zo'n ding voor aan te schaffen of om nou een gebruikte in je mond te steken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:09

Ik zou zelf geen 2 metalen in de paardenmond hangen, dus ook niet een dubbelgebroken bit met een ander middenstukje
De werking van 2 metalen zal daar ook niet ineens ophouden lijkt me Lachen

Qimm, heb je een ijzeren puntenslijper?
Dat werkt ook Ja

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:30

het geet me juist specifiek om het bit eigenlijk

Ik heb wel een puntenslijper maar zo te zien is die helemaal van het zelfde materiaal

*legt toch op tong*

*trekt vies gezicht* Het smaakt alleen maar heel metalig. Maar misschien is dit niet de goede.
Ik vraag met vooral af hoe sterkt die werking zal zijn namelijk. Want ik ken wel het trucje met een zinken plaatje en een koperen plaatje, maar dat werkte alleen met een citroen (dus iets heel erg zuurs)
Hihi heb zin om morgen bij de ruitershop eens zo'n rolletjes bit in mijn mond te doen, en dan voornamelijk om de reactie van het personeel ROFL

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:33

Huilen van het lachen Als je het metalige niet lekker vind, zullen we het bit dan maar helemaal vergeten? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:37

Heb je wel het mesje en de buitenkant van de slijper tegelijk in de mond, dus contact?