Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:30

cremellogek schreef:
lotjj92 schreef:

als ik hier in mijn omgeving kijken kunnen veel dat niet betalen. 4 paarden en 4 zadels. dat kost maar liefst ruim 4000 euro. kun je een paard van kopen!

Mijn paarden waren in aanschaf goedkoper dan 4000 met z'n 4-en Vork
Hebben die mensen wel een auto, eigen huis, en gaan ze op vakantie enz? Wat dat zijn dingen die veel meer kosten dan 1 in de 20-30 jaar een zadel aanschaffen! Dus die kiezen ervoor om dat niet te doen.

logisch ook! sorry maar dat gaat toch helemaal nergens meer over. niet iedereen heeft zomaar 4000 euro om even 4 zadels te kopen. moet je nagaan hoe duur het is om die paarden alleen al te onderhouden! en er zijn veel meer dingen die je moet kopen. trailer, stalling, dekens etc

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:30

Anky en Edward hebben met verschillende eigenaren te maken dus ligt even heel wat anders dan dat je zelf eigenaar bent. Overigens geloof ik er niets van dat zadels perfect kunnen liggen zonder aanpassing Knipoog Mensen kunnen van mij een hoop zeggen maar ik heb het tenminste voor elkaar qua tuigage en wat ik zeg een goed passend zadel hoeft echt geen duizenden euro's te kosten!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:31

Wie zegt dat zadels 1000 euro per stuk moeten kosten Frusty
Daar lees je voor het gemak overheen

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:31

Je moet helemaal geen trailer kopen, heb ik ook niet, en ook geen dekens. Er zijn een heleboel kosten waar je op kan besparen, maar een zadel hoort daar niet bij IMO..
Laatst bijgewerkt door cremellogek op 28-01-08 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:32

Ik ben heel eerlijk als de fjord over een jaar 3 is dan krijgt hij een ander zadel en als ik eind dit jaar of begin volgend jaar paard erbij koop dan spaar ik gelijk voor een zadel erbij!

Vind het gewoon heel belangrijk en wil lang plezier hebben van mijn paarden Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:33

MISTRAL94 schreef:
Anky en Edward hebben met verschillende eigenaren te maken dus ligt even heel wat anders dan dat je zelf eigenaar bent. Overigens geloof ik er niets van dat zadels perfect kunnen liggen zonder aanpassing Knipoog Mensen kunnen van mij een hoop zeggen maar ik heb het tenminste voor elkaar qua tuigage en wat ik zeg een goed passend zadel hoeft echt geen duizenden euro's te kosten!

nou sorry hoor maar een paard van 3/4 zoals wij thuis hebben veranderen nog veel. mijn paard is ook drachtig. ik kan dan wel een op maat gemaakt zadel kopen. maar hoe snel kan ik dan weer een nieuwe kopen? want ik weet zeker dat ze na de dracht heel anders is. en als ik rijd verandert de bespiering ook. dus dan kies ik gewoon voor een standaart maat. en laat ik het regelmatig nakijken!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:34

en ik ben echt wel voor een goed passend zadel. dat vind ik heel belangrijk! met een volwassen paard (spreek over 7 jaar en ouder) is dat ook mogelijk. maar met jonge paarden kies ik voro een standaart maat die goed past. ik heb het 4 maanden geleden laten controleren door de zadelmaker.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:35

Een goede zadelmaker zal hier rekening mee houden, mijn jonge merrie heeft op 3 jarige leeftijd een nieuw zadel gekregen en ik heb nog steeds hetzelfde zadel. Zadel is inmiddels wel tig keer aangepast op haar rug. Mensen beseffen half niet hoeveel blessures paarden op kunnen lopen door slecht passend tuigage. Ze komen erachter wanneer het te laat is, wanneer het dier er al slechter ervaringen mee heeft of erger nog wanneer het dier blessures heeft.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:41

@ Mistral94, waarom maak je jezelf hier zo druk om? Er zijn nu eenmaal mensen die het anders doen dan jij. En dat kan je verschirkkelijk vinden, maar helaas kan je er (bijna) niets aan veranderen
Als je je zo druk moet maken over al het lief en leed in de wereld heb je het wel erg zwaar! Het is ook niet eerlijk dat je hier 'afgeeft' op alles en iedereen terwijl er juist in dit topic mensen zitten die het erg serieus nemen.

Ik ben ook van mening dat je een goed passend zadel moet aanschaffen voor je paard, maar ik kan me vinden in Lotjj92 wat betreft jonge paarden. Wij hebben ook echt niet voor elke 3 jarige een nieuw zadel gekocht om het vervolgens tig keer te laten aanpassen tot ze uitgegroeid zijn! Zelfde geld voor aangespannen rijden.

Maar natuurlijk zijn en blijven er mensen die niet stilstaan bij wat slecht passend tuig kan veroorzaken, het is een van de belangrijkste dingen voor je paard en voor jou.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:48

Ik maak me er niet druk om mensen hebben een bord voor hun hoofd en willen vaak ook niet veranderen (ik zal toegeven ik nam het vroeger ook niet zo nauw met goedpassende zadels) maar als je toch zo'n goede reden wilt hebben waarom je niet voor elk paard een goed passend zadel hebt, kom dan met een goede reden. Wat ik hier lees is allemaal zo kortzichtig en komt op mij over van ik wil wel 4 paarden hebben maar voor elk paard een goed passend zadel hebben is te duur, sorry daar kan ik niet bij Knipoog
Ik geef niet af op mensen ik geef een mening als dat te hard is voor de tere zieltjes tja...
Daar komt bij dat ik niet zeg dat je voor elk jong paard een nieuw zadel moet kopen, alleen de redenatie van jonge paarden veranderen en daarom koop ik daar geen nieuw zadel voor vind ik onzin. Een goede zadelmaker zal hier rekening mee houden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:51

Kleine toevoeging ik betaal dus niets voor het aanpassen dus al met al is mijn zadel spotgoedkoop gezien de kwaliteit en de bijbehorende service Knipoog

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:05

MISTRAL94 schreef:
Ik maak me er niet druk om mensen hebben een bord voor hun hoofd en willen vaak ook niet veranderen (ik zal toegeven ik nam het vroeger ook niet zo nauw met goedpassende zadels) maar als je toch zo'n goede reden wilt hebben waarom je niet voor elk paard een goed passend zadel hebt, kom dan met een goede reden. Wat ik hier lees is allemaal zo kortzichtig en komt op mij over van ik wil wel 4 paarden hebben maar voor elk paard een goed passend zadel hebben is te duur , sorry daar kan ik niet bij Knipoog
Ik geef niet af op mensen ik geef een mening als dat te hard is voor de tere zieltjes tja...
Daar komt bij dat ik niet zeg dat je voor elk jong paard een nieuw zadel moet kopen, alleen de redenatie van jonge paarden veranderen en daarom koop ik daar geen nieuw zadel voor vind ik onzin. Een goede zadelmaker zal hier rekening mee houden.

Uit je reactie maak ik op dat je je weldegelijk druk maakt.

En ik heb helemaal niet zo geredeneerd zoals jij in je reactie aangeeft, dat is wel heel erg kort door de bocht. Ik heb gezegd dat wij niet voor ELKE 3 jarige een nieuw zadel hebben gekocht om het vervolgens tig keer laten aanpassen. Bij ons heeft elk jong paard een goed passend zadel op gekregen, dat was vaak een zadel wat we al hadden, wat vervolgens werd gecontroleerd door een zadelmaker (en zo nodig aangepast).
Dus je conclusie lijkt me een beetje voorbarig Knipoog
Wanneer ze uitgegroeid waren kregen ze allemaal hun eigen, goed passende zadel.

Tere zieltjes en kortzichtig? Je bent niet de enige die denkt aan het belang van de rug en wat al niet meer van zijn/haar paard? Ook heb ik nooit gezegd dat ik liever vier paarden koop en vervolgens geen zadel voor ze kan betalen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:12

Jij voelt je dus duidelijk aangesproken Haha!
Ik doelde namelijk met die 4 paarden op de TS Knipoog
Knap overigens dat jij mij denkt te kennen en dus kunt oordelen wanneer ik me druk maak (geloof me als ik me druk maak gaat dat er heel anders aan toe Duivel ) Ik reageer allleen met de reactie dat als iemand dan toch een goede reden heeft om met 1 zadel meerdere paarden te rijden kom dan met een goede redenatie ik vind het onzin dat als iemand meerdere paarden heeft het maar een vrijbrief is om dan maar 1 zadel te hebben. Dan denk ik ook neem dan een 3 paarden maar zorg dat je het voor elkaar hebt. Aangezien we in nederland onze mening mogen geven en dat hier op een forum ook mag dan doe ik dat, als mensen daar niet tegen kunnen ja daar kan ik helaas niets aan doen. Ik loop nou eenmaal niet mee met het gros van de mensen en dat zie je hier (en niet alleen hier) toch wel erg vaak, dat is jammer. Iedereen heeft er het recht op om zijn of haar mening te uiten maar veel mensen durven er niet tegen in te gaan omdat ze bang zijn voor een weerwoord.

Edit: Ik doel dus niet op jou, als ik specifiek op jou doel zet ik je naam er wel bij voordat dit weer verkeerd begrepen wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:17

Wat ik me afvraag; Hoe komt het toch iedere keer dat setjes met slecht passend tuig in verband worden gebracht Haha! ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:18

lotjj92 schreef:
nou sorry hoor maar een paard van 3/4 zoals wij thuis hebben veranderen nog veel. mijn paard is ook drachtig. ik kan dan wel een op maat gemaakt zadel kopen. maar hoe snel kan ik dan weer een nieuwe kopen? want ik weet zeker dat ze na de dracht heel anders is. en als ik rijd verandert de bespiering ook. dus dan kies ik gewoon voor een standaart maat. en laat ik het regelmatig nakijken!

Daarom heb ik voor een boomloos zadel gekozen (naast nog tig andere goede redenen) voor op mijn jonge paard. Dat bevalt ons beiden prima. Ik laat zijn rug regelmatig checken trouwens.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:19

Maar over boomloos gaan toch ook wel weer de verhalen rond?! Dat ene zadel niet voor niets een boom heeft bijvoorbeeld, ik heb geen ervaring met deze zadels hoor maar in het begin was het fantastisch en nu hoor ik er toch wel weer andere verhalen over?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:20

Overigens ken ik ze ook, alleen al bij ons op stal zie ik heel veel paarden/pony's met slechtpassende zadels. Moet je ze ook eens zien kijken als ze uberhaupt een zadel zien. Vind ik niet gek.
Daar pas ik voor bij mijn eigen paard, want als ik iets superbelangrijk vind, is het wel dat hij plezier heeft in het rijden en dat gaat niet samen met slechtpassend tuig.

Maar ik zie het helaas ook op andere stallingen hier in de buurt, waar men wel met dure rijkleding leurt en allerlei andere (onzinnige) zaken met kleurtjes aanschaft. Tja, het is maar wat je belangrijker vindt. Mij zegt het genoeg over hun kunde m.b.t. paarden. Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:22

Het is alleen wel jammer dat alle mensen die setjes leuk vinden of alle andere dingen die ze voor hun paard kopen over 1 kam geschoren worden Knipoog Vrij standaard tenslotte, oh je hebt setjes nou dan heb je er een slecht passend zadel op liggen, komt er nooit ene hoefsmid en de tandarts is er ook nooit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:22

MISTRAL94 schreef:
Maar over boomloos gaan toch ook wel weer de verhalen rond?! Dat ene zadel niet voor niets een boom heeft bijvoorbeeld, ik heb geen ervaring met deze zadels hoor maar in het begin was het fantastisch en nu hoor ik er toch wel weer andere verhalen over?

Verhalen, verhalen..... Clown , tja..... Het zal vast niet werken bij elk paard, maar IK kan zeggen dat het ONS prima bevalt tot nu toe Ja . En ik ken inmiddels meerdere mensen in mijn directe omgeving die al jaren boomloos rijden en heel tevreden zijn. Je moet je paard en zijn rug ALTIJD in de gaten houden. Boomzadel of niet.

Ik vind het een fijne uitkomst voor mijn jonge paard en mijzelf. Niet iedereen kan elk halfjaar een nieuw zadel ophoesten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:24

Alsof je elk half jaar een ander zadel moet kopen als je geen boomloos hebt Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:25

MISTRAL94 schreef:
Het is alleen wel jammer dat alle mensen die setjes leuk vinden of alle andere dingen die ze voor hun paard kopen over 1 kam geschoren worden Knipoog Vrij standaard tenslotte, oh je hebt setjes nou dan heb je er een slecht passend zadel op liggen, komt er nooit ene hoefsmid en de tandarts is er ook nooit.

Kom eens op mijn stalling kijken.... Laatst belde ik de tandarts voor mijn paard en toen heb ik maar weer eens een rondje rondgevraagt en je wilt niet weten hoeveel paarden er nog nooit een tandarts gezien hadden. Sommige meiden wisten niet eens dat dat moet, minstens 1x per jaar even je paard laten controleren. En dan nog merken dat sommigen dan toch liever niet willen dat de tandarts bij hun pony komt (want het kost geld Clown ). Jaja, dat maak ik helaas mee.... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:25

Net wat je zegt Nathalie! het verschil tussen de uitgaven zit t m maar net in wat je leuk vind. De een koopt kleren voor zichzelf, richt zn huis in of noem maar wat. De ander doet al z'n geld naar z'n paard Lachen

@Nadya: met een boomloos zadel zit je toch op de ruggengraat en ivm de ophanging vd beugels staat er daar veel druk op? Kan me voorstellen dat je paard daar scheef van word als de ruiter geen goede zit zonder zadel heeft.

Wil geen discussie ophangen over boomloos, met boom of wat dan ook. Vind het alleen vervelend dat vele hier op bokt niet willen luisteren naar anderen en gewoon hun verhaaltje bij anderen de strot in dauwen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:26

MISTRAL94 schreef:
Alsof je elk half jaar een ander zadel moet kopen als je geen boomloos hebt Knipoog

Bij een jong paard verandert er een hoop de eerste jaren na het inrijden. Dat merk ik nu ook bij die van mij. Zijn lichaam is al behoorlijk aan het veranderen.... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:27

Nadya schreef:
Kom eens op mijn stalling kijken.... Laatst belde ik de tandarts voor mijn paard en toen heb ik maar weer eens een rondje rondgevraagt en je wilt niet weten hoeveel paarden er nog nooit een tandarts gezien hadden. Sommige meiden wisten niet eens dat dat moet, minstens 1x per jaar even je paard laten controleren. En dan nog merken dat sommigen dan toch liever niet willen dat de tandarts bij hun pony komt (want het kost geld Clown ). Jaja, dat maak ik helaas mee.... Verdrietig

A: Tandarts is ook een wat nieuwer iets. kan me voorstellen dat paarden 50 jaar geleden ook geen tandarts zagen.
B: Want het kost geld; dat zijn gierige mensen, geen setjesfreaks ofwatdanook
C: Dat maak jij mee Verdrietig ? Als je het zo schrijft klinkt het alsof vooral JIJ het er maar zwaar mee hebt ROFL

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:29

Lauss schreef:
@Nadya: met een boomloos zadel zit je toch op de ruggengraat en ivm de ophanging vd beugels staat er daar veel druk op? Kan me voorstellen dat je paard daar scheef van word als de ruiter geen goede zit zonder zadel heeft.

Fabeltje. De ruggegraat ligt vrij door de (dubbele) inlages die je gebruikt in een speciaal pad. Je kunt er geen Anky dekje onder leggen, dat is niet zo goed voor de rug van je paard. Tenzij je die weer over dat speciale pad legt, maar ja, lijkt mij erg onhandig. Knipoog
Een onafhankelijke zit is wel handig bij boomloos, dat klopt. Dat kun je trainen.

Als ik me ergens mee bezig hou, is het wel dat mijn paard op een goede manier leert lopen en zijn rug gebruiken. Dus ook recht richten, ja. Ja