dubbelgebroken bit beter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Re: dubbelgebroken bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:55

Dubbelgebroken of ongebroken, daar lopen ze bij ons 't fijnst op Lachen

Ik ben zelf erg voor de ongebroken bitjes, daar loopt de merrie die ik nu rijd fijner op dan de dubbelgebroken K&K die ik heb.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:57

Ik rij mijn pony met dubbelgebroken bit. Hier ontspant ze meer op, dus ik denk idd wel dat die zachter is. Ik reed eerst met enkelgebroken, maar mijn pony is best braaf (meestal) en ik vond dat ik haar wel met een minder scherp bit kon gaan rijden, omdat scherper echt niet nodig was Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:07

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:25

Een enkel gebroken bit steekt sneller in de tong of ergens anders in de mond, terwijl een dubbel gebroken bit veel beter blijft 'liggen.' Het past ook beter bij de vorm van de mond, en zit daarom beter....
Maar er zullen ook heus wel paarden zijn waarvoor een enkel gebroken weer beter is.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:05

Ik denk dat het licht aan het paard. Een jong/nerveus paard loopt vaak lekkerder op een ongebroken bit omdat deze stabiel in de mond licht. Een ervaren/rustiger paard vind vaak een gebroken/dubbelgebroken bit juist weer fijner omdat ze er mee kunnen spelen.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:07

arans schreef:
Voor het meisje, die misschien een dubbelgebroken bit vor haar verzorg pony wou kopen ;

http://www.harryshorse.nl/fotos/produkten/4103028.gif
dit bit heb ik gekocht van HH nieuw voor €20 Het is zeker het proberen waard Lachen

Ik heb deze ook, mijn pony loopt er wel fijn mee.. Maar om eerlijk te zijn merk in geen verschil met mijn gebroken watertrensje. Die moest ik weg doen omdat hij begon te roesten. Lachen

merixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:55

Ik heb een 3.5jarige welke sinds kort tijdens het rijden zijn kaken iets scheef op elkaar zet, waardoor een stukje van zijn tong te zien is... Nu wil ik niet dat dit erger wordt.
Ik rij hem met een dubbelgebroken watertrensje.
Voor ik hem had werd hij gereden met een enkelgebroken trensje, en ik weet niet of hij dit toen ook deed.

Nu is mijn vraag, zou het kunnen dat hij dit doet omdat het dubbelgebroken bit teveel op de tong inwerkt?

Alle tips zijn welkom!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:02

Hij kan ook last hebben van het wisselen. Controleer even het gebit en rij eventueel even niet of zonder bit.

merixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:36

Vorige week is de tandarts geweest, en volgens haar had hij zeker geen last. Het is door het lezen van deze reacties hier ( dubbelgebroken bit zou meer op de tong inwerken), dat ik begon te denken dat ik misschien eens een enkelgebroken kan nemen.
Eens proberen, of toch beter niet?
Zouden jullie eerder opteren voor losse of vaste ringen?

cindii_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:25

ben ik het mee eens..door dat dubbelgebroken kan het zich beter aanpassen aan de mond

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:09

merixx schreef:
Vorige week is de tandarts geweest, en volgens haar had hij zeker geen last. Het is door het lezen van deze reacties hier ( dubbelgebroken bit zou meer op de tong inwerken), dat ik begon te denken dat ik misschien eens een enkelgebroken kan nemen.
Eens proberen, of toch beter niet?
Zouden jullie eerder opteren voor losse of vaste ringen?

Gewoon uitproberen hoe hij reageert op enkel gebroken en eventueel op ongebroken. Watertrens of bustrens maakt niet heel veel verschil, zeker niet voor het uitproberen. Kijk even of je van iemand een bitje kunt lenen, voor je iets koopt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:05

arans schreef:
Voor het meisje, die misschien een dubbelgebroken bit vor haar verzorg pony wou kopen ;

http://www.harryshorse.nl/fotos/produkten/4103028.gif
dit bit heb ik gekocht van HH nieuw voor €20 Het is zeker het proberen waard Lachen

Voor mij dus Clown
Ziet er mooi uit, lijkt of het mondstuk een andere kleur heeft? Denk dat ik hem toch maar koop... maar voor echt uitproberen moet het zomer zijn, ik heb het gevoel dat er iets helemaal niet goed met haar is dus rijden we niet. Ze is zoiso voorwaartser in de zomer, en dan kan ik hem ook gelijk testen op Waldi (of kan dat tijdens het inrijden ook al?).

merixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:28

Vandaag voor de eerste keer een enkelgebroken trens geprobeerd.
In het begin was hij wat aan het zoeken, maar na 10 min was het duidelijk beter!
Ook in galop, waar het normaal altijd voorkomt, was nu niets te zien... Ben blij!
Hopen dat het zo blijft!

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:44

Mijn verzorgpony loopt nu op een dubbelgebroken bitje en daar ben ik blij om.
Met een gebroken bit is ze enorm sterk in haar mond en moeilijk onder controle te houden.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:48

Mijn pony is van zichzelf erg hard in de mond.. En ja, hij is echt zachter geworden. Lachen Mijn pony loopt er beter op, ik denk dat dat bij de meeste wel zo is.