Bit dat paarden niet vast kunnen pakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

staroo

Re: Bit dat paarden niet vast kunnen pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:21

Boos!

Als ik zo lees wat er allemaal wordt aangeraden om je paard bij je te houden dan kan ik alleen maar bedenken: je zal maar paard zijn en afhankelijk zijn, al naar gelang van de kunde of onkunde, van je berijder, ben je mooi in de aap gelogeerd als jouw berijder 9 van de 10 keer gaat bedenken dat de oorzaak bij jou ligt en dat je dan als beloning een soort van marteltuig krijgt "ingehangen" m.a.w. het begin van het einde. Ik wil niet beweren, dat je met een ander bit niets kan bereiken maar begin bij de africhting oftewel bij A en voor dat je bij de Z bent (de martelwerktuigen) heb je grote kans dat er tussenin een voor jou passende oplossing gevonden is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:25

de haf van mijn zusje douwde door haar bit heen, en hard ook. ipv een scherper bit koos ze een vriendelijker, en alle verzet is weg. dit bit zit veel beter, dus het roept geen weerstand meer op. is ook een oplossing natuurlijk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:47

Ik had een mooi Portugees hofdstel voor mijn Tinker x Fries Bonte Jaopie gekocht. Vandaag ging ik het even uitproberen ... dact ik. Dat leer was zo g.... stug, en ik had het andere dubbelgebroken Robartbitje er in willen hangen, en iemand stond daar met een camera, om mooie opnames te maken. Zit ook een borstuig bij, en ik dacht dus: vandaag gaat het gebeuren, J. mooi opgetuigd, weet je WAT er gebuerd is, na dat geworstel met dat OLIEBOL (ja, ik weet het nu inmiddels) BIT, heb ik het uitgelaten. Liep hij anders? Neee. Deed hij anders (het paard is pas 3,5 jaar) Nee. Dus toen begon ik natuurlijk wel te denken... ehhhh... BITLOOS? Kan dat dan, met zo'n jong paard dat nog niet bevestigd is? Foto"s en gedoe, zijn er natuurlijk niet gemaakt, want dat wilde ik dan "als mijn paard opgetuigd en wel, mooi aan de teugel liep,(met dat Portugese gedoe natuurlijk). Niks mis mee, maa vandaag even niet dus. Hier ben ik natuurlijk wel over na gaan denken. Je weet natuurlijk niet hoe hij buiten is (ik zou dat eerlijk gezegd absoluu niet bitloos durven proberen maar het moet voor ons dan ok de tweede keer pas worden, sorry voor de (haastige) spelfouten, trouwens. Ja, je vraagt je dan af, is het nou niet gewoon DRUK (op die manier moet je een paard toch rijden, met zit en benen, niet met teugels, waar heb je dan dat BIT eigenlijk voor nodig?) Rare gewaarwording, ik ga dat nog eens vaker uitproberen (trouwens, vroeger, tsja, da's wel 30 jaar geleden, hoor, reed ik de moeilijke BORIS BOKKER, ok zonder zadel, en slechts met van wol gevlochten halster, naar Meijendel (ik woonde toen nog in Den Haag). Maar toen was ik nog veel jonger en stel hje je verder niet voor wat er ZOU KUNNEN gebeuren. Boris is trouwens op 24 jarige leeftijd in het Paardenrusthuis SOEST overleden. Als je dat opzoekt, kan je hem zelfs nog op een foto zien staa. BITLOOS rijden? Tsja, ik weet het nu niet meer, als het kan, zopu ik dat mijn paard zeker gunnen! Wat moet je met zo'n stuk ijzer in jesmoel als het niet "nodig" blijkt te zijn?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:49

een paard kan bitloos net zo goed uit de voeten als met bit. ik rijd ook gewoon zonder bit buiten. ik kijk naar het paard als individu, mijn merrie vond het bitloze menhoofdstel niks en heeft nu een mylertje, en met mijn paard gebruik ik beide. dat bevalt allemaal prima!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:53

Hallo, sit is dus wel een wat ander verhaal dan mensen die soms maar roepen: NIKS BIT. Was het maar waar! Dat zou toch iedereen dan voor z'n paard willen? Jouw merrie rijdt nu toch WEL met bit, begrijp ik? Maar jij m,ent? Ik men niet, en is mijn paard daar dan niet te jong voor, ook, want vaak hoor je toch, dat zo' jong pard juist EXTRA duidelijkheid nodig heeft? Daarom is mijn paard bijv. beleerd met een kneveltrensje (dat klinkt naar, maar er zitten gewoon twee wat langere uitsteeksels aan, om die duidelijkheid te verschaffen.). Ik reed hem tot nu toe ook met een dubbelgebroken kneveltrensje, het leek prima te gaan, maar jij bent dan ook een bitloos-type, waarom kon de menmerrie daar dan niet aan wennen, ik probeer het te begrijpen, want je hoort zulke tegenstrijdige dingen. Hoe oud zijn die paarden die btloos rijden eigenlijk? Zijn ze ook bitloos beleerd bijv.?

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:08

Met 2 van onze haflingers rijden wij behalve onder het zadel ook 2 span. met één ervan rijd ik onder het zadel bitloos maar voor de wagen? Dat zou ik niet zo 1, 2, 3 aandurven of ben ik abuis?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:08

allereerst vat ik je toon erg onaangenaam op, maar goed.

leeftijd heeft er niets mee te maken, ieder paard kan bitloos beleerd worden. ik gebruik hoofdstellen met een prima hulpendiscriminatie, dus wat dat betreft duidelijkheid genoeg. ik ben op de hoogte van wat een kneveltrens is, dank je. overigens naar mijn mening een prima bit voor jonge paarden, mits goed passend qua maat en type mondstuk.

ik kijk naar het individuele paard. waar doet ie het prettig op? mijn paard heeft een goed passend, fijn bit, en daarnaast een fijn bitloos hoofdstel. hij loopt op allebei goed, en ik gebruik dan ook allebei.

met mijn merrie was het een heel ander verhaal, die had écht een hekel aan het bit, en daarom ging ik bitloos. vóór ik met mijn merrie met bit ben begonnen, waren we al aan de lange lijnen bezig zonder bit. we zijn dus eerst zonder bit begonnen, en met het doorleren kwam het bit erbij, en dat beviel haar helemaal niet. dat is de reden geweest om weer terug te gaan op bitloos. begon erg goed, en ik besloot er nooit meer een bit in te hangen. tot ze te kennen gaf het bitloze hoofdstel (Cook principe) niet fijn te vinden. ook aanpassingen hielpen niet. ik gebruik voor haar nu een myler bit met Comfort snaffle mondstuk (anatomisch gevormd), met wat tongvrijheid voor evenredig verdeelde druk over tong en lagen. bitje is voorzien van halve knevels, maar die werken pas in bij hogere druk, bijv in noodgevallen, en zo hoort het ook! knevels zijn om te voorkomen dat je het bit met de ring tussen de lagen trekt.

ik ben géén bitloos type, ik ben een paardenmens in hart en nieren (al zeg ik het zelf) en ik zoek net zo lang tot ik gevonden heb wat mijn páárd fijn vindt. voor de ene is dat een bit, maar voor veel paarden is dat bitloos.
Flicka begon goed met het bitloze hoofdstel, maar dat ging later steeds minder, toen ze het meer leerde kennen en eraan wende. ze vond het niet fijn, omdat het verdeeld over haar hele hoofd werkte. teveel opgeslotenheid, en daar houdt ze blijkbaar niet van. ik doe haar meer plezier met het bitje wat ze nu heeft.

mijn rijpaardje maakt het niks uit, die vindt zijn bit prima, en het bitloze hoofdstel ook. momenteel rijd ik even bitloos, omdat mijn zusjes paard problemen had met haar oude bit en ze nu mijn bit uitproberen.
in de westernsport worden de meeste paarden overigens bitloos beleerd, wel of niet bitloos is NIET leeftijdsgebonden omdat bitloze hoofdstellen net zo duidelijk zijn als bitten.
mijn rijpaard is niet bitloos beleerd, maar schakelde gemakkelijk over, omdat ik ook altijd veel met een stalhalstertje reed op buitenritjes.

kies gewoon wat je paard het fijnste vindt, waar hij lekker op loopt, wat hij makkelijk aanneemt en wat geen verzet oproept of nodeloos pijnprikkels uitdeelt. of dat dan bitloos of met bit is maakt niet uit. het paard geeft het zelf wel aan, als hij maar de gelegenheid krijgt óm het te laten zien.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:19

Helaas, zo zie je maar weer, het was absoluut niet vervelend bedoeld, maar dat krijg je dan wel eens als je kort en bondig moet zijn in zo'n mailtje, ik heb schrijf liever ook wat uitgebreider, en heb zeker heel graag zo'n uitgebreide uitleg als jij geeft terug. Het was geenszins de bedoeling om je de indruk te geven dat je niet wist wat een kneveltrens was (heb ik dat ergens aangegeven?) het was alleen maar omdat ik weet dat dit soort bitjes niet zo vaak gebruikt worden in Nederland, en ik er al veel vragen over heb gekregen, niks persoonlijks dus. Ook de "toon" die jou vervelend trof was zelfs integendeel zo bedoeld, mar als je kort en bondig iets neer wil zetten, vallen de nuances dus duidelijk weg. Jammer. In elk geval heb ik veel aan je uitleg, en begrijp ik er ook veel meer van dan in mijn eerdere mail. Dat bedoel ik dus: ik wist bij. daar niet uit te halen, dat je paardje zowel bitloos als met bit reed. Sorry dan voor de onaardige toon die jij er uit dacht te horen, zeker niet zo bedoeld. Zullen we het daar sdan maar bij laten?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:23

hihi geeft niks hoor, ik ben iig blij dat het nu wat duidelijker is en dat je ook iets aan mijn uitleg hebt. Knipoog

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:36

mijn paard deed het ook. In de bak en buiten. ZO zonder aanleiding het bit vastpakken, hoofd hoof. Ze was niet meer te stoppen of de sturen en kon ik gewoon meerijden tot ze weer wilde stoppen. (levengevaarlijk)
Ik reed met een dubbelgebrokken trensje. Kreeg het advies om met een pessoa (hooop dat ik goedspel) te gaan rijden, maar wilden dat niet, rij ook dressuur en wedstrijden en wlde wel een bit waar ik mee mag starten. Ik rij nu met een ongebrokenbustrens en dat gaat prima, ze krijgt geen grip op het bit en kunnen we relaxt rondrijden. haar tempo is nog wel hoog, maar dat zin we met hul van les aan het oplossen. Als ik buiten ga rijden gaat er wel een martigaal bij om, zodat ze haar hoofd niet meer omhoog gooit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:45

ze krijgt geen grip op het bit, maar wat is nou de óórzaak dat ze dat wel zou willen? pijn in de rug, onbegrip tijdens het rijden??...
want het probleem is er blijkbaar nog wel, de symptomen worden nu alleen niet meer zichtbaar 'omdat ze geen grip op het bit krijgt'... prima 'oplossing'. not.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:54

Medisch gezien is ze in orde en haar zadel is op maat voor haar gemaakt en wordt regelmatig nagekeken. Ze heeft dus geen reden. Ik ben het rijtechnisch aan het oplossen, ze loopt vaak te hard.
Het probleem is er deels nog wel, maar zonder levengevarlijke situaties. Mijn instuctuur vertelde dat sommige paarden erg slecht reageren op een dubbel gebroken bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:57

Paarden met een laag gehemelte, die hebben idd liever een ongebroken trens.
Of paarden die dat gewiebel maar eng vinden.
Een ongebroken trens is ook helemaal geen hard of streng bit, in tegendeel.
Jammer dat het zo vaak wel vertaald wordt...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:11

Sinelia schreef:
Medisch gezien is ze in orde en haar zadel is op maat voor haar gemaakt en wordt regelmatig nagekeken. Ze heeft dus geen reden. Ik ben het rijtechnisch aan het oplossen, ze loopt vaak te hard.
Het probleem is er deels nog wel, maar zonder levengevarlijke situaties. Mijn instuctuur vertelde dat sommige paarden erg slecht reageren op een dubbel gebroken bit.

in je profiel staat dat je in 2008 een ander zadel moet hebben, omdat er al zoveel verkeerde zadels op gelegen hebben inmiddels. heeft de osteopaat of paardenfysio je paard al eens nagekeken? en met wat voor zadel heb je gereden in de tijd tussen de problemen met divoza en je nieuwe zadel?

zowiezo zijn er meerdere redenen dan alleen wat eruit komt bij DA controle of een zadel, een DA kan bijv. blokkades in het lichaam niet vinden waar een osteopaat of manueel therapeut dat wel kan. het bit an sich kan ook alsnog de reden zijn, dus ik zou dat niet zomaar uitsluiten.

heb je het al eens zonder bit geprobeerd?

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:11

LaFunkyJazz schreef:
Gisteren ben ik buiten met mijn paard omgegleden omdat ze op een zandpad zo hard ging, met het bit tussen haar kiezen, dat ik haar niet terug kon rijden. Toen begon het asfalt, en gleden we uit.
Nu ben ik dus op zoek naar een bit wat paarden niet vast kunnen pakken, welke raden jullie aan?

hoihoi, ik ken je probleem. die van mij kan als hij wil ook zo vastpakken.en ja dan heb je geen rem meer nee dat klopt. qua bit heb ik nu een koperen is dat geloof ik. gewoon enkel gebroken.het voordeel hiervan is dat ze er meer op zullen knauwelen. tuurlijk kan hij er nog altijd op bijten, maa door de smaak spelen ze er meer mee. ook is het wat zwaarder als een gewoon ijzeren bitje. misschien een andere tip, ma weet niet hoe oud je paard is en zo, ma kijk zijn tanden eens na. als die van mijn naar de tandarts moet is dat duidelijk merkbaar. dan blijkft ie vasthouden. en dan betreft rijden werkte bij mij i i g ook mee. ik heb nu priveles en mijn paard heeft moeten leren dat als ik druk geeft dat ie naar beneden moet, maar als mijn druk miniem is dat ie ook beneden moet blijven. zodra ie omhoog komt moet je weer druk zetten. ben nu een jaar zo aan het rijden en heb een super paardje ervoor terug gekregen. eerst had ik 100 kg vast en nu echt niks meer. bij mij rende hij ook in de bak. dat heb ik em moeten afleren door direct stop te zetten en dan eerste weer terug aan teugel zonder druk erop. veel oefenwerk ma het heeft mij echt een super paard opgeleverd. succes!
xxx kim

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:14

runningkawa schreef:
Paarden met een laag gehemelte, die hebben idd liever een ongebroken trens.
Of paarden die dat gewiebel maar eng vinden.
Een ongebroken trens is ook helemaal geen hard of streng bit, in tegendeel.
Jammer dat het zo vaak wel vertaald wordt...

inderdaad. sterker nog, bij de meeste paarden raakt een enkel gebroken bit vrijwel altijd het gehemelte, aangezien het altijd in een lichte knik en op de tong ligt in ontspanning. dat is ook één van de redenen dat ik niet van enkel gebroken bitten hou.
zeker jonge paarden, die nog korte tandjes hebben, hebben erg weinig ruimte voor een enkel gebroken bit, of een dikker mondstuk.

@ limitje, teugeldruk als 't koppie 'ui de houding' gaat lijkt mij nou niet echt dé manier om je paard naar beneden te rijden... ik noem dat 'geen ge(...) trek 'm in de krul...

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:18

is een danger bit niks ?

dat is toch zown trensbit dat als je trekt het ineens heen stang is of zo iets dergelijks ?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:35

merrieveulen schreef:
Sinelia schreef:

in je profiel staat dat je in 2008 een ander zadel moet hebben, omdat er al zoveel verkeerde zadels op gelegen hebben inmiddels. heeft de osteopaat of paardenfysio je paard al eens nagekeken? en met wat voor zadel heb je gereden in de tijd tussen de problemen met divoza en je nieuwe zadel?

zowiezo zijn er meerdere redenen dan alleen wat eruit komt bij DA controle of een zadel, een DA kan bijv. blokkades in het lichaam niet vinden waar een osteopaat of manueel therapeut dat wel kan. het bit an sich kan ook alsnog de reden zijn, dus ik zou dat niet zomaar uitsluiten.

heb je het al eens zonder bit geprobeerd?

Ja, ik rij regelamtig met het halster dat monty roberts heeft ontwikkeld en dat gaat ze ook zo hard.

Ik reed altijd met een VHZ van kieffer dat op haar is aangepast, daar rijd ik nu al weer zes weken mee. In de eerste week van januari ben ik bij de fysio geweest om er zeker van te zijn dat het zadel van divoza geen schade aan haar rug heeft toegebracht. Gelukkig niet, de bespiering was aan het afbreken, maar was niet beschadigd en er zat ook niets vast.
Mijn merrie heeft veel energie en gaat meestal erg hard, ook om onder het werk uit te komen, maar zoals ik al eerder zei dat zijn we rijtechtnisch met behulp van een ervaren instruteur aan het oplossen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:39

Monty roberts halster is ook niet gemaakt om mee te rijden..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:05

inderdaad. maar ik ben blij te lezen dat er iig serieus aan gewerkt wordt, een paard dat onder het werk probeert uit te komen is niet echt goed... plezier bij het paard is hoofdzaak nr 1 imo.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:14

D-trens met Rollers

ik heb ervaring met het bit en het is zeker het proberen waard
zodra ze het beet proberen te pakken gaat het bit rollen ( bestaat uit kleine deeltjes ) die gaan rollen
ik gebruik hem voor mijn welsh k die ook altijd het bit beet pakt

(voorbeeld )

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:21

Waarom komen mensen nou altijd met de meeste rommel aanzetten...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:23

runningkawa schreef:
Waarom komen mensen nou altijd met de meeste rommel aanzetten...

Ik neem aan dat het om de vorige post gaat?
Tja, ook al zijn wij het er misschien niet mee eens, deze bokker geeft gewoon antwoord op de vraag van de TS...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:24

En daar reageer ik dan weer op Lachen
Zo werkt een forum toch? Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:34

@Troetjoek: over dat bit is er al een hele discusie aan de gang op: [HAR] Bit met koperen spiralen? Ik denk niet dat het bit zo'n vriendelijk oplossing is.

Een probleem moet je helemaal oplossen en dat houdt dus niet in dat je enkel het gedrag moet veranderen door bijvoorbeeld een scherper bit te gebruiken.
Wel moet je denken: Waarom doet het paard dit? Misschien ligt het aan iets rijtechnisch, misschien aan iets medisch, ... Je moet dus eerst nagaan wat de oorzaak is.