Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Esperanza schreef:Ik heb ook nog een oude KN (´89) type symfonie, met diepe zit. Ik heb het altijd op alle paarden gegooid die ik reed en ook nu ik zelf een paard heb (met gevoelig ruggetje) krijgt hij ook gewoon de KN op zijn rug. Overal ligt het zadel op als een huis, of het nu een arabier of een KWPNer is, het ligt. Dit zadel heeft wel keilkussens, daar is helemaal niets mis mee, het voorkomt de stoelzit houding die je met veel vzh zadels zag vroeger.
Maar ik heb vorig jaar eens de KN van een stalgenoot geleend (2 dagen omdat de mijne werd nagekeken bij Divoza) en het was exact dezelfde maat, model en type maar het lag voor geen meter op mijn paard. Dus de kwaliteit wordt minder? Er zijn ook veel van die vage merken bijgekomen, maar waar het echte probleem nu inzit? Geen idee...
harnessmaker schreef:Wat al heel veel scheelt is zelf gaan nadenken over wat je koopt en waarom. Bedenken of het wel kan werken en pas dan besluiten het wel of niet te kopen.
Kopen omdat er Anky op staat of omdat die en die er ook mee rijd is stuisvogelgedrag. Kop in het zand en het maar over je heen laten komen.
Mooi voorbeeld is de singelspanner. Daar kan je zoveel druk mee uitoeffenen dat je je paard letterlijk de adem ontneemt. En maar prikken met die sporen odat het paard niet vooruit wil......of zou hij niet meer kunnen?
Tuurlijk is deze tak van sport pure commercie en probeert ieder bedrijf met iets nieuws te komen voordat een ander er mee komt. Alleen dan verdien je wat als producent.
runningkawa schreef:Winkels willen verkopen
Wil jij aan 1 kant elastiek, krijg je dat
Wil jij http://www.horsetackinternational.com/i ... -wire-.jpg dit als bit, krijg je dat...

) 
marloezzke schreef:bij menig ruitersportzaak krijg je zelfs niet eens advies.......
daar gaat het tegenwoordig meer op zelfbediening helaas.
Apple schreef:En dat is nu ook gelijk de kern van het probleem en van deze discussie. Heel veel mensen roepen heel veel verschillende dingen dus als consument ga je je al eerst orienteren voordat je iets aanschaft, op internet bijvoorbeeld.
Dan kom je daarna bij je ruitersportzaak met een gerichte vraag naar een product.
Met zadels heb je dan een probleem. Er is zoveel keuze, zoveel meningen en wat bij de buren goed ligt hoeft dat niet te doen voor jouw paard.
Je kunt dus wel globaal aangeven wat je wilt (dressuurzadel/diepe zit of juist niet/boommaat) maar als puntje bij paaltje komt sta je toch met een meneer waarvan je hoopt dat die er verstand van heeft 5 verschillende zadels op je paard te leggen.