Welke bit gebruik je en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:57

Nathaliia schreef:
hij is met stang gereden,
niet door mij maar door zijn vroegere eigenaren,

en dat rechtvaardigt het gebruik van een scherper bit, of dat het minder erg is om hem pijn te doen? natuurlijk niet. je moet niet kijken naar hoe het erger was bij de vorige eigenaren, je moet kijken naar hoe jij het nog beter kan doen.

idd, enkel gebroken bitten zijn over het algemeen niet erg prettig, zacht gezegd.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:58

met stang is niet nodigg.
het is nog een jong paard. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:59

Nathaliia schreef:
ik rij dressuur met een wat dikker gebroken bitje,
en heel afentoe met een dubbel gebroken bitje,
ik spring met een gebroken bit met koperen rolletjes,
ik zou niet weten hoe je dat noemt haha,

overigens, ik heb dit bit in mijn handen gehad ooit (niet om te kopen, NOOIT!). ik vind het een echt kwelding. rechte mondstukhelften, echt kaarsrecht, en enkel gebroken... beslist niet mijn keuze.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:00

maar mijn pony loopt er geweldig op..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:01

produceerde dat ding geen stroomstootjes vanwege de verschillende metalen. Tja daar zou ik als pony ook geweldig op gaan lopen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:03

Nathaliia schreef:
maar mijn pony loopt er geweldig op..

geforceerd. 'something forced and achieved with pain can never be beautiful' (zoiets) schreef xenophon. en terecht. mijn paard zal ook makkelijk 'aan de teugel' komen met een flinke stang, en voor de leek zal dat er nog mooi uitzien ook. echter, ik vertik het om pijn te gebruiken om mijn paard dát te laten doen wat ik wil dat hij doet. als je samenwerkt, heb je dat niet nodig imo.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:45

merrieveulen schreef:
JoyCiej007 schreef:
ik rijd met een liverpool, losse scharen, 2 gleuven, lichte tongboog.

Waarom? Omdat ze gebruikt wordt voor de mensport Clown

als dat de hele reden is, vind ik hem erg kortzichtig. ook voor de mensport zijn er vele soorten bitten/ mondstukken te krijgen.

mijn paard wordt ohz gebruikt, maar dat is voor mij geen reden om met een 'standaard' bit genoegen te nemen.

Renée; jij weet vast heel goed van mij dat dit heus niet dé enige reden is Knipoog vandaar ook die Clown er achter.

Waarom ik dan met liverpool rijdt? Omdat ik dat zelf een heel fijn bit vind qua gebruiksmogelijkheden (geen hefboomwerking, weinig, meer, nog meer) en in principe loopt ze er prima op. Heb nu wel een iets ander soort liverpool (een stuk dunner, met meer pompwerking) maar als het kan, blijf ik toch liever bij de liverpool. Een bokkebit/B-stang heb ik ook jaren mee gereden, maar nee, dat is toch niet mijn ding, zowel voor mij niet als voor mijn pony.

Daarbij geef ik wel de voorkeur aan een stang bij het mennen boven een trensje, maargoed, da's persoonlijk.

Zo kortzichtig ben ik niet hoor; 'ik men, dus ik rijd met een liverpool'. Koe

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:49

hihi zo kwam het even over....

overigens is een bokkebit iets anders dan een B-stang. B-stang heeft meer ruimte voor beweging, de scharen bewegen los en de ringen staan niet schuin naar achter, zoals bij een bokkebit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:51

jups, i know....... heel stom, bokkebit is hetzelfde als een utrechtse stang, alleen op de één of andere manier gebruik ik ook wel eens b-stang er tussen door Clown

bokkebit/utrechtse stang heeft inderdaad over het algemeen vaste scharen en is anders 'gebouwd' dan een B stang.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:58

In de bak rijd ik Pablo met een dubbel gebroken KK bit. Buiten rijd ik hem onder het zadel op een dunne stang. En voor de kar krijgt hij een B-stang in zijn mond gehangen Haha!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 03:17

merrieveulen schreef:
Nathaliia schreef:

overigens, ik heb dit bit in mijn handen gehad ooit (niet om te kopen, NOOIT!). ik vind het een echt kwelding. rechte mondstukhelften, echt kaarsrecht, en enkel gebroken... beslist niet mijn keuze.

vergeet je niet dat er op zo'n rolletjesbit ook stroom komt wanneer hij in de mond komt..
door de twee verschillende soorten metalen die langs mekaar rollen komen er samen met het speeksel schokjes vrij..
nee, dat bit, daar zul je mij niet mee zien lopen. overigens denken veel mensen dat het juist een 'lekker' bitje is omdat ze er lekker aan kunnen knabbelen Clown Vork ja lekker, electrisch enzo, jum jum Tong uitsteken

wij rijden met een sprenger bitje, welke soort, geen idee, hij is in ieder geval gemaakt van koper, en dubbelgebroken en ze loopt er gewoon super lekker op!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 03:27

inderdaad... geen wonder dat het paard dan licht is in de hand, wel?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:16

dat bit geeft echt geen 'stoomstoten'. Er is al eens een hele discussie over geweest... Het bit veroorzaakt tintelingen op de tong en sommige paarden/pony's vinden dat prettig. Het is echt geen martelwerktuig zoals iedereen hier beweerst...

En anders test je het toch zelf uit? Bit nat maken en die rolletjes langs elkaar heen draaien. Dan kun je zelf ondervinden wat het doen en dan je mening vormen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:11

woeliej schreef:
dat bit geeft echt geen 'stoomstoten'. Er is al eens een hele discussie over geweest... Het bit veroorzaakt tintelingen op de tong en sommige paarden/pony's vinden dat prettig. Het is echt geen martelwerktuig zoals iedereen hier beweerst...

En anders test je het toch zelf uit? Bit nat maken en die rolletjes langs elkaar heen draaien. Dan kun je zelf ondervinden wat het doen en dan je mening vormen...

het zijn ook geen échte stroomstoten. meer elektrostatische geleiding, wat erg onprettig kan zijn.
en zelfs zónder 'stroomstoten', vind ik het een paard onvriendelijk bit.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:33

merrieveulen schreef:
Mandyke schreef:
Ik gebruik een myler comfort snaffle met lichte tongvrijheid.
Rijtechnisch moet je het uiteraard zeker goed voor elkaar hebben maar het juiste bit is ook een vereiste! Ik heb mijn paard jaren op een dubbelgebroken bit van Sprenger gereden (zo'n aurigan), ze liep er nooit echt goed op, dan een dubbelgebroken kneveltrens geprobeert, dit ging iets beter maar nog steeds niet erg goed en dan heb ik me toch maar eens zo'n (tweedehands Bloos ) myler aangeschaft en werkelijk ... ze ontspant volledig op dit bit en loopt netjes aan de teugel zonder dat er veel druk op het bit wordt gezet. Ik ben er nu dus ook achtergekomen dat mijn paard niet van het 'gerommel' van gebroken bitten in de mond houdt en dat ze (voor zo'n groot kwekje te hebben) niet veel plaats heeft voor een bit.

klinkt goed, en helemaal zoals er op de myler site ook verteld wordt. ik ben benieuwd hoe mijn mini myler bitjes bevallen straks, hihi!

Vandaag weer met het mylertje in de piste aan de slag geweest en paardje was lekker ontspannen het bitje helemaal aan het afknabbelen! Dit heeft ze nog nooit met geen enkel bit gedaan! Ik denk niet dat ik nog andere bitten ga proberen. Haha!

@Nathaliia : Veel koudbloeden prefereren een ongebroken trens of iets zoals een myler. Over het algemeen houden ze niet zo van 'gerommel' in de mond. Ze zijn uiteraard niet allemaal zo, maar misschien moet je het eens proberen want een verkeerd bit zorgt ook voor problemen. Let wel, ik heb het hier niet over een stang hé!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:40

Dubbelgebroken bitje met bol tussenstuk, voorheen een enkel gebroken bitje, later overgestapt. Merk niet erg veel verschil, maar volgens mij is een dubbelgebroken bit wel fijner voor 't paard.

[edit]Voor de koets heeft hij een ongebroken bit, maar weet niet precies meer welke.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:53

woeliej schreef:

hier ben ik het mee eens, ik geloof nooit dat het 'stroomstoten' geeft hoor. Knipoog

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:34

femmefatale1 schreef:
@ merrieveulen.. het was mij nog niet duidelijk wat ze er nu in had hangen, vandaar dat ik vroeg om foto's Haha!
Die ik overigens nog steeds zou willen zien..

Als het om een ongebroken bit gaat, kan ik alleen maar in mijn handen klappen.. Afgod
Maar de TS was hier niet duidelijk over, en ja... dan gaat men (ik dus ook) uit van het 'ouderwetse' stang-begrip wat erg scherp in werkt..

Het notenkraker effect is dus minder met iemand die meer rijkunstig gevoel heeft.. eigenlijk.. en dat zou dan dus kunnen kloppen.. Ja

Ik bedoel inderdaad een ongebroken bit....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:40

merrieveulen schreef:
Nathaliia schreef:

Heeft iemand hier een foto van?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:46

Afbeelding

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:46

Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens, paard & pony. Pony heeft een argentaan mondstuk. Het dit bit van mijn instructrice gekregen. Hij liep niet fijn op enkelgebroken (bustrens), en we mochten dit uitproberen. Beviel erg goed. (Hij was heel sterk en had een onwijze onderhals) Paard heeft gewoon zilverkleurig bit met een plat tussenstukje (ipv bol, plat schijnt ietsje scherper in te werken?) Ook dit paard liep niet fijn op enkelgebroken (watertrens) Ook dit op advies van mn instructrice.

X_XnicoleX_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:50

ik rij op een dubbelgebroken dunne bustrens met een koper mondstuk en zilvere ringen. Mijn paardje loopt er sppr op! ik heb een vrij dunne, omdat ie er anders dwars doorheen loopt. maar om het tog enigzins vriendelijk te houden heb ik een dubbel gebroken. hij is overigens van HH!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:52

woeliej schreef:
Afbeelding

Dat ziet er indrukwekkend uit...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:53

Jolienn schreef:
Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens, paard & pony. Pony heeft een argentaan mondstuk. Het dit bit van mijn instructrice gekregen. Hij liep niet fijn op enkelgebroken (bustrens), en we mochten dit uitproberen. Beviel erg goed. (Hij was heel sterk en had een onwijze onderhals) Paard heeft gewoon zilverkleurig bit met een plat tussenstukje (ipv bol, plat schijnt ietsje scherper in te werken?) Ook dit paard liep niet fijn op enkelgebroken (watertrens) Ook dit op advies van mn instructrice.

Zou je hiervan ook een foto kunnen plaatsen?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:53

haha jah he? HET martelwerk bij uitstek! Knipoog