Judje schreef:Ben toch elke keer weer blij dat ik niet zo van de setjes en modegrillen ben. Bandages kunnen er wel mooi uitzien, maar steun bieden ze niet (en daarvoor worden ze nog wel steeds veel gebruikt), bescherming ook maar tot zekere mate en het word er nog warm onder ook! Ook het gebruik van bandages door mensen die ze eigenlijk niet goed vinden, maar wel gebruiken voor de show's en foto's vind ik het verkeerde voorbeeld geven. Ik vind het ook mooi om mijn paard eens met bandages op de foto te zetten, maar ik doe het uit principe niet, omdat er dan altijd wel weer mensen zijn die denken: dat ga ik ook (weer) eens doen! (en blijven er dan misschien wel mee rijden...)
En inderdaad: echt STOM dat de meeste peesbeschermers een neopreen voering hebben! Dat snap je toch niet? Doen die producenten dan ook geen onderzoek? Volgen zij ook gewoon hun concurrenten?
Bescherming gebruik ik weinig, maar bij (vrij) springen wil ik ze toch wel gebruiken. Maar dan ga ik toch maar echt even kijken naar die van N.E.W., was toch al van plan om binnenkort een BP te halen bij Canter, dan kan ik die net zo goed meenemen!
Een bandage welke kundig is aangelegd biedt wel degelijk steun!
Het grootste probleem is dat bandages zijn omgetoverd tot een modegrill. En zeg nu eens eerlijk, wie heeft er nog leren bandageren? Ik wel, tot in den treure. Vroeger was het een examevak! Maar ik ben al een oudje. Tegenwoordig denken vele wel te weten hoe het moet. Een verkeerd aangelegde bandage doet meer schade dan goed.
Toch train ik met name jonge en onstabiele paarden nog altijd met bandages. Met keurige zweetabsorberende onderlappen. Broeiend fleece komt er bij mij niet in. Ook in de zomer bij echt warm weer, werk ik niet met bandages. Bandages zijn een tijdelijk hulpmiddel, totdat pezen goed zijn uitgehard en een paard zich voldoende stabiel voortbeweegt dat hij zich niet aantikt. Daarna verdwijnen ze in de kast. Het beenwerk is dan sterk genoeg en het paard heeft de wijsheid gekregen "zuinig" te zijn op zijn benen